Jump to content

Elghjerte, hjelp!


andyki87

Recommended Posts

Nam, nam.....

En fin måte å nytte elgjhertet på er å tilberede det som utyekrydret elgsteik, se Pedersen: Elgjeger side 182. Har du ikke boka kan nærmeste bibliotek skaffe den. Nydelig spise, garantert suksess.

En annen måte er som det svenskene kaller "Tjälknöl". Søk på nettet så finner du masse oppskrifter, men det handler kort sagt om å langtidssteike kjøttet, her hjertet, for så å legge det i salt- og krydderlake et døgn eller to.

 

Hjertet er alt for delikat til å males opp og brukes i pølser eller kjøttdeig.

 

Lykke til, og jeg kan love deg et nydelig måltid om du prøver en av disse.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale en bok som heter "jeg velger meg elg" er mye gode oppskrifter i den.

 

Men du skulle ha delt det og rensa det opp før du la det i fryseren. Alt fettet som ligger rundt hjertet tar jeg bort, legger det så i kjøleskapet over natten i vann. Nå skal det røykes :D Det er øl godt det :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har speket en del hjerter av rådyr og hjort. Elg kan ikker gjøres likt, med lengre tid i salt, røk og tørk.

 

Jeg renser vekk fett, blodårer, nerver, og åpner det så jeg får en lang kjøttbit. Åpner en fei så får en mange fliker, og det er vanskeligere å holde lufting og salting under kontroll. Hjertet tørkes med tørkepapir og lempes i en bolle grovsalt, lett kryddring med rosmarin og einer kan og has i saltet. Saltet blir lagt innimellom og, slik at all kjøttoverflate har saltkontakt. Rådyr får en god natt, hjort et døgn sån cirka i tørrsalt. Så skylles hjertet og henges til tørking en stund. Når det er tørt kaldrøkes det etter smak. Enkleste ovnen for et hjerte er et 1,5 meters ventilasjonsrør stående på bakken med åpning i bunnen for fyring og lokk på toppen. Når en får roen og vil røke mer så leger en en bedre ovn. Tid i røyk avhenger av spon, størrelse hjerte, luftfuktighet, trekk, antall bokfinker i nærmeste gran, kilometerstand på bilen din etc etc, så her er det prøv og feil som teller. Minst noen timer, store hjerter opp mot 5 timer. (Elg noe mer?) Heng det opp en tørr, luftig plass til det har spekepølsekonsistens. Da er det snadder, enten i skogen eller til øl hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Elghjerte egner seg godt til å tørke i små biter også. (Jerky)

Om du speker hjerter blir det jo gjerne litt avkapp, som du kan prøve deg på.

 

Prøv denne oppskriften, den er god og er beregnet på 1 kg kjøtt.

 

Sur-søt jerky

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i strimler

1 ts. sort pepper

1 ts løk pulver

1 ts. hvitløk pulver

2 ts sennepsmel

3 ss. epleeddik

2 dl brunt sukker

1 ss sukker

1 ss Worcestershire saus

1 ss salt

 

Kutter kjøttet i strimler på ca 5 X 10-12mm tykkelse. Alle lengder.

Det er lett å skjære kjøttet,når det er nesten tinet fra frossent kjøtt.

Lar det ligge i marinaden ett døgn, og legger det ut over en rist uten å skylle av.

Lar det ligge på risten i litt kald romtemperatur i 1-2 dager.

Etter ca 1 døgn kjenner jeg på dem og peller ut de som er ferdig etter hvert.

Legger dem i en plastpose.

Posen må ikke holdes lukket over lang tid. 2-3 uker. Da blir det lett mugg.

Dette er litt avhengig av hvor tørrr Jerkyen er.

Man unngår også mugg om man åpner posen et par ganger i uka og slipper inn litt frisk luft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...