Jump to content

hva om man får kontroll på hjemmeladet ??


Tyren64

Recommended Posts

Er enda ikke kommet til startgropen på å lade hagelammo selv, men kommer nok dit en gang :D

Men har et litt "teit" spørsmål......

Har sett at man kan kjøpe tomme hylser, også lade hylser man selv har flere ganger. Men hva om man får kontroll i disse "stål" tider ????

Kan jo godt vært i snekkerbua til bestefar å funnet gamle spikerhoder å ladet med for alt dem vet.........

Må man da åpne en patron slik at dem ser det er stål eller????

Om jeg bruker Nittedals sine hylser å kjøper dem ferdig ladet med stål,skyter disse å går hjem å lader dem på ny med bly?????

Hvor er det jeg er ute å kjører her ?????? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En litt sur måte å li kontrolert på:

En kamerat ble fratatt ei av rypene av oppsynet med beskjed om at den skulle sjekkes for bly :?

 

Ellers kan du jo bare sprette en patron. Det må jeg gjøre om jeg blir kontrolert. Jeg har nemlig en stor kasse med tomhylser fra blytida og bruker dem fra tid til annen i svartkrutthagla.

Link to comment
Share on other sites

En litt sur måte å li kontrolert på:

En kamerat ble fratatt ei av rypene av oppsynet med beskjed om at den skulle sjekkes for bly :?

Ikke for å kverulere, men dersom den rypa hadde blyhagl i seg er det jo ikke 100% sikkert at det var kameraten din som hadde skutt de blyhaglene i rypa. Å har oppsynet lov til å beslaglegge felt vilt på det grunnlaget?

Link to comment
Share on other sites

Anngående andres hagl så har jeg skutt det meste av vilt med rifle de siste årene og det er skremmende mye vilt som har hagl i seg fra før.

Nettopp. Mye fugl som har hagl i seg fra før.

Å i værste fall kan han ha skutt en rype, så den falt i krattet, og funnet en annens rype som er skutt en time tidligere og ikke funnet. Altså er det alt for mange mulige feilkilder til at jeg tror det er lett å bli dømt pga "blyhaggl funnet i vilt"

Link to comment
Share on other sites

Er enda ikke kommet til startgropen på å lade hagelammo selv, men kommer nok dit en gang :D

Men har et litt "teit" spørsmål......

Har sett at man kan kjøpe tomme hylser, også lade hylser man selv har flere ganger. Men hva om man får kontroll i disse "stål" tider ????

Kan jo godt vært i snekkerbua til bestefar å funnet gamle spikerhoder å ladet med for alt dem vet.........

Må man da åpne en patron slik at dem ser det er stål eller????

Om jeg bruker Nittedals sine hylser å kjøper dem ferdig ladet med stål,skyter disse å går hjem å lader dem på ny med bly?????

Hvor er det jeg er ute å kjører her ?????? :mrgreen:

Hvor lurt er det å stille dette spørsmålet på et åpent forum? Kanskje noen får ideer, og forbyr hjemmelading pga. muligheten for juks og vanskelig kontroll. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jo ser jo den muligheten Vømmøl, men tenkte at dersom det var noen her inne som viste hvordan dette måtte gjøres så kunne vi som er helt grønn på området slippe å havne i klammerier pga at det står "bly" på en gammel hylse........

Jeg blir alikevel nødt til å kutte ut stål da jeg ikke har børse for å skyte dette med. Så får nøye meg med bismuthn jeg da.

Dessuten så er det jo billigere med slike hagl enn bly også.......om jeg har forstått dette riktig..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk tenkt litt på dette, og jeg kommer til og ta med meg dokumentasjon på hva slag materiale jeg bruker(utskrift fra produsentside) samt at jeg er villig til og sprette opp ett patron slik at man kan ved selvsyn se at stemmer med bildene på utskrift;-)

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre dette så komplisert? Dersom jeger sier at ammo er hjemmeladet og er lovlig, da er alt greit. Om noen mener noe annet må det beslaglegges ammo og sendes til testing. Dette blir tilsvarende kulevekt for rifle ved storviltjakt. Det er få som har med seg utstyr som kan bedømme om det er sink, bly, eller vismut i patronene - eller veie en storviltkule til over/under 9 gram.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes instrumenter som kan brukes for å finne ut hva patronen er ladet med, men jeg tviler sterkt på om noen her i landet har slik. Det ser ut til at de fleste "miljøvennlige" hagltypene kan påvises med en magnet.

 

Her er hva U.S. Fish and Wildlife Service bruker for å påvise de forskjellige typene hagl.

http://www.fws.gov/migratorybirds/CurrentBirdIssues/nontoxic.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke helt i tråd med tråden, men likevel.....

 

Jeg jakter sjelden med hagle, men har mange venner som gjør det. På et sted så har grunneieren sagt at skal det jaktes på hans grunn så SKAL det brukes bly. Han "argumenterer" omvendt av det kontrollørene gjør. Han har funnet mange påskutte dyr med stål hagl i seg. Men ingen med bly. Han går da loven i mot med avlivningsetikk som argument. Jeg synes det er bra. Om noen tar det til følge av de som jakter der vet jeg ikke.

 

Vi har hatt kontroll av vannet rundt lerdue bana våres, samt grunnen rundt kule nedslaget på pistolbanen. Det fantes ikke spor av at blyet skulle forurense noe som helst. Hva er egentlig greia med dette blyforbudet? Kan skjønne det i grunne myr/vade områder der fugler kan spise det... om det nå er farlig, jeg vet ikke. Hvor kommer egentlig dette forbudet fra? Med hvilket argument/bevis mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt kontroll av vannet rundt lerdue bana våres, samt grunnen rundt kule nedslaget på pistolbanen. Det fantes ikke spor av at blyet skulle forurense noe som helst. Hva er egentlig greia med dette blyforbudet? Kan skjønne det i grunne myr/vade områder der fugler kan spise det... om det nå er farlig, jeg vet ikke. Hvor kommer egentlig dette forbudet fra? Med hvilket argument/bevis mener jeg.

Blyforbudet ble innført for at norge skulle komme bedre ut på utslippsstatistikker. Lettere å nekte jegerne å skyte med bly enn å få gjort noe med utslippene fra industri og trafikk, og ingen bryr seg om tiltaket har noen faktisk miljøeffekt.

Link to comment
Share on other sites

i tillegg til at våre mest aktive skeet-skyttere i de olympiske øvelsene har en disp på å kunne bruke inntil 1000 000 skudd med bly til trening. Ja æ har lagt inn riktig antall nuller 1 million... Ikke at jeg kan dokumentere dette annet enn påstandene til en lokal våpenbutikkeier

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...