Jump to content

22 lr en undervurdert patron?


Mr.Polar

Recommended Posts

heck, on the internet, you can even find a story about the elephant being killed with a 22LR on the internet, LOL!

 

mener å ha lest om dette flere steder. Såvidt jeg husker fra en artikkel skrevet av Finn Aagaard, så gikk det rykter blant viltvokterne i en nasjonalpark i Afrika om at snikskyttere hadde skutt - og drept elefant med 22lr. Så da de hadde en elefant som skulle skytes , så måtte jo myten testes.

Kanskje noen her med kjennskap til de store afrika-jegerne som kan bekrefte/avkrefte?

Link to comment
Share on other sites

Står litt om 22LR og storvilt i John Taylors "African rifles and cartridges" om jeg ikke husker feil; både elefant og neshorn. Capstick skriver vel noe om 22lr og elefant (men har vel rykte som litt av en bløffmaker??).

 

Etter å ha lest om den eminente kalkunen med klær på 250-300 yards om jeg husker rett?, så ble jeg ganske imponert over den lille kulen.

Selv om jeg har respekt for alt som sier pang, så har jeg enda mer respekt nå.

Men elefant og nesehorn??? hehe. Tja. Skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel i svenske Vapen for noen år siden, dette er fritt etter hukommelsen men jeg mener det var Kevin Robertson som skrev den. Artikkelen handlet om hans enkelskudds rifle, BSA om jeg ikke husker feil. Uansett så hadde han brukt denne til å få ut en elefant som sto og trykte i noen busker så hans klient kunne få en skuddsjanse på den.

Han skjøt den bak forbenet men dyret ville ikke ut av buskene. Den gikk til hans forbauselse overende litt etterpå og det viste seg at han hadde truffet en hovedpulsåre.

Hvor sann denne historien er kan ikke jeg gå god for, men personlig har jeg stor respekt for 22 Lr.

Prøvde for endel år tilbake som test at jeg skjøt med revolver i 38 Spesial mot en 3 mm aluminiumsplate (med rundneset blykule) og da ble det bare bulker i plata. Men med 22. rifla så plystret det rett igjennom så det kostet etter og det var med CCI standard.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor i det Kanadiske arktis skyter de moskus med 22lr, men da gaar de helt innpaa og setter skuddet i hjertet fra sida. Det er i hvertfall det jeg har hoert...

 

Har ogsaa maatte skyte en reinsdyrskalv med 22lr, den hadde blitt skadet da svigerbror skjoet paa den med ei rifle i 303 British, men det maa ha vaert snoe i loepet og det eksploderte og rifla var ferdig og kula skadet reinen. Det eneste andre vaapenet vi hadde med var 22 lr. Tok meg mange skudd foer enn den gikk ned paa avstand rundt 60 meter. Og da vi slaktet var det flere av kulene som ikke hadde gaatt gjennom skinnet :?

Link to comment
Share on other sites

22lr på elefant javel...

 

patronen er brukt mye i tyvjakt på rådyr med lydemper, men på big5 har den lite å bidra med. antakeligvis verdens farligste patron, ingen dreper flere ved sleivskudd, rikosjetter og skjødeløs bruk enn den. hvor bra er den? til sitt bruk er den helt ok, men herregud så mye bedre alt annet er.

Link to comment
Share on other sites

22LR er vel farligere og går lenger enn folk tror sikkert. Det er mange som tror den er i klasse med luftgevær, men den er nok noen hakk heftigere enn det. Tja om den legger elefant og dyr i tonnklassen i bakken kan vel tenkes, men da et par dager etter på av komplikasjoner frå skudd skadene vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Ein kamerat av meg var med ein kjenning og testa ei skiskytter rifle. Det var sol og dei snudde seg til for å ikkje få sola i trynet når dei skaut. Det dei ikkje tenkte på, var at bak blinken, så var det ein stein, der rikosjerte kulene og raste avgårde rett inn i eit hus 200 meter lenger bak. 7-8 kuler gjekk rett gjennom veggen og inn i eit klesskap.. Søstra til kameraten min, hadde leika med ei venninde i samme rommet kulene gjekk inn i, berre 2 timar før..

 

Politiet trudde ikkje at det var .22 LR dei hadde brukt, dei fekk ein snikkar til å lage ein husveggmodell, sette den opp på 100 meter, og testa.. Kulene gjekk rett gjennom, kledning, isolasjon, plast, veggplate og alt sammen.. Dei fekk litt hakeslepp med tanke på at dei hadde nesten kategorisert salongrifla som "litt" kraftigere enn eit luftgevær..

 

Så all restpekt for det kaliberet der.. Eg har sjølv skutt gjennom ganske seriøse ting på forskjellige avstander for å teste ut penetreringsevne, det er rett å slett skremmede penetrering med riktig ammo...

Link to comment
Share on other sites

Var en type som skjøt en elg i kongsvinger for litt tid tilbake.

http://www.glomdalen.no/nyheter/article2764438.ece

 

Har også hørt den elefanthistorien. Da hørte jeg at de hadde skutt inn bak frambeinet på elefanten og at kula skal ha lurt seg mellom to ribbein og inn i hjertet, altså bare flaks. :P Husker ikke helt hvor jeg hørte det, men mener å ha sett en dokumentar om det.... :S

Link to comment
Share on other sites

Så vidt meg bekjent, var historien om en tjuvjeger ett sted i Afrika som bruke 22 short eller Long (ikke 22lr). Og at han beviste dette for en oppsynsmann ved å ta ut elefanten på snedigt vis.

 

Gikk innpå, og satte løpet i siden på elefanten på rett sted. Ventet til elefanten tok ett steg (slik at huden spentes opp), og skjøt den rett i hjertet. Gikk roligt unna, og sto og så på mens elefanten rolig gikk i bakken. Dette skal vistnok være såpass dokumentert/pålitlig kilde, at det ikke reises tvil om hendelsen.

 

Jeg har sett hodeskudd på stein kobbe (30m avstand for mange år siden), subsonick/standard amo (ikke hulspiss). Der kula gikk inn og rett utigjen på andre siden, unødvednig å si, men den kobben vandra på direkten.

 

22lr er etter mitt syn betydelig farligere enn t.d 17hmr, og da spesielt i forhold til V-Max kulene som splintrer når de treffer noe. Det gjør normalt ikke 22lr kuler, og da er 40gr fort på vidvanke i 200-300ms ved en rikosjett!

Link to comment
Share on other sites

22lr er en flott oppfinning :) har lest om utalige bevere som har blitt skutt med patrona og husker selv som en liten sneip på 8 10 år som skøyt rådyr med 22 kongsberg rifle (enkelskudd) og før noen år siden avliva jeg 14 villsvin med 22lr alle ble skutt på 50 meters hold ( skutt mellom øya) og jeg har aldri skade skutt noe (bank i bordet)

 

og husker en utstopper på begynelsen av 80 tallet som kjøpte levende løve fra en dyrepark i danmark og avlivde den med bogskudd fra en 22lr

 

flott patron skulle hvert lov til hare og storfugl,

 

 

22 er folke patrona :)

Link to comment
Share on other sites

Ja 22LR er en undervurdert patron som sikkert kan brukes til litt mer en hva den er godkjent for i dag, det er jo flere bra hullspiss kuler til 22 LR som er utrolig kraftige og sikkert ville stoppa haren umiddelbart på 20-40 meter. Mulig dette er et kaliber som bør revurderes med tanke på hva den lovlig kan brukes til, det har jo vert en utvikling på patroner til 22LR også. Jeg tror med rett patron vil 22LR kunne brukes til hare uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ett 5 siffret antall 22 lr patroner på samvittigheten, og nei, det er ikke en patron som ska undervurderes, evnen til og rikosjettere er jo av en annen verden, og den "humla" flyr LANGT.. husker jeg satte blinken forran en tjukk gran oppi en fjellskråning på hytta, holdet var vel 230 meter, og trestammer og kvister i 20 meters vifteform bak treet var maltraktert av rikosjetter og splinter... så ut som noen hadde detonert en håndgranat. dette var etter 50-60 skudd med standard cci ammo..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...