Jump to content

Oppsyn


blaser88

Recommended Posts

Heisann! Lurer på hvilke erfaringer dere har med diverse oppsyn rundtomkring i landet, er de synlige etc?

Bor selv i troms, på Hinnøya, hvor det er total mangel på oppsyn..Store deler av øya er fredet, men fortsatt er det ikke en oppsynsmann å se, ikke fra lokale grunneierlag, og ihvertfall ikke på statsgrunn! Dette er igrunn noe som gjenspeiler seg på sommeren også, er så og si ingen som er rundt omkring å sjekker fiskekort eller om man har betalt fisketrygda. Da er det jo fritt fram for alle! hva er vitsen med å kjøpe jaktkort, eller betale avgift når ingen sjekker det? Kunne selv ha tenkt meg en slik jobb, men har ingen anelse om hvem man evt må henvende seg til da?

Kan det være sånn? Vet om flere episoder der folk jakter ulovlig, men hva kan man gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Er greit å tenke på at det er noen som sjekker at folk holder seg til kvotene, og ikke jakter uten jaktkort eller betalt jegeravgift..Kall meg gjerne pirkete, men hva er vitsen med at noen må betale avgift for å jakte, mens andre gir seg faen (Unnskyld språkbruken)..slike folk burde bli tatt spør du meg, hvis ingen kontrollerer så kan jo hvem som helst gjøre som en kar som var innom jobben gjorde for noen dager siden....greit med 17 ryper på en liten dagstur......også lurer folk på hvorfor det er lite rype ^^

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke helt. Mulig det er meg det er noe feil med, men kjenner ikke helt behovet for å bli sjekka og kontrollert. Trives helt utmerket uten slike kontroller både i skogen og ellers.

Enig. Fint og kunne gå i skogen uten og måtte dra frem alt av papirer og det som er på hver tur :)

Link to comment
Share on other sites

Geir-j: regner med at du ikke hadde hatt noe imot at noen som jakta i samme område som deg stappa 10-20 ryper i sekken på en dag heller?

 

 

Ja ikke sant villdyret, da kan man jo spørre seg om man egentlig gidder å betale jegeravgifta til neste år :P

 

Selvfølgelig betaler jeg jegeravgifta, men begeret rant over på jobb idag(jobber i en jakt&fiske forretning), da jeg hører gang etter gang etter gang om folk som har jaktet på områder det er fredet, eller som skryter hemningslaust over hvor mange ryper de fikk iløpet av helga osv...hva f*** er vitsen med kvoter og regler om det er ingen som sjekker det opp?

Link to comment
Share on other sites

angerkill: Der jeg jakter er det ikke ryper, og hadde det vært det så kunne folk skutt 10-20 på hver tur vis det ikke var kvoter og bestanden tilsier det. Jeg liker gjerne å tro at de fleste jegere har ting på stell, og er oppegående folk. Og før det blir spurt så har jeg betalt jegeravgift, jaktkort, veiavgift, og våpenkort er med i sekken. Liker bare ikke tanken på at oppsyn (som gjerne liker å leke viktig) skal drive å sjekke så mye. Vis ikke man kan holde seg til de regler som gjelder for det området man jakter, kan man like greit holde seg hjemme.

 

P.S Jeg har ikke hatt negativt møte med oppsyn, men kjenner flere som har hatt ublide møter med dem... Han jeg ble sjekka av engang var en trivelig kar.

Link to comment
Share on other sites

skjønner det, og skjønner egentlig at folk ikke vil møte på oppsyn når dem er i marka..men, problemet er jo at de som ikke har ting på stell, og herjer/leker cowboy i skogen og på fjellet kan fortsette med det, ustraffet. Dette gjør jo i det lengre løp ting verre for de som jakter på lovlig vis.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg skeptisk til det stadig økende byråkratiet og regelverket omkring jakt og fangst, man kan jo snart ikke glede seg over en helg i skog og fjell uten å bruke 5-6 dager på diverse papirer og søknader.

Men på en annen side så kan jo et fungerende oppsyn ha en positiv effekt i at det eventuellt kan fange opp "de råtne eplene" før de lager avisoverskrifter og ødelegger mer for "lovlydige" jegere.

Og vi er jo alle "lovlydige" jegere mener jeg, eller....

Sånn bortsett fra de stadige diskusjonene om hvordan man kan sjonglere med magasinkapasitet i hagler og hvordan man skal unngå å bli knepet med blyhaggel på jakt altså... :roll:

 

Vi betaler jegeravgift, vi skyter opp til storviltprøven, vi benytter (stort sett) godkjent ammunisjon, vi forholder oss (som regel) til bag-limit og kvoter, vi driver ikke tjuvjakt, vi går ettersøk under sviktende lysforhold og snubler i røtter og grøfter fordi vi ikke har lov til å bruke kunstig lys under ettersøk.

I det store og hele er vi lovlydige og bokstavtro hele gjengen, men...det finnes noen som liksom ikke klarer å holde seg i skinnet.

 

Det finnes de som fortsatt mener at "matelgen" ikke skal regnes med i kvoten, de som mener at bag-limit blir fornyet så snart man har plassert fangsten i bilen/teltet/ryggsekken, de som mener at det ikke spiller noen rolle om ikke alle skuddene traff skiva under storviltprøven, etc.

Joda de finnes fortsatt, men jeg tror det hadde blitt færre av dem om det eksisterte et oppegående (og høflig) oppsyn som de risikerte å treffe når de minst ventet det.

Link to comment
Share on other sites

hva er vitsen med å kjøpe jaktkort, eller betale avgift når ingen sjekker det?

 

 

Så du vil det skal være oppsyn i området du jakter, før du overhode tenker på å løse jakt- eller fiskekort?

Setningen over kan tolkes dithen....

 

Men siden du etterspør og faktisk vil drive oppsyn selv, tenker jeg det motsatte. :winke1:

Du sier det er et lokalt grunneierlag. Ta kontakt med dem, og si at du gjerne vil drive oppsyn i området. :-)

Vet ikke hvordan man skal gå frem på statsgrunn, men...

Link to comment
Share on other sites

Har aldri gått meg på oppsyn eller reinpolitiet. De finnes der ute men jeg har aldri møtt dem, og jeg har snart holdt på i 50 år!

 

Men om jeg hadde møtt dem så har jeg nå alle papirer i orden. Men jeg har ikke papirene i orden av hensyn til oppsynet slik du synes det sklal være, jeg har det i orden fordi det er slik reglene er ! Jakt/ fiske skal være avkoblig og rekreasjon og det kan jeg ikke tenke meg at det vil være hvis man skal være på utkikk etter oppsynsmannen og klar til å løpe på et øyeblikks varsel!

 

Jeg er grunneier og har da møtt en og annen jeger ( ikke mange! ) på min eiendom når jeg har vært ute, og ser ingen grunn til å møte en jeger med sure miner og nesen i sky! Verden er allerede overbefolket av grinete mennesker så jeg gidder å være enda en slik ! Mye kjekkere å prate over en kopp kaffe i hyggelige former.

Link to comment
Share on other sites

Mente det ikke sånn da, men de som jakter ulovlig tenker sikkert slik, når de bare får holde på..

Jeg er en ærlig fyr, som alltid har papirene mine i orden, og hadde jeg møtt på oppsyn så hadde jeg med glede lagt fram alt.

 

Ole Brum: du skal ikke trekke konklusjoner så kjapt, jeg har aldri sagt at man skal ha papirene i orden kun med tanke på oppsynet, men mener at dersom man skal kunne jakte, så må man i det minste ha papirene i orden, og har man ikke det, så har man ingenting på jakt å gjøre. Og hva er da vitsen med lover og regler når ingen sjekker opp at disse blir opprettholdt?

Hvorfor skal du være på utkikk etter oppsynet, og klar til å løpe dersom du har papirene i orden?

og hvorfor har alle inntrykk av at oppsynsmenn er sure og grinete? :P

 

Man kan jo sammenligne det med bilkjøring, har du ikke papirene i orden når du blir stoppet i en kontroll så blir du straffet for det.

Link to comment
Share on other sites

Var ute siste dagen av reinsjakta. La merke til en person på toppen av fjellet over meg. Tok opp kikkerten, og da holdt vedkommende fram radioen sin til meg for å vise at det var oppsyn. Det som etter hvert viste seg å være en dame ble liggende der hele dagen å se på meg smyge på en stor flokk. Brukte to timer på de siste 60 meterne inn mot flokken, som lå og 'hvilte middag'. Og så var det bare å ligge i ro til flokken reiste seg igjen. Det synes oppsynsdama ble både langdrygt og kaldt :) Hun var oppe flere ganger og slo OL-floka for å holde varmen.

Da jeg omsider fikk skutt kalven min, kom hun ganske kjapt ned fra toppen sin og sjekket papirene mine. Vi hadde en hyggelig prat og det var skikkelig god stemning. HELT greit synes jeg. På et snedig vis ga det jakta mi en tilleggsdimensjon. Var nemlig rimelig fornøyd med jegerskapet mitt, og det var bare stas med tilskuer til min prestasjon, noen å dele opplevelsen med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mente det ikke sånn da, men de som jakter ulovlig tenker sikkert slik, når de bare får holde på..

Jeg er en ærlig fyr, som alltid har papirene mine i orden, og hadde jeg møtt på oppsyn så hadde jeg med glede lagt fram alt.

 

Ole Brum: du skal ikke trekke konklusjoner så kjapt, jeg har aldri sagt at man skal ha papirene i orden kun med tanke på oppsynet, men mener at dersom man skal kunne jakte, så må man i det minste ha papirene i orden, og har man ikke det, så har man ingenting på jakt å gjøre. Og hva er da vitsen med lover og regler når ingen sjekker opp at disse blir opprettholdt?

Hvorfor skal du være på utkikk etter oppsynet, og klar til å løpe dersom du har papirene i orden?

og hvorfor har alle inntrykk av at oppsynsmenn er sure og grinete? :P

 

Man kan jo sammenligne det med bilkjøring, har du ikke papirene i orden når du blir stoppet i en kontroll så blir du straffet for det.

 

Vi snakker vel litt forbi hverandre tror jeg. Nei jeg holder ikke utkikk etter oppsynet og jeg er ikke klar til å løpe på et øyeblikks varsel. Det er nettopp fordi jeg har papirene i orden. Men jeg kan jo tenke meg at det må oppleves slik for tyvjegere/fiskere.

 

Vitsen med lover regler som ikke sjekkes? Det er da sikkert en god grunn for at reglene er slik de er, og jeg kan ikke tenke meg at de er laget bare for å sysselsette oppsynet? Vitsen med å følge reglene må jo være for at de har et formål og som jeger vil man sikkert være enig i formålet, som ofte er grunnalget for at vi kan jakte der til neste år og året deretter og det etter der igjen? Jeg håper da virkelig at den etiske standarden blandt landets jegere er så høy at man ikke bare betaler jaktkort og følger reglene kun fordi man er redd for å bli tatt? Hadde det vært en slik frykt for å bli tatt som motiverte meg til å følge regler og ha papirene i orden tro jeg faktisk at jeg hadde slutte med jakt,...tror jeg?

 

Det samme med bilkjøring, jeg kjører da ikke som en idiot selv om jeg vet med 100% sikkerhet at det ikke er noe politi langs den veien jeg kjører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...