Jump to content

Lade billig (men ok) 9mm ammo til praktisk


eg1l

Recommended Posts

Heisann, skal begynne å skyte praktisk, men kunne tenkt meg å lade selv.

Har presse og slikt, så jeg trenger litt tips ang ladekomponenter.

Har forsåvidt krutt, tennhetter og hylser, så da kommer spørsmålet, hvilke kuler skal jeg velge?

Og ikke minst, lading på disse?

 

Jeg bruker federal tennhetter, samt VV340 krutt :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett på frontier 124grn, noen som har brukt N340, med ladedata? Ser at ladeboken oppgir ca 5grn på 124grn kuler, kan ikke bli feil det?

 

Ligger rundt 5grn med N340. Kan variere fra vaapen til vaapen og med sett dybden(o.v.l)

Start med standard lengde: 29mm.

Jeg bruker 29,5mm som o.v.l

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd flere typer dyre ordntlige mantlede kuler opp mot billige.Ser ut som det passer best med 124grs til min pistol.Har

prøvd Frontier,men etter store avik på lengde og vekt gikk jeg over til Barrys.Har faktisk skutt best med billig kulene til Barrys.en de dyre. Jeg har også funnet ut at for min pistol gir 30mm (size)best resultat.Jeg foretrekker 320 krutt pga svakere rekyl. Lading er forskning fra våpen til våpen.Mye forskjellig lading og sizing fra våpen til våpen. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

I min Pardini 6" løp har eg brukt denne ladinga : 124 gr Frontier, 4,9 grain N-340 oal 1,150. Kronograferte til 1109 fps. Faktor 137. Presisjon ok, men ikkje så god som med H&N 125 gr. ...

 

Regner med 1,150 er i tommer? :)

Får vel sikkert en lavere uthastighet med min CZ 75 SP-01 Shadow da?

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke priser kommer dere på pr. smell? jeg handler store partier (les: 10 000) i slengen å magtech 9B sist betalte jeg 1,30 smellen for.....

 

 

Noen som slår den?

 

Jeg ser det dit at så lenge jeg er under 1,60 smellen for 9mm så lader jeg ike selv.

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke priser kommer dere på pr. smell? jeg handler store partier (les: 10 000) i slengen å magtech 9B sist betalte jeg 1,30 smellen for.....

 

 

Noen som slår den?

 

Jeg ser det dit at så lenge jeg er under 1,60 smellen for 9mm så lader jeg ike selv.

Jeg hadde ladd selv om jeg måttet betale det dobbelte. God ammo er god ammo.

Link to comment
Share on other sites

tabellhastigheta på ei 124grain rn-kule med ei ladning på 5grain n340 er oppgitt til ca 1125ft/s

med col etter ladetabellen til vihtavouri i gfl-hylser og federal sp hetter chronograferte jeg ammoen til 1012ft/s i en litt sliten cz75 og 1067ft/s i en original luger p08. rolig traust rekyl av n340 og holder faktor på litt over 125.

 

frontier124 grain som med 4 grain n320 er oppgitt til ca 1000 i tabellene blei chronografert til 1009ft/s med en col på 29 mm i den samme litt slitne cz75-en

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke priser kommer dere på pr. smell? jeg handler store partier (les: 10 000) i slengen å magtech 9B sist betalte jeg 1,30 smellen for.....

 

 

Noen som slår den?

 

Jeg ser det dit at så lenge jeg er under 1,60 smellen for 9mm så lader jeg ike selv.

 

 

Frontier kulene er 0.56 øre stk + ca 27 øre stk for magtech hetter sist jeg kjøpte dem iallefall. 0.5 kg krutt rekker til sånn ca 1520 skudd .. det er ca 3,81 øre pr skudd.. jeg har en drøss med hylser selv så de resirkuleres.

 

 

totalt sett, ca 86 øre pr smell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat en eske Frontier 124gr til 65 øre/stk, men jeg har et par spørsmål.

Prøvde først å bruke standard col på 29mm, men når jeg satte patronen i løpet, så virket det som den buttet i riflingen og ikke kamret ordentlig.

Jeg endte opp med col på 28,7mm. Flere som har denne erfaringen?

Legger også ved et bilde da jeg syns hylsene ser litt rare ut (ser ut som de har anoreksi).

Den til venstre er fabrikk Fiocchi 115gr, de tre til høyre er selvladet. Mulig de skal se slik ut?

 

9mm.jpg

Link to comment
Share on other sites

De bør settes litt dypere enn vanlige kuler men husk og reduser ladningen litt tror jeg hadde 28mm C.O.L på mine med 3,8grs N320

 

grunnen til hylsene ser ut slik vet jeg ikke, men prøv annet merke hylser hadde samma problemet med 32acp en gang bytta hylsemerke og så var problemet vekk.

Link to comment
Share on other sites

eg1l skrev:

 

Jeg kjøpte akkurat en eske Frontier 124gr til 65 øre/stk, men jeg har et par spørsmål.

Prøvde først å bruke standard col på 29mm, men når jeg satte patronen i løpet, så virket det som den buttet i riflingen og ikke kamret ordentlig.

Jeg endte opp med col på 28,7mm. Flere som har denne erfaringen?

Legger også ved et bilde da jeg syns hylsene ser litt rare ut (ser ut som de har anoreksi).

Den til venstre er fabrikk Fiocchi 115gr, de tre til høyre er selvladet. Mulig de skal se slik ut?

 

 

Nær samtlige av de pistolpatroner jeg lader blir sånn som de du har på bildet, det har ingenting å si for hverken presisjon eller funksjon, det er snarere en forsikring om at kula sitter godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg kjøpte akkurat en eske Frontier 124gr til 65 øre/stk, men jeg har et par spørsmål.

Prøvde først å bruke standard col på 29mm, men når jeg satte patronen i løpet, så virket det som den buttet i riflingen og ikke kamret ordentlig.

Jeg endte opp med col på 28,7mm. Flere som har denne erfaringen?

Legger også ved et bilde da jeg syns hylsene ser litt rare ut (ser ut som de har anoreksi).

Den til venstre er fabrikk Fiocchi 115gr, de tre til høyre er selvladet. Mulig de skal se slik ut?

 

Du har antakelig satt kalibreringsdien littegranne for dypt.

Prøv å skru den ut 1/2 tørn og se om det blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke priser kommer dere på pr. smell? jeg handler store partier (les: 10 000) i slengen å magtech 9B sist betalte jeg 1,30 smellen for.....

 

 

Noen som slår den?

 

Jeg ser det dit at så lenge jeg er under 1,60 smellen for 9mm så lader jeg ike selv.

 

Lader ikke 9mm for å spare penger. Kun for å vite at ammoen er best mulig samt at det er greit å rømme til laderommet innimellom. :lol: Sjøl lader jeg med H&N 125grs TCHP , oal 28,4mm med 3,8grs N320. God presisjon, faktor ca 130 i min Pardini GT 9. Samme ladningen funker også godt i min Glock 26. Pris blir like under ei krone pr smell, men dette er ikke viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...