Jump to content

Overta hund som er 5 mnd. gammel


cervus

Recommended Posts

Har den blitt sosialisert og fått litt grunndressur?Altså,er den vant med fremmede folk,og hunder,er den trygg og blitt trent på innkalling,stueren osv,kan det gå bra..jeg kjøpte en som nevnte ikke var på plass overhodet,den hadde stått i hundegård med mora i 4.5mnd til jeg fikk den,aldrig hilst på andre,aldrig blitt tatt i nakken av hverken folk eller tispa..den var ikke mulig å dressere!Nervøs,stresset,skjønte ikke et nakketak,underkastet seg ikke osv..har som hovedregel at jeg ikke kjøper hund eldre enn 8uker,men var dum og gjorde et unntak her..aldrig mer!

Link to comment
Share on other sites

Har den blitt sosialisert og fått litt grunndressur?Altså,er den vant med fremmede folk,og hunder,er den trygg og blitt trent på innkalling,stueren osv,kan det gå bra..jeg kjøpte en som nevnte ikke var på plass overhodet,den hadde stått i hundegård med mora i 4.5mnd til jeg fikk den,aldrig hilst på andre,aldrig blitt tatt i nakken av hverken folk eller tispa..den var ikke mulig å dressere!Nervøs,stresset,skjønte ikke et nakketak,underkastet seg ikke osv..har som hovedregel at jeg ikke kjøper hund eldre enn 8uker,men var dum og gjorde et unntak her..aldrig mer!

 

 

Kanskje ikke så rart den var stresset og nervøs hvis du røsker den i nakken og skal ha den til å underkaste seg ved bruk av vold.

Link to comment
Share on other sites

Det cameron skriver, bør ikke avfeies. Har hunden levd 5 mnd. uten sosialisering og dressur, ei heller hatt mye kontakt med tispemora, har mye av dens viktigste tid for preging rent ut i sanden. Derimot, om hunden har blitt sosialisert og preget samtidig som den har fått gått mye med tispa, ser jeg på det som en absolutt fordel å hente valpen i en alder av 5 mnd.

Intet menneske kan oppdra sin valp like konsist og bra som tispa. Den vikigste preginstda starter vel rundt 12 ukers alder og en god stund fremover. Jeg ville tatt kontakt med eier/oppdretter og forhørt meg om akkurat dette.

Min personlie erfaring og mening er at sålenge valpen har blitt sosalisert og preget på en riktig og god/trygg måte er det ingen fare med nakketak og fysisk berøring så lenge det blir gjort umiddelbart og direkte slik at hunden forstår hvorfor. Jeg snakker selvfølgelig IKKE om fillersting og fysisk vold. Ta en titt i valpekasse og se hvordan en ansvarsbevisst og sikker tispe oppdrar sitt avkom.

Link to comment
Share on other sites

En bror av meg kjøpte en gang en fire måneder gammel huskyvalp som kun hadde levd i en hundegård sammen med mora og noen andre hunder. Valpen framstod som sky og redd, nesten som en vill revevalp. Broder'n valgte likevel å forsøke, men ga opp etter et par måneder. Jeg overtok valpen, men den ble aldri "tam". Livredd for alt og gjemte seg under biler og alt mulig annet straks den opplevde noe som skremmende. Og den opplevde det aller meste som skremmende, desverre. Bortsett fra ei malamutetispe jeg hadde på den tiden. Huskyen ble far til en flokk veldig flotte og gode hunder, han. Men selv var han så nervøs for alt at jeg til slutt valgte å la ham slippe. Jeg så at han ikke hadde det godt uansett hva jeg gjorde. Når det er sagt: jeg var aldri brutal mot ham, men forsøkte å ha ham med meg over alt, både ute og inne. Blandt andre hunder og andre mennesker. Han var og ble "vill".

 

I fjor overtok jeg ei akitatispe på tre år. Hun hadde vokst opp i en vanlig hjem, med små barn. Til slutt innså eierne at det ikke var en hund for dem, og jeg fikk henne. Og har aldri angret. Maken til hund!

 

Det går som regel veldig bra å overta eldre unghunder/valper, men det er svært viktig at de har fått den pregningen de må ha fra fødselsen av, fra både mennesker og valpemor. Min huskyvalp hadde ikke hatt noe menneskekontakt ut over foringen. Det straffet seg.

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke stussa på å gidd det et forsøk. men husk at alt tar tid å raketforkera som skal filleriste bikkjene sine har som regel dei verste hundane. sanne ting kommer ann på hunden sky å usikker hund har ikke godt av å bli fillerista, men en hund som er høyt på strå kan man godt knipe litt nedi. men man kammer ALLTID lenger med mye ros enn med mye ris. lykke til med hunden hvis du tar den. hvilken rase er det foresten?

Link to comment
Share on other sites

Har den blitt sosialisert og fått litt grunndressur?Altså,er den vant med fremmede folk,og hunder,er den trygg og blitt trent på innkalling,stueren osv,kan det gå bra..jeg kjøpte en som nevnte ikke var på plass overhodet,den hadde stått i hundegård med mora i 4.5mnd til jeg fikk den,aldrig hilst på andre,aldrig blitt tatt i nakken av hverken folk eller tispa..den var ikke mulig å dressere!Nervøs,stresset,skjønte ikke et nakketak,underkastet seg ikke osv..har som hovedregel at jeg ikke kjøper hund eldre enn 8uker,men var dum og gjorde et unntak her..aldrig mer!

 

 

Kanskje ikke så rart den var stresset og nervøs hvis du røsker den i nakken og skal ha den til å underkaste seg ved bruk av vold.

Vold?Du vet tydelig ikke mye om hunder og dressur du..hold deg unna ting du ikke har greie på!

Link to comment
Share on other sites

"jeg kjøpte en som nevnte ikke var på plass overhodet,den hadde stått i hundegård med mora i 4.5mnd til jeg fikk den,aldrig hilst på andre,aldrig blitt tatt i nakken av hverken folk eller tispa..den var ikke mulig å dressere!Nervøs,stresset"

 

 

Ødelegges hunden iløpet av så kort tid?

 

(Jeg har overtatt voksne hunder som har vært hos flere eiere før min overtakelse - som har vært karakterisert som "skytbare" osv.

Hundene ble bra de!)

 

Kan det være at hunden ville vært nervøs/stresset om den ble overtatt ved 8 uker også?

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange kommentarer, selv om jeg må si at jeg er ikke enig i alt som er blitt skrevet, men en ting er sikkert jeg er av den oppfatning at en kommer mye lenger ved rose riktig atferd enn å straffe feil atferd.

 

Når det er sagt er hunden det er snakk om en karelsk bjørnehund, jeg har vært i kontakt med oppdretteren og siden han er bosatt bare et par timer unna meg, ble vi enige om at jeg tar meg en tur hjem til han i morgen etter jobb, oppdretteren har sagt at begge de 2 valper han har igjen er sosialiserte med både mennesker og dyr. Jeg tar meg uansett en tur hjem til oppdretteren i morgen og hilser på han, hunde moren og valpene og liker jeg det jeg ser av atferd hos både moren og valpene er det godt mulig at vi blir enig, liker jeg ikke det får jeg lete videre.

 

så vi får se, det blir uansett en spennende dag i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Har den blitt sosialisert og fått litt grunndressur?Altså,er den vant med fremmede folk,og hunder,er den trygg og blitt trent på innkalling,stueren osv,kan det gå bra..jeg kjøpte en som nevnte ikke var på plass overhodet,den hadde stått i hundegård med mora i 4.5mnd til jeg fikk den,aldrig hilst på andre,aldrig blitt tatt i nakken av hverken folk eller tispa..den var ikke mulig å dressere!Nervøs,stresset,skjønte ikke et nakketak,underkastet seg ikke osv..har som hovedregel at jeg ikke kjøper hund eldre enn 8uker,men var dum og gjorde et unntak her..aldrig mer!

 

 

Kanskje ikke så rart den var stresset og nervøs hvis du røsker den i nakken og skal ha den til å underkaste seg ved bruk av vold.

Vold?Du vet tydelig ikke mye om hunder og dressur du..hold deg unna ting du ikke har greie på!

 

Jøss. Dette var da voldsomt.

Til din info har jeg drevet med hunder i 20 år. Både omplasseringshunder og egne under.

Jeg har til dags dato aldri følt noe behov for å være hardhent med små hundevalper som har fått en skeiv start på livet.

Det finnes en del bøker om emnet du kan lese hvis du har lyst til å utvide horisonten litt:) Uansett så er min mening at en utrygg hundevalp som ikke er sosialisert på noe som helst måte, og som er redd for folk, ikke er tjent med at det kommer noen og skal lære den hva ett nakkegrep er for noe.

 

Verden går heldighvis fremover. Også innenfor hundedressur. Du får gjøre det du føler er best for dine hunder, så skal jeg gjøre det samme med mine. Han en fin kveld:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt valp på over 3 måneder, og overtatt valp på over 3 måneder, og ser at så lenge oppdretter behandler valpen som en valp skal behandles og tar hensyn til at grunnlaget må legges av oppdretter så lenge den fortsatt "bor hjemme" så skal det ikke være noen stor risiko. Husk bare at dersom det er spesielle ting du mener en hund skal være preget på tidlig, eller ikke være preget på tidlig så bør du drøfte det med selgeren.

En valp som ikke har opplevd noe annet enn en hundegård eller garasje til den er 5 måneder kan bli en stor utfordring. Antagelig er den det allerede ved 8 uker, da preging på omgivelser bør starte enda tidligere.

Gammeldagse metoder for valpeoppdragelse er bare gammeldags, så å tro at man får en stabil kompis som ikke har fått en stabil start i livet er å ta en råsjangs.

 

En liten kommentar til innlegget til Cameron: En valp som går sammen med mora i 5-6 mdr og aldri ser noe annet av verden er jo helt trygg der, og kan bli usikker av alle forandringer i hverdagen. Om den skulle treffe et annet dyr, menneske, en bil eller en stor skummel plante for første gang etter et halvt år - aner den ikke hva den skal gjøre, og der reagerer de ulikt. Det er en større jobb å få sosialisert en hund som ikke får lagt grunnlaget tidligere enn 5 måneder, men ikke en umulig oppgave.

Og man skal aldri straffe en valp eller unghund akkurat som et lite barn ikke skal straffes. De må først lære rett og galt, og få litt erfaringer og bli trygge hunder før de kan lære konsekvens. En valp oppdrar man ved hjelp av innlæring og avlæring - ikke straff. Straff fremmer utrygghet og usikkerhet og andre problemer.

Underkastelse er en avvæpningsmanøver som små valper bruker i møte med eldre hunder. En pubertal unghund vil ikke nødvendigvis underkaste seg, og en hund som ikke er sosialisert med andre enn mora si må selvsagt lære seg å håndtere møter med andre hunder. Dette tror jeg fungerer best ved rolig, trygg og positiv mengdetrening, og absolutt ikke tvang.

 

For øvrig er underkastelse et litt diffust begrep. Det er mange trinn av underkastelse. Jeg får inntrykk av at du beskriver fullstendig underkastelse, å ligge på rygg og blotte buken. Det er det sterkeste kort en svak hund kan spille på og forhåpentligvis noe de skjelden behøver å gjøre. Mine to yngste underkaster seg den eldste stadig vekk her, men det er en helt usynlig handling for en som ikke kan "språket".

 

Dette er mine helt subjektive meninger....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke sett noe problem med og overta en hund i den alderen, bare og passe på og ha nokk tid til og bli kjent med den, la den lære seg og bli kjent med deg, også kommer deg viktige konsekvent konsekvent konsekvent. Da får man en trygg hund som er sikker på sine omgivelser, om en hund er krass og skal prøve og stige i rang så må man korigere det også, men alt med måte, jeg ser ikke noe problem i å ta hunden i nakken og legge ned, men de holder med en gang, for neste gang så vet han hva nei betyr. Dette er veldig avhengig av rase også

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste andre med vett og forstand allerede har sagt her så er sosialiseringen det viktigste.

Akkurat dressur er ikke like viktig i den alderen, de "glemmer" uansett det meste i 1 års alderen. :wink:

 

Det eneste jeg skyr unna er valper som vokser opp i hundegård, garasje eller i fjøsgangen.

 

Resten er egentlig bare snakk om grensesetting, konsekvent opptreden, samt mye kos og lek.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har ikke noe erfaring sjøl, men en kompis kjøpte en 13 mnd drever unghund fra en oppdretter i Sverige. Den var snill som ett lam, men var en utbryterkonge av rang. Til slutt killa han endel høner hos naboen og da var det god natt. Desverre :( . Ellers var det en bra familiehund.

Link to comment
Share on other sites

Har du vært og kikket på hunden? Gjør helst det og sett av noen timer til å se hvordan den er. Spetsen min var nesten 4 måneder da jeg var og hentet den hos en 19-åring i en leilighet rett utafor Stockholm. Vi brukte MYE tid på å få rettet opp en del ting. Jeg såg tegnene da vi var og hentet den, men fullstendig tørke på valpemarkedet gjorde at jeg tok han allikevel. Dette har jeg ikke angret på, eller i hvert fall ikke etter de første par månedene... Bra jaktkompis og "storebror" til min lille datter.

 

Så mitt beste råd er å reise bort og se på hunden og snakk litt med oppdretter. Da vil du finne ut mer om den har vært sosialisert på en slik måte som du ønsker (har vært inne, har vært kun ute, vant med andre dyr, vant med barn).

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet tidligere i tråden har jeg avtalt med oppdretteren at jeg tar meg en tur hjem til han idag, og hensikten med dette er å hilse på oppdretteren personlig og ikke minst se under hvilken forhold disse hundene har levd frem til idag.

 

Jeg forventer ikke at den skal være husrein, eller at den skal ha noe særlig grad av hunddressur fra oppdretteren, men jeg forventer at gemyttet til moren skal være godt,og jeg forventer at det er valper som har vært sosialisert, valper som ikke er nysgjerrige, som virker nervøse, som gjemmer seg i et mørkt hjørne når den ser mennesker vil jeg ikke ha.

 

Cervus

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet tidligere i tråden

 

Beklager, den missa jeg. Bruker å være flink til å lese gjennom skikkelig før jeg svarer, men der glapp det jaggu. Uansett; rådet står fortsatt og lykke til! Skriv gjerne litt oppfølging om hvordan det går dersom du tar hunden.

Link to comment
Share on other sites

Som kjøper kan det være fordeler med og kjøpe en 5mnd gammel hund, Da ser du mye tydligere adferd og hvordan den utvikler seg(Sosialisert)..Eksempel: Se også hvordan de andre hundene i oppdretter hundegården oppfører seg når du som ukjent kommer.. Blir de nærvøse etc hadde ikke jeg kjøpt hunden.. Rett og slett ut fra egen erfaring at De unge hundene tar ting etter de eldre hundene og en Nervøs hund er mye vanskeligere og få til og jage bra. Dette er kanskje noe Camaron bommet på? PS: Diskusjon rundt hunde dressur kan vell tas i en annen tråd? Med tanke på hva Tråd starter egentlig spurte om..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...