Jump to content

bommer på nesten allt! hjelp..


tveraa

Recommended Posts

jeg hadde en ij-18 før som jeg traff bra med. nå er den byttet ut med en gyttorp. men bommer nå mer enn noen gang. di går helt likt så jeg forstår ikke hvorfor jeg da ikke skal kunne treffe? :(

 

i går prøvde jeg å ta med begge haglene på bana og da kåm det enda bedre frem at jeg skyter bedre med ij-18 enn med gyttorp. sjønner ikke hvorfor :(:?:

Link to comment
Share on other sites

Stor sjanse for at kolben må tilpasses uansett hva slags børse du kjøper (kanskje med untak av Star/Baikal i en eller annen variant?). Du kan evt få tatt mål av den IJ-18en (nå kommer sikkert en morokar og sier "2tom6tom"!) og finne en børse som som er så nærme som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter selv og tenker på å anskaffe Lanbar Gyttrop eller Frankonia Gladius. Har ikke tatt i Frankonia, men løftet og kjente litt på Lanbar'n. Ville si den virket helt grei uten å ha skutt med den.

 

Om det blir Lanbar skal koblen kortes ned 1cm og limes på en gummi kappe for å forhøye kolben.

 

Noen som vet om Frankonia kommer i links?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å skyte på papp?

Prøv det og se hvor svermen havner i forhold til kornet.

Det er noe fordi du ikke passer kolben, og ikke kan montere slik du gjorde med den gamle.

Evt prøv å monter deg lenger frem eller lenger tilbake på kolben.

 

Har selv denne modellen. Skyter greit med den. Kjøpte meg en ny hagle før jul som jeg må montere annerledes. Ikke like lett alltid, men da er jeg klar over det... Også en god unskyldning hvis det skulle bli bom... :P

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt ovenfor så bør du nok heller tilpasse kolben, for om du selger og kjøper ny er sjansen like stor for at den også må tilpasses. Det finnes mange forskjellige måter å for å se om hagla passer deg, noe du enkelt kan finne ut hjemme. Kolben skal passe deg hvis du legger kolbekappa i albuehjørnet og og avtrekkeren treffer ytterste pekefingerledd. Da ser du fort om den er for lang eller kort. Er den for kort vil skuddet ofte havne ned og til høyre, er den for lang vil skuddet ofte gå over og til venstre. For lav kolbe-lavt skudd, høy kolbe høyt-skudd. Omtrent samme opplegget med kolbens vridning(cast on/off), men dette er vanskelig å gjøre noe med selv hvis du ikke er en dyktig håndtverker. Men som nevnt ovenfor bør du prøve hagla på en pappskive med en prikk i midten av en stor sirkel, da ser du hvor skuddet sitter. Anbefaler å prøve dette med forskjellige typer ammo. Det finnes vel også sikkert en hagleinstruktør på banen som kan hjelpe deg med å finne du hva du eventuelt gjør feil, og om hagla passer skytestilen din.

Kjøpte ny hagle sjøl i februar, og denne ble bedre da jeg skrudde av gummikappa bak. Skal selv inn til børsemaker for å tilpasse den skikkelig. Resten er nok for meg fokus på annlegg og mål, noe jeg har slitt med veldig i det siste. Dette problemet fikk jeg faktisk etter å ha gjennomført hagleinstruktør kurset, ble nok for bevisst på å gjøre allt riktig. Fikk jeg for mye fokus på mål, glemte jeg kinnkontakten. Og motsatt. Tørrtrening, tørrtrening,tørrtrening,tørrtrening. 8) Husk klikkpatron.

Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey 8) Ser det er litt forskjellig syn på detta med tilpassing... Det holder ikke med å sett hagla i albuen å sjekke at fingeren når avtrekker :!: Kolbelengde er som regel det som skaper minst problem... Det viktigste er å få en riktig høyde å cast off/on samt pitch... Stemmer ikke disse målene så får du ikke den kontakten med våpnet som du må ha, å må kompansere for hvert skudd... Det er sjelden noen som selger våpen kan dette å bruker en snarvei.... Forlang altid at de skal bruke tilpassingsstokk å ta alle mål :!: Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Før du kaster bort penger på noe som helst bør du ta en titt i speilet. Få opp et speil på en vegg hvor du har plass til å stå foran meg hagla pekende mot speilet. Det må være lyst nok til at du ser hva du gjør. Så tar du den gamle hagla, lukker øynene, legger hagla opp i sakte kino, får den til å ligge akkurat der du vil ha den, og så åpner du sikteøyet, eller begge, og prøver å se i speilet, hvordan øyet ligger i forhold til skinna. Gjør så det samme med den nye hagla, og se hvordan forskjellen blir. Hvis du kommer skeivt ut kan du forsøke å sjekke hva som skje hvis du setter venstre foten litt lengre fram. Da vil du få en litt annen kinnplassering / skulderplassering på kolben, og det kan gjøre en forskjell. Mange har lært at man skal se ”over en fyrstikk” som ligger bakerst på skinna. Jeg tror dette er alt for lite for de fleste. Hvis du ser greit over en blyant er det bedre.

Den pinlig supertilpassa hagla er oppskrytt slik jeg ser det i forhold til praktisk jakt. Høyde og lengde er svært viktig, vridninga bør selvfølgelig være rimelig grei, men jeg tror ikke det er avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Det var ikke snakk om "pinlig supertilpasse hagle" Det jeg skrev var riktig tilpassing.... Jeg vil også foreslå at han tar kontakt med en hagleinstruktør å får litt hjelp til å avklare hva problemet er... En dyktig instruktør vil fort kunne se hva som er feilen å finne en løsning... Å det er ikke sikkert det bør kostes på noe mye i tilpassing... Vi instruktører er til for de som treng hjelp, men da må de spør... Beklager hvis det ble noen misforståelser :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei KAOS, det var aldeles ikke ment som kritikk fra min side. Jeg har møtt mange som snakker om tilpasning som om det er påkrevet at man får en spesiallaget kolbe som sitter som en kondom. Det er sikkert lurt hvis man er dreven, og skal stille i konkuranser, men for en "vanlig jeger" ? Min tanke er at det er viktig å få en egenforståelse av hva som faktisk ikke stemmer med den hagla du ikke treffer med, og da kan denne speilmetoden gi noen ahaopplevelser. Jeg vil påstå at en utrenet har mer igjen for å ta en halvtime foran speilet med hagla, en to serier på en trapbane. Slik jeg ser det er det lurt å få inn en rimelig stabil plasering av hagla før man begynner med leirduer. Hvis man så kan trene på duer som kommer i spesifisert retning, slik at man kan repetere hver enkelt bevegelse til det sitter tror jeg mange ville lære hagle fortere og lettere.

 

Min mening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er god :wink: Jeg tok det ikke som kritikk serru :wink: Var vel heller noen missforståelser ute å gikk... Tror nesten alle JFF har instruktører på både hagle å rifle... Det er mye kunnskap å hente i miljøet vil jeg tro :) Jeg driv med instruksjon av både aktive skyttere å jegere samt kursing, å noe av det som oftest er feil er en stokk som ikke passer å da er det ikke så greit å få hagla dit den bør være... Å den allmene jeger blir sjelden tatt seriøst ang. tilpassing når de skal handle ny hagle...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Jeg velger å fortsette på en gammel tråd fremfor å starte egen - probelmet virker å være i samme gata...

 

Jeg har ikke hatt gleden av å se sikteskinna på min s/s Suhl, jeg kommer for lavt på kolben, og lånte en Baikal Star o/u og fikk min første opplevelse med å se det andre ser, skinna og perla der foran, det slo positivt ut på treff-prosenten. - Nå vurderer jeg å skaffe meg en star, eller en med tilsvarende høyde på kammen. - Noen anbefalinger av hagler som har liknende "fasong" som star`en?

 

Er Baikal star en av de med minst fall i kolben?

 

mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hei, ij18 er vel den enkeløpet baikal hagla, den er veldig kort i forhold til andre hagler, ville starta

me å få justert kolbelengda på den nye hagla di. :D Jeg gjorde dette selv med min o/u, ble mye

bedre etter det, ligger nå på 20 av 25 treff på banen, så vis du er kort av vekst eller kort i armene

kan dette anbefales. :D. Du kan gjøre dette selv hvis du har tilgang på ei skikelig sag, det gjorde jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...