Jump to content

Sig Sauer P210 Super Target, eller .......


rolf

Recommended Posts

Vil skjeftet på denne være godkjent for millitærfelt?

 

Klipp fra reglementet: Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2, skal

ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte.

 

 

 

Her er noen bilder av pistolen: http://www.pistolenspezialist.de/P210-Supertarget

 

Endret overskrift

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjefteplatene er profilert, derfor lurte jeg på om dette var noe en ivrig standplassleder, eller konkurrent kunne henge seg opp i. Har skutt en del felt med en STI med magasinbrønn, og den har vært gjenstand for en del diskutering og synsing. Derfor vil jeg være sikker på at det ikke blir på samme måten med en P210.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å feie enhver tvil av banen: skjefteplatene er lovlige iht NSF's reglement!

 

Men hvorfor i all verden er det interessant? Dette er jo en ur-avleggs konstruksjon som det er nesten like tåpelig å kjøpe som en 1911-type pistol.

 

Sig Sauer har selv et langt bedre alternativ med sin X-Six.

Link to comment
Share on other sites

Merklig uttalese, det nye P210 i 6" med Nill grepet må være noe av det mest opptimale pistolen på markedet i dag til felt!!

 

Sig six hva er bedre med den??

Hmm..Tar fler patroner!!!??+??

Mer klompete og høy kjerne linje har den også, og dette skal være et nytt konsept!!! Nei, her har dem på ingen måte funnet opp kruttet på nytt!!

 

Kunne godt tenke meg den nye Sig Sauer P210 jeg hvis den er i nærheten av kvaliteten pistolen hadde når den var laget i Sveits! Håper og få fingrene i en snart!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg prøvd P210 og Pardini GT9, ved siden av hverandre, og da ble alt så "meget vanskeligere". Jeg likte faktisk Pardinien best, og nå vingler jeg over mot Pardini i stedet for P210 Super Target. Dette til tross for at jeg alltid har hevdet at Pardini har makaroni løp. Tror det må være herdet makaroni, for den skjøt da bra.

Link to comment
Share on other sites

Dette (Sig 210) er jo en ur-avleggs konstruksjon som det er nesten like tåpelig å kjøpe som en 1911-type pistol.

Sig Sauer har selv et langt bedre alternativ med sin X-Six.

 

Ser på første frase først: Ja, 210 er/bygger på en gammel konstruksjon, Peter-pistolen. Men blir den dårlig av den grunn? Neppe. 210 er pålitelig, den har kam-åpning, og altså ingen swinging link. Avtrekket er greit, samlet i en egen modul, og avtrekket er heldigvis kun single action (her tenker jeg for felltskyting, ikke praktisk skyting). Over tid blir avtrekket mindre crisp", og det kan være vanskelig å få det til å holde vekten. Det kan til en viss grad fikses rettes på. Nolberg har/hadde god info om dette på sine sider.

 

210 er en lett pistol, selv "heavy"- utgaven var lett, svært lett til skivepistol. Grunnen kan være at 210, selv om den heter "target" kun er en tjenestepistol med regulerbart baksikte, og finere brunering. Sig 210 har en uvanlig vektfordeling, da tyngdepunktet ligger noe langt bak. Men, det er ingen "plast"- biter på en 210. En Sig 210 trives best med svak ammo (men over faktorkravet, seslvsagt).

 

Andre frase: Sig X 5/6 bedre. På hvilen måte er den bedre? Kan du nevne kunstruksjonsforskjeller som er bedre på Sig-Sauer X 5/6 enn på en SIG 210?

Link to comment
Share on other sites

Virker for meg som du blander korta litt voldsomt her, Kalstad. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du snakker om sveitsiske Sig Neuhausen P210, mens tråden dreier seg om en "helt annen" pistol; Sig Sauer P210.

Tjenestepistol med finere blånering???????

Supertarget er laget av rustfritt stål og belagt med Ilaflon.

Vel er det i all vesentlighet arv fra Neuhausen, delvis maskinert på samme utstyr, men Supertargeten har aldri vært definert som noen tjenestepistol. Den er utelukkende fremstillet for konkurransebruk fordi Neuhausen 210 som var en tjenestepistol gjerne ble brukt av mange konkurranseskyttere da den hadde gode egenskaper / kvalitet, men sannsynligvis først og fremst pga mangel på alternativer i sin tid.

Den siste Neuhausen P210 ble vel produsert i 2005 (eller 6, husker ikke helt). Det at Sig Sauer finner på å lansere en ganske lik pistol i noen forskjellige variasjoner nå er vel først og fremst for å tekkes nostalgikere og få litt markedsmessig oppmerksomhet.

I dag er det gode, rendyrkede konkurransevåpen tilgjengelig, ikke minst Sig Sauers egen X-Six. Men selvfølgelig, etter å ha lest noen innlegg her, er jeg fullstendig inneforstått med og respekterer at noen på død og liv skal gjøre idiotiske valg av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Idiotiske valg, det finnes vesentlig værre valg å ta enn en 210 uansett modell. Tror ikke jeg på noen måte hadde følt meg ubevæpnet med en 6" Heavy Frame.

En x-six passer heller ikke alle,diger som den er. Etter en omgang med dremel og pussepapir begynner det å ligne noe,grepet er betydelig bedre(men ikke penere)

Men å konstruere en ny pistol der en er avhengig av skjefteplater for at fjærer ikke skal sprute rundt er jammen dårlig design. Ikke for det,bytter ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu mosomt dette, nye P210 er liksomt bare gammel utdartert dritt, hva skal man da si om Sig six, da kan man virkelig snakke om utdartert konstruksjon, den latterlige høye kjernelinjen hva tenke sig på??

Skulle vel bare lage liksom noe (liksomt)nytt overpriset produktet!

Hørte av noen PPC skyttere for en stund siden att Torben husker ikke etternavnet men han har vært fabrikkskytter for Sig att det har vært mye problemmer med produsjonen. blandt annet fordi det brukes ufaglærte Polakker i produsjon av Sig six, sikker samme Polakkerene som konstrukterte pistolen! Gjort på brakka med penn på dasspapir + mye vodka! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke spesifikt at en NY Sig Sauer P210 Supertarget er et idiotisk valg, bare for å presisere det - men designet er veldig gammelt, opprinnelig basert på Peters. Tenkte mer på fundamentalt feilkonstruerte kreasjoner og diverse 1911 varianter.

Mountain-mannen som har så gode venner i PPC miljøet kan vel kanskje høre med dem hvilket våpen som eneveldig dominerer topp-plasseringene og dele svaret med andre interesserte?

Link to comment
Share on other sites

Dominerer toppen i PPC, ja det er gjort av div våpen blandt annet Sig Six som du forguder Forumkongen! Nå er det slik att dem som er på topp blir på topp om dem skyter med 1911,Pardini GT eller Sig Six. Det jeg vil fram til er att Sig Six på ingen måte noe tilfører noe nytt slik som du framstiller Sig six"en!

Som sagt før, høy kjernelinje, klompete/tykk og høy vekt!

Den mest nyskapende pistolen på markedet i dag er nok Pardini GT serien, meget lav kjernelinje og er lett med fin balanse!

Håper Nye Sig P210 skal bli bra, men er skjeptisk da Sig står for produsjonen i dag, det firma har gitt litt faen i pistol produsjonen linjen i senere år, er ikke så nøye lengere, vi selger uansett mentalitet!

Blir mer givende og se når Spinx 3000 i 6" endelig kommer ut for test! Der har vi nok en vinner, bare synd den kommer til og koste + - .30.000,-

Link to comment
Share on other sites

Dominerer toppen i PPC, ja det er gjort av div våpen blandt annet Sig Six som du forguder Forumkongen!
Forguder er vel kanskje å ta i litt, men jeg syns den er fin. Som kjent konkurrerer jeg selv med en annen pistol.
Som sagt før, høy kjernelinje, klompete/tykk og høy vekt!
Kan absolutt anbefale at du prøver en X-Six, eller i det minste ser på en "live"; d.v.s. prøver å holde den i hånden og kjenne litt på den. Hvis det ikke lar seg ordne, så ta en kikk på et bilde av en.
Håper Nye Sig P210 skal bli bra, men er skjeptisk da Sig står for produsjonen i dag, det firma har gitt litt faen i pistol produsjonen linjen i senere år, er ikke så nøye lengere, vi selger uansett mentalitet!

Feil, SIG (Schweizerische Industrie Gesellschaft)står IKKE for produksjonen, og Feil, de har ikke gitt litt faen i pistol produksjonen linjen i senere år. For å bruke din terminologi har de gitt totalt faen i pistol produksjonen linjen siden 2006. Produksjonen av "nye" P210 er det tyske Sig Sauer som står for. (Deler av selskapet riktignok derivert fra SIG fra år 2000).

Blir mer givende og se når Spinx 3000 i 6" endelig kommer ut for test! Der har vi nok en vinner, bare synd den kommer til og koste + - .30.000,-
Den er skrinlagt inntil videre og Sphinx prioriterer produksjon av andre ting. De vil ikke uttale seg om, eller evt. når, prosjektet fortsetter. Det finnes to prototyper som fungerer, men tilfredstiller pr nå ikke Sphinx egne krav til kvalitet / presisjon. Meget seriøst og tillitsvekkende at de ikke forhaster seg med å sende ut ufullstendige produkter. Forøvrig, så har du ikke grunnlag for å antyde hva prisen blir, det blir bare tøysete spekulasjoner.
Link to comment
Share on other sites

Her kan du ta en titt på 3000 Extended Six som den heter, Forumkongen!

 

 

http://sphinxarms.com/?p=12

 

Her kan man gå inn og se teknisk info + bilde!

 

http://sphinxarms.com/?p=28

 

Har forøvrig blitt vist fram på IWA messa også, og pris antydet!

 

Har du forresten deltatt i felt konkuranse overhode, noen gang vunnet noe?? Snakker da ikke om NAIS merke !!!

Link to comment
Share on other sites

Uten erfaring med Sphinx overhodet, så må jeg si at den pistolen ser mindre pen ut. Og skulle jeg lagt ut så mye penger på et våpen så bør det etter mine øyne være ok å se på. Derfor var Pardini utelukket i utgangspunktet, og grep var nevnt i forrige post. Pardini har omtrent det tykkeste grepet jeg har prøvd,tykkere enn Sig X six.

Satt i sofaen i går kveld med både en 1911 TargetMaster og X-six`en. Begge to er jo gode våpen, og TargetMasteren har jeg hatt i 8 år og kjenner den godt,X-six`en har jeg hatt under et år. Er ikke i tvil om at for meg så er "Tyskeren" et bedre konkurransevåpen. Bedre avtrekk, bedre balanse, bedre grep(etter litt pussing)og lavere følt rekyl.Totalvekt er ca 50gr høyere på TargetMasteren, men Sig`en har ca 200gr lettere sleide,gjør nok sitt til at forskjellen går i favør tyskeren.

Presisjonsmessig er de som godt så like.

Holbarheten til Sig`en kan jeg ikke utale meg om enda, TargetMasteren har jeg nok skutt ca 25000 skudd med,uten å ha gjort noen ting med den bortsett fra skifte av rekylfjær, og den er fremdeles like thigt og fin. Men jeg blir ikke overrasket om Tyskeren gjør det samme.

Men det viktigste er å ha trua på våpenet man skyter med, da kan man skyte bra med selv den rareste konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Intressant........må spørre deg om et år hvordan det går.

 

Lurte på om X-Five eller X-Six skulle bli min neste 9mm etter Targetmasteren.

Men jeg er så fornøyd med den Targetmasteren, at jeg ser ikke noe grunn for

å skifte enda iallefall. Men det er X-Five eller X-Six som er kandidatene.

Link to comment
Share on other sites

Her kan du ta en titt på 3000 Extended Six som den heter, Forumkongen!
Takk, men disse bildene har vært tilgjengelig veldig lenge. Prototypen ble vist på IWA i 2009.

Bare for å ikke bli misforstått, jeg argumenterer ikke på noen måte MOT 6" 3000, det blir sikkert en veldig fin pistol hvis den noen gang blir realitet. Siden den pr. nå ikke finnes annet enn på prototyp nivå har jeg ingen mening om den annet enn at jeg synes det er respektabel og tillitsvekkende politikk av Sphinx å ikke lansere den før den er komplett utviklet. Hvis du ikke fikk det med deg i tidligere innlegg, kan jeg gjenta for deg: Sphinx har lagt utviklingen på is, og vil ikke si når eller om den gjenopptas. De bekrefter videre at prototypene fungerer godt, men ikke innfrir fabrikkens egne presisjonskrav uten at de utdyper hva de eventuelt har tenkt å gjøre med dette.

 

Forøvrig, så var vel denne tråden om Sig sauer P210 Supertarget, så kan du ikke heller eventuelt starte en annen tråd om Sphinx 6" 3000?

Har du forresten deltatt i felt konkuranse overhode, noen gang vunnet noe?? Snakker da ikke om NAIS merke !!!

Ha ha, det hadde du vel visst hvis du hadde fartet litt rundt på konkurranser, du som er "inne" i PPC miljøet og alt....... og sikkert en höjadare på felt også.

Fra spøk til alvor, jeg vant faktisk en 1/4 kg kaffe en gang på et klubbstevne....eller var det i naboklubben..... husker ikke helt, det er så lenge siden :-)

 

God jul til alle på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, det hadde du vel visst hvis du hadde fartet litt rundt på konkurranser, du som er "inne" i PPC miljøet og alt....... og sikkert en höjadare på felt også.

- jeg vant faktisk en 1/4 kg kaffe en gang på et klubbstevne....det er så lenge siden :-)

"Der König" i velkjent hoverende stil her. Har gjort for vane å lese litt mellom linjene også i "kongeinnleggene", og da ser jeg et lite glimt i øyet og antydning til smil i munnviken. Helt greit for meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du forresten deltatt i felt konkuranse overhode, noen gang vunnet noe?? Snakker da ikke om NAIS merke !!!

Her har "Fjellmannen" adaptert "kongens" formidlingsmodus, ser jeg. :lol:

NAIS-skytingen? Et gammelt skyteporgram for militære geværer. Forstår det slik at det var et program for begynnerer og mindre øvede, med ferdighetskrav tilpasset nevnte gruppe.

Da NSF tok opp et program for pistol oppfattet jeg det slik at det skulle være et "oppmuntringsprogram" for begynnere og skyttere med sjeldne oppmøter på banen. I motsetning til de vanskelige baneprogrammene med presisjonsskiven for 25 m involvert. NAIS-programmet er enkelt leser jeg meg til, all skyting mot "duell-låvedøren", og merkekravene er lave. Hva skal man si om "presisjon 150 sekunder mot duellskiven på 25 m"? Riktignok med en hånd og uten støtte på benken, men likevel.

 

Ser på resultatlistene at de best kniver om å skyte nærmest mulig fullt hus. Avstanden ned til de mindre øvede blir da igjen stor. Mulig at det har en rekrutteringseffekt likevel?

For å oppsumere, noe i den retning jeg også oppfatter "Mountain-man": En NAIS-medalje kan neppe være noe å ha godt synig på veggen hjemme, uansett hvor blank den måtte være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...