Jump to content

Hjelp meg..første kjøp av utstyr til 308 ladding?


Mr.Polar

Recommended Posts

Halloen alle mentorer :)

Jeg har,som sikkert noen har fått med seg,en Marlin i kal.308.

Jeg har en stund sysslet med tanken på å ladde selv..da er det selvsakt bare snakk i en 3-4 forskjellige kuler(lette) og 200-300 skudd i året.

Har lest side opp og side ned på hva jeg virkelig trenger av utstyr for. Å jeg kan dessverre ikke si at jeg blir noe klokere av den grunn.

Så kan en eller flere vennlige skjeler hjelpe meg med å sette opp en liste av hva jeg trenger? Det behøver ikke være det helt rimeligste på markedet. Men hvis jeg sier jeg skal bruke mel 2500-3000.-? Har jeg da nokk :oops: ?

Jeg er så usikker på om jeg skal tørre å ringe rundt til forskjellige forhandlere å spørre hva jeg trenger å hva dem har å selge meg. Det kan jo tenkes at siden jeg er nybegynner så selger dem meg noe utgått skitt i værste fall..men dette er langt fra sikkert. Men slik tenker nå jeg da :roll:

Har å en plan om å skaffe meg en 223 med tid og stunder. Så det er en fordel at jeg kan ladde til dette kalibret med samme utstyr.Jeg er heller ikke fremed for å kjøpe brukt. Så har du noe du vil selge eller donere bort,som ikke er utslitt eller ubrukelig,så send meg en PM :)

P.S: Vekt har jeg faktisk bestillt.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med Trond på hjemmelading.no, ja. Han hjalp meg i gang med lading av .308 uten at jeg følte at han bare var ute etter å selge mest mulig.

 

Jeg kommer vel til å lade ca. 500-750 skudd i året, og jeg endte opp med dette settet:

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990/1215360380

 

I tillegg må du ha et die-sett til kaliberet ditt (om du skal lade .223 senere trenger du bare nytt diesett):

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188113/1231323480/1232282247/1216205299

 

Har du så hylser, large rifle tennhetter, Vihtavuori N140-krutt og kuler så er du faktisk i gang. :)

 

Senere kan du kanskje kjøpe deg:

 

-Lee Safety Prime (Anbefales)

-Neck-sizer die (mindre stress på hylser)

-En digital vekt fra ebay eller deal extreme (billige vekter har fungert helt ok for meg)

-kuleuttrekker (du kommer sikkert til å trenge en av og til)

-Et digitalt skyvelære finner du også billig på ebay

-Hylsetrommel

-Bokser til oppbevaring av skudd

 

lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jau...

Kjøpte selv på Hjemmelading.no pga bare positiv omtale...

Kjøpte http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215360380 dette settet selv, med nødvendig til 223.

Har nå kjøpt meg 308, og bestilte hylseholder til pressa i går, og det var i posten i dag....

Ringer du og prater med dem, får du bare gode råd, og god veiledning....

Ikke noen nykker, bare god service....

 

PS: det eneste jeg ikke kjøpte av hjemmeladning var vel ladebok nr6

og den er kjekk å ha......

 

Lykke til, og resta du lurer på, får du svar på forumet her.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en stund sysslet med tanken på å ladde selv..da er det selvsakt bare snakk i en 3-4 forskjellige kuler(lette) og 200-300 skudd i året.

200-300 skudd i året klarer du gjerne med en

(ca $25), et lee powder measure kit (måleskeier; vekt hadde du alt - ca $8), pluss lee hylsetrimmer, lengdemål og chamfer/deburring verktøy (max $15). Dette tar mindre plass enn ei ordentlig presse, og pris totalt er under 300 NOK på https://factorysales.com/html/xcart/catalog/casecon.html -- men frakt, mva og gebyrer blir jo en del kroner.

 

I tillegg må du jo vite hva du driver med, så flott om du kjenner noen som har litt tips, kronograf, og gjerne ei gammel ladebok du kan låne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et Rcbs rock chucker ladesett i 1995, og har ladet fra 5000 - 500 skudd i året ca. (har trappa ned de siste åra)

Dette har fungert prikkfritt i alle år, så jeg må bare si meg godt fornøyd med dette.

Men en ting jeg lurer på med de samme som selges nå: Er det knallisetter på pressa på den nye modellen?

På den jeg har er det ett rør som tar ca 100 knall, og en setter inn knall i samme opperasjon som en presser,

en fjærbelasta fot settes inn i selve stemplet på pressa, og setter knall på tur ned.

Eller må en sitte å mate inn knall etter hylsene er ferdig pressa?

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg tittet på hjemmeladding sine hjemme side til øynene ble store og våte. Det ser ut til at det blir et slik RCBS sett på meg. Mer en hva jeg har i budsjett,men det er ikke alt man sier til Madam Mim :mrgreen: .

Men så er det kuler..krutt og tennhetter. Hva bruker dere? Å hva skal jeg se etter ved valg av tennhette? Jeg skal som tiligrere nevnt ladde bare lette kuler,å gjærne så lette som overhode mulig å få tak i. Har faktisk sett på en RN kal 30 kule for pistol på 86 grains tror jeg.(til bruk på jaktfeltstevner) Vil jeg få store problemer med å bruke/ladde dette? Hvilket krutt skal jeg velge? Har fått laddet med 140 krutt tiligere fra våpensmeden(tror det er Norma),men fant ikke den betegnelsen på Normakrutt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan først som sist styre unna CCI. Mange som har negative erfaringer med dem, og da mener jeg MANGE..

 

Gå heller for Federal, de er visstnok stabile :)

 

EDIT: Det som har skjedd er ujevn hastighet, samt klikk.

Selv har jeg opplevd et par klikk. Og er stuck med enda et par tusen hetter av disse :(

 

Du kan jo vurdere å gå rett på skytterlagskrutt.. Er du medlem i et skytterlag?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

i følge ladeboken var VV N150 meget bra i 308...samlet best...

Samt at maks ladninger var ikke det som samlet best....

Beste samlingene var noe under maks ladning....

 

Jeg har selv VV130 og N202 etter å ha ladet 223.

 

N202 kan brukes på både 308 og 223....

 

Kommer vel til å bruke 202 på letteste kulene, og N150 på tyngre kuler, iallefall nå i starten....

Link to comment
Share on other sites

Du kan først som sist styre unna CCI. Mange som har negative erfaringer med dem, og da mener jeg MANGE..

Har nå brukt opp 5000 av cci hettene, jeg har ikke hatt ett eneste "klikk"

Men har og brukt federal uten problem.

Jeg har faktisk aldri hatt ett eneste klikk på heimeladd ammo, så her kan det være andre årsaker... :wink:

Hadde en kompis som stadig fikk dette på stevner med egen ammo, han brukte samme hetter som meg.

Jeg har mest tro på dårlige rutiner eller lagring hvis en får "klikk".

Link to comment
Share on other sites

Facts er at jeg har hatt et par etterbrennere med CCI hetter i år. I år var første året på nesten 10 år at jeg har brukt CCI. Har for det meste brukt federal og winchester i mellomtida. Har hørt om flere som har hatt samme problemet med slike hetter de siste årene. Jeg brukte CCI for ca 10 år siden uten noen problemer. men nå i det siste har jeg sett/hørt/opplevd ting og tang som har gjort at jeg er meget skeptisk til CCI hetter. (Vet også at enkelte forhandlere har gitt folk andre typer hetter i bytte om de kom med CCI de ikke ville bruke. ) Det er nok dårlige batcher fra CCI da det ikke var noen som prata om problemer med de hettene for 5-6 år siden feks.

 

Min erfaring er minst 50 000 skudd hjemmeladd de siste 20 årene. Så langt hatt:

-en klikk med federal i 2011 den hetta hadde ikke eksplosiver i seg......

-en klikk med Odin i 1996

-to etterbrennere med CCI i 2011

-ingen happenings med andre merker/typer

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å lade, kjøpte jeg Lee Anniversary ladesett. Er vel det samme som Breech lock-settet som er nevnt et par ganger tidligere i tråden.

 

Greit sett det, men jeg kjøpte meg raskt en elektronisk kruttvekt. Ble aldri klok på vekta som var med. Kjøpte også digitalt skyvelær for måling av hylser/patroner.

 

I tillegg kjøpte jeg RCBS hylsepleiesett, tennhettelommerenser og et avgraderingsverktøy, samt en håndholdt tennhetteisetter. Syntes ikke det som var med i sette var det helt store. Fungerer, men delene jeg har kjøpt, synes jeg er bedre.

 

Av annet som trengs til ladeutstyr sånn i farta, er hylsebrett, et par hylseholdere og trimpilot for hylser. Her fungerer Lee sitt greit. Greit også å ha ekstra breech lock bushings når/om du etter hvert skal lade et kaliber til. Lader selv .222 og .308 i tillegg til .30-06, og det er greit med ekstra bushings (har glemt hva det heter på norsk...) så en får skiftet raskt og uten å måtte justere diene på nytt hver gang.

 

Ellers bruker jeg selv V N-150 til .308. Fungerer som snus.

 

Av tennhetter bruker jeg Federal LR (nr 210), men har også igjen litt Fiocchi. Da jeg begynte å lade kaliberet, hadde butikken jeg var innom bare dette merket. Har ikke opplevd noe galt med dem etter ca 100 skudd med .308 og kompisens ca 150 skudd med .30-06. Har ellers også liggende noen Winchester (WSR tror jeg de kalles) til .222. Et par hundre skudd med de har også gått helt greit.

 

Så for meg har alt jeg har brukt fungert bra.

 

Ei kule som går godt i børsa mi (Sako Forester), er Sierra Matchking 168 grs. Billig og bra.

Link to comment
Share on other sites

Ellers bruker jeg selv V N-150 til .308. Fungerer som snus.

.........

Ei kule som går godt i børsa mi (Sako Forester), er Sierra Matchking 168 grs. Billig og bra.

 

N150 funker til alle kuler i 308w som er 150grs eller tyngre. På lettere kuler blir det ganske så fulle hylser.

168 grs sierrra MK går godt i de aller fleste våpen.

Link to comment
Share on other sites

N150 funker til alle kuler i 308w som er 150grs eller tyngre. På lettere kuler blir det ganske så fulle hylser.

Har ikke fått rotet meg til å lese gjennom ladeboken enda, men er interessert i å høre forklaringen bak dette.

 

Brenner kruttet saktere pga mindre trykk med en lett kule? Er det fordi en vil ha lette kuler til å gå mye raskere enn de tunge (og er det nødvendig til plinking)? Eller er grunnen noe helt annet?

Link to comment
Share on other sites

Kortversjon: Lettere kuler lager mindre trykk enn tyngre kuler. Jo lettere kuler du bruker, jo mer krutt må du ha i for å få samme trykk. Om du bruker et for tregt krutt vil hylsa bli full før du oppnår det vanlige trykket for kaliberet. Om trykket blir for lavt vil du kunne oppleve soting og dårlig presisjon.

 

 

Derfor er huskeregelen: tunge kuler for kaliberet bruker ofte tregere krutt for kaliberet, lette kuler for kaliberet bruker ofte raskere krutt for kaliberet.

(hva som er lette kuler/tunge kuler, tregt krutt/raskt krutt varierer fra kaliber til kaliber.....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...