Jump to content

Kan en skutt and synke???


Gråfjær

Recommended Posts

Var på sjøen i dag og fikk skyti en and fra kajakk. Den deiset i sjøen etter 30-40m og ble liggende der.

Da jeg nærmet meg kom det et lite plask og så var den vekk. Enten tok noe den(sel e.l, vet ikke om sel spiser and men,,,)

ellers sank den rett og slett. Lette rundt etter den i ca 30min uten hell.

Noen som kan forklare?

Link to comment
Share on other sites

Døde ender flyter, jeg har aldri erfart noe annet. Alle som har prøvd å f.eks skyte skarv, siland e.l på vannet har sikkert opplevd at de dykker for så å dukke opp (langt) utenfor skuddhold.

Tipper din and kom til hektene og flyktet under vann. Når den så kommer opp igjen ligger den så lavt i vannet at kun hodet stikker opp og den er vanskelig å få øye på.

Link to comment
Share on other sites

Det har skjedd meg noen ganger at stokkand skutt ved ei elv har landet i elva. Ofte drar skadde ender seg under. De fleste har imidlertid kommet fort opp igjen, men det har vært flere vi ikke har funnet igjen (elva er veldig stille, så strømmen har nok ikke ført dem så langt). Jeg er også av den oppfatning at en and ikke vil bite seg fast, men av og til kan en begynne å lure :?

Link to comment
Share on other sites

De endene du ikke finner ligger i sivkanten, med ett dårlig skudd har de ikke noe problem med å svømme 70-100 meter under vann for så å svømme inn til vannkanten, der trykker de så man kan tråkke på de uten at de støkkes. Om man har med en apporterende hund så ser man hvor endene gjemmer seg. Bikkja mi har finni ender 20 meter innpå land.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over her så dykker og svømmer en skadet and veldig ofte rett mot land og legger seg i fjæren innimellom steiner. Når de svømmer under vann og er skadet, kan de svømme et stykke og kommer opp med bare nesebor/hodet. Meget vanskelig å få øye på dersom der er litt sjø i tillegg..

 

at de biter seg fast under vann for å drukne seg har jeg hørt om, men er enig i at det må være en seiglivet myte. Har skutt en mengde ender og aldri opplevd dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vel vi trygt kan si at det er en myte at ender biter seg fast på bunn for å dø. Men at de aldri kan finne på å gjøre det når de er i fare er jeg ikke like overbevist om. Tenk litt etter, de dukker for å unngå farer, rait? Men siden de flyter ganske bra må de bruke krefter på å holde seg under vann. Er det da helt utenkelig at de sparer krefter ved å bite seg fast en stund fremfor å svømme langt? Legger man til skader som kan gjøre svømming smertefullt høres det ikke helt umulig ut at de kan ty til en slik taktikk, uten at det nødvendigvis er vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig skeptisk til at dyr begår selvmord, jeg har skutt mange flere ender og sjøfugl en jeg har tall på. Og aldri opplevd det, har dog mistet fugl jeg har en sterk misstanke til at sel har tatt, eller at de rett og slett har kommet seg ut av synsvidde.

Link to comment
Share on other sites

Nei, dyr drukner seg ikke med vilje. Skjer ikke.

Men de kan trykke, og en and bør være i stand til å trykke ved å svømme til bunnen og bite seg fast for en periode. Tenk etter hvor langt og lenge en and kan svømme under vann, hvor lenge kan den ikke da holde pusten når den slipper å svømme?

 

Men jeg er enig i at i de aller fleste tilfeller legger de på svøm, har blitt lurt av det mer enn en gang. Du må holde øye med et veldig stort område i konstant bevegelse, og de bruker ikke mange øyeblikkene over vann før de dukker igjen, så selv når de ikke har en sivkant i nærheten klarer de lett å forsvinne. Har sett påskutt fugl forsvinne utover fjorden slik, dukker opp over 50 meter unna og dukker på ett sekund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...