Jump to content

Jakt ihht viltloven på søknad om våpen.


Sakura-trhm

Recommended Posts

Snakka nettopp med en hyggelig dame fra våpenkontoret.

 

Hun stussa veldig på at jeg hadde skrevet jakt ihht viltloven på søknadene mine om salongrifle og pumpehagle.

Hun trengte mer informasjon og jeg sa jo at de vil bli brukt til jakt, småvilt o.l. Og at jeg ikke kunne skrive alle artene jeg skulle jakte slik hun ønsket da det ble en pen bunke søknader..

 

Hun stussa fælt på hvorfor jeg måtte ha en hagle og en salongrifle, for egentlig trengte jeg jo bare en av delene. Hva kunne jeg gjøre med en hagle jeg ikke kunne gjøre med en salong og vice versa. Regner med da at jeg får trøbbel da for 17hmr/22wmr løpene i tillegg.

Hun lurte også på hvorfor man skulle jakte småvilt med salong.

 

Dette her var veldig behovsprøvd i følge henne. Har ikke 6 våpen i min garderobe.

Om jeg skulle bruke salongen til trening måtte jeg visstnok være medlem av et skytterlag. Jeg må ergo være medlem av et skytterlag for å ta den med på banen for å skyte på blink for å trene til jakt og ikke for å faktisk bruke riflen til jakt. (stemmer dette? Nytt for meg)

 

Har jeg misforstått eller er dette litt merkelig? kan være jeg har misforstått. Jeg gjør det titt og ofte:-p

 

Uansett. Bedre å få en slik samtale på en tirsdag enn en mandag:-p

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som vedkommende ikke skjønner helt hva jobben hennes går ut på.

Jakt ihht viltloven er med enn godt nok skrevet.

 

Og hvis hun ikke skjønner forskjell på ei hagle og ei salongrifle så bør hun bytte jobb.

Og du trenger ikke være medlemm av skytterlag sålenge du søker om salongrifle til jakt, du kan selvsagt fint bruke den på banen også.

 

MAKAN :shock:

Link to comment
Share on other sites

Dette er svada. Du kan kjøpe inntil 6 jaktvåpen uten behovsprøving. Om du vil ha 6 salongrifler er det opp til deg. "Jakt ihht. viltloven" er nok å skrive. Dette har vi hatt en runddans med her og Våpenkontoret støtter oss fullt ut, da Lensmannen begynte å kreve arter på våpensøknadene. :mrgreen:

Dama på Lensmannskontoret har gitt meg opp og bare surmuler når jeg nekter å skrive arter på søknaden.

tenkt scenario: Du skriver rypejakt på søknaden. Så blir rypa plutselig fredet, og du må levere tilbake hagla..... Derfor skal det IKKE kreves arter på søknaden. Det er Viltloven som regulerer våpenbruk på jakt. Ikke Onkel....

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle bruke salongen til trening måtte jeg visstnok være medlem av et skytterlag.

 

 

Akkurat dette har hun rett i, resten er bare tull. Tipper nyansatt eller vikar?

 

 

Ute av kontekst ja. i konteks slik jeg skrev, nei. Men uansett. For et surr for noe så såre enkelt.

 

Søkte om en salong, en pumpehagle og 2 løp. Det var visstnok vanvittig mye på en søknadsrunde:-p Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Snedig at man kan identifisere èn gitt person bare fra en kort beskrivelse men i dette tilfellet er det enkelt.

 

Jeg kunne ha lagt ut i det vide og brede om mine opplevelser men er vel for snill....

 

....vel hun må jo bare følge loven så dette bør være enkelt..... Dog jeg hadde lignende problemer, beste tipset er å unngå Sentrum VK....

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være grei lesing til kaffen med noen gode historier, så bare kjør på:-)

 

Ja hun må følge loven hun også, men mistenker at alt ikke har glidd gjennom, så håper på det beste og forventer det verste, spesielt om løpene.

 

Men joa, neste gang blir det Heimdal eller hvor som helst bortsett fra der.

Hva er egentlig kriteriene for å jobbe på våpenkontorene? om det der er nivået kunne jeg jo blitt employee of the year med min middelmådighet.

 

 

Har andre noen skikkelig "hvaialleverdensnavnogrikeerdetdupraterom" øyeblikk fra samtaler med våpenkontorene?

 

Ser mye skryt her og mye kjefting, vel og bra det. Noen humoristiske innslag?

Link to comment
Share on other sites

Det hun sier ang at du ikkje kan trene med børsa strider jo helt med "human jakt". Kan jo ikke reise på jakt uten å ha avfyrt et eneste skudd. Skriv jakt ihht viltloven, tren mye og kos deg på jakt. Skal somsagt ikkje være behovsprøving før etter 6 jaktvåpen. Er jo en grunn til innførelsen av jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Dette er desverre kjente toner fra kunskapsløse kontor folk.

Jakt iht viltloven er godnokk beskrivelse av våpenets bruks området. Det er du som jeger som er pliktig til å bruke våpenet på de vilt arter som er lovlig ved de forskejelige calibre og våpen arter.

Klar det er lov å trene med alle våpen. Gjøres ikke det drives det innhuman jakt pga liten forståelse og trening med det aktuelle våpen.

 

Men skriv på søknadene . JAKT IHT VILTLOVEN. Vil de ha mer der får de dokumentere hvor det står at du skal spesifisere. Og de må og vise til et dokument som tar opp avvik fra standar jakt garderobe på seks våpen.

 

Jeg er ikke villig til å legge meg flat for en tilfeldig kontoransatt uten kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke det hun sier/mener; det hun påpeker er at om du søker om et våpen til trening/øvelsesskyting/konkuranseskyting så må du være medlem i en klubb/lag med skyting med et slikt våpen på programmet.

 

Joda, greit det, men er ikke nødvendig info å gi iom at jeg har søkt på grunnlag av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Dus kriver: "jakt i henhold til gjeldende regelverk, samt trening for jakt"

 

Da er du dekket for jakt både i Norge og utlandet (=les: gjeldende regelverk der du måtte oppholde deg). I tillegg kan du trene/ skyte med våpenet på privat grunn eller bane, samt bruke våpenet i organiserte skytterkonkurranser - som da ses på som trening for jakt.

 

Før jaktgarderobens tid, var det å skrive eksempelvis følgende: "Jakt i henhold til gjeldende regelverk, herunder hjort".....eller "herunder sel".....eller "herunder jakt på fjellrype" (i fall en søkte på et lettere "spesialvåpen" som var særlig egnet for slik jakt, og hadde (omtrent) tilsvarende kaliber i et annet våpen.

 

 

Har selv alltid hatt en meget hyggelig tone med forvaltningsavdelingen i mitt politidistrikt. Rask ekspedering og bra service.

Link to comment
Share on other sites

Veldig greit å bare be de om å gi avslag, om de mener det er riktig. De vanskelige sakene, er de sakene hvor man ikke får noe vedtak. Om man ikke får vedtak, får man heller ikke klageadgang. Når saken er klar er det derfor bare å be om å få avslaget, om de ikke synes søknad bør innvilges. Ikke noe å "diskutere" med de om. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørte en god historie fra en kar som jobber på XXL. Han hadde oppgitt lerduer som bruksområde på på søknaden sin og ble oppringt av en hyggelig dame som ikke kunne finne ut om lerduer var en jaktbar art i Norge, og således gyldig grunn for godkjenning av søknaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...