Jump to content

Førsteskudd på løpend dyr


iznogoud

Recommended Posts

Som han selv sier, normalt ikke men her stemte det og han valgte å skyte (det er dette som er jegerens oppgave nr 1, å vurdere situasjonen opp mot egne ferdigheter og forventningen av å levere ett 100% skudd).

 

Om jegeren er trenet i slike skuddmuligheter, og føler seg komfortabel med avstand og situasjon. Er det ingen som kan overprøve jegerens valg så langt utfallet ble som forventet.

 

På den annen side, det er ikke så! mange som er kompetente til slike skudd.

En bør med andre ord være klar på at dette er viderekommende skyteferdigheter, slik at ikke nybegynnere og Ola gjennomsnitt tror at dette er enkelt og for alle (noe jeg mener kom frem av jegerens egne komentarer).

 

Min mening er at jegeren tydeligvis gjorde den riktige vurderingen der og da, og da er dette ikke noe mer å snakke om. Uten om å grattulere jegeren med god skyting.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tja... godt skudd eller bare velplassert skudd, eller kanskje ingen av delene.

Det er tydelig at skytteren venter på at kalven skal senke farten i og med at han lar være å skyte mens kalven er i åpent lende. Først når kalven begynner å bevege seg inn i tettere vegetasjon er det at skytteren bestemmer seg for å løsne skudd, kanskje fordi det er siste mulighet for å løsne skudd i det hele tatt. Alt dette er vel og bra, også vurderingen for å skyte dyret i bevegelse. MEN skuddet avgis mens kalven er dekket av et bjørketre, og det vil si at kula kan treffe kvist. Sånn sett er skuddet slettes ikke bra, han skyter når dyret er i bevegelse samtidig som at han skyter gjennom kvist. Egentlig en lykke at det går bra i det hele tatt. Vi ser jo også at kalven reiser seg igjen og halter bort, så skuddet er kanskje ikke så velplassert og/eller så effektivt likevel (kanskje nettopp pga. de overnevnte faktorene).

 

T :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skuddet satt nok bra det, men om det var dyktighet eller flaks å få ett slikt treff på ett hoppende dyr

Om man ser på geværføringa såfremt det er festet på løpet så tror jeg ikke man ser slik skyting av folk som er gode til å skyte på mål i fart hverken med rifle eller haggle

Nå gir vel ikke de små vidvinkel kameraene noe godt bilde av reelle proporsjoner og avstander men allikevell når man ser på bildet under ser det jo ut til å være ett kjernetreff

i dyret . Så kan man jo spørre "Koffer i svarte hel... " ska folk vær så prostituell og egosentrisk att dæm lægg sånne videofilma i dagspressen ?

 

edit: Dersom man ser spesielt på det Adressa server av jaktstoff er det vel ikke en eneste sak som vinkles i positiv rettning for jegerstanden

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder denne saken på adressa så var det jeg som filmet denne kalvefellingen og derav var skytter. Når det gjelder påstanden om at det er kvist i skuddlinjen så var det ingen kvist der skuddet alt. Jeg har sittet på denne posten flere ganger og vet hvor jeg kan skyte og ikke. Grunnen til at jeg ikke skjøt når kalven kom ut på myra er todelt. For det første har den for stor fart og for det andre er venter jeg til den er rett under meg. Da fikk jeg ok tid til å sikte meg inn og til å slippe et sikkert skudd. Skuddet traff kalven midt i brystet og den falt sammen i skuddet. 2 sek senere reiser den seg og løper ca 20 meter før den falt om død. Jeg hadde god kontroll og hadde god tid til å vurdere om jeg skulle skyte eller ikke.

 

Så til saken i adressa. Denne videosnutten ligger på youtube. Der fant redaktøren i tv adressa den. Han sendte meg mail og lurte på om de kunne bruke den. Jeg nølte og men etter ei uke sendte jeg den inn. Redaktøren sa at at de bare skulle ha den på tv adressa og at bloggen vår ville få en mange treff hvis de la den ut. Det jeg IKKE kunne forutse var at adressa la ut denne filmen som HOVEDSAK på en fredag OVER fredsprisvinnerne. Jeg var sikker på at de bare skulle bruke den som en fotnote i tv adressa og hadde ALDRI i verden ventet et slikt oppslag i adressa.

 

Denne filmen er filmet med Xcam 2 full HD 1080 våpenkamera. Vi har drevet og testet ut dette våpenkameraet i høst og det er bare fabelaktig bra. Kameraet har faktisk 4xzoom men dette klippet er filmet uten zoom.

 

Ellers er det en kommentar om at man ikke ser ut som om dette er en skytter som er god til å skyte i fart hverken med rifle eller hagle. Tja jeg vet nå ikke det da. Med 70-80 jaktdøgn hvert år i over 25 år med både rifle og hagle så tror jeg faktisk at skyteferdighetene er ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe problem med å se at en erfaren jeger og skytter løsner skudd i den situasjonen. Å bedømme situasjonen utifra filmen er vanskelig, og når alt kommer til alt er det jegerens vurdering som gjelder.

 

Jeg var selv oppe i en lignende situasjon i går. Fikk ku og kalv på post i godt driv(omtrent som på filmen), ca. 40-50 meter fra meg. Det stod litt spredte trær rundt om der de kom, så jeg hadde ikke 100% rent skuddbilde hele tiden. Jeg er en uerfaren elgjeger, med kun èn elg på samvittigheten, så jeg valgte å holde igjen skuddet. Jeg vet at mange ville skutt i den situasjonen, men jeg var ikke på trygg på at jeg kunne løsne et godt nok skudd, og det er jo det som må være målet?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer bare på hva i all verden som var tanken bak artikklen...

Tok han kontakt med presse bare for å vise hvordand et skal gjøres (eller ikke gjøres, som han selv sier)..?

 

 

Han tok et valg, og gjennomførte med suksess. Jeg vet ikke om karen er godt trent, eller bare hadde sett det på film og ville prøve.

Men å ta kontakt med media ser jeg ikke poenget med...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut for meg som at skytteren har full kontroll på situasjonen. Tror nok det ville kommet flere skudd om ikke jegeren hadde vært trygg i situasjonen.

 

Om jeg ville gjort det samme? På ingen måte. Til det er jeg en alt for uerfaren fluktskytter med rifle...uten at det er noen god grunn til å kalle dette skuddet unødvendig....

Link to comment
Share on other sites

Synes du påpeker tre veldig viktige faktorer her, tikka69: erfaring med å skyte i fart (elgbane før du har prøvd på vilt?), god kjennskap til omgivelsene rundt posten og ikke minst at du ser ut til å ha tenkt igjennom hva du gjør hvis denne type situasjon dukker opp. Gratulerer med kalven!

Link to comment
Share on other sites

Synes du påpeker tre veldig viktige faktorer her, tikka69: erfaring med å skyte i fart (elgbane før du har prøvd på vilt?), god kjennskap til omgivelsene rundt posten og ikke minst at du ser ut til å ha tenkt igjennom hva du gjør hvis denne type situasjon dukker opp. Gratulerer med kalven!

 

Tusen takk for gratulasjonen. Petter Northug bruker visualisering som et middel før viktige skirenn. Dette betyr at han på forhånd har gått igjennom forskjellige senario og er psykisk klar når situasjonen oppstår. Kanskje litt suspekt sammenligning dette men jeg bruker det samme selv. Når jeg kommer på posten så ser jeg for meg hvor elgen kan komme, hva må jeg gjøre hvis den kommer nordfra, sørfra osv. Dette gjør at jeg er bedre forbredt når elgen kommer og kan handle mer på autopilot på en måte. I tillegg har jeg selvsagt sett hvor det kan være farer som kvist ol. Mange ganger rydder jeg unna kvister når jeg kommer på post. Har flere "post rutiner" som jeg bruker når jeg kommer på posten. Tror at dette er viktig for å være best mulig forbredt på det som forhåpentligvis kommer i løpet av drevet.

Link to comment
Share on other sites

Er på ingen måte ment som kritikk på dette ene skuddet der det som nevnt er vanskelig å bedømme situasjonen ut ifra videoen....

Er selv kanskje litt for tilbakeholden med førsteskudd og har som hovedregel å være 100% sikker før jeg skyter,kan skje ting allikevell...

Men ble litt overrasket da det smalt her,hadde nok latt denne gå...(vurdert på grunnlag av videoen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...