Jump to content

avstandsmåler


300winmag

Recommended Posts

Jeg har grubla litt på det der i det siste jeg også. Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg sikkert kjøpt en leica, men det har jeg altså ikke, så jeg har forsøkt å finne ut av hva som er mulig for oss med syltynn lommebok.

Avstandsmåler eller kikkert med avstandsmåler? Jeg ville helst hatt en kikkert med laser, men har inntrykk av at det enten blir dyrt, eller så blir det denne: http://www.amazon.com/Bushnell-Yardage- ... B00007JDSA

 

Skaubjønn har den, og jeg hører gjerne litt mer om hva han synes om den nå etter å ha brukt den litt. Den er i alle fall tung.

I forhold til vanlige avstandsmålere er det et spørsmål om rekkevidde. For lengre hold ligger det en fin test her: http://www.6mmbr.com/rangefinders.html

Det virker som om Bushnell har gode produkter i lavere prisklasse. Jeg har også blitt anbefalt denne: http://www.binoculars.com/rangefinders/ ... finder.cfm

 

Jeg kan rett og slett ikke helt bestemme meg for om jeg skal kjøpe noe billig nå eller vente. Har vært inne på tanken om å kjøpe en kun til jaktbruk, altså da en med kortere avstand. Dette for å få noe som faktisk funker bra på aktuelle jakthold. Da har jeg inntrykk av at det er en gammel traver som gjelder: http://www.binoculars.com/rangefinders/ ... ser440.cfm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Nikon Monarch 800 som jeg kjøpte, ubrukt på Ebay, i fjor høst. Er godt fornøyd med denne, har målt avstander på godt over 800 meter under gode forhold.

kan i denne sammenheng anbefale å handle med sharp-and-shiny . Ser at han selger nye Nikon 800 til 245 daler +frakt.

 

Når det gjelder Bushnell sine avstandmålere er det lille jeg har hørt negativt. De klarer ikke å måle halvparten så langt som de er utgitt for. En jeg kjenner hadde to Bushnell avtandsmålere som han leverte inn før han kjøpte en Nikon og ble fornøyd.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Har Bushnell Pro Legend. Den har jeg målt 936 m med under optimale forhold. Til feltbruk klarer den uten problem 600 m. Her er det avhengig av mål, vinkel m.m. Men jeg trenger ikke noe som måler lenger. Godt fornøyd. Denne er vanntett. Det eneste som kan være negativt er at det ikke er opplyste tall. Men, skal jeg jakte når det er så mørkt, er det som regel tid i forkant av mørkret å måle avstander. På innmark er alle aktuelle avstander kjent flere uker før jakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Jamt lånte min Bushnell kikkert med avstandsmåler uner vårjakten på rådybrukk i Polen. Forsto det som han var fornøyd, men kanskje han vil skrive litt selv? Jeg har ikke brukt den på jakt enda, men litt fikling har jeg gjort, og har hatt den med på banen. Så langt er min konklusjon at den måler lenger enn avstander det er aktuelt for meg å bruke på jakt. Virker som rundt 500 meter er grensen. Kikkerten er skarp og fin den, men noe klumpete er den unektelig, i forhold til min smekre zeiss 8x30 som jeg vanligvis bruker når jeg smygjakter. Det er altså ingen Lieca, men så koster den også en brøkdel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte en Leupold Digital RX-III :D

Les mer om den her!

Og jeg er kjempefornøyd med den.

Om jeg ønsket meg en annen? Nei, da hadde jeg kjøpt det...

Denne hadde alt jeg ønsket meg, og litt til, og det til en pris jeg var villig til å betale.

Bestillte fra USA og sparte langt over en tusing på det den gang.

Hadde fått RX-I til den samme prisen her hjemme da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Her kommer en Stor nyhet fra Zeiss denne sommeren, nyheten er en Zeiss Victory 8x26T* Pocket Range Finder.

Den vil bli lansert i august med levering i slutten av august/starten av september.

 

Jeg tror/mener ca 10 – 15 butikker i Norge vil få inn et begrenset parti i slutten av juli, slik at den kan leveres før jakten 2008.

Det finnes dessverre ikke bilder av avstandsmåleren som er av bra nok, men dette kommer om ikke så alt forlenge.

 

Litt snik reklame: http://www.wingevapen.no/index.php?id=5907

 

Kontakt din lokale våpenforhandler og spør om de får den inn!

 

MVH

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på nytteeffekten av en avstandsmåler til ørten tusen.

Et godt og lyssterkt kikkertsikte, kanskje med rødpunkt, gjør vel samme nytten?

Det er jo tross alt svært lite avvik på kulebane for rifle på 100 meter, eller er det jeg som er dum?

Jeg har skutt ganske bra med åpne militærsikter på 300 meter, der er det jo ganske grove justeringer.

Avstandsmåler er sikkert bra hvis man har en skytter, og en ”spotter”, men hvis man er alene er det jo ofte at det enkleste er det beste?

 

8)

Link to comment
Share on other sites

for min del er det i hvertfall sånn med en avstandsmåler. att jeg måler dit viltet er eller kan komme..

 

la oss si det er 60meter børsa mi er skutt in på 100

jeg har en liten tabell limt fast inne i mitt butler-creek

 

som sier meg at hvis blinken/vilte er på 60meter så må jeg skru x antall klikk for å komme "mittiblinken"

 

min tabell går fra 25meter opp til 150meter å sier både hvor stor treffpungtforandringen er i cm men også hvor mange klikke jeg må opp eller ned for å komme dit jeg skal!

Link to comment
Share on other sites

Dette virket da veldig tungvint med mindre det er spissmus du skyter på, på alle norske storvilt inkl. rådyr så er avvikene så små at man trygt kan skyte inn litt høyt på 100m og man vil kun ha noen meget få cm avvik opp fra 25 til 150m, egentlig ikke til å bry seg med. Selv opp mot 200m så holder det på vanlige kal. å skyte inn 4-5cm over på 100m alt etter kaliber og kulevalg

 

Jeg kjøpte den første Leica'en RF 800 når den kom i slutten av forrige århundre og har hatt mye nytte av den, kanskje ikke til å skyte på veldig lange hold men til å trene min egen avstandsbedømmelse og for å vite hvor grensene går for sikre skudd fra de ulike postene. Man får seg endel aha opplevelser, spesielt i meget klar luft og sola i ryggen. Senere overlot jeg RF'en til min sønn og kjøpte en CRF 1200, mest p.g.a. størrelsen, denne kan puttes i ei lita lomme, vanvittig handy sak.

Jeg har nok tenkt tanken å ha skikkelig kikkert med avstandsmåler i men jeg har så gode kikkerter til både natt- (Zeiss 10x56FL) og til dagjakt (Leica 10+15x50 Duo.) så der er ikke kikkerter med måler i som matcher disse. De gangene jeg har behov for å finne avstanden så har jeg såpass tid at det er helt greit å å ta opp den lille CRF'en.

 

-----

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Før alle disse billige avstandsmålerne kom måtte man jo ty til enklere hjelpemidler.

Fyrstikkmetoden funker jo ofte, og jeg har for moro skyld prøvet denne mot resultatene fra min RM 1200.

 

Som C.E.A sier, har jeg også sett at "øyemålet" ikke alltid er å stole på.

 

Kikkert/kikkertsikte kombinert med fyrstikkmetoden er ofte nok, og penger spart.

 

Men det er jo moro å ha en nøyaktig elektronisk en, det må jeg innrømme :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ser at Magasinet.no sel optisan strike 600 avstandsmålar til 1599, Noken som har prøvd eller har erfaringar med denne?

Eg har vel eigentleg ikkje bruk for målar... men til denne prisen er det jo ein kjekt å ha ting.

Andre merke er vel omtrent den doble prisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...