eies Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Har lyst på ein Tikka med plastskjefte. Tykkjer det blir mykje "bråk" viss du slår skjeftet bort i trestammer, steinar ol. Vil det verka lyddempande å fylla skjeftet med ekspanderande skum...? Er det forsvarleg å gjera det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Ja det er noe lyddempende. Så sant du kan åpne stort nok hull (i bakkant) for å fylle. Bra krefter når det ekspanderer. Anbefaler 2 komponent polyurethanskum fra http://WWW.kinn.com" Har gjort det samme med en hul karbonkolbe. Funka gull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluehuet Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 har syntetisk stokk jeg også, men har aldri merka noe bråk jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eies Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Mange syntetiske stokkar er ok. Det er spesielt Tikka-stokken som "bråkar". Berre prøv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluehuet Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 er jo det jeg har prøvd da jeg har en tikka t3 lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge86 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Jeg har også en t3 lite.. ser ikke problemet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
East Clintwood Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Jeg er i allefall enig med trådstarter. Kjøpte meg en T3 SS med plaststokk.. Hver enda kvist man skraper borti gjaller gjennom skogen. Ikke at det egentlig svarer på spm ditt ang skum, men Arendal Jakt og Friluft selger original laminatstokk til T3 for 1500kr. Jeg kjøpte meg en slik for å få bukt med problemet. Syns børsa blei mye bedre med tanke på vektfordeling også (har demper på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Judin Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Har du prøvd å legge skumgummi eller bomull i stokken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drever69 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 skru av rekylkappa å fyll med vanelig byggskum har gjort det selv.la den stå opp ned til dagen etter å skjær bort det som tyder ut,husk å teipe rundt stokken så det ikke renner er noe graps til det herder,den hule lyden forsvinner helt da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Og hvis du vil ha bort plastikklyden etter at du har fylt stokken med skum, kan du dekke den med Sikaflex eller Tec7. Så får du bedre grep på kjøpet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Husk å sett i ett par skruer i hullene for bakkappa, slik at gjengene ikke blir fulle av byggeskum. Mener å ha lest at man anbefales å trykke inn en plastpose (børdpose) først, slik at man fyller i posen og det overflødige renner ut bak. Men det er vel kun for de som vill ha muligheten til å fjerne skummet. P.s. Har hatt samme stokken som på T3 lite (en T3 SV), og jeg synes den bråkte mye, spesielt om den fikk seg en liten kakk kunne man likegjerne ha satt seg ned med en bonngo tromme (nåja, nesten da ). T3 i en GRS stokk er foresten slettes ikke ille (men det blir jo 5k, mot en boks med fugespray). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakura-trhm Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Pussig at denne tråden kom opp akkurat da jeg satt å banket på stokken min og var misfornøyd. Stjeler ideen:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 hvis det jeg har hørt stemmer så er det greit å være litt obs når en utfører fyllinga. Hvis skummet herder bakerst først så risikerer en å få en propp som gjør at det lenger fram kan få kolben til å bule når det ekspanderer. Vet ikke om dette stemmer, men har hørt det påstått. Jeg valgte derfor å formskjære en bit med isoporlignende materiale og dytte inn i steden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Bare tull, så lenge skummet har en plass å gjøre av seg (ese ut) er dette ikke noe problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Helt riktig, men mener du at det er helt utenkelig at skummet faktisk kan danne sin egen propp, mens det skummet som er igjen lenger fram i kolben fortsatt ekspanderer? Jeg vet ikke. Jeg bare spør, siden dette har blitt meg fortalt av folk med langt mer teknisk innsikt enn meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oyvindro Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Helt riktig, men mener du at det er helt utenkelig at skummet faktisk kan danne sin egen propp, mens det skummet som er igjen lenger fram i kolben fortsatt ekspanderer? Jeg vet ikke. Jeg bare spør, siden dette har blitt meg fortalt av folk med langt mer teknisk innsikt enn meg. Jeg ville tro at det i teorien vil kunne skje, fordi: Når vi skummer vinduskarmer og dørkarmer, er det viktig at man kiler imellom med noen greier, hvis ikke vil karmen kunne presses inn, og dør- vindusblad vil gå "tregt". Og det er jo god plass på innsiden og utsiden mellom vegg og karm for skummet å ekspandere/tyte ut. Men om dette gjelder geværkolber, skal ikke jeg si. Øyvind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Helt riktig, men mener du at det er helt utenkelig at skummet faktisk kan danne sin egen propp, mens det skummet som er igjen lenger fram i kolben fortsatt ekspanderer? Jeg vet ikke. Jeg bare spør, siden dette har blitt meg fortalt av folk med langt mer teknisk innsikt enn meg. Jeg ville tro at det i teorien vil kunne skje, fordi: Når vi skummer vinduskarmer og dørkarmer, er det viktig at man kiler imellom med noen greier, hvis ikke vil karmen kunne presses inn, og dør- vindusblad vil gå "tregt". Og det er jo god plass på innsiden og utsiden mellom vegg og karm for skummet å ekspandere/tyte ut. Men om dette gjelder geværkolber, skal ikke jeg si. Øyvind Grunnen til at en avstivver dørkarmer etc. er at disse ikke har noen form for støtte i seg selv (tenk ei fjøl som står rett opp i luften, som man fester opp og nede). Om man bare trykker lett på en slik vill den bøye unna, og er det noe man kan være sikker på, så er det at fugeskum trykker litt. Når en i tillegg husker at trykk ganges med arealet, blir det fort en stor belastning på en så skjør konstrukjson som en dørkarm (som ikke er beregnet for trykk den veien). Vi kan ta ett eksempel: La oss si skummet trykker med 10g/cm2 inntil det er ferdig herdet når det er åpent på begge sider av karmen (fiketivt tall i hele eksemplet), la oss si at karmen er 10cm bred og 200cm lang. Dette gir en overflate på 2000cm2, så tar man inn at det ytes ett trykk på 10g/cm2. 10x2000 = 20000g = 20kg. Så man får da ett trykk på ca 20kg fordelt utover en konstruksjon som ikke har sin lastbærende styrke i den rettningen, når man tar med at det i tillegg handler om en viss tolereanse på noen få mm for at dører og vinduer skal gå som de skal, blir det rimlig klart at man bør stive dørkarmene av mens slikt foregår. En geværkolbe er nå engang konstruert slik at styrken går på deformering (trykke sammen/presse ut) og slag (rekyl). Man kan sammenligne en syntetstokk med ett rør (om enn ikke på langt nær like sterkt), og man vet at fyller man ett rør med skum, så tyter det bare ut i hver ende. La oss si at det teoretisk er mulig at fremste delen av skummet ikke får ekspandere ut av hullet i stokken der bakkappen normalt står. D.v.s. at skummet fortsetter å ekspandere litt til etter at den første ekspansjonen har skjedd (kan kansje skje om man har store mengder skum i på engang, men jeg tviler). En naturlig femgangsmåte vill da være å skumme i flere omganger, slik at man først har i en dæsj som fyller opp eventuelt pistolgrep og aller fremste delen av hulrommet i stokken i det området. Vente å la herde ut, og så fylle opp resten. Som da vill ha rimlig sikker fri vei ut i friluft (eller ta dette steget i to omganger for å holde trykket på stokken nede). Om stokken er så myk at en klemmer den samen med fingrene, bør en nok ta tingene litt og litt, siden man i utgangspunktet har noe ræl til stokk. Tikka T3 har en svært solid plaststokk, så der kan jeg ikke se at dette skal være ett problem. OBS! Ikke all fugemasse egner seg i en geværstokk. Man bør nok velge noe som har lukkede celler (lyddemping), og som ikke trekker vann (kondens) og er tine og frysesikker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.