Jump to content

Det enkleste hagleladeutstyret tilgjengelig?


Fourten

Recommended Posts

De første LeeLoaderene var nettopp for haglpatroner. Dukker opp jevnlig på e-bay, og det finnes visstnok en viss produksjon av en kopi, uten at jeg har funnet ut hvem som produserer og selger.

 

I sin enkleste form klarer du deg med en passende dor, en plastklubbe og en bit rundstokk som passer akkurat inne i hylsa. Men en ladepresse fra Lee koster ikke mye rart, rundt 40$+ frakt og moms fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det ligger flere på E-bay, men de sender kun til USA, som vanlig. Har lett nå i to dager etter kopier eller tilsvarende sett, men ender opp på presser fra Lee eller Mec som nærmeste alternativ. Ingen nye håndverktøy å finne til haglelading.

 

Jeg ser og at det i diverse fora er oppfordret å skrive brev til Lee for å få gjennopptatt produksjonen av Lee Shotshell Loader.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja for all del må du kjøpe en Mec !

Jeg startet selv med en LEE Load All 2 men den har for mye plastikk i seg syns jeg så jeg gikk temmelig raskt over til en Mec-presse og da ble det helt andre patroner og spesielt bedre stjernebrett .

På Ebay ligger det Mec 600 -presser for eks. til meget bra priser :D

Link to comment
Share on other sites

De sender av og til over dammen hvis man bare spør på forhånd.

 

Jeg plukket opp et sånt sett til hagle 12 ga. nå i våres, og betalte vel i underkant av 20 $ pluss noe porto. Jeg har ikke prøvd det enda. Går du for et sett sørg for å gå for det som er utvidet. Det er et pra tre biter ekstra. Esken er større og ser omtrent sånn her ut.

 

http://cgi.ebay.com/Lee-Loader-20-ga-3- ... dZViewItem

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevt kjøp MEC 600 jr, Lee sin haglepresse er for svak. Stjernebretten blir ikke god nok og trykket blir for lavt => uforbrent krutt og lav hastighet.

Jeg er en stor tilhenger av mye av utstyret Lee har til riflelading, men er ikke fornøyd med Lee load all pressa.

Har 2 MEC 600 jr (cal 12 og 16) og 1 Lee load all (cal 16).

Hagleladeren (57743334) selger MEC her i Norge, ellers finner du den på mange nettbutikker i USA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan dette være noe?

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/2,333.html

Er dette dier for å sette i vanlige presser, og hvordan virker de i så fall, Hvor mange dier er det i settet? Rull eller stjernebrett? Shell holder?

 

Noen som vet mer om dette? det var lite info hos Buffalo Arms

 

Fant dette også:

http://huntinggearauctions.com/Auction/ ... 183714#PIC

 

Må det bli RCBS når jeg kjøper ladeutstyr?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
[...]Men toll, det slipper du ikke unna ...

 

Joda, er da ikke toll på ladeutstyr? Sjokolade(kakao) og klær (og en del andre varer) er det toll på, ellers er det bare mva. (moms) som skal betales på alle importerte varer (untatt bøker).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
hva er dette fornoe?

er det brukende?

syntes bare det så litt spessielt ut og var veldig billig!

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... hasJS=true

 

Jeg har ladet med dette Lee-utstyret og jo da du får til patroner med det men for meg blir det for mye plast og selv om du får til stjernebretten så får man ikke sette den skikkelig så den står . Har man en rullekrymp og kjøre over blir det betydelig bedre men jeg ble ikke fornøyd med denne pressa så jeg kjøpte en MEC og det ble noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

[...]Men toll, det slipper du ikke unna ...

 

Joda, er da ikke toll på ladeutstyr? Sjokolade(kakao) og klær (og en del andre varer) er det toll på, ellers er det bare mva. (moms) som skal betales på alle importerte varer (untatt bøker).

Mange som misforstår der, siden MVA trekkes under tollbehandlingen ved kjøp fra utlandet.

 

Tollavgifter kommer evntuellt på toppen av MVA og er stort sett på varer produsert av utsatt industri for å beskytte denne.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om ønsket er enklest eller billigste utstyret til haglelading.

Det enkleste vil jeg uten tvil si er å bestille en MEC 600 fra USA. Koster litt mer en Lee Load All, men er en helt annen verden. Skal du lade lette ladninger (leirdueskudd) med hurtig krutt kan Lee Load All fungere, men skal du lade til jakt med tyngre ladninger og saktere krutt er bretten essensiel for trykkoppbyggningen. Da blir det alt for mye svikt i Lee.

Som i all lading bør en fokusere på mulighetene til å skreddesy den ammunisjonen en ønsker til topp kvalitet. Pris bør komme i andre rekke. En brukt eller ny MEC 600 fra USA får en til en veldig billige penge.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Bruker en Lee Load All i kal. 16. Min presse har så dårlig brettefunksjon at jeg kun rullekrymper. Bruker også Hodgdon krutt, noe som ikke funker så bra i denne pressa. Pressa er billig og enkel, men kvaliteten på patronene speiler også prisen.

 

Skal du lade og skyte/trene en god del, er mitt tips en Mec 600.

 

Skal du lade jaktskudd klarer du deg med en Lee.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en LEE Load All.

Mitt behov er så moderat at jeg ikke kan forsvare noe bedre.

 

Jeg skjærer av stjernekrympen med en brytebladkniv og limer en pappskive på toppen.

(Limet påføres sparsommelig med en bomullspinne :-)

 

Jeg bruker en hulpunch (Hollow Punch) og lager skiver av pappesker/bølgepapp som jeg bruker over kruttet.

(Gjenvinningen trodde selvfølgelig at de skulle få mine pappesker gratis - der tok de grusomt feil :-)

Sånne nymotens plastdingser er ikke noe for meg :-)

Koster penger gjør de også.

(Jada - de finnes i miljøvennlig nedbrytbar utgave - jeg vet :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

så dårlig brettefunksjon at jeg kun rullekrymper

Hei.

Vill du vennligst forklare i detalj hvordan dette gjøres (for en uinnvidd).

Kapper tomhylse?- Lengde?

Hvilket verktøy/utstyr bruker du for å få en bra/fin rullekrymp som holder.

Krutt... kan vv 320 benyttes?... ønsker "lette" ladninger 28 - 30grams.

Hva er best plast eller papphylser?

 

Husker fra "gamle dager" at de ladet haglepatroner med utstyr som troligvis ikke benyttes lenger,... men selv om jeg har ladet for rifle over lang tid så er dette (haglelading) ganske så "fremmed" for meg... skulle gjerne prøve meg på å lade slike patroner med "gammelt preg" med rullekrymp :) -(uten stjernebretting)

Beklager litt OT.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Enklest:

Måle ut krutt for hånd, fylle i nye primede hylser fra feks. SIARM og rullekrympe med ett verktøy fra BPI/GAEP/precisionreloading/SIARM.

 

Det vil ta tid å lade og uten presse kan det være kilent å de/reprime hylsene dvs du må forholde deg til nye hylser.

 

Du får en god del nye hylser for prisen av ei presse.

 

RTO verktøy

OS cards

Krutt

Hylser

Hagl

Wads

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Metoden over som liptor beskriver, er den jeg bruker mest.

 

Om du vil ha 28-30 grams (1oz= 28,35 gram) ned i en rullekrympet 16/70-hylse, må denne kuttes ned til rundt 66/67mm for å få fin nok rullekrymp. Dette er min erfaring. Mulig andre får det til pent med 70mm, men det får ikke jeg til uten å bruke en haug OS-Cards.

 

Bruker rullekrymper fra Gaep eller Ballistic Products og en hånddrill.

 

Rullekrymping er en kunst, men øving gjør mester. Rullekrymp er penere enn stjernekrymp, men innebærer tvilsomt noe fortrinn ballistisk sett.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

Det er kal 12 som er aktuell, da gjerne som 12/65 eller 12/67 i ferdig utgave, og ev til bruk i min gode/gamle Merkel s/s.

Engangs-skutte hylser er ikke problem da jeg er ganske aktiv på leirduve-banen ennå.- Mye fine papphylser fra Eley finnes også... Eley Impax bismuth med 67,5mm hylser (28grams), men de er stjernebrettet.

 

De-prime manuelt er ikke noe som er ukjent for meg, dette er noe jeg gjør når jeg lader .45/70 med blykuler, og kjør da ofte med hylsene upresset.

 

Jeg har ikke noe planer om lade mengder,.. blir som sagt mest for "kosen", så om ting tar litt tid er det helt ok, nærmest en fordel :D

 

Men det er denne "manikken" da, som man rullekrymper med. Jeg er med i GG - klubben (nei ikke GGG),...utelukker grinete, bare Gamle Gubber og mange av oss (inkl meg selv) er ikke så fortrolig med nettkjøp utenfor Norden.

Tror jeg kan skaffe det meste jeg behøver i Norge og ev i Sverige. men som sagt... denne RULLE-krymperen kan bli er problem å skaffe.

Forstod ikke helt det der med liming... hva limer du mot?... hylseveggen?

 

Krutt... funker vv 320?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg kan skaffe det meste jeg behøver i Norge og ev i Sverige. men som sagt... denne RULLE-krymperen kan bli er problem å skaffe.

 

Når du har alt du trenger kan du sende meg en PM så sender jeg deg min til låns.

 

Forstod ikke helt det der med liming... hva limer du mot?... hylseveggen?

Du trenger ikke lime noe som helst.

 

Krutt... funker vv 320?

Første bud; Skaff deg ladedata og hold deg til dem.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Ja, hadde folk bare giddet dele ladedata så...

Men neida, "Kjøp Lyman-boka. blabla"-Ca den dårligste boka jeg noen gang har sett om noe som helst......

 

 

Jeg bruker en hulpunch (Hollow Punch) og lager skiver av pappesker/bølgepapp som jeg bruker over kruttet.

 

Hunton vindtettplate ("Asfaltplate" er fine til mellomladinger; du får nok til ca 2 liv hos en tømrer.

Link to comment
Share on other sites

 

Bruker en Lee Load All i kal. 16. Min presse har så dårlig brettefunksjon at jeg kun rullekrymper. Bruker også Hodgdon krutt, noe som ikke funker så bra i denne pressa.

 

slb

 

Hos meg funker Lee pressa bra etter noen små modifikasjoner. Bygg opp med en 1-1,5 mm tykk skive under hylsa når du kjører siste stasjon så sitter bretten. Regner med man kan justere seg opp til å brette 65 mm lage hylser også. Tar du så en liten runde med rulle krymperen over bretten ser den ekstra fin ut.

 

Synes desuten den måler krutt nøyktig, jeg har prøvd med Universal og longshot. Kjøpt krutt hos Winge Våpen, og bruker data fra http://www.hodgdon.com

Link to comment
Share on other sites

Forstod ikke helt det der med liming... hva limer du mot?... hylseveggen?

 

Ta en titt helt på slutten:

" target="_blank

 

Du limer mot hylseveggen.

Jeg tenkte litt på smeltelim, men motet sviktet ved tanken på kruttet.

Men det er ikke rullekrymp.

 

Hvis du ikke skulle finne passende verktøy lokalt så kanskje antikvitetsbutikken, loppemarked eller svartkrutt gutta kan hjelpe

" target="_blank

 

Mvh

Jim114

 

Edit:

Bivoks og talglys er også en mulighet, men jeg liker ikke tanken på varme og krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hunton vindtettplate ("Asfaltplate" er fine til mellomladinger; du får nok til ca 2 liv hos en tømrer.

 

Takk for tipset. Det er litt byggeaktivitet borti gata er, så jeg skal være på utkikk etter en passende avfallskontainer.

Kanskje har de noen passende trebiter også.

Da slipper jeg å traske helt bort til Thaugland Trelasthandel :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...