Jump to content

Jaktrett, men er ikke grunneier.


Gjest2077

Recommended Posts

Hvis noen har jaktrett så er dette etter avtale med grunneier.

Det er grunneier som har retten til jakt på sin eiendom og grunneier kan da lage avtaler videre med f.eks hytte-eiere.

 

Hvis det eksisterer en slik jaktrett så er dette kun etter avtale med grunneier dette er mulig.

 

Ta en telefon, eller enda bedre; møt opp på tråkka og bank på døra og slå av en prat med grunneieren.

Link to comment
Share on other sites

Vel, enten har man en rett eller en avtale. De gjorde mange rare ting i gamle dager så det er fult mulig å ha jaktrett uten å være grunneier. Men det er selvsagt en fordel å være på godfot med grunneier, uansett rett eller avtale... Men om det foreligger en rett tilknyttet hytte eller en avtale må nesten trådstarter svare på...

Link to comment
Share on other sites

Av oss er det omvendt. Me er grunneigarar, men har ikkje jaktrett. Dette vart gjort etter ei tidlegare utskifting av grunn. Dei som eigde grunnen tidlegare har fortsatt jaktrettten.

Nokon andre som har det slik, og som veit om dette let seg oppheve?

 

Har høyrt tidlegare at ein ikkje kan skilje jaktretten frå grunnen, men er nok ikkje tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Av oss er det omvendt. Me er grunneigarar, men har ikkje jaktrett. Dette vart gjort etter ei tidlegare utskifting av grunn. Dei som eigde grunnen tidlegare har fortsatt jaktrettten.

Nokon andre som har det slik, og som veit om dette let seg oppheve?

 

Har høyrt tidlegare at ein ikkje kan skilje jaktretten frå grunnen, men er nok ikkje tilfelle.

Dette hørtes ikke helt riktig ut i mine ører!

Mulig den personen har jaktrett så lenge han lever eller noe slikt. Men en grunneier har da for pokker rett til å jakte på egen grunn!

Få avtalen sett over av kompetente personer!

Link to comment
Share on other sites

§ 27. (grunneierens enerett til jakt og fangst)

 

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst.

 

 

 

§ 28. (jaktrett for bruker, leie av jaktrett)

 

Overlater grunneieren sin eiendom til noen annen til bruk, skal brukeren ha jaktretten med mindre annet er avtalt. Forbeholder grunneieren seg jaktretten, kan jakt ikke drives på brukerens åker og eng i tiden fra og med 1. mars til og med 30. september.

 

Jaktrett kan ikke skilles fra eiendommen for lengre tid enn 10 år om gangen, uten når jaktretten følger bruksretten til eiendommen. På jordskifte kan det allikevel bestemmes at jaktretten fortsatt skal være felles helt eller delvis.

 

Avtale om særskilt bortleie av jaktrett skal være skriftlig. Gjelder avtalen for mer enn 5 år, skal leier og utleier sørge for at melding om leieforholdet med opplysning om vilkårene straks blir sendt kommunen.

 

Fremleie av jaktrett kan ikke finne sted uten samtykke fra den som har jaktretten etter § 27.

 

Kongen kan gi regler om forbud mot fremleie av jaktrett.

 

Overlater grunneieren til noen annen enn grunnens bruker å utøve jakten, er også eieren ansvarlig for økonomisk skade som jakten volder brukeren.

 

Reglene i denne paragraf om retten til jakt gjelder også retten til fangst.

 

Endret ved lover 8 apr 1983 nr. 17, 3 juli 1992 nr. 95, 11 juni 1993 nr. 106.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig vingemutteren, du tolker det som skrives noe baklengs synes jeg.

 

Jeg klarer ikke å lese det som annet enn:

 

Grunneier har retten til jakt og fangst, men når grunneier setter bort bruken av eiendommen følger i utgangspunktet jaktretten med bruksretten, ikke eiendommen/eierskapet. Om ikke annet er avtalt har da altså grunneier IKKE jaktrett i kraft av sitt eierskap lengre.

 

Jaktretten kan skilles fra eiendommen inntil 10 år om gangen, og lengre hvis jaktretten følger bruksretten til eiendommen. Dette innebærer da at bruksretten OG jaktretten ligger hos andre enn grunneieren hele den tiden grunneieren ikke er den som er bruker av eiendommen. Om ikke (altså, hvis grunneieren vil forbeholde seg jaktretten) så kreves det at grunneieren opplyser og avtaler med bruksberettiget om han vil forbeholde seg jaktretten selv. Men via jordskifte kan også grunneier og bruker (når disse som her er to forskjellige) få ordnet seg felles jaktrett, helt eller delvis. Som ikke kan bety annet enn at begge har jaktrett, med eventuelt avtalte begrensninger ("helt eller delvis").

 

Det er også mulig for grunneier, eller bruksberettiget etter avtale med grunneier, å leie ut jaktretten gjennom skriftlig avtale, og varsel med opplysninger om leievillkår til kommunen om dette dreier seg om bortleie for lengre enn 5 år.

 

Begge disse tilfellene kan skille jaktretten fra eiendommen for tidsbestemte perioder. Jaktretten er i utgangspunktet "en enhet", kun ved jordskifte kan en dele en jaktrett på både bruker og eier.

 

Slik forstår jeg det, men jeg har også tatt feil før :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter dagens regler kunne man ikke solgt jaktretten fra en eiendom.

 

Om dette var gjort etter datidens lover, og det er tinglyste skjøter på dette, så er det antakelig "rett". Jaktretten har alltid blitt regnet som en stor verdi, og jeg vet det var i noen tilfeller praktisert at om en gård f.eks hadde to sønner, så kunne den ene arve gården og drifta av den, og den andre jakt/fangst- og fiskeretter og utstyr til dette. Da skilte en også jaktretten fra eiendommen, og forringet følgelig også verdien av denne. Men på den måten var også begge sønnene "sikret for framtida". Men som sagt dette var i "gamle dager", og ikke mulig å gjøre pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får spørre på en annen måte ?

Når grunneier har skrevet fra seg jaktretten i 5 år til en venn.

Kan da denne vennen kreve å få være med på elgjakten i grunneierlage der denne grunneier er medlem ? Medlemmene i grunneierlage jakter selv. Altså er vennen likestilt med grunneier som jakter selv ?

 

Mvh

 

royerr

Link to comment
Share on other sites

Så var det dette med snørr og barter igjen.

 

Trådstarter har en jaktrett på en eiendom han ikke eier, ikke jaktretten til eiendommen.

Den jaktretten bør han nok sjekke nærmere om den gjelder i dag (om den fulgte hytte/hyttetomt).

Om den gjelder, må han likevel orientere seg om hvilke regler som gjelder i området (grunneiere må også følge regler / eventuelt har retten til å regulere bruken av arealet :wink: ).

 

Jeg sitter med en sak (motsatt fortegn), der en tidligere (da senil) eier av bruket, gav med jakt og fiskerett på hovedbruket ved utskifting av ett lite jordstykke i utmark (hyttetomt) En skikkelig shady sak, der en slektning av en enda tidligere eier (en helt annen slekt) forlangte å få ut arv av ett da forlengst solgt bruk (og fikk det av åpenbare grunner :roll: ). Denne Hyttetomten er nå videresolgt, og jeg vurderer om jeg kan få den jakt og fiskeretten på hovedbruket (gitt på 70 tallet) omstøtt/erklært ugyldig.

Link to comment
Share on other sites

Det som har skjedd i enkelte tilfeller er at når en eiendom har blitt delt mellom flere arvinger, har arvelater bestemt at retten til f.eks. beite, bær, jakt og fiske skal være felles for alle eiendommene. Da vil en arving eller dennes etterkommer kunne ha rett til å både fiske og jakte på andre eiendommer enn sin egen. Dvs. på resten av det gamle hovedbruket.

Link to comment
Share on other sites

De forrige eierene har ikke jaktrett lenger enn 10 år!. Om det står 200 år i den avtalen, er det max 10 år som er lov å "ta over" jakt retten. Etter det går den automatisk tilbake til grunneier.

 

Står skrive i sakspapira frå utskiftinga at rettar i vatn og vassdrag + jaktrett er som før. Altså er fortsatt dei tidlegare grunneigarane sine rettar. At dette fell ifrå etter 10 år er ikkje nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite tilleggsspørsmål her:

Da fattern bygde rorbu i Lofoten, hadde han fått med jaktrett. Dette ble glemt i tinglysningen, men vi får selvfølgelig jakte så mye vi vil der ute enn så lenge.

 

Jeg er redd det skal komme nye eiere der ute (grunneierne er et AS), eller lignende.

 

Hva skal til for å få fikset opp i dette? Må det i såfall tinglyses på nytt? Er snart 10 år siden dette :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...