Jump to content

Våpensøknad, pistol/revolver til fellefangst


djlia

Recommended Posts

Hei, Overskriften sier vell det meste, men har et ønske om å kjøpe meg en pistol/revolver i 22.lr til avliving av rev og grevling i felle/bås. 8) kansje også jerv om det blir så vi setter opp jervbåsen igjen :D

 

Har skjønt at det er godkjent med pistol til avliving i felle/bås, men spørsmålet er om man(jeg) får godkjent en våpensøknad til dette formålet. jeg har desverre ikke tid eller økonomi til å bli med i pistolklubb, ønske er der, men snakk om prioritering dette. :oops: og en ting til, har det noe betydning om man søker på revolver eller pistol?

 

isåfall hvilke dokumenter må fremmlegges? det skall sies at det lokale lensmanskontoret er grei og ha med å gjøre, tar ca 10 min å få godkjent en søknad på rifle og hagle. :D

 

Og ja jeg har søkt på forumet etter disse svar jeg søker, men finner ikke. tror jeg har sett en lignende tråd, men borte var, borte er.

 

Mange spøsmål og lit rotete fremstilling, men på forhånd takk...

 

djlia

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
må ein fortsetta som aktivt medlem etter de 6 månedene vist ein skaffer seg pistol/revolver ?

 

Jepp, det MÅ du. Finner våpenkontoret det usikkert om du er tilsluttet klubb så får du brev om å dokumentere medlemskap. I brevet står det bl.a at du vil få muligheten til å selge våpenet ditt til en som lovlig kan erverve. Er mange som har fått og får slike brev for tiden.

Link to comment
Share on other sites

må ein fortsetta som aktivt medlem etter de 6 månedene vist ein skaffer seg pistol/revolver ?

 

Akkurat det er problemet med holdningene til en del skyttere. Så fort de får kjøpt seg en "gunner" så ser man dem aldri igjen på skytebanen.

Våpenklubber skal i teorien rapportere til politiet om skyttere som ikke er aktive, men da vil klubbene skyte seg selv i foten da det betyr mindre medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Medlemmer som betaler klubbkontingent er per def aktive, slik reglene er i dag. Det er heller ingen meldeplikt når medlemmer slutter å betale kontingent. Enkelte klubber praktiserer å levere inn medlemslister til politiet hvert år. Rent økonomisk må det jo være gull å bruke ordensmakten til inkasso :)

 

Mener Trondheim PK ble pålagt å gjøre det fordi HA-medlemme meldte seg inn der.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

men ka vil aktivt medlem sei egentlig ? skyte ein gong i veko ? måneden ?

Fire ganger i året. Derunder teller dugnader.

En kan jo debatere om dette er nok, jeg mener det ikke er det. Men nå har ikke alle prioritert livet sitt slik som meg. En MÅ ha mulighet til å kunne bruke fritiden sin til andre ting en skyting, selv om jeg ikke skjønner hva det skulle vært :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit: Du får IKKE tillatelse til å kjøpe håndvåpen for avliving.

 

 

Jeg vet det Wolf, men JD og POD's tolkning og praktisering synes, som vanlig, å stå i direkte motstrid til våpenlovens bestemmelser;

 

Våpenloven § 7, 3. ledd:

 

" Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, ........"

 

Jeg mener at når man lovlig kan benytte håndvåpen til avliving av dyr som lovlig er fanget i felle har en "felle"-jeger en "rimelig grunn" til å anskaffe slike våpen.

 

Jeg har dog ingen tro på at dette vil få herr Mæland og POD til å endre sitt syn. :cry:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

men ka vil aktivt medlem sei egentlig ? skyte ein gong i veko ? måneden ?

Faktisk vill det si minimum 4 oppmøter i året (pass på at de blir notert hos klubben), og som nevnt, årsmøter og Dugnad teller.

 

Dette gjelder for inntill 4 håndvåpen.

 

Ved den bruk du skisserer, får jeg ett inntrykk av at du ikke har erfaring med håndvåpen. Og ihvertfall ikke i forbindelse med avlivning.

 

T.d. er det ikke lov å bære håndvåpenet på kroppen (det må i sekken), og det er ikke lov å gå med det med amo i håndvåpenet.

 

I tillegg kreves det faktisk en god del øvelse for å kunne bruke det effektivt, om du ikke bruker kontakt metoden (d.v.s. at løpet er i kontakt med dyret under avlivningen (anbefales ikke mot aggresive dyr).

 

Alt i alt er håndvåpen mindre egnet når man ser på restriksjonene, og tenker på ekstra kostnadene for å ha ett håndvåpen til dette.

 

Jeg anbefaler deg å anskaffe en gammel (billig) salongrifle med løst magasin som du tar baufila på, og korter til løpet er 40cm og total lengden er 84cm. Få det gjenget til en søt liten A-Tec CMM4 lyddemper, kapp kolba rett bak avtrekker (forran eventuelt pistolgrep) slik at du har ett "take down" våpen i sekken (obs ikke halv auto). Så har du det du trenger (og ikke det du tror du trenger). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskrift.

Kapittel 17. Transport av skytevåpen § 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

 

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

 

Definisjon av offentlig sted.

Fra Politivedtektene i Haram kommune (denne paragrafen er lik eller strengere landet rundt).

Kapittel I Allmenne føresegner

 

§ 1. Offentleg stad

 

Med offentleg stad er i denne vedtekta meint gate, veg, her medrekna fortau, stig, park, torg e.l., plass, bru, bryggje, kai, strand, anlegg eller annan stad der det er allmenn ferdsle eller som er bestemt for allmenn ferdsle.

 

D.v.s. At man må tenke seg nøye om, før en antar at en ikke er på offentlig sted, nede i fjøra t.d er regnet som offentlig sted (og det er jo ett yndet sted å sette opp feller). Turstier er også offentlige steder etc. Kort sagt, man må nesten ta en prat med lokalt politi, for å finne ut hvor de regner som ikke offentlig sted i denne sammenhengen. Merk at jeg ikke mener det er forbudt å ha våpen på kroppen, men da skal det være en aktverdig grunn til det også (noe vi har på skytebanen, under forflyttning i felt og felt trening etc.). Amo er det uansett forbudt å ha i håndvåpen (under all forflyttning), da man ikke jakter med håndvåpen, og ved fellefangst heller ikke har behov for det.

 

Kort sagt, man går utifra at man ikke forflytter seg med håndvåpen på kroppen. Og tar untakene for seg. Da er det ingen som går seg på en smell på dette.

Link to comment
Share on other sites

Transport er forflyttning fra ett sted til et annet, hvor formålet er forflytningen i seg selv. Greit å forholde seg til når man er på vei til eller fra børsemakeren/skytebanen/jaktområdet/whatnot, men helt irrelevant når man er vel fremme og skal bruke våpenet.

 

Merk at jeg ikke mener det er forbudt å ha våpen på kroppen, men da skal det være en aktverdig grunn til det også
Du sammenblander transport og medbringelse av skytevåpen på offentlig sted. Etter våpenlovens § 27 b annet ledd er det verboten å ha med våpen på offentlig sted uten aktverdig grunn; det er like ulovlig å ha våpenet på hoften, nedpakket i sekken eller i bagasjerommet på bilen, på offentlig sted, uten akteverdig grunn.

 

§ 27 b annet ledd flyttes forøvrig til den nye straffeloven når den trer i kraft - Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med skytevåpen ... Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål. .

Link to comment
Share on other sites

Woff: Ingen som sa at det var en god grunn :mrgreen:

Er vel enkelte som holder utkikk også... Personlig hadde jeg ikke vridd om nøkkelen til våpenskapet før nyhetene så ut som dette:

 

Så tilbake til on-topic, blir litt som med svartkruttrifler til jakt.

Det holder ikke med at du har jegerprøven, du må også være tilknyttet NSU på en eller annen måte.

Blir som i dette tilfellet, å bruke pistol til avlivning ved fellefangst, nytter ikke kun med jegerprøven, man må være tilknyttet en pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Som Vingemutteren er inne på så er "offentlig sted" steder som er ment for alminnelig ferdsel, eller steder der allmennheten faktisk ferdes. Privat eiendom kan således regnes som offentlig sted, -- i såfall må man altså ha aktverdig grunn til å ha med skytevåpen. Bruk uansett hodet - ting er ikke nødvendigvis smart selv om det ikke er eksplisitt verboten.

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg anbefaler deg å anskaffe en gammel (billig) salongrifle med løst magasin som du tar baufila på, og korter til løpet er 40cm og total lengden er 84cm. Få det gjenget til en søt liten A-Tec CMM4 lyddemper, kapp kolba rett bak avtrekker (forran eventuelt pistolgrep) slik at du har ett "take down" våpen i sekken (obs ikke halv auto)...

 

Vær OBS på våpenlovens §8, 3.ledd:

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal være aktiv pistolskytter så trenger du vel heller ingen pistol/revolver.

En klar sammenheng der, ja.

Akkurat det er problemet med holdningene til en del skyttere. Så fort de får kjøpt seg en "gunner" så ser man dem aldri igjen på skytebanen.

Der tar du tak i et aktuelt tema. Man kan undre seg over hva våpnene brukes til, og eventuelt hvor.

Slike skyttere er imidlertid "ren netto" for klubbene, og ryggraden i klubbenes økonomi. En bedret økonomi som kommer de klubbtrenings/konkurranse-aktive skytterne til gode.

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg anbefaler deg å anskaffe en gammel (billig) salongrifle med løst magasin som du tar baufila på, og korter til løpet er 40cm og total lengden er 84cm. Få det gjenget til en søt liten A-Tec CMM4 lyddemper, kapp kolba rett bak avtrekker (forran eventuelt pistolgrep) slik at du har ett "take down" våpen i sekken (obs ikke halv auto)...

 

Vær OBS på våpenlovens §8, 3.ledd:

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren.

Kommer ikke i spill så lenge våpenet har 400mm løp og 84cm totallengde.

Merk hvordan jeg beskrev deling av kolbe, der jeg skrev forran pistolgrep, dette for å unngå at man skal kunne definere våpenet som endret (kapper man bak pistolgrep derimot.... da er en ute å kjøre for å si det pent). Poenget er at våpenet ikke er håndterbart delt / er likestilt med å frakte mekanismen uten kolbe montert). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...