Jump to content

Transport av storvilt..


sveinmk

Recommended Posts

Er nyskjerrig på hvilke hjelpemidler/kjøretøy dere andre bruker for å transportere dyr ut fra skogen med..

Legg gjerne ut bilde av doningen din!

 

Jeg jakter rådyr, og de bærer jeg til nærmeste vei/skogsvei og transporterer de videre bakpå ATV'n min, en polaris 330

 

atvv.jpg

Har ikke bilde av min så jeg fant et på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan overholder dere reglene om motorferdsel i utmark?

Her i kommunen har disse reglene blitt endret til ikke å gjelde i jaktøymed lenger. Dvs. det er ikke lov å bruke motorisert ferdsel for å frakte ut storvilt fra utmark.

Er det muligens ulike kommunale regler på dette?

Link to comment
Share on other sites

I hht:

LOV 1977-06-10 nr 82: Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. http://www.lovdata.no/all/hl-19770610-082.html

Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag http://www.lovdata.no/for/sf/md/md-19880515-0356.html

Normalt etter § 2 i forskriften (gjelder over alt der kommunene ikke har strammet inn, eller andre vern gjelder).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan overholder dere reglene om motorferdsel i utmark?

Her i kommunen har disse reglene blitt endret til ikke å gjelde i jaktøymed lenger. Dvs. det er ikke lov å bruke motorisert ferdsel for å frakte ut storvilt fra utmark.

Er det muligens ulike kommunale regler på dette?

 

 

Vi bruker den mye omtalte, og ellers velbrukte "Jenks lov"....og jenker det til

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på å gå til anskaffelse av en liten beltetraktor, Agria Drabant eller Krabat 232/235 til å kjøre ut hjort med..

Noen som har erfaring med disse? Må da være bra på myr disse her?

 

Har litt erfaring med krabat , fungerer bra på myr , men det er en "doning" du ikke kjører langt med .

Den går ikke fort og er ubehagelig å kjøre . Du må i tilfelle ha den klar på en henger , og frakte den så langt som mulig med traktor eller bil . Kommer litt ann på hvor stort tereng du har da .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...