Jump to content

Storviltjakt på tv i kveld


202 outback

Recommended Posts

Jeg satt og så på programmet igår kveld, og fikk en nokså emmen :? smak i munnen når det frontes nokså åpenbart at trofejakt i afrika hjelper "alle de stakkars sultne barna" :forvirra:

 

For de av oss som har vært i afrika, så vet vi at det meste dreier seg om profitt, profitt og atter profitt til outfitterne og reisearrangørene.

Dyrene blir kjøpt inn på auksjon, satt ut i en grisdiger hegn og jaktet på av jegere med utagerende eventyrlyst og halvstinn pengbok. Vi kjøper mye godt en illusjon, og kjøttet blir solgt videre til en forhandler. Det er vel de aller færrreste som tenker på å gi dette tilbake til afrikas sultne befolkning. :trist:

 

Det er overhengende mulig at akkurat denne karen faktisk driver bedriften sin/jakta si på denne humanitære måten, men jeg velger å tro at han i så fall er ganske så ensom i måten å forvalte utbytte på. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

For de av oss som har vært i afrika, så vet vi at det meste dreier seg om profitt, profitt og atter profitt til outfitterne og reisearrangørene.

Dyrene blir kjøpt inn på auksjon, satt ut i en grisdiger hegn og jaktet på av jegere med utagerende eventyrlyst og halvstinn pengbok. Vi kjøper mye godt en illusjon, og kjøttet blir solgt videre til en forhandler. Det er vel de aller færrreste som tenker på å gi dette tilbake til afrikas sultne befolkning. :trist:

 

Det er overhengende mulig at akkurat denne karen faktisk driver bedriften sin/jakta si på denne humanitære måten, men jeg velger å tro at han i så fall er ganske så ensom i måten å forvalte utbytte på. Dessverre.

 

Og hva er Afrika i denne sammenhengen, og hvilket bakgrunnsmateriale har du å basere din uttalelse på?

 

(Forøvrig kan jeg ikke huske å ha sett Alex Rosen såpass "alvorlig" på lenge.)

Link to comment
Share on other sites

Og hva er Afrika i denne sammenhengen, og hvilket bakgrunnsmateriale har du å basere din uttalelse på?

 

(Forøvrig kan jeg ikke huske å ha sett Alex Rosen såpass "alvorlig" på lenge.)

 

Jeg har selv opplevd, sett og erfart det jeg her hevder, på storviltjakt i afrika.

Forøvrig så registrerte jeg det samme når det gjelder Hr. Rosens reaksjon på denne jaktturen, noe som egentlig bare skulle mangle ut fra resultatet.

 

Og at det gir endel arbeidsplasser er også riktig :) ( hvis dette gir oss bedre samvittighet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og så på programmet igår kveld, og fikk en nokså emmen :? smak i munnen når det frontes nokså åpenbart at trofejakt i afrika hjelper "alle de stakkars sultne barna" :forvirra:

 

For de av oss som har vært i afrika, så vet vi at det meste dreier seg om profitt, profitt og atter profitt til outfitterne og reisearrangørene. Dyrene blir kjøpt inn på auksjon, satt ut i en grisdiger hegn og jaktet på av jegere med utagerende eventyrlyst og halvstinn pengbok. Vi kjøper mye godt en illusjon, og kjøttet blir solgt videre til en forhandler. Det er vel de aller færrreste som tenker på å gi dette tilbake til afrikas sultne befolkning. :trist:

 

Det er overhengende mulig at akkurat denne karen faktisk driver bedriften sin/jakta si på denne humanitære måten, men jeg velger å tro at han i så fall er ganske så ensom i måten å forvalte utbytte på. Dessverre.

 

Programmet med Rosen og Christensen var ikke mye imponerende med tanke på jaktutøvelse, men at dette er positivt for lokalsamfunnet tror jeg ikke du skal trekke i tvil. det gjelder selv om ikke kjøttet gis bort til nærmeste skole.

 

For øvrig synes jeg den generelle kritikken din mot Afrikajakt er veldig urettferdig. Selvsagt kan du ikke "skjære alle over en kam". Afrikajakt er jo like upresist og mangeartet som f.eks. Amerikajakt, Europajakt eller Asiajakt. Det finnes dårlig jakt alle steder, også i Norge for den del. Slik jakt du beskriver finnes i Afrika, og først og fremst Sør-Afrika. Men det finnes selvsagt mange unntak fra dette hvor det jaktes i fri natur/villmark/fri viltbane.

 

Som de fleste andre her i verden, så skal også outfittere, PHer og reisearrangører - flyselskaper, drosesjåfører og andrefor den del - tjene penger. Her som ellers er også noen grådigere enn andre, og jeg er enig at det finnes noen luringer og kortsiktige aktører innen denne bransjen. Men hovedinntrykket mitt, etter ca 15 turer til Afrika, er at det er veldig mye bra og mange seriøse.

 

Hvor har du vært hvor du fikk så dårlig inntrykk, og hvilken arrangør brukte du? Det kunne vært interessant å vite.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor har du vært hvor du fikk så dårlig inntrykk, og hvilken arrangør brukte du? Det kunne vært interessant å vite.

 

Du har veldig rett i mye av det du skriver her Lawman, og jeg skjærer for all del ikke alle over samme kam, men som du nevner så finnes denne praksisen mye godt i sør-afrika der jeg har mine erfaringer fra.

På spm om gitte arrangør, så har jeg forstått det slik at navngiving av sådan helt automatisk fører til stenging av tråder, men PM sendes :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt like usikker på hva HolyMC mener med "Afrika" i jaktsammenheng :?

 

Så vidt jeg har oppfattet finnes det ihvertfall et titalls land i Afrika hvor det drives organisert trofejakt, med tildels stor variasjon både i viltarter, natur, politiske styresystemer, lovgiving, kultur og ikke minst pris?

 

Jeg vil også tro at størrelse på lommeboka, alder, motiv og generelle holdninger til trofejakt varierer en god del på de tusenvis av jegere som sannsynligvis reiser til "Afrika" hvert år...?

Og ikke minst holdninger og policy hos agenter og outfittere...kanskje?

Link to comment
Share on other sites

kjøttet blir solgt videre til en forhandler. Det er vel de aller færrreste som tenker på å gi dette tilbake til afrikas sultne befolkning. :trist:

 

"Gi meg en fisk og jeg lever en dag; lær meg å fiske så lever jeg"

 

Arbeidsplassene skapt av jaktturisme er verdt mange ganger mer enn kjøttet.

 

 

 

Sånn for ordens skyld; jeg har ikke erfaring fra jakt på det afrikanske kontinentet, men har tilbrakt en del tid der, og ikke minst jobbet sammen med folk fra div land i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Jakta var grei den. Tydelig at Alex ikke har jaktet mye før. Ut fra det, er skytingen hans faktisk bra. Ellers er dette en usminket film som virker å være 100% ærlig. (Ingen Clausen faktor her).

At NRK viser dette i beste sendetid er meget bra!

Når det gjelder sleivsparkene om profitt, vil jeg anbefale de det gjelder å sette seg inn i hvordan dette fungerer i Mosambique.

Link to comment
Share on other sites

At den jakta var grei er jeg ikke helt enig i.

 

For det første synes jeg det er feil at en klovn skal skyte bøffel når han åpenbart ikke har annet enn alminnelig gode skyteferdigheter. Det er ikke nok dessverre. Du trenger også et minimum av kyndighet og ferdigheter utover lysten til å skyte et dyr, og særlig farlig vilt. Mangelen på dette ga mest sannsynlig både skadeskyting og ettersøk.

 

For det andre burde det vært en PH som ga et oppfølgingsskudd, og særlig åpenbart er jo det når du har med en så ukyndig jeger som Alex. Her lekte jo Christensen PH, men evnet ikke å skyte oppfølgingsskudd. Det var kanskje også like greit, for med hans feilaktige plassering ville det sikkert gitt Alex tinnitus.

 

At de heller ikke klarte å følge riktig dyr kan muligens forklares med at det gikk inn i flokken, men de trackerne jeg har jaktet med i Afrika har alle vært usedvanlig gode sporfinnere som jeg tviler på ville hatt problemer i en situasjon som denne.

 

Jeg vet ellers ikke om det var tilfeldig at vi ikke så hvordan bøffelen ble truffet, verken på første skuddet, de fem-seks neste dagen derpå, eller når den var død.

 

Personlig synes ikke jeg dette var mye å skryte av, og jeg synes ikke dette var god reklame for jakten. Å gi en halv bøffel til en skole er naturligvis først og fremst show-off, men dette synes jeg er underordnet. Slik jakt er nok uansett positivt for lokalsamfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Da er det mange klovner rundt omkring. Det er flust med eksempler på folk som jakter uten å inneha annet enn alminnelige skyteferdigheter.

Når det gjelder Christensens manglende oppfølging var han faktisk klar over at den burde ha vært bedre, og sa sågar dette på filmen.

Det er det nok ikke alle som hadde innrømmet på film.

Det jeg liker er at dette er en usminket versjon, der ingen ting er "pyntet på".

Har sett nok jaktvideoer fra Afrika der du hører at tomhylsen faller på lasteplanet men filmen viser ikke at det skytes fra bil.

Link to comment
Share on other sites

Synes programmet var knallbra. Jeg klarer faktisk å glede meg over en jaktfilm uansett hvem som har laget den uten å sitte å lete etter ting som kan være "galt". Han skulle ikke skutt der, den løp jo så fort, den stod alt for nærme, det var jo en busk foran, skuddet satt ikke der det skulle.- alltid finner noen noe å klage på . Pokker går det ikke an å ta en slik repotasje eller en jaktfilm som det det er - underholdning . Liker du ikke den underholdningen så se på skal vi danse i stedet !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så enig, møkk lei av hylekortet og verdensmestere som til enhver tid har noe og utsette. Dog er jo et "forum" sitt hensikt at med skal diskutere, men synes at hylekoret er litt for mye til stedet. Flott program synes jeg! Jakt er ikke som Clausen presenterer det, dyra detter som regel ikke av det første skuddet og blir kjælt med etterpå som et forbanna kosedyr.

Link to comment
Share on other sites

Sa ikke Alex at det eneste han hadde skutt før var en rype? Hadde han fått litt mere instrukser og trening på et raskt oppfølgingskudd, så hadde han sikkert fått det til. Du så jo at han holdt for ørene fordi han trodde guiden skulle ta skudd nr 2. Virka som det var en kommunikasjonsvikt som gjorde at det aldri kom et skudd nr2.

Personlig, så hadde jeg likt å hatt på et hørselvern :)

 

Er enig med dere som likte at dette var en usminka versjon og ikke noe clausen redigert......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...