Jump to content

Luftgevær med Hjemmelaget Demper


Marcel

Recommended Posts

Noe jeg gjorde for morro skyld.

Men som også overrasket meg at det funker bra.

Hører susingen av pellets, det gjorde jeg ikke før.

Mekanismen hører man uansett. Sønnen likte geværet mere etter demper montert. Det gjorde jeg også. :)

 

Holder på med en Lyd Demper/Suppressor til min 22 kal BRNO. Med Carbon Look. Snart ferdig.

Bilder kommer..

 

dm2vyr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig å se. Fin skisse.

 

Hmmm, er fristende å prøve men jeg nøler litt med å borre hull i løpet på den gamle, fine Slavia 630'en. Har du noen formening om effekten uten det første lyddemper-kammeret?

 

Hilsen Kristoffer

 

4r6jk1.jpg

 

Ikke borr i løpet vis du er glad i geværet. Bare lag flere kammer foran løpet.

Link to comment
Share on other sites

Oi! Borre i Slavian? Dårlig ide.

 

Ta heller en titt her, så slipper dere å "finne opp kruttet" på nytt.

http://www.airgunworld.org" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har du noen kronograf tall før og etter denne monteringen av demper?

 

Vært morro å fått testet det egentlig. For min del iallefall.

Som sagt jeg gjorde det just for fun.

 

Har bare kronograf opplevelse ;)

 

"Når jeg trekker av geværet uten pellets og uten Demper så kommer det en bra smell.

Med pellets uten demper så er det selvfølgelig mindre, alle vet jo det.

Med pellets og med Demper ble mere stillere.

Jeg hører nå susingen av pelletse, Det gjorde jeg ikke før for at det mere lyd"

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt OT i denne tråden, men likevel ikke helt på feil jorde.

 

Lengden på luftgevær pipe og hastiheter. hvor mye må enn forvente at enn mister i fart om enn kapper pipa? blir vel litt annet her med luft trykk og stempel kontra krutt og forbrenning....

 

Selv om jeg borret hull i løpet, så går ikke børsen dårligere. Den går heller bedre, men det kommer sikkert av et hav av multispray fra biltema.

Den var knuske tørr.

 

Men trenger ikke kappe pipe. Trenger heller ikke gjenge..

Skal vise det på 22 kal BRNO 455 jeg har.

Kommer på Salong topic etterhvert....skal bare ta noen bilder av ferdig produkt montert..

Link to comment
Share on other sites

 

"Når jeg trekker av geværet uten pellets og uten Demper så kommer det en bra smell."

Avfyre fjærluftgevær uten kule?

Ble en gang fortalt av vitende folk at det ikke var sundt for geværets helse. Tar jeg feil der?[/quote

 

Sikkert ikke bra ettersom du nevner det.

Personlig synes jeg ikke synd eller har noe form for anger hva luft børsen min måtte gjennom gå.

Den skal testes To the max.. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen korte innspill:

-brennbare smøremidler har ingentin foran pakningen i et fjærgevær å gjøre.

-tyntflytende smøremidler har ingenting i et luftgevær å gjøre.

-kapping av piper på fjærgevær er en vitenskap i seg selv.

 

Noe Jeg ikke viste noe om. Det gjorde nå under for mi børse uansett :D !

Kapping ville jeg ikke gjort mot luftbørse.

Vis den må knekkes for lading.

Sikkert smart å kappe hele løpet? NOT..!

En kompis gjorde det. Fikk problemer å lade den.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser ut som en Diana mod 23 du har der, artig lite gevær. Har et som ser ganske så likt ut her men mitt heter Gecado mod 23. Var enkelte land Diana eksporterte til hvor de ikke fikk bruke diana navnet og da ble de påstemplet Gecado i stedet. Mitt er kjøpt på vestindia omkring 1955 til 60. Fremdeles i ganske så fin stand og jeg har byttet fjær i det og satt i ny stempelpakning. Ganske så god presisjon på det. Skyter fint 1 toms samlinger på 30 meter, hvilket jeg ser på som bra for et så lite fjærgevær:)

Var dette geværet som vekket min interesse for skyting og jeg har skutt gudsjammelig mange skudd med det helt i fra jeg var stor nok til å løfte det. Bruker det enda til koselig inneskyting i leiligheten :)

Link to comment
Share on other sites

Men du kan ikke forvente all verden av dette geværet med ny fjær og pakning. Slik mitt er i dag så er det akkurat så vidt at kulene setter seg i en treplank. Og for guds skyld ikke skyt på brusflasker av plast, kulene går ikke gjennom og kommer tilbake i omtrent samme fart som de forlot løpet.... Gøyt å plinke vinkorker med, med etterfølgende påtvunget støvsuging av gangen.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men da går jo mitt ganske bra.

Rengjorde stempel og fjær ikke lenge siden. Smurte opp med multispray fra biltema..Sprayet alt, til og med løp.

Det gikk mye bedre etterpå...

 

Eller kan jo ha noe å gjøre med heldemperen jeg satte på... :lol:

Nei, det bare vart vesentlig bedre..Pellets fikk mere fart.

Link to comment
Share on other sites

Det som er bra er jo at DU er fornøyd. Gi fan i alle verdensmestere som kommer med linker hit og dit og mener det ene og andre :) Det er jo din opplevelse som er viktig :)

 

Jeg fikk lignende kommentarer når jeg dempet en Webley Tomahawk. Og det er riktig som du skriver at den mekaniske støyen demper man selvfølgelig ikke. Men man demper selv om kula ikke går i overlyd.

 

Jeg har demper på en Crosman 2240, co pistol. Og den dempes veldig mye.

 

Og at du deler det med folk på kammeret er bra. Det er tross alt et seriøst forum dette med mange unike brukere.

Link to comment
Share on other sites

Demper er en demper og Smell er et smell!

De to satt sammen, må/håper nå jeg vil gi et annet resultat tilbake enn utgangspunktet.

Å som du har gjort og jeg, så har det gjoprt det. :)

 

Jeg gjorde det mest for morro og utsende skyld. For MIN skyld.

Er så fornøyd at :D

 

Som jeg har nevnt et sted før:

Jeg vil ha både Ris og Ros for ting jeg legger ut. Hvordan skal man ellers forbedre seg, å lære ting.

Eller gi noe tilbake..

Det er bedre enn enn IngenTing....Værste som er å ikke få svar.

 

Må å si igjen, at dette er det beste forum jeg har vært bruker i. Helt konge.

Brukere er ganske flinke til å skrive hva de mener. Å det liker jeg.

Regner med at til slutt/enden, står vi alle sammen uansett her om visse ting. "VÅPEN, SIKKERHET, JAKT, NATUR, OSV....."

Link to comment
Share on other sites

Kansje man bør nevne hvorfor man ikke har brennbare og da spesielt ynne brennbare oljer forran pakkningen på ett luftgevær?

 

Man klarer faktisk å antenne disse oljene med trykket, noe som fører til at man får en forbrenning (kall det eksplosjon om man vill) som skader pakkningen. Dette medfører i tillegg svært variable hastigheter, som ikke akkurat forbedrer presisjonen.

 

Å avfyre ett luftvåpen uten kule (fjær våpen), skader pakkningen.

 

Så enkelt er det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lite med kvalitet å gjøre, greia er at stempelet på kraftige luftvåpen beveger seg svært raskt fordi fjæren er svært kraftig. Uten kule vil det bli null motstand og man kan i enkelte tilfeller skade pakningen på stempelet.

 

Ja det er lett å få tak i deler til kurante luftvåpen, selv om de er gamle finnes det mye deler.

 

Støtter den som skrev om slappe luftvåpen og brusflasker, har fått kula i retur mange ganger pga slikt, du merker det godt selv i liten hastighet dersom den spretter tilbake og treffer deg i nøttene.... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...