Jump to content

Overstabelisering av kule?


Ole_Netland

Recommended Posts

Enn leser stadig om at enn har for slakk riflestigning for enkelte kuler, spesielt ved sub ladninger er dette et heller kjent problem. men jeg spør andre veien, hva skjer om jeg har fesk en 308win med riflestigning for sub og skyter så lette kuler i full kraft. vil manglende presisjon være et faktum da? på100m? på500m?

 

Har jo hørt om magnum kalibre med v-max hvor kula har ekspandert i lufta (merk, "har hørt om"), men går ut fra det er pga hastigheten og luftmotstand, ikke riflestigningen i forhold til fart...

 

Går nå noen reinspikka sub rifler eller rifler beregnet på svært lange kuler i forhold til normalen, hva er erfaringene ved bruk av "stander ammo" i slike løp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 6,5X55 med 1/190mm (blir 1/7,75" ca?) stigning. Denne går bra med alle kuler som er 120grs eller tyngre. (108 grs scenar hpbt kuler går også bra) men alle lettere kuler enn 108 grs går ikke spesielt bra. Typisk samling med lette kuler er "2 sammen og en 2-3cm vekk". Med feks 140grs match kuler eller 140-155-156-160 grs jaktkuler samler børsa på en klisterlapp.

Den stabiliserer forresten 140grs Barnes X også.

Link to comment
Share on other sites

Kuler kan forstøves av mye spinn alene (dette er ett resultat av den store hastigheten en lett kule gjerne får, som da genererer mye spinn).

Spinn er avhengig av stigning i løpet, og hastigheten på kula (lett kule = stor hastighet = mye spinn, og tung kule = lavere hastighet = mindre spinn).

mere stigning = mere spinn på kula, og da ser man fort logikken bak.

Man forsøker jo å velge stigning som passer med hastigheten på det kulene man skal bruke.

 

Lett kule og stor stigning på løpet, kan man teoretisk få til å fungere ved å lade ned den lette kula noe (senke hastigheten til ett område den kan fungere sikkert i).

 

Dette er saker med så mange variabler, at man like godt kan holde seg til tommelfinger regler (med mindre man vill teste ut hva som går med din amo og din rifle).

Link to comment
Share on other sites

har du forøkt å redusere farten på disse lettere (kortere) kulene og se om de da samler bedre?

prøvd 100 grs sierra HP (nr 1710 om jeg ikke husker feil) i ca 950 msek og ca 800 msek(rekruttladning). Jeg hadde samme tendensen på begge ladningene. 2 sammen og en vekk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole, det virker som det er andre krav til stabelitet på noe som går underlyds kontra supersonic. kan ikke bekrefte dette.

I min Tikka T3 med 1-11 stigning, går 200grs Mega så det griner i sub, men når jeg lader super, så må jeg lade ganske vasst, for å få den til å gå 100% i min korte pipe på 400mm. Kanskje 1-10 er mere enn nok????

 

Bare sånn til etterettning.

Link to comment
Share on other sites

Overstabilisering findes ikke.

Kort stigning lette tyndkappde kugler kombineret med høj hastighed, kan medføre at kuglen eksplodere i luften. Dette er forårsaget af centrifugalkraften, og den tynde og skadede kappe.

Resultat af kraftig stabilisering ved lange kugler, kan medføre at kuglens længdeakse ikke på lange hold vil være sammenfaldende med den balistiske bane, hvorfor projektilet til sidst flyver delvist sidelæns. Det vil resultere i hurtigere tap af hastighed, og større drift mod højre.

Årsag til at lette og korte kugler med kort bæringslængde kombineret med tung spids, ofte vil producere enkelte flyvere i en gruppe. er at kuglen entre riflingen skævt, hvorfor projektilet vil woble ud gennem piben. Det medføre at en relativ tung del af projektilen er ude af center, med deraf følgende stor "ubalanceenergi" (dårlig afbalanceret hjul på bilen)

Ved anvendelse af lette kugler kombineret med kort stigning anbefales kugletyper, med tom hulspids, eller plastspids kombineret med længst mulig bæringsstykke (al vægt skal være tvunget til center af rootationslinje)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter hva jeg har hørt (og det høres fornuftig ut for meg) kan en kule overstabiliseres. På lange avstanders skyter du over målet og kula daler nedover, dette gir kula en nedovergående retning. men dersom kula er overstabilisert vil selve kula peke i samma retningen som den pekte da den forlot pipa. altså vil kulespissen peke rett frem/svakt oppover mens bevegelsesretningen vil være nedover og kula vil da treffe målet "sidelengs".

Link to comment
Share on other sites

I regneeksempler ser en at i ekstreme tilfelle kan en treffe opptil 1" høyere enn beregnet uten å ta angrepsvinkelen i betraktning, på 1000yds hold :roll:

De vinkler som Tobias snakker omer i virkeligheten mye under en grad, og selv om Ignoranten vanligvis er kunnskapsrik, så er det ikke aktuelt for riflekuler ved elevasjon under 15-30° iallefall, å ha vesentlig mer drag pga avvik mellom lengdeakse og fartsvektor. For artilleri er dette vesentlig.

Kuler som er hardt stabiliserte vil ha vesentlig mer spindrift enn mindre stabile, f.eks. 50% mer, og de vil ha sterkere opp/ned tendens i sidevind.

 

Men overstabilisering fins ikke, som Ignoranten påpeker. Bortsett fra igjen, for artilleri, der en får overdrevet drag, og kanskje tom. grnater som kommer ned bak-fram, eller utvikler ekstrem koning og dårlig presisjon, men igjen, ved elevasjoner over 45°, og normalt ikke før 60-75°.

 

For riflekuler er det bare å glemme

 

Men, igjen, som Ignorant påpeker, eventuelt kast i kula, skjev entring i løp og kuler som kommer skjevt ut av løpet, kuler osm ikke er runde, osv. - alle kast-ubalanse-effekter forsterkes jo av hurtigere rotasjon. Men korte kuler vil ikke være mere utsatt enn lange. en mulig effekt av dette er at billige drit-kuler går dårligere i løp med rask stigning. Og at en kanksje ikke får de 2mm samlingene konsekvent i 1;7" løpet sitt, og må nøye seg med 3mm... Som er nok til at BR-folket velger slak stigning når de kan slippe unna med det, dvs. på kort hold.

 

Uansett, ei kule som er mer stabil enn den trenger å være flyr nesten like fint, men ei kule som er mindre stabil enn den trenger å være, flyr ikke i det hele tatt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kære m67

Nu skal du ikke undervurdere langholdsskydning :wink:

Ved et praktisk forsøg med dobblarradar, kunne der påvises en reduktion af den maksimale flyveafstand på et identiskt projektil i kal 27o som blev affyret med samme hastighed 8,7 gram barnes tsx v0 1035 m/sek

Ved en stigning på 1-10 var den målte flyvedistance 6540meter

Ve en stigning på 1-8 var den målte flyvedistance 5100meter i vindstille var sideværts drift 9 meter større end målt fra 1-10 piben

Link to comment
Share on other sites

Ingenlunde, kjære Ignorant

 

Jeg hadde da nevnt unntak for stor elevasjon og artilleri? Ved forsøk mot maksimal rekkevidde er meg bekjent skytevinkel over eller svært nær 30°, og iallefall svært mye større enn praktiske vinkler ved noe i nærheten av normal skyting. Jeg formoder at mesteparten av ekstra drag, og iallefall ekstra drift (disse er jo nært koblet) forekommer nær banens toppunkt.

Men det er klart, jeg har nok undervurdert langholdsskyting når en begynner å snakke omm 5-6km :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye interressant! Da stemmer ikke min teori angående børsa til en kamerat- en Howa i 6,5x55. Den er i "sporter" utgave (tungt løp og dertil egna kolbe). Den går veldig bra med litt tyngre kuler(ca 10gram og oppover), men ikke på langt nær godt nok med 9gram og nedover. Jeg har regna med at problemet har vært for krapp riflestigning, men det er altså tvilsomt?

Link to comment
Share on other sites

med litt tyngre kuler(ca 10gram og oppover

Husk nå på at kuler ikke blir mer stabile jo lettere de blir...men jo kortere de blir Fordelingen av vekt, og utvendig form har mer betydning enn total vekt. 7g Scenar er f.eks. betydelig mindre stabil enn 9g Scenar, i samme riflestigning. (Sg er lavere)

En annen ting er at kulene som er over 9g oftest har lengre bæreflate enn de under, og derfor får bedre styring i romme eller slitte løp. Får kameraten din høyere eller lavere hastighet enn normalt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, er fullt klar over at det er lengda, ikke tyngda som avgjør hvilken riflestigning som er optimal. Rifla ble kjøpt ny så vidt jeg veit, men det er jo mulig at løpet er "romt" allikevel, slik at han må ha lengre kuler for å tette ordentlig/ få nok styring av bommene. Det hadde jeg ikke tenkt på! Hastighet har han ikke målt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er på sidelinjen av hva som blir dikutert i denne tråden, men kan man anta at løpet utsettes for større slitasje ved større/høyere riflestigning? - jeg mener at dersom løpet skal starte en "krappere" rotasjon i starten av løpet vil det medføre mere sittasje, og at dette vil gi dårligere presisjon over tid?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...