Jump to content

MAKS skuddavstand 17 hmr?


baikalgutten

Recommended Posts

Hei :)

Får en cz 455 i 22lr og 17hmr i hus snart. Lurer derfor på hvilke sudavstand dere har erfaringer som MAKS på store dyr som rev og gås. Skjønner jo at gode skudd selvsagt er påkrevd med et så lite kaliber. Har lest lit rundt om temaet og noen sier man ikke må finne på å skyte på mer en 60m, mens andre påstår de har skutt rev i bogen på 150 meter.

Men hva er absolutt maks på stort småvilt i hjerte, lunge? Bak bog er kanskje pest på langehold på rev?

Da hår vi kanskje fastslått det en gang for alle... eller?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo sikkeret skyte etter hode med v-max på 200, og da er det jo treff eller ikke treff på gås.

Hvis du treffer den i nebbet og den flyr videre tar det nok noen uker før den dør (av sult eller tørst)... Dessuten skal det ikke mer til en at noen åpner en dør i nærheten før vinden blåser den lille kula på vidvanke. Eneste som gjelder på gås (og i all hovedsak alle andre dyr også) er treff i motorrommet.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på om man skyter fra siden eller ei, forfra eller bakfra kan man nok si bom eller treff. Fra siden kan man teoretisk komme til å skade nebbet, skyter i slike tilfeller helst etter overgangen mellom kropp og hals (men da snakker vi om vindstille for min del). Foretrekker skudd i kroppen på småvilt, V-Max i kroppen bruker å slukke lyset okke som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel igrunn mene at 100m er ca max med 17Hmr, som nevnt er den følsom for vindavdrift, kula veier ingenting.

V-Max ekspanderer "ved berøring" kan en vel si, og jeg tviler på at du med Vmax vil få nok dybdevirkning på slikt som gås og rev med så lite kaliber, det finnes dog "matviltkuler" i dette kaliberet, disse har nok mer gjennomtrengningsevne.

Når det gjelder hode eller halsskudd på gås på 200m ??? vel dette er bingo, med stor sjans for skadeskyting.

Ellers må jeg jo gratulere med fin børse og artig kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Realistisk jakt avstand med 17HMR stopper på ca 110m (etter dette begynner kula å falle så mye at man må begynne å beregne hold over ala salong), og jeg bruker min i området 40-100m. Jeg har senket svartbak på 200m hold, men det er med sjø som selvanviser for vind og stokk dum måse som mål (to testskudd godt til siden for å sjekke vindavdrift, og så på fuglen som ikke skjønte noe som helst). Tok to skudd i måsen måtte til for avlivning på det holdet, da første skuddet i fuglen var noen cm til siden for tiltenkt sted (slik jeg ser det er det prøvd, arkivert og større kaliber (223r) er bestilt til slik bruk når 22-250n ikke er tilgjengelig).

 

Jeg har dempet min, og er godt fornøyd med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig, tror jeg 22wmr er noe bedre egnet enn 17hmr (som jeg dog velger med margin forran 22lr). Ja man må forelegge siktet, ja vindavdriften er like stor som med 17hmr. Men kula er tyngre og har betydelig bedre gjennomtrengningsevne, og har relavtiv lav hastighet.

 

Alternativet kan jo kansje vere Hornet for å holde kulehastigheten nede på kjøttvennlige hastigheter (jeg hadde muligens sett på snilt ladede 222/223r).

Link to comment
Share on other sites

Men kula er tyngre og har betydelig bedre gjennomtrengningsevne,

Hva i allverden skal du med mer gjennomtrenigningsevne? .22LR skyter gjennom ei rype på mye over 150m hold, det fikser nok .17HMR også.

Skal en velge mellom de to to så ville jeg sett på kulenes BC, og valgt den som har høyest, om vindavdrift er det store temaet.

 

Uansett er det helt store med alle disse kalibrene på slike hold, trening og atter trening. Så har en en slags forutsetning for å bedømme vind, og for å skru riktig. Laser er et must.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du velge kula med best BC. av .17 OG .22, blir det .22 :wink:

 

Er de fleste rypejegere som meg er det bare og skaffe seg en 6,5 til formålet med en gang. Når du ligger oppe i fjellet i den virkelige skråe steinura og fallvinden varierer mellom 5 og 20m/s med 1 sekunds mellomrom blir det litt demotiverende med .17HMR og .22LR selv om du har øvd som en jævel. Det blir ikke treff før rypa har bind for øynene og står 1m unna med sigaretten i nebbe :lol: .

Er man derimot en godværsjeger,....tja...? Ville nok fortsatt gått for noe i 6,5 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaringer med kaliberet å har så vidt sett en ordentlig 17 hmr patron. Men had lest mye bra om det her på kammeret og bestemte meg for at dette var noe jeg måtte prøve ut da jeg likevel skulle ha en salong. Men har sett MYE forskjellige påstander om maks skyteavstand å ville derfor høre om folk sine erfaringer.

"Man kan jo sikkeret skyte etter hode med v-max på 200, og da er det jo treff eller ikke treff på gås."

 

Ta deg sammen. Seriøst.

Du kan være trygg på at jeg aldri ville aldri prøve meg på gås på 200 meter eller annet vilt( det er uanset for viderekomende med 222rem +). men har som sagt hørt så ymse om hva dette kaliberet er godt for, å man må spørre for å bli klok, men er enig i at jeg kanskje ikke skulle vert så dum å stilt det spørsmålet fra starten av.

ser felles nevneren her er rundt 100 for å være på den sikre siden.

Jeg kommer ikke å gå rett på 100 meter + på rev før jeg har sett hva det er godt for på mer moderate hold. skal uanset brukes mest på kråkefugl og duer og litt glugjakt på rev å da er det jo mulighet for å bestemme holdet en del selv.

Fortset å kom med råd å vink om kaliberet :D

Link to comment
Share on other sites

Har forska lit i pcb å ser at 17 hmr ar omtrent halvparten så mye vindavdrift som 22lr

Skal du velge kula med best BC. av .17 OG .22, blir det .22 :wink:

 

Er de fleste rypejegere som meg er det bare og skaffe seg en 6,5 til formålet med en gang. Når du ligger oppe i fjellet i den virkelige skråe steinura og fallvinden varierer mellom 5 og 20m/s med 1 sekunds mellomrom blir det litt demotiverende med .17HMR og .22LR selv om du har øvd som en jævel. Det blir ikke treff før rypa har bind for øynene og står 1m unna med sigaretten i nebbe :lol: .

Er man derimot en godværsjeger,....tja...? Ville nok fortsatt gått for noe i 6,5 :mrgreen:

Skal jakte mest i skog 300-400moh så skal nok finne noen dager i året uten vind, Har mauser'n i backup om det skulle bli fare for 100m + eller for mye vind, om det er helt nødvendig å få ihjel den kråka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er 100 meter som er maks på rev på 150 på mindre dyr om man føler seg sikker med kaliberet.

Er det gamepoint som er det likeste på matvilt, hvordan blir hullet i dua da? blir det som 6.5x55 eller 308 med helmantel?

 

jeg skyder krager ud til 120 -125 meter med min 17 HMR hvis der ikke er for meget vind...

 

MVH Billy

 

17 hmr i krag ja.. høres interessant ut. må vel få god presisjon i ei såpass stor å tung rifle?

Link to comment
Share on other sites

Litt balistikk for 17hmr:

 

For 17gr kuler og 20gr kuler kan man stort sett legge disse tabellene til grunn uavhengig av produsent, med untak av TNT utgaven/e som har noe lavere ball, koff, og FMJ som har en noe høyere ball, koff.

 

Siktelinje 40mm, vind 1m/s innskutt 100m.

Hornady 17gr V-Max

Utgangshastighet ca 777m/s

Bal, koff 0.125

Kulevekt 1.101 581 47g

SD 0.155 (brukte jeg ikke).

Vindavdrit fulleffekt, 100m v/ 1m/s 23mm 150m 56mm 200m 108mm.

Kulebanehøyd v 50m 13mm, 100m 0mm, 150m -88mm, 200m -291mm.

+/- 13mm 22m - 112m. +13mm / - 26mm 10m - 121m.

Innskutt 119m

Kulebanehøyd v 50m 17mm, 75m 26mm, 100m 19mm, 119m 0mm, 150m -60mm, 200m -253mm.

+/- 26mm 10m - 135m

 

 

Siktelinje 40mm, vind 1m/s innskutt 100m.

Hornady 20gr XT XTP / (CCI 20gr Gamepoint er så godt som lik).

Utgangshastighet ca 723m/s

Bal, koff 0.125

Kulevekt 1.295 978 2g

SD 0.183 (brukte jeg ikke).

Vindavdrit fulleffekt 100m v/ 1m/s 26mm 150m 62mm 200m 118mm.

Kulebanehøyd v 50m 13mm, 100m 0mm, 150m -106mm, 200m -347mm.

+/- 13mm 16m - 113m. +13mm / - 26mm 10m - 118m.

Innskutt 111m

Kulebanehøyd v 50m 19mm, 100m 13mm, 111m 0mm, 150m -87mm, 200m -321mm.

+/- 26mm 10m - 126m

Link to comment
Share on other sites

etter 3 måneder med 17 og ca 500 skudd med div ammo,hullspisr,helmantel og v-max har jeg forkastet heile pipa i sakoen min.Ved heilt vindstille vær går all ammo som jeg har testet på under lappen på 100 meter,men kjenner jeg så vidt vinden i nakken så er kula borte i skiva og er vanskelig og forutsi hvor mye jeg skal holde mot vinden.Så jeg satte i 22mag pipa mi igjen som er mye mere stabil i alle jakt situasjoner jeg har,til og med toppjakt på ørre og tiur med game point.den holder til og med på rev i uanskelige situasjoner,ikke idiel men duger,og regelen er nesten gjenomskyting heile tiden.lader jeg med tnt kula så er det knall og fall opp til 60 meter.Men 17 hmr er fin på korte hold ng er veldig snill med fugler på 50-60 meter,men på lengre hold i variert jakt uær e den for uberegnelig,desverre. :o:o:o:(

Link to comment
Share on other sites

Kommer fram mye bra informasjon om praktisk bruk av 17 hmr i denne tråden. Virker for meg som at det ikke er helt det ultimate "fjellrypejakt i vinterferien"-kaliberet pga begrensningene når avstanden bikker 100 meter. Har de siste årene hatt en fast 4-5 dagers jakttur etter fjellrypa i slutten av februar, og de aller fleste skuddsjangsene har vært på 120-160 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare si at jeg er storfornøyd med min 17hmr, treffer du der du skal er det knall og fall.

Både gås og rype er tvert igjennom på 140 - 150 meter med gamepoint. Litt ømfintlig for vind er den jo, men da er det jo bare snakk om å snike seg nærmer inpå :winke1:

 

På rev er v-max et must for knall og fall, da funker det også.

Kråke og ravn er det uansett med, jeg foretrekker v-max på disse, men det er fordi børsa liker den best.

 

Vil si at i vindstille vær med godt annlegg er den fin til en plass opptil 130 - 180 meter alt etter opperatør og mål.

Link to comment
Share on other sites

Cabellas har ein kikkert til .17 hmr. Denne kjøpte eg og 2 stykk andre. Denne har kulebanekompensator, hadde jo ikkje stora truo på at dette sku funka, men denne er faktisk overaskande bra. V-max går mitt i ut til 250 meter. XTP ligger 3-4 cm under på 250 meter.

 

Det blei knerta ein måse på 237 meter med den.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder BC for .17HMR tror jeg at 0.125 er noe optimistisk. Jeg ville valgt 0.1.

For kuler som går mesteparten av tiden i underlydshastighet, som .22LR, stemmer ikke "vanlige" ballistiske kalkulatorer som f.eks PCB.

PCB gir helt feil verdi både for drop og drift. For .22LR er det bedre å bruke en luftgvær ballistikkalkulator som Hawke Chairgun Pro. Etter min erfaring (som er noe begrenset), så er denne skremmende rett.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer vel ikke en 17gr 17HMR kule skut ut i 2550f/s (777m/s) under 1115f/s (340m/s) før på ca 278m. (20gr kule går under lydmuren rundt 247m). Alt dette selvfølgelig iht. produsentenes data. (OBS! TNT kula har lavere BC og bremser opp fortere).

 

Så vidt jeg kan se betyr det at både en 17gr og en 20gr 17HMR kule er overlyds i hele sitt brukbare område.

Link to comment
Share on other sites

Bly, Vingemutteren,

 

.22LR

For det ene, PCB, BulletFlight, og alle de andre programmene stemmer bra med observert verdi for "drop", lobber kuler til 400m med gjennommsnittsdropp innafor 2-3 klikk av det PCB sier, når hastighet og BC er korrekt, og en bruker gjennomsnittshastigheten :roll: (.22LR har vel mye hastighetsvariasjon til bruk på 400m), for drift er de så nære at de er LANGT innafor feilmarginen i vindbedømming

.22LR kuler er svært like G1 standardprosjektilet, og PCB bruker en G1 dragfunksjon. Muligens er der større feil for .22LR som er supersoniske, da disse er transsoniske i en stor del av sin flytid, og avvikene mellom faktisk, og standard Cd er størest mellom 1050 og 1400fps omtrent. Det gjelder alle kuler, og vises mest på vindavdriften.

Dette gjelder match-ammo, typiske rundnesede kuler. hullspiss, og "truncated cone", med og uten hullspiss, har iallefall forskjellig BC fra rundnesede, og det er mulig de blir dårligere representert av G1-funksjonen. De har iallefall lavere observert BC.

 

.17WTF

Disse kulene ligner hverken på G7 eller G1 kula, men de mest aerodynamiske har G1 BC opp mot 0.2, og vil være solid supersoniske til nesten 300m. Disse kan modelleres bra med PCB og lignende, da alle BCene gir omtrent like Cd ved M>1.4 omtrent.

Noen av .17 kulene derimot, har G1 BC rundt 0.1, og vil komme i det transsoniske området lenge før de når 200m.

Det betyr at det kan være større avvik mellom virkelighet og ballistikkprogrammer enn de en er vant til, og en kan ikke forvente å "treffe på klikket" selv om en har hastighet og BC, slik en gjør med de store og solid målte VLD-kulene i 6.5, .30" og .338". Grunnen til at disse er så godt beskrevet er at standardkula (G7) er så godt som helt lik de moderne grovkaliber-kulene, mens det ikke fins (i vanlig bruk) noen standardkule/dragfunksjon som matcher de

små V-maxene.

 

Noen "vanlige" dragfunksjoner.

Here are some drag models commonly used in small arms ballistics:

 

G1.1 - Standard model, Flat Based with 2 caliber (blunt) nose ogive

G5.1 - For Moderate (low base) Boat Tails - 7° 30' Tail Taper with 6.19 caliber tangent nose ogive

G6.1 - For flat based "Spire Point" type bullets - 6.09 caliber secant nose ogive

G7.1 - For "VLD" type Boat Tails - long 7° 30' Tail Taper with 10 caliber tangent nose ogive

GS - For round ball - Based on measured 9/16" spherical projectiles

RA4 - For 22 Long Rifle, identical to G1 below 1400 fpsGL - Traditional model used for blunt nosed exposed lead bullets, identical to G1 below 1400 fps

GI - Converted from the original Ingalls tables

 

 

Dragfunksjonene plottet mot hastighet, en ser hvordan avvikene mellom dem er størst i det transsoniske området

EB7Sample.jpg

 

.22LR kuler ligner fælt på G1 std. prosjektilet, og har faktisk nesten samme Cd i subsonisk hastighet, her er grunnen til at den modelleres bra med G1 funksjonen.

a bullet with the same shape as any standard bullet, weighing 1 lb. and 1 inch in diameter will always have a B.C. of 1.000. If the bullet is the same shape, but smaller, it will have an identical C.D., with a form factor of 1.000 and a B.C. equal to its sectional density

 

K

Link to comment
Share on other sites

@vingemutteren

.22LR, jeg gjentar .22LR går mesteparten av tiden i underlydshastighet..... :lol: , ikke .17HMR eller .17WTF (den var forresten god :lol: )

 

@M67

Jeg kan ikke forklare teorien bak det, men når jeg legger inn de samme verdien i Hawke ChairGun Pro og PCB for .22, så spytter de ut to forskjellige svar. Hawke stemmer på klikket ut til 200m. Jeg har ikke forsket grundig på lengere avstander, det ble for mange usikkre faktorer, men det ser ut til at det stemmer helt ut til 300m. PCB gir konsekvent feile verdier. Avhengig av avstand er den over eller under. Jo lengre ut desto mere feil blir det.

 

For å illustrere forskjellen; Jeg skyter en SKstd+ i 325m/s, legger inn de samme verdien for BC, trykk, temp bla..bla..bla i begge programmene. Ved 180m sier Hawke at kulen har 259m/s, PCB sier 228m/s....... :forvirra: ?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...