Jump to content

Luftpistol anbefalinger


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer på om jeg skulle innvestert i en luftpistol :oops:

 

Lurer i så henseende om noen kan komme med råd og anbefalinger.

 

* morini, Whalter, steyr eller Pardini

* Mekanisk eller elektronisk avtrekk

* Pumpe eller flaske

* Hvor mye værre er avtrekket på en femskuddspistol

* Andre ting som er av betydning

 

Må si at pistolen skal brukes til trening, kommer nok ikke til å springe på luftstevner i uoverskuelig framtid.

Men jeg vil ha noe skikkelig når jeg først skal ha.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Steyr LP 50, er vertfall det jeg skal ha når skikkelig luftpistol skal kjøpes. Avtrekket på den 5 skuddspistolen er helt topp, og vertfall til "vårt"bruk, da det er omtrent nøyaktig det samme bruksområdet jeg har tenkt.

Luft er fabelaktig trening, men blir nok aldri en stevneracer på det feltet.

Som fyllmiddel tror jeg at jeg velger flaske, da jeg har tilgang til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Driver med tanken om å kjøpe meg machpistol i luft jeg også .

Dette er ett tilbud jeg fikk fra en dansk forhandler :

 

Steyr LP 10…………….DKK 7.400,00

 

Morini 162 EL………….DKK 7.200,00

 

Da gidder jeg ikke å betale en 13-15k her i Norge ihvertfall :mrgreen: Jeg å madamen tar en uke i bobilen i Danmark og så plukker jeg opp en av disse på returen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei.

 

Lurer på om jeg skulle innvestert i en luftpistol :oops:

 

Lurer i så henseende om noen kan komme med råd og anbefalinger.

 

* morini, Whalter, steyr eller Pardini

* Mekanisk eller elektronisk avtrekk

* Pumpe eller flaske

* Hvor mye værre er avtrekket på en femskuddspistol

* Andre ting som er av betydning

 

Må si at pistolen skal brukes til trening, kommer nok ikke til å springe på luftstevner i uoverskuelig framtid.

Men jeg vil ha noe skikkelig når jeg først skal ha.

 

Roar

 

Avtrekkene er like på 1 og 5 skudds pistoler :D

Link to comment
Share on other sites

Som med andre matchvåpen: Prøv så mange som du overhodet får kloa i, og kjøp den som passer deg og din hand best. Den som peker best og har den balansen du liker. Så snart jeg tok tak i en Steyr LP1 første gang og løftet den opp og siktet med den, visste jeg at det var luftpistolen for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tror nok det blir en Steyr LP50 på meg.

 

Hvis det er så at avtrekket er like godt på enkeltskudd som en enkeltskudds pistol, får jeg jo e pose og sekk :D .

Lurer på om en slik "sykkelpumpe" er tingen for fylling??

 

Etter hva jeg har forstått ble LP10en kjøpt i danmark, kan du anbefale en forhandler, Gamle Erik.

 

Det kan jo muligens bli aktuelt hvis vi får til noen fallfigur stevner mitt på svarteste vinteren, Olav. :|

Link to comment
Share on other sites

....

Lurer på om en slik "sykkelpumpe" er tingen for fylling??

Jeg har en manuell pumpe, riktignok for å fylle opp sylindre til en Hämmerli, men det burde jo komme ut på ett :) Fungerer helt greit; noe kraft kreves det naturlig nok, men så får du jo en smule mosjon med på kjøpet!

 

Det eneste jeg har tenkt litt på er fuktighet i luften. Noe luftfuktighet vil det jo alltid være, og noen skikkelig kondensutfeller er det egentlig ikke. Sylinderen monteres dog vertikalt, med fylleventilen nedover, på pumpa under fylling. Så mesteparten av kondensen blir formodentlig liggende igjen i det laveste punktet (dvs. utenfor sylindren) - det er jo det som er prinsippet for en kondenspotte. Det står litt om dette i brukermanualen, men ikke veldig utfyllende. Noen som vet mer om dette - om det utgjør et potensielt problem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en pumpe i forrige uke og der er det en messingskrue som man skulle løsne litt på en gang iblant. Denne vil da slippe ut kondensen. Skulle gjøres ved ca 60 trykk på pumpa . Jeg har gjort det 1 gang pr sylinder. Ulempen er at noe av trykket forsvinner med kondensen ...

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har pumpe til 1850,- men jeg betalte ca 2k hos Børselars da han hadde på lager. Dessuten slipper du å fylle flaske samt å kontrolere flaska annet vært år eller noe sånt. Er ikke sikker på intervallene men dykkerflasker må trykktestes for å godkjennes med jevne mellomrom. Det slipper du å tenke på med pumpe.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dykkerflaske etc...

 

Er det samme kravet om trykktesting av flaske for bruk til Luftpistol/rifle, som det er til dykking?

Ser poenget med hensyn til sikkerhet etc. ved dykking, men er dette nødvendig til bruk av flaske for fylling av luftvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Flasker som skal brukes til dykking skal sjekkes minst hvert andre år.

Flasker som ikke skal under vann skal sjekkes minst hvert 5 år.

Hvis man skal fylle på et dykkesenter vil jeg tro de krever sjekk hvert andre år.

SVJH kostet det 50kr å få fylt flasker hvis man ikke var medlem av dykkerklubben, gratis hvis man er medlem. Vil tro at feks en 15liters 200bar flaske holder ganske lenge til pistolskyting.

Husker ikke hva trykktesten kostet, men det dreier seg ikke om store beløp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at de fleste levrandører av gassflasker har mulighet til dette, og fordelen vil jo da være at man kanskje slipper unna med sjekk hvert 5 år, vet ikke om de normalt selger til privatpersoner eller leverer trykkluft.

Det vanligste er å gjøre kontrollen på dykkesentret som fyller flaskene, jeg TROR de fleste av disse stedene har mulighet til trykksjekk. Slik har det iallefall vært på de to stedene jeg har brukt i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor mange fyllinger/skudd man klarer på 15 liters 200 bar flaske.

 

Hvis den må fylles ofte er det vel greit med "sykkelpumpe", da har man i alle fall luft til en hver tid. Slipper å stå der uten trykkluft når en finner ut at man skal skyte.

 

Mener å ha lest et sted at man kan få kjøpt en slik flaske til ca kr 1500,-. Så pris messig blir det vel likt med pumpe i innkjøp, men det blir utgifter til fylling og sjekk.

Utgiftene kan en vel leve med hvis flaska varer en stund, men å finne noen som kan fylle den når det trengs blir kanskje en større jobb en å pumpe noen drag med pumpa. :D

 

R

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøve å fylle fra flaske, men vi kan jo prøve et kjapt "skrive på servietten" overslag. Hvor mange fyllinger man får, avhenger av hvor full sylinderen må være - trykket i flaska vil jo falle litt hver gang man fyller, og dermed er det bare ved de første fyllingene at man får tilnærmet fullt trykk.

 

Anta at pistolen fungerer ned til 50 bars trykk, og at sylinderen dermed må etterfylles når trykket har falt til dette nivået. Anta videre at sylinderen har et volum på ca. 100 cm3. For å toppe opp fra 50 til 200 bar går det da med 150bar * 0.1liter = 15 normal liter luft. For en 15 liters flaske gir dette et trykkfall på 1 bar. Om man nå aksepterer at fyllingstrykket går ned til 150 bar, klarer man sånn omtrent 50 fyllinger. Veldig omtrentlig dette her, med en god porsjon forenklinger/antagelser, men så voldsomt galt bør det ikke være.

Link to comment
Share on other sites

Min luftpistol skal fylles til 200 bar. Det er da naturlig å velge dykkeflaske med 300 bar istedenfor 200 bar. Lånte en 10 liters flaske og når jeg leverte den tilbake etter omtrent 1000 skudd var det fremdeles rikelig med trykk på flasken til å fylle til 220 som var det høyeste jeg prøvde.

 

Er på utkikk etter passende 300 bars komposittflaske nå. Stålflaskene er greie men litt tungvint å ha med seg rundt omkring på grunn av vekten. Alt fra 1 til 10 liter av interesse, det finnes komposittflasker til dykking men mer til røkdykking og medisinsk bruk. Må bare finne noen som vil selge nytt eller brukt. Og trykktestingsintervall må være minst to år.

Link to comment
Share on other sites

Det eksisterer Kevlarbaserte trykkluftflasker for dykking som ikke veier stort, men det er lenge mellom hver gang man hører om dem og enda lengre mellom man hører om forhandlere som får tak i dem.

 

MEN, en løsning kan være å se på flasker beregnet på paintball osv, jeg har hørt om flasker med 3500 - 5000 PSI, hva det er i BAR vet jeg ikke.

http://www.lpspaintball.biz/acatalog/Systems.html

Link to comment
Share on other sites

5000psi ~345bar. Da får en jo utnyttet ganske mye av flasken hvis man trenger 200bar fyllingstrykk. Bare pass på å ha kontroll med trykket i sylindren; over 300 bar i en 200 bar sylinder er mildt sagt usansynlig dumt. 300 bar i en 30mm sylinder gir sånn ca. 3 tonn skyvekraft hvis "lokket" gir seg (kanskje ikke mest sansynlige feilmodus, men dog...)

Link to comment
Share on other sites

De 1.1 liters (68 kubikktommer) flaskene fra lpspaintball hadde vært greie, samme som Airhog Pigmee (http://airhog.com/mini_tanks.htm). Men den regulatoren for paintball som reduserer trykket til 900psi er ubrukelig til luftgevær. Kan de montere på den "Integral fill station" som de tilbyr på større flasker blir det en fin pakke tilsvarende Airhog Pigmee. Enda bedre med en regulator som begrenser trykket ut til 200 bar eller 3000psi, selvfølgelig. Som knutb sier er det skummel mulighet for overfylling ellers. Men jeg har ennå ikke sett _noen_ sånne regulatorer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...