Jump to content

Inskytings avstand 22mag


Tsi86

Recommended Posts

På hvilken avstand mener dere det egner seg best å skyte inn 22.mag? Våpenet blir altid brukt i tillegg til hagle, så det er snakk om ifra avstander som blir litt mye for hagla og opp til 100 kanskje 110meter..

Finnes det noen stes på nettet beskrivelser på kulebanen på disse? Finner mange fine kurver og statistikker på diverse calibre men 22mag klarer jeg ikke å finne noen stes :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter inn Quad'en på 100 m. Med dette gir det med ei 40 grains kule overskytning på 2.6 cm/50 m, 2.9 cm/60 m, 2.8 cm/70 m, 2.4 cm/ 80 m, 1.9 cm/90 m og midt i på 100 m.

Og kulabanen går under med - 1.6 cm/110 m, - 3.7 cm/120 m og - 6.4 cm på 130 m.

 

Så hvis jeg var deg så ville jeg skutt inn på 100 m med denne kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener cci oppgir at 40 gr. hp har maks overslag på |.| tommer ved innskyting på 100 yard ca 91 m. Der c/c løp kikkertsikte er 1.5 tommer ca 38 mm. Har du høyere montasjer enn dette vill kulebanen virke flater pga større utslag på akseforskyvningen. Så for 40 gr. vill det kanskje være best med 90 m. Med de mere hurtige som rem. 33 gr. accutip og cci 30 gr. v-max med polytip kan nok innskytingsavstand økes med 5-10 m. rem. 33 gr. har jeg prøvd flere loter av og de fleste har en utgangshastighet på ca. 640 m/s i både anschutzen og weihrauchen min. De har presisjon rundt 10-|5 mm 4skudd/50 m og ekspanderer villig på testa avstander ut til 100 m. Og de funker bra på jakt. cci 30 gr polytip, har jeg ikke brukt på jakt ennå men har testa dem i våte tlf.kataloger. De expanderte på 60 m ( mosing) men ikke på 70 m og da heller ikke på 100 m. Er det noen flere som har merka dette eller har jeg fått en rar lot. Preisjonen var god i begge rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...