Jump to content

Feltskyting og sikkerhetsregler


Vargar

Recommended Posts

Hei, jeg har i de siste årene prøvd å få med meg en 3-4 feltstevner i løpet av sommerhalvåret. Jeg har lagt merke til at det forekommer en del forskjellig våpenhåntering. Jeg skyter selv hovedsakelig militærfelt, og bruker altså pistol. Mitt spørsmål her gjelder transport av magasinet mellom standplassene. Jeg ser at endel transporterer magasinet i pistolen, mens andre transporterer det på annen måte, f.eks. i magasinholder på belte. Finnes det noe i reglemanget som går på dette? Er det en påbudt måte å transportere magasinet på eller er det valgfritt? :?

Link to comment
Share on other sites

Våpen OG magasin visiteres og pakkes bort før det anvises. Personlig ser jeg ikke problemet.

 

Er ikke noe problem för noe går galt..

 

Personlig mener jeg att ett våpen med magasin i, er ett ladet våpen. Selv om låven sier noe annet.

Jeg har ikke noe problem med ladede våpen så lenge dem hanteres som ladet, men dessverre er det ikke alltid sånn..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt pistol i 24 år, og jeg har aldri opplevd at et våpen har gått av av seg sjøl mens det ligger i en bag eller et hylster. Og med tomt magasin og kammer anser jeg faren for det til å være ikke-eksisterende. Så på det punktet har kanskje låven rett? Og loven også, for den saks skyld...

Link to comment
Share on other sites

Reglene er nokså strenge her, og regelbrudd kan føre til diskvalifisering.

Våpenet kan ikke pakkes ned før det er inspisert og kan ikke hentes frem før man får beskjed om å fylle magasin.

 

8.25.2.7

Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg

om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette

bekreftet av standplassleder. Når dette er bekreftet, pakker skytteren

ned våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske,

futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom

standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

8.25.2.8

Pakker skytteren ned våpenet eller fjerner det fra standplass før det er

kontrollert av standplassleder, kan vedkommende diskvalifiseres.

 

8.25.2.10

Våpen og eventuelt magasin skal være nedpakket eller våpnet være

plugget med godkjent plugg, inntil det blir kommandert ”FYLL

MAGASIN OG TØNNE” på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe i reglemanget som går på dette? Er det en påbudt måte å transportere magasinet på eller er det valgfritt? :?

 

Kanskje på tide å sette seg inn i reglemanget for NSF skyting :D

 

Det kan ofte være til Din fordel å kjenne det gjeldende reglemang :wink:

 

Å lage dette du skisserer til et sikkerhtsproblem, er bare noe som ikke eksisterer, hvis Du og Stanplassleder følger reglene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenk revolver... Ikke mange som demonterer tønna mellom hvær standplass?

Dette med spenn ned:

våpenet spennes ned med avtrekk i trygg rettning

er vel en uting? Jeg for min del foretrekker å hylstre mine pistoler med åpent sluttstykke. Jeg har

riktignok opplevd at det pukkes på å spenne ned våpen men dette har da ingenting med sikkerhet å gjøre!

Dette er umulig med plugg, og tenk revolver her også... Mot bakken 6 klikk? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Takker for svarene, men jeg kan vel ikke si at jeg føler meg særlig mer kunnskapsrik. Jeg prøver forøvrig ikke å gjøre dette til noe problem, for meg spiller det ingen rolle om folk går med magasinene i pistolene eller i magasinholdere på beltet eller transporterer de med på annen måte mellom standplassene. Jeg har imidlertid blitt fortalt at det ikke er tilatt å transportere magasinet i pistolen mellom standplassene. Når jeg så har forsøkt å undersøke dette nærmere har jeg ikke funnet noe i regelværket som sier noe om akkurat dette. Jeg tenkte da at det sikkert finnes noen der ute med inngående kjennskap til feltskyting og alle regler i den sammenheng som kunne gi meg et avklarende svar på dette. Det håper jeg fremdeles på :)

Link to comment
Share on other sites

Kunne jo vært skrevet så enkelt som:

 

Alle våpen skal være tømt for ammunisjon før man forlater standplass.

Skyteleder/hjelpemannskap kontrollerer dette - før anvisning foretas.

 

Magasiner/speedloadere/ammo er jo ikke noen særlig stor risikofaktor - når de er "separert" fra våpenet.

 

For egen regning:

 

Enkle og korte bruksanvisninger leser jeg.

Bruksanvisninger - skrevet som bøker - kastes.

 

Og slik kan det kanskje fortone seg for mange m.h.t. regelverket også ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har imidlertid blitt fortalt at det ikke er tilatt å transportere magasinet i pistolen mellom standplassene.

Denne regelen kjenner jeg ikke til. Jeg har aldri opplevd at dette har blitt praktisert. Jeg har aldri som skyteleder lagt meg opp i om magasin har blitt fraktet i våpenet, i bag eller i lomme. Be vedkommende vise deg hvor i reglementet dette står. Han/hun vil høyst sannsynlig bli svar skyldig.

Link to comment
Share on other sites

Reglene er nok helt greie på dette området.

I alle felt-stevner jeg har deltatt på, (en god del), blir alle våpen OG magasin kontrollert før våpenet blir pakket bort.

Og INGEN fyller magasin eller tønne før kommando, med mindre de ikke vil delta på stevne :wink: (bli bortvist)

 

Reglene er rett frem veldig greie på det området, så ser ikke for meg at dette er et reelt problem :)

Link to comment
Share on other sites

Det står vel tydelig nok i svaret til El Gringo skulle jeg tro. Di aller fleste setter magasinet i våpnet igjenn etter det er kontrolert av standplassleder. Hadde det vert forbudt så hadde det stått klart og tydelg i regleverket.

Ønsker du å sette deg grundigere inn i regleverket så er det mulig å ta ett dommerkurs, da får du svar på alt som er verd å vite.

Link to comment
Share on other sites

i værste fall kan man på pistol ha ett magasin som har kilt seg, så det lar seg gjøre og overse matebunnen, men er pistolen lukket og nedspent før magasinet går i så ?

Dersom magasinet har kilt seg vil du ikke få fortsette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra et gammelt feltreglement fra 1993:

20.4.g Forflytning

Dersom våpenet ikke er i hylster eller annen emballasje, gjelder følgende: Ved forflytning mellom standplasser skal magasin(er) være tømt og atskilt fra våpenet. I tillegg skal sluttstykket være i bakre stilling. Tønne skal være utsvingt.

Om våpenet bæres i taske eller koffert, gjelder ikke dette.

 

Nå bruker jeg å kaste reglementer som er utgått på dato, og kan derfor ikke få verifisert det, men jeg mistenker at ovenstående tekst stod noenlunde uforandret fram til introduksjonen av kammerflagg for 2-3 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...