Jump to content

Forslag fra DN: Forbud - militærlignende boltrifler på jakt


ivara

Recommended Posts

Finner det facinerende hvor stor tro du har på at DN, POD, JD og Storberget bare vil vårt beste og ikke er ute etter å fjerne mest mulig våpen i privat eie.

 

Jeg har i de siste 15 årene som oppegående sammfunnsengasjert individ, ikke sett noe som tyder på at det er en bevist, organisert form for aktivitet for å fjerne flest mulige våpen i privat eie.Jeg har hørt mange påstander, jeg har lest mange anklager, korttenkte konklusjoner og generell bekymring for at "de" er ute for å ta "oss". Men lite eller ingenting som har substans når man går i dybden. Men det er selvsagt enkeltindivider, i og utenfor det orgainserte som av forskjellige grunner mener at samfunnet er tjent med at privatmennesket ikke skal kunne eie skytevåpen. Disse evner å påvirke det politiske klima, like mye som vi som individer og organisasjoner kan påvirke samfunnet.

 

Forøvrig er det vel soleklart at DN, POD, JD og Storberget vil vårt beste. Å tro noe annet er på grensen til en form for forfølgelsesvanvidd. At vi nok er uenige i hva som er vårt eget beste, er en annen sak.

Skal bli interessant å se utviklingen om 5-10 år hvis det ikke skjer forandringer i styre og byråkrati, da må nok de fleste her ha funnet seg nye hobbyer.

Det samme argumentet leste jeg på nettet for ti år siden... Etter den tid har det blitt enkelere for mange å skaffe seg jaktvåpen, og ikke minst enkere å skaffe seg egnede konkuransevåpen for de aktive konkuranseskytterene.

 

 

Avslutningvis må jeg bare si det at dersom folk føler at Hassel taler deres sak, vel så gjør han vel det, men han taler ikke MIN sak.

En utfordring skyttersaken har, er at uansett hva vi selv vet og kjenenr til - vil svært mange ikke skyttere opfattet det som om en i gruppen sier som en representativt for alle. Ergo representerer du meg, og jeg deg i den almenne opfattning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 374
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har i de siste 15 årene som oppegående sammfunnsengasjert individ, ikke sett noe som tyder på at det er en bevist, organisert form for aktivitet for å fjerne flest mulige våpen i privat eie.

 

For en tid tilbake leste jeg i en post her på kammeret at norske stat donerer en betydlig sum penger til en forening / stiftelse (tror ikke den var norsk) som jobber for og fjerne våpen fra sivile rundt om i verden.

Noen som har noe mer info ang dette?

 

Jeg liker konspirasjonsteorier og hater når folk forteller meg hva jeg kan og ikke kan gjøre ;)

(Se på økningen av diesel avgift fra neste år.. Dette kom ikke som noen bombe på meg i alle fall. Den gang var det masse snakk om lokal forurensning, men det ble ignorert den gang, men nå snur dem haha... :lol: Loppesirkus!... )

Link to comment
Share on other sites

For en tid tilbake leste jeg i en post her på kammeret at norske stat donerer en betydlig sum penger til en forening / stiftelse (tror ikke den var norsk) som jobber for og fjerne våpen fra sivile rundt om i verden.

Noen som har noe mer info ang dette?

Kan ikke huske at jeg har lest det, men FN jobbet og sikkert jobber jo ganske aktift for det. I det forraet skal jo Norge ha vært en aktiv deltager.

Dette går vel tilbke til 90 tallet en gang, de har jo holdt flere store konferanser om å fjernet "problemet" verden over.

Link to comment
Share on other sites

FN og rødekors jobber med et program om spredning av håndvåpen, husker ikke hva det het.

Intensjonen er å hindre internasjonal spredning og handel av "krigsvåpen" til konfliktsoner (Håndvåpen er det som tar livet av flest mennesker i Afrika). Ulempen med dette er at noe av ordbruken og begrepene som brukes, er så vage at de kan ramme også det legale sportsvåpen segmentet.

 

Ellers er det en trend i den vestlige verden at det kommer fler restriksjoner på på sivilt våpenierskap. Men jeg mener det skyldes endringer i folks holdninger og det politiske klima, i mye større grad en noen form for bevist agenda.

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers er det en trend i den vestlige verden at det kommer fler restriksjoner på på sivilt våpenierskap. Men jeg mener det skyldes endringer i folks holdninger og det politiske klima, i mye større grad en noen form for bevist agenda.

 

Ja, det er jo helt tydelig, derfor er det synd at politikerne ikke motarbeider denne trenden da.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Politikarane gjer det opinionen, i form av val eller anna press, ynskjer. Om folk ikkje har kjennskap til sivilt, konstruktivt våpeneigarskap, men heller har negative konnotasjonar til det, vil det over tid bli ein tendens til å regulera det strengare. Løysinga er, som alltid, å ta med folk på banen og på jakt. Og i Norge virkar det som om dette faktisk har ein viss effekt. Eg merkar mykje større kjennskap til våpen og skyting hjå folk flest no enn for ti-tolv år sidan, og talet på jegarar og skyttarar aukar støtt.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det vel soleklart at DN, POD, JD og Storberget vil vårt beste. Å tro noe annet er på grensen til en form for forfølgelsesvanvidd. At vi nok er uenige i hva som er vårt eget beste, er en annen sak.

 

Jeg er nok så langt fra å ha forfølgelsesvanvidd eller noen annen form for paronoia du kan komme, men, jeg setter særdeles lite pris på å skulle bli passet på i alle bauger og kanter som en barnehageunge.

At politikere tror at det norske folk trenger å bli passet på og fortalt det meste til enhver tid og vi hele tiden får nye lover og regler, forbud og påbud tredd ned over ørene på oss finner jeg forkastelig og det bidrar bare til enda større politikerforakt.

 

Jeg ser lite håp med dagens politiske partier ang. temaene som diskuteres her, tror ikke de er så langt fra hverandre som det fremstilles og jeg tror ikke vi ville merke noe videre forskjell når det gjelder våpeneierskap uansett hvilket parti som styrer. Når det kommer til andre saker enn våpen er helt klart, i mine øyne, dagens styre rede for å pakke sammen. Man kan spare seg til fant og det har vel aldri vært særlig smart. Men det er en annen diskusjon jeg vet vi står langt fra hverandre i.

 

Tror nok ikke Hassel vil gjøre vår sak noen brøler og tror nok også du vil ha den best mulige løsningen sett fra våre øyne, men jeg kan bare ikke unngå å oppfatte det litt naivt at du hele tiden tror det beste om nevnte departement og at de bare vil skyttere og jegeres beste.

Har du noen eksempler når de har gjort det lettere for skyttere?

 

Jaktvåpengarderoben ble avspist med 25% selv om det var enighet om hva det skulle være. Det er i realiteten et tak på seks våpen, en innstramming fra før hvor det var forholdsvis enkelt å få flere med dokumentasjon. Det var vel Visse som måtte vise litt makt ved å forandre relativt mye på hva det var blitt enighet om, er redd historien gjentar seg denne gangen og det som kommer ut av forhandlingene nå blir endret stort når resultatet blir presentert.

 

Vet ikke hvordan du ser for deg fremtiden hva gjelder våpen men jeg ser for det meste nye restriksjoner og forbud. Håper jeg tar feil og at organisasjonene kan om ikke snu, ihvertfall stoppe trenden, men jeg er ikke optimist.

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers er det en trend i den vestlige verden at det kommer fler restriksjoner på på sivilt våpenierskap. Men jeg mener det skyldes endringer i folks holdninger og det politiske klima, i mye større grad en noen form for bevist agenda.

 

Ja, det er jo helt tydelig, derfor er det synd at politikerne ikke motarbeider denne trenden da.

 

STIG:)

 

Både Australia og Danmark har vel lettet litt på regelverket når det gjelder våpenlover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser lite håp med dagens politiske partier ang. temaene som diskuteres her, tror ikke de er så langt fra hverandre som det fremstilles og jeg tror ikke vi ville merke noe videre forskjell når det gjelder våpeneierskap uansett hvilket parti som styrer.

 

Heldigvis et jakt og skyting ganske godt forankret blant 'almuen' i Norge , og vi har en statsminister som gjerne lar seg avbilde i jaktmundur.

Enig i at det neppe er de store forskjellene partimessig - bortsett da muligens fra SV. Her er det nok flere som gjerne ser at vi gikk over til andre hobbyer som f.eks bridge og hekling.... F.eks: http://sv.no/content/view/full/39658

Link to comment
Share on other sites

problemet er at det sitter kontorrotter og dytter papir som aldri vet hvordan ett våpen ser ut eller hvordan det bruker, eller for den del fordelen med en mekanisme i forhold til en annen.

 

hvis de skal forby "Sniper" lignende våpen lurer jeg på dette:

US army har M24 bygd på remington 700 kasse med stock fra HS precision, denne ser ut som en tradisjonell jaktrifle bare med kompositt stokk

 

US marines har sin M40A3 / A5 igjen en remington 700 kasse, med uttagbart magasin på A5 modellen, stokken er en mcmillan A-4 og denne stokken har jeg selv på min 300 wm rifle, den stokken er mye bedre enn alle fabrikk stokker jeg har prøvd, hevbar kinnstøtte, god utforming så rekyl og slikt kommer rett inn i skuldra uten hopp og dans, det er godt grep for avtrekkshånden. og jeg skyter knallgodt med den rifla. Er jeg da terrorist, og planlegger jeg automatisk terror fordi jeg har den stokken?

 

halvautomatiske rifler har jo også fordeler med mindre rekyl og man slipper å bytte grep for å få ny patron, dersom man skulle sette ett dårlig førsteskudd. Er hundeføreren på jaktlaget mitt terrorist eller planlegger terror fordi han synes det er jækla greit å slippe å bytte grep etter hvert skudd?

personlig har jeg ikke lyst på halv automat men det er fordi jeg er inngrodd konservativ og mener den beste og mest robuste mekanismen er boltrifla. men jeg kommer da for faen ikke til å kalle Per Halv-Auto for terrorist fordi han liker den mekanismen!

Link to comment
Share on other sites

@Tiwas

Jeg er stort sett helt enig i deg i det siste inlegget ditt.

Mitt poeng blir som alltid, at det er viktig å kjenne de sakene man skal jobbe med/mot så godt at man kan bruke egne ressurser på best mulig vis.

 

Se på innlegget til Snake, det er i og for seg helt greit - men ikke spesielt relevant til DN's forslag om forbud på boltrifler med militær karkter. Hans eksempler er jo nettop våpen som DN ikke hr tenkt en tanke om, når man går igjennom den bakgrunnen man i felesskap har klart å spa opp i denne tråden. Altså et inlegge som hadde vært bra og skalig om det hadde vært relevant.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fikk til svar var at det de definerte som militære boltrifler var våpen av typen AK-47, Colt M4, AG3 m.fl. der eneste forskjellen fra det originale våpenet var at hvert skudd måtte lades enkeltvis med en boltmekanisme. Jeg viste ikke at sånne våpen engang var å få. DN presiserte at forskjellige typer jaktvåpen som hovedregel vil være tillatt selv om de har et svært moderen utseende.

Om dette stemmer vil Sako TRG og andre tacticalrifler være fult lovlige om forskriften går igjennom.

 

Visst dette stemmer så bør teksten fra DN være noe i rettning av: "Til Jakt er det forbudt å bruke militære atomatvåpen,gjelder og ombygde militære automatvåpen i henhold til liste."

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn så understreker jo forvirringen og undringen på hva i alloe dager de mener, hvor håoløst forslaget er i sin nåværende form. (I tilegg til at det neppe hjelper på et reelt problem)

Ønskere man å forby høykapasitetsvåpen av repetertype til jakt, er det vel mer saklig met forbud mot "ikke godkjente halvautorifle mekanismer, også de som er konvertert til repetermekanismer" eller et gennerelt forbud om å bruke box magasiner med f.eks mer en 9 skudds kapasitet på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Så for å sette det på spissen; det vil være ulovlig med ombygde automatvåpen til bolt action, men det vil være lov å bygge om bolt action til å se ut som automatvåpen? (Type AR-15 kit til Ruger 10/22 f.eks) (Velogmerke uten foldekolbe ;)?

 

Vil ikke sluttresultatet bli stort sett..vel..Akkurat det samme?

Link to comment
Share on other sites

Så for å sette det på spissen; det vil være ulovlig med ombygde automatvåpen til bolt action, men det vil være lov å bygge om bolt action til å se ut som automatvåpen? (Type AR-15 kit til Ruger 10/22 f.eks) (Velogmerke uten foldekolbe ;)?

 

10/22 er jo allerede halv-auto :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med tanke på moderne våpen / og "feil utsene" så kom jeg over denne:

 

http://www.steinkamp-arms.com/products.html

Og JA, jeg VET den er for kort i dag!!!

Men kan jo hende de kan/vil/kommer til å lag en med lengere løp. Og hvis den oppfyller 840 mm reglen....

 

Hvordan ville denne da falle inn i regelverket?

Vil den være forbudt pga. "den er stygg", den "har pistol grep", eller "den er moderne og ser ikke ut som et klassisk våpen"

 

Dette er faktisk en over og under rifle eller kombi.

Om dette våpenet tar av vet jeg ikke, men det gir i hvertfall et glimt av hva fremtiden kan bringe av interesange nye våpen design.

Burde vi forby denne også, forutsatt at den hadde oppfylt lengde kravet?

Nok et eksempel bare på hvor begrensende dette regel forslaget kan være.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...