Jump to content

Vurderer å starte med jakt


Skyttergutt

Recommended Posts

Har lest en del på forumet nå, og får bare større og større lyst til å begynne med jakt. Jeg har noen i familien som jakter, men ikke i nærmeste familie som f.eks pappa eller mamma. Men jo nærmere 16 jeg blir, jo mere lyst får jeg til å ta prøven og begynne med småviltjakt. Men det er nå spørsmålene hoper seg litt opp. For det første er jeg litt usikker på hvordan regelverket er med tanke på aldersgrenser. Kan jeg f.eks jakte alene på småvilt når jeg har bestått jegerprøven, og er fylt 16 år? Og om jeg kan det, får jeg selv kjøpt jaktkort på f.eks rype ved fylte 16 år? Jeg høres kanskje ut som en person som ikke har mye peiling på jakt, og det stemmer nok. Men alikevell er det noe som jeg tror jeg kunne hatt godt av av å starte med. Ikke bare for å skyte ryper, men også for å komme meg litt ut i naturen, og ikke bare sitte foran PCn.

Link to comment
Share on other sites

Har lest en del på forumet nå, og får bare større og større lyst til å begynne med jakt. Jeg har noen i familien som jakter, men ikke i nærmeste familie som f.eks pappa eller mamma. Men jo nærmere 16 jeg blir, jo mere lyst får jeg til å ta prøven og begynne med småviltjakt. Men det er nå spørsmålene hoper seg litt opp. For det første er jeg litt usikker på hvordan regelverket er med tanke på aldersgrenser. Kan jeg f.eks jakte alene på småvilt når jeg har bestått jegerprøven, og er fylt 16 år? Og om jeg kan det, får jeg selv kjøpt jaktkort på f.eks rype ved fylte 16 år? Jeg høres kanskje ut som en person som ikke har mye peiling på jakt, og det stemmer nok. Men alikevell er det noe som jeg tror jeg kunne hatt godt av av å starte med. Ikke bare for å skyte ryper, men også for å komme meg litt ut i naturen, og ikke bare sitte foran PCn.

 

 

Bra holdninger skyttergutt. Ta jegerprøven, og lån eller skaff deg ei rimelig brukshagle.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh... Slike tråder varmer å lese! :D

 

Endelig en 16-åring som synes at det finnes alternativer til trynebok og hjernedøde spill!

 

Er selv lærer på videregående skole og ser gustne, trøtte blikk fra utrente elever som har sittet oppe halve natta med dataen hver dag og blir forbauset over hvor stusselig det er av og til.

 

Begynn med jakt! Det gir opplevelser utenom det vanlige. Man kan selvsagt gå tur i skog og fjell uten børse, evt med fiskestang. Greit nok det, men en oppfører seg på en annen måte på jakt. Man går roligere og stillere, uten stress, og da kommer man nærmere inn på dyrelivet. Å skyte et dyr er bare bonusen, å se ulike dyr på nært hold gir en utrolig opplevelse. Å se tiuren brase av gårde ti meter unna gir adrenalinkick! Å se elgen stoppe opp og stirre på deg tjue meter unna, før den rolig lunter av gårde, er noe du ikke opplever om du bare går tur uten å tenke deg om.

 

I tillegg, med jegerprøven, lærer du å kjenne igjen ulike dyrearter du kanskje ikke hadde peiling på før kurset.

 

Samtidig, når du får naturen så nært innpå, er du samtidig veldig langt unna hverdagens stress, med, i ditt tilfelle, slitsomme lærere som vil ha deg til å levere norskstilen til riktig tid! :oops:

 

Ta jegerprøven så fort som mulig. Gjør det rimelig (16-åringer har ikke alltid råd til Beretta og Härkilä osv) i starten. Finn ut om jakt er tingen før du investerer i dyrere ting. Å selge en Baikal brukt etter to år, taper du to tusen på. Å selge en Beretta brukt etter to år, taper du fem tusen på. Tenk på hva du egentlig trenger før du investerer.

 

Og er ikke jakt det rette, så har du i hvert fall prøvd, og du har en jegerprøve som er nyttig uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode og oppmuntrende svar. Det er kjekt å ha et forum hvor man kan spørre om slike ting, til folk som har peiling på det meste angående jakt og våpen. Men så kommer noen av de spørsmålene jeg lurer mest på. Er det for seint å ta jegerprøven i år? Jeg har kikka litt på hjemmesidene til NJFF hvor man kan søke opp kurs som arrangeres i regi av dem, men det er ingen eller veldig lite info om hvor og når jegerprøven avholdes. Det er forsåvidt ikke noe som haster, for jeg kan ta den nester år. Men det hadde vært fint å vært ferdig med den i år, så kunne jeg heller ha brukt den tida neste år på å kanskje friske litt opp i kunnskapen. Og så er det en ting til jeg lurer på. Hvis jeg skulle komme så langt at jeg begynner med jakt på f.eks rype, er jeg da avhengig av andre personer til å f.eks "jage" opp fuglen for meg? Det høres kanskje ut som et dumt spørsmål, men jeg tenkte at jeg skulle begynne med jakt, nemlig for å komme meg ut, og være litt for meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikka litt på hjemmesidene til NJFF hvor man kan søke opp kurs som arrangeres i regi av dem, men det er ingen eller veldig lite info om hvor og når jegerprøven avholdes.

Gå via portalen til NJFF og finn kontaktopplysningene til de lokale jeger- og fiskerforeningene. Det er langt fra alle som er like flink å annnonsere sentralt, men kontakter du dem direkte finner du ut av det. Lokale jakt- og våpenforretninger har vanligvis også en rimelig god peiling på hvem som arrangerer kurs når. Men jeg er redd det kan holde hardt i år, instruktørene har en tendens til å være lite tilgjengelige etter 10. september...

 

Hvis jeg skulle komme så langt at jeg begynner med jakt på f.eks rype, er jeg da avhengig av andre personer til å f.eks "jage" opp fuglen for meg?

Absolutt ikke. Jeg har aldri hverken sett eller hørt om noen som bruker "jagere" på rypejakt her til lands. Hvis det brukes hjelper, så er det i så fall hund. Men det går helt fint å jakte rype uten hund også.

 

Lykke til, og velkommen blant jegerne. Du kommer garantert ikke til å angre ! :D

Link to comment
Share on other sites

Du er på inegn måte avhengig av å ha hjelp av nokon på rypejakt. Ein kan gå på heilt vanleg støkkjakt aleine. Det er veldig vanleg og vi er mange som faktisk foretrekker det.

 

Dei fleste jeger - og fiskeforeningar arrangera jegerprøve på våren. Dei fiksar både kurs og hjelper deg til å få gått opp til eksamen (som skjer i regi av kommunen). Eg skjønnar at du er utolmodig og vil komme i gang :wink: , men ingenting i veien for å vente til våren. Du kan eventuelt kjøpe lærebok no, og begynne å lese deg opp før kurset. Då vil du nok få meir utbytte av det og.

 

Det er ingen spørsmål som er dumme her på kammeret! Her er mykje kunnskap, berre spør når du lurer på noko! :)

Link to comment
Share on other sites

Det går an å høre med folkeuniversitetet om det finnes noe slik i nærheten. Hør evt med skoler i området om noen har slik kurs og om du evt kan få være med. Her jeg jobber, tilbys jegerprøvekurs på vinteren feks. Gratis for elever og egentlig bare for elever og ansatte, men kona mi fikk lov å være med.

 

De fleste kursene avholdes nok fra januar/februar og utover våren, med eksamen i mai. God tid før neste jakt, altså. Som nevnt over, instruktører har en tendens til å drive med jakt de og, og når bukkejakta starter i august, fugl i september og elg i september/oktober...

 

Du kunne jo høre med kjentsfolk om å få være med på jakt for å se og lære litt i høst, om du ikke finner kurs. Skulle det finnes kurs, er det selvfølgelig ikke noe i veien å være med noen uansett da.

 

Du trenger ingen til å støkke opp rypa for deg. Det klarer du utmerket godt selv. Gå rolig mot småbusker/treklynger og søkk i terrenget eller andre steder som er litt beskyttet. Sitter rypa der, kan det hende du klarer å støkke på skuddhold med hagle. Rolig og rett mot er fin medisin. Lærte det på toppjakt i vinter. Så fort jeg vinklet litt, stakk fuglen på langt hold. Rett i mot, rolige bevegelse, og jeg kom på riflehold, helt åpent (måtte jo bomme lell...).

 

Har det kommet snø senhøstes, og den er i ferd med å bli borte slik at det bare er snøflekker igjen, gå mot disse, for om rypa har blitt hvit, vil den gjemme seg der og ikke i lyngen.

 

Bruk gjerne en grei kikkert og se etter fugl, men rypa er riiimelig godt kamuflert, så det er ikke lett å få øye på den! Og om du ser rypa, har den nok sett deg og, og venter bare på at du skal nærme deg litt før den drar! Bruk i så fall terrenget for å skjule bevegelsene. Merk deg hvor den er og gå slik at du heller ikke ser fuglen før du er nær nok. Fin taktikk også på skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ei av bøkene som ein kan bruke, ja.

Her er noken fleire:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=94155899&displaypage=TRUE

http://www.boktunet.no/shop//vis-produkt/9788252932621/den-nye-jegerproeveboka.aspx

 

So fins der noken fleire og, men desse er kanskje dei mest vanlege. Eg har brukt NJFF si bok no når eg holdt kurs og syns den var bra. Er pluss og minus med alle bøkene egentlig, so det er smakssak. Alle er meir enn "gode nok".

Link to comment
Share on other sites

sammboeren driver i disse dager med jegerpøven....

mulig linken er allerede postet..... og hvor i Norge bor du?

http://www.studieaktivitet.no/naturogmi ... r%C3%B8ven" target="_blank" target="_blank

 

Vil annbefale deg å ta jegerprøven, gå i de dype mørke skoger etter skogsfugl, eller på fjellet etter rypa....

Dette er medisin for både kropp og sjel, og for min del har turen ALLTID vore det viktigste, og får jeg noen fjær i sekken er det enda en opplevelse, og bonus av turen.

Du kan også jakte Ender, Duer, Rev osv osv alene.... (største problemet ved ung alder er å komme seg rundt)

 

Ellers, fikk jeg som førstegangsvåpen som 14åring en enkeltløpet star baikal.

Dette er vel det enkleste og rimligste du får, og fordelen med denne, er at du passer på at hvert skudd teller.

(du blir mao muligens bedre til å skyte)

En hagle er et rør som skyter ut ladning, og er ikke på samme måte avstemt som ei rifle, eller avhenging av pressisjon, så tror jeg ikke ville annbefale noe spesielt her.

Du treffer ikke så mye bedre med en purdey enn hva du gjør med en baikal eller noe annet som er billig!!! Rifler gjelder litt andre "regler".....

 

Lykke til!!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil sterkeste advare deg med å begynne med jakt, det er sterkt vanedannede, og gir en uro og irritasjon i kroppen i perioder da man har lite å jakte på. Driver selv me Hjort, gås og skarvejakt, som har medført nakkeproblemer i forhold til gås, ved at man går ute og ser opp mot himmelen etter dyr som kan lande i ditt jaktområde. Probleme er at du også tar med deg disse uvanen andre steder.

Har nettop blitt lokket med på Kråkejakt som har gitt en ny avhengiget, med store bivirkninger. Problemet er at når du hører en eller annen kråke, teker du automatisk på "hvor er salongen med lyddemper, og hvor sitter den".

 

Denne avhengighete gir en "irrasjonell" glede som ikke kan beskrives på noe fornuftig måte.

Hvis du blir bitt av våpen basillen med utslag med dilla på ulike modeller og kaliber, blir det en kostbar seanse.

Får du videre jakt og synsproblemer, og blir avhengig av dyr optikk, da ruller pengene fort ut.

 

Ved denne sykdomen vil eg anbefale deg godt elektroniskhørsevern, som er den eneste fornuftige ting å kjøpe hvis du begynner med jakt.

 

NÅ ER DU ADVART

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i denna over her :mrgreen:

 

Er straks 18 år nå og har jakta siden jeg var fjorten, da på opplæringsjakt etter hare.

 

Å begynne å jakte er ikke noe å lure på en gang. LOVER deg, så fort du kommer til å begynne å jakte/skyte/ få skutt ditt første vilt osv så er du bitt av basillen. Det kommer til å sitte igjen i hjernen din.

For meg er jakt snart det eneste jeg tenker på. Det er det første som dukker opp i huet mitt på morran og det siste jeg tenker på om kvelden når jeg har lagt meg..

Selv om jakt er dyrt og komme i gang med, om du ikke har familie som jakter, så er det verdt det. Jeg er så heldig å ha en hel familie utstyrt med dunkere og finskestøvere :mrgreen:

 

Og som MADMADS sier, så må du vite at det er ingenting annet en å handle som kurerer den såkalte havesyken :mrgreen:

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jakt er avhengighetsskapende så det holder og abstinensen er bortimot uutholdelig, vår og sommer som engang var så fin er nå bare et langt sammenhengende mareritt ventende på det Nirvana høsten bringer med seg.

 

Rev og kråkejakt døyver det verste så etter 15 Juli overlever en på et vis mens en teller dager.

 

Hvis du frivillig vil utsette deg for noe slikt er det bare å sette i gang :)

 

Ps. Det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at jakt har fanget interessen din.

 

Tenkte bare å nevne at flere av NJFF- lokalforeninger disponerer jakttereng som man kan leie for en relativt rimelig penge, samt at det også kan være egne ungdomsgrupper hvor du kan bli kjent med flere unge jegere og lære mye.

 

Lykke til med prøva, og tvi-tvi i skogen/på fjellet!!

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan si er at du må komme i gang med jakt så raskt som mulig!

 

Selv tok jeg jegerprøven på u.skolen en gang. Ingen i nærmeste familie/vennekrets drev med jakt, og jeg så meg fornøyd med å være dypt nede i fiskesumpen i flere år.

Det ble med at beviset lå og støvet ned og jeg kom meg ikke ut på min første jakttur før høsten jeg rundet 20. Dette er noe jeg angrer så inni ******** på i dag! Sitter rett og slett igjen med følelsen av å ha tapt 4 år av mitt liv.

 

Nå finnes det ingen garanti for at jaktbasillen slår til for fullt hos deg, men gi den iallefall en sjans, først som sist :D

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å stå på, få jegerprøven i boks, ta kontakt med lokal jakt og fiskeforening som ofte har ungdomsgrupper som har aktiviteter som bl.a. jakt og opplæringsjakt. Her kan du skaffe deg kontakter og få venner du kan jakte sammen med. Det å gå på jakt med andre har mange fordeler i en begynnerfase, og så kan man avansere og selv ta andre med på jakt når man har funnet drømmeterrenget sitt. Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at du holder deg unna. Vi trenger ikke unge friskuser som løper fordi oss som er litt gråskjeggete og tar viltet fra oss. Kjøp deg heller noen sjeldne frimerker eller sett mål av deg til å skaffe deg landets flotteste serviettsamling. Jo-jo-ene er også kommet helt i bakleksa i det siste. Som du skjønner, er det mye artig å finne på for en ung mann.

Lykke til.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at du holder deg unna. Vi trenger ikke unge friskuser som løper fordi oss som er litt gråskjeggete og tar viltet fra oss. Kjøp deg heller noen sjeldne frimerker eller sett mål av deg til å skaffe deg landets flotteste serviettsamling. Jo-jo-ene er også kommet helt i bakleksa i det siste. Som du skjønner, er det mye artig å finne på for en ung mann.

Lykke til.

:winke1:

 

:lol: Herlig sagt :lol:

 

Lykke til fra meg også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...