Jump to content

Umulig å treffe blinken med ny Meopta.


erik Buås

Recommended Posts

Har bygd om en M98 og innvistert i en ny meopta men etter 30 skudd så var jeg ikke i nerheten av blinken engang. prøvde å skyte på hjorten på 50 meter og traff da høgt oppe til høyre prøvde da og stille på kikkerten og skøyt 1 skudd til på 50 meter men kula kom på samme plassen.såg da at det var trangt mellom løp og skjefte men trudde ikke det skulle ha stor påvirkning :oops: men med litt bedding så kanskje det hjelper ? er det noen der ute som har noen gode forslag på hva jeg skal sjekke ?

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å ta ut sluttstykket oglegg våpenet slik at du kan se gjennom løpet og finne det punktet løpet peker mot. Still deretter kikkerten slik at trådkorset peker på samme punkt som løpet peker mot. Dette er en grunnleggende grovinnstilling, og dersom du ikke kan stille kikkerten til å peke samme sted som løpet, er detfeil ved kikkertsiktet. Dersom løp og kikkert peker samme sted, men treffpunktene er et annet sted, er det løpet, bedding eller kontakt mellom skjefte og løp som er mest sansynlig årsak.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde det med grov sikte gjennom løpet og stilte kikkerten etter det men det vart heller ikke bedre :forvirra: det var en børsemaker som monterte leopold skinna og når jeg kjøpte kikkerten så grov stilte dem kikkerten etter et innstrument som dem tredde inn på løpet og fikk da beskjed at jeg da kom til å treffe svarte på blinken.skal brøve og pusse ned litt på sjefte og gå over alle skruer på kikkerten og se men dette er merkelig greier :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ein anna enkel metode for å sjekke om siktet flyttar retikkelet ved justering om du ikkje har ein boresighter er å legge ein liten spegel mot front/objektivlinsa . Det er lettast viss du held rifla/siktet loddrett med munningen ned.Du kan eventuellt ta siktet av rifla .Du bør ha bra lys, prøv gjerne ute i dagslys. Sjå så inn i siktet som vanleg. Ser du berre eit retikkel så er det sentrert i siktet. Skru så på justeringen da vil du sjå to retikkel og at det eine flytter på seg. Prøv både med høgde og sidejusteringen. Om det ikkje flytter på seg eine eller begge vegane så virkar ikkje justeringen.

 

Dette er ikkje nokon heilt nøyaktig måte å justere siktet på og viss du ser skeivt ned i siktet sjølv om retikkelet er sentrert så kan du kanskje sjå to retikkel. Poenget er at du ser om det flytter på seg eller ikkje.

 

Eg har fått andre som meinte retikkelet ikkje flytta på seg til å prøve dette og då flytta retikkelet seg i spegelen.. Det viste seg at det var skyttarens feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyt ett skudd, merk treffpunktet på blinken med noe godt synlig, oransje tape eller lignende. Du må være nærme nok eller ha stor nok blink til å få den i skiva.

 

Fest børsa til benk eller lignende eller få noen til å holde den dønn i ro mens trådkorset er midt i, mens børsa holdes i denne posisjonen kan du skrutrådkorset til det markerte treffet.

 

Da er børsa nesten inskutt, og hvis det ikke går er det noe galt med kikkert eller evt. montasje og alle klikk er brukt opp.

 

Det er neppe kroning eller bedding.

Link to comment
Share on other sites

For å sjekke om løpet ligger inntil stokken...

Kan selvfølgelig bruke et litt tykt papir også

 

Har vel ingen betydning for dette problemet? Det finst vel ein masse våpen som ikkje har frittliggande piper, men som skyter gode samlingar. Problemet hans slik eg forstår det er at riggen hans ikkje responderer når han skrur/stiller.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at jeg skrur og stiller men det skjer lite, jeg sikta gjennom løpet og stilte kikkerten etter det punkte jeg såg. jeg såg at korset flytta på seg men jeg klarte ikke å få kula til å treffe samme pungt. da prøvde jeg hjorten på 50 m og kula traff da høgt og til høyre oppe på ryggen. jeg stilte da 20 knepp til venstre og 25 knepp ned men kula traff nesten på samme pungt på 2 skudd. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

skal prøve å få noen til å prøve kikkerten på ei anna rifle da trur jeg har spart meg for mye grubling :smile:

Det er den enklaste og billigaste måten å sjekke børse/kikkert etc. Prøv kikkerten på ei anna børse og ein annan kikkert på børsa.

Akkurat det same som viss børsa di går dårleg. Byttelån børse med ein som vanlegvis skyt godt! Da får du sjekka børsa av ein sikker skyttar, samtidig som du får sjekka skyteferdigheita di med ei god børse!

Link to comment
Share on other sites

da prøvde jeg hjorten på 50 m og kula traff da høgt og til høyre oppe på ryggen. jeg stilte da 20 knepp til venstre og 25 knepp ned men kula traff nesten på samme pungt på 2 skudd. :forvirra:

 

På 50 meter er ikke 20 knepp mer enn 10 cm (evt 7 cm om du har en modell med 1/4 MOA knepp). Skjøt du gruppe eller bare ett skudd før og etter?

Link to comment
Share on other sites

For å sjekke om siktet virker, kan du prøve et kjent triks som brukes til å nullstille kikkertsikter.

 

Sett siktet mot et speil, eller hold et lite lommespeil helt inntil foran. Nå skal du se to siktekors i kikkertsiktet. Skru på justeringsrattene og se om du kan få disse to trådkorsene til å flytte seg i forhold til hverandre. Får du de på samme plass, er siktet tilbake til midtstilling.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å sikte gjennom løpet og så kikkerten på samme punkt og såg godt å korset flyttta på seg i alle retninger når jeg skrudde men hvorfor er det så borti natta feil på skiva, har gått over alle skruene og kikkerten sitter godt på plass. skulle tro da at jeg klarte å stille inn kikkerten etter våpenet .

Link to comment
Share on other sites

Heilt OK det amatør,men rådet er uansett genialtr enkelt. Trur enkelte kunne spart seg for ein del ekstra arbeid ved å prøve det.

 

Varierer treffpunktet seg eller er det konstant skeivt? Og som andre har sagt hugs at treffpunktet berre flytter seg halvparten så langt på 50 som på 100m. Kanskje nokon andre kan prøve å skyte for å utelukke skyttarfeil?

Link to comment
Share on other sites

Fant ut feilen på at kula gikk så høgt til høyre. demonterte våpenet og tok ei batterimaskin men en fres og fresa ut skjefte slik at løpet ligger fritt og etter å sikte inn blinken gjennom løpet og stilte kikkerten etter det var det bar å klikke 10 klikk til venstre så ble det inner 10 er :D no kan hjorte jakta bare starte hurra hurra :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...