Jump to content

Mest ekspanderende 9,3 kule


ThomasS

Recommended Posts

Je jeg mener og å ha lest at oryx er ekspansjonsvillig. Har ikke provd den.

 

Men jeg har skutt rev med S&B, Nosler, Woodleight og mega. Har ikke sett noe som helst forskjell i det hele tatt.

Regner med at det er pga lite motstand?

 

Nei nå jakter jeg allt vilt med 320 grs Woodleight. Akkurat passe vekt på en kule :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to rever med 9,3x62. Begge døde svært momentant :mrgreen: Brukte lapua mega 286 grain og barnes x 250grain. Begger revene var i tillegg til å være svært døde også helt uegnet til pelsing pga at buken revna i sin helhet (skutt rett fra siden, en langt fram og en langt bak i bogen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke hjemmelader, og har ikke noe erfaring med 9,3.

 

I Vapentidningen nr1 2011 er det en artikkel om .458 socom. Der er det et bilde av en 405 grains Remington blyspisskule som blir borret opp til hulspiss. Dette er for å få ekspansjon i underlydshastighet. Fremgangsmåten blir ikke beskrevet i detalj. Der bare et bilde og bildetekst. Det ser ut som om borret er ca 2,5 mm (målt med tommestokk og sammenlignet med .458-kula i bladet).

 

Viss du lager deg en jigg så du klarer å borre hullet likt hver gang bør kulene bli presise. Tror dere ikke?

 

Jeg antar du vil få mer effekt av "hjemmelagde" hulspisskuler enn du får av dårlige storviltkuler. Om du trenger mer effekt er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...