Jump to content

[VELDIG LØST!] Rem 700 BDL samler ikke lenger! Hjelp!


Recommended Posts

Jeg har en Remington 700 BDL (trestokk) i .308 win, kappet til 47 cm, og påmontert en A-tec Maxim. På toppen sitter en Leupold 3-9x40.

 

Jeg har stort sett kunnet samle skuddene under en snusboks, liggende uten anlegg. Det får meg til å tro at børsa kunne samle godt på egen hånd. Sist gang jeg var på banen, skjøt jeg ca. 15 skudd, litt Nato, litt Norma Jaktmatch, litt blyspiss (Flat blynese) som en nabo har ladet for meg (Lapua kule, tror jeg). Samlinga var ikke helt rå, men brukbar.

 

Jeg skrudde av demperen og lot børsa avkjøles litt mellom hver serie.

Så prøvde jeg tre hjemmeladninger (jeg lader ikke selv) med en nosler-kule. De tre kulene plasserte seg med en 9'er, en 7'er nede til venstre, og deretter en 4'er nede til venstre! :forvirra:

På sedvanlig Remington-vis, lå pipa an på en tomme-lang forhøyning framme i skjeftet. Ingen friflyt, men det har det heller aldri vært.

Kikkerten satt godt, og skjefteskruene var ikke løse.

 

Jeg gikk tilbake til Nato'en. Av tre skudd, var det bare ett som traff skiva! Laaangt nede til venstre. Da dro jeg hjem.

Jeg skrudde ut kassa, og slipte ned forhøyningen, slik at pipa fikk fri flyt fra kammeret og ut. Stokken er selvsagt ikke beddet, men kassa ligger godt, og skrangler ikke, så vidt jeg kan se.

 

Tilbake på banen, skjøt jeg inn nogenlunde igjen. Men etterhvert som jeg skjøt, trakk skuddene seg nedover og nedover, og samlingene var aldri gode! Vi snakker 10cm - samlinger, MED anlegg.. :trist:

 

Takknemlig for råd!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er noen som sier at de ikke er i tvil om at de ville beddet denne børsa.

 

I den forbindelse spekulerer jeg: Får denne 700'n full effekt av bedding og frittliggende løp, da pipa er relativt tynn? Spiller det noen rolle? Skal piper være frittliggende for enhver pris?

Link to comment
Share on other sites

Når du skyter pipa varm, så er det en fordel at den er frittliggende. Metall ekspanderer når det blir varmt, og hvis kaldt løp ligger an mot stokken, så vil man (sannsynligvis) få treffpunktendring når pipa skytes varm (Min 7 blir varm etter 5 skudd...).

 

Bedding er alltid smart.

 

Det er mange variabler her, men jeg forslår (ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen):

 

- Skytteren begynner å møte rekylen/nappe etc.

- Løpet bli varmt, butter mot fortreet og forskyver treffpunkt.

- Overdreven bruk av støttereim bøyer fortreet og endrer treffpunkt.

- Demperen står litt skjevt - kulene går gjennom hullet uten å gå helt i senter (litt far fetched, men siden du driver å skrur den av og på).

- Løpet ditt begynner å bli slitt - viser seg når det blir varmt.

- Løpet ditt trenger rengjøring - mye mantelavsetning, kan være at du har fått en innsnevring i løpet pga mantel. Sjekk med pussestokken og fille rundt en bronsebørste; går det tregere noen steder i pipa?

 

- Kikkertsiktet har tatt kvelden, det skjer av og til.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hadde akurat samme problemet i min a-bolt med a-tech maxim demper, skjøt bra samlinger med norma

jaktmatch 7,8gr helmantell. Så snart jeg begynte og skyte med nosler gjikk det i hyt og vær, tok så av

demper og skøyt en serie og da ble samlingene bra igjen. Tok med børsa til børsemakker som fant ut

at gjengene var for slake, ble gjenget opp på nyt og nå får jeg gode samlinger med nosler og demper

påmontert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, karer!

 

Hmm, jeg håper løpet ikke er utslitt. Men det kan det vel ikke være? Fattern kjøpte børsa for kanskje 15 år siden, og den har egentlig bare skutt ca. 10 skudd i året før jeg tok "beslag" i den! :)

 

Dessuten fjerna jeg mantelen og pussa godt etter den første av de to nedturene på banen..

 

Men nå har jeg gjort noen tiltak, gutter. Jeg var inne på røverkjøp-tråden, og så at Stocky's hadde salg. Så jeg dro til, laga konto på Jetcarrier, putta denne stokken (link: http://www.stockysstocks.com/servlet/the-378/H-dsh-S-Precision-Pro-dsh-Series-2000/Detail) i handlekurva og betalte med paypal. Hittil har denne H-S Precision-stokken kostet meg ca. 1700 kroner. :D

Jeg HÅPER at den løser problemet.

 

Jeg tar også med meg tipsene deres. Nyttig å høre andres erfaringer med dette. Det kan jo hende at dempern min skrangler litt der framme også.. Det skal sjekkes!

 

Jeg skal uansett holde dere oppdatert om hvordan det går med nystokken!

Link to comment
Share on other sites

Mekanikken inni kan løsne. Kan gi de symptomene du beskriver. Hvis du har en kikkert på en salong eller noe, så prøv å montere den og se om problemet vedvarer. Ikke vær redd for å ødelegge en billig, jeg brukte en 800-kroners Bushnell Sportsview på mitt første rådyr. Tålte reylen, men motlys og skumring var vanskelig.

 

Hvis kikkerten er forholdsvis ny, så har du kanskje 5 års reklamasjonsrett (minimum 2 år). Ikke å forveksle med garanti. Garanti skal være en ytelse som går utover det man har lovfestet gjennom reklamasjonsretten. Reklamasjonsretten gjelder når en artikkel slutter å virke ved normalt bruk (gjelder ikke slitasje - finish som gnages bort av rem etc. - som ikke påvirker brukegenskaper.).

 

Du må selvsagt dokumentere at det er noe feil med siktet...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg hadde ett problem med sånn spredning så var det retikkelen som var løs i kikkerten. Utslitt løp pleier jo gjerne å samle dårligere og dårligere over tid. Ikke over natten. Og dette skal jo ta noen tusen skudd på en Remington.

 

Men har du en kikkert med variabel forstørrelse betyr jo det bevegelige deler. Bevegelige deler kan ved utvendig påvirkning/skade/slitasje få slark osv.

 

Ville teste med en annen kikkert før jeg dro noen konklusjoner.

 

Men pen stokk du har bestilt da. Likte den grønne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter noen dager fikk jeg hentelapp fra postkontoret! Der lå H-S Precision-stokken! Den passa så bra til Remington 700 at det var helt vilt! (Det var jo meningen at den skulle det, for all del :winke1: ) Så nå har jeg aluminiumsseng under låskassa, og fri flyt under løpet.

 

Det kosta i overkant av 850 kroner å få den fra butikken og hjem til meg. Da er JetCarrier sin pris, fortolling og alle avgifter regnet med.

Stokk: 1700 + Frakt og avgifter: 850 = 2550 kroner.

 

Jeg har ikke hatt mulighet til å prøveskyte ennå, men kommer tilbake med oppdatering når det er gjort! Vi får krysse fingrene!

Link to comment
Share on other sites

Det hjalp ikke å krysse fingrene, folkens.. Stor spredning fremdeles.. Kronograferte forresten Norma Jaktmatch til gj.snitt 760 m/s.

 

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte stokken da. Den var verdt penga uansett. :smile:

 

Skjøt et par skudd uten demper, og da var det hull-i-hull. Men jævla mye BLAM, i og med at løpet er 47 cm.

 

Spørs om det er demperen som ødelegger for meg da?

Link to comment
Share on other sites

hadde samme problem i 1984 med en browning 308 lever action som var veldi grom den gang.

satte på ein lyddemper og ein bushnell kikkert 3-9 x 40 bda, bullet drop compensator (avstandsmåler)

Filte avtrekket til lett berørin så smalt det, børsemaker lagde alt arbeid og veldi profft utført.

 

120 meter hadde jeg en spredning på 19 mm i snitt uten demper og når demperen kom på falt kulen 8 mm dei tre første skudd, etter 6 skudd ble det ut for skiva og 3 år etter ble demperen ødelagt da en kule tok bort i hullet fremme

 

Så begynte kulene å spre til venstre og ned heile tida, stilte på kikkerten gang etter gang men problemet løste seg da jeg fikk en dyr smth&bender kikkert på garantien. ( retikkel var løst for andre gang) variable kikkertsikte er veldig svake da det er eit rør som er skruet inn i selve kikkerten, pass på den bakre delen som er svak.

Jeg kjøpte og en seiss 4-12 x 52 eller 56 som jeg betalte 12 tusen for i 86 ( har alt enno)

 

Kan høres ut som om at du har 2 problem, ikkje bruk nato ammo (pipa di er ikkje beregna til den ammo) og det er liten vits i å ha så masse krutt i hylsene for å få mes mulig fart på mantelen.

Jeg har faktisk redusert farta på min 22-250 og stabilisert kula til å treffe i prikk (veldig langt hold)

Link to comment
Share on other sites

Det er demperen som er synderen her. Siden han skyter hull i hull uten.

Nå husker jeg ikke i farta hvilken demper du hadde? Men kan den rengjøres,så gjør det..NØYE..å vær veldig nøye når du monterer den sammen igjenn. Ikke bruke våpenolje som smørring når du monterer..men fett som tåler høy varme. Jeg har selv en alu-demper,å har kjøpt alu-pasta som tåler 1100 grader.(men vet ikke om det er det beste å bruke)

Så må du sjekke inni demperen at det ikke ser ut til at kulene tar borti inni..det ser du som ganske tydelige hakk inni,eller i nærheten/i åpningen av demperen.

Samt sjekk gjengingen på løpet at alt tillsynelatende ser bra ut.

Er du flink til å skru demeper av våpenet under lagring,allså etter du har skutt? Slik at demperen ikke står på åver lang tid?

 

Finner du ingen feil å det ikke blir bedre etter rengjøring,så er våpendoktor neste råd :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk denne virkningen etter å ha skutt hjemmeladede hard ammo. La seg mantel i kroningen , og ødela presisjonen + gjorde at kulene tok i demperen. Dermed trodde jeg først det kun var demperen som var gått ad dundas , noe den hadde også pga kula som tok i ene bafflen. Men det jeg vil fram til er at jeg tok med børsa til våpensjappa , og ble "ydmyket" ved å bli fortalt at jeg ikke pusser godt nok :roll: Kroningen min var full av mantel , det samme var løpet mellom bommene siste cm før kroningen.

Han satte inn løpet med mantel-løsende skum i to omganger , og med ei lykt kunne jeg se at løpet blei renere.

Børsa samlet bedre enn noensinne etterpå.

Kun litt info hvordan jeg opplevde det på mi børse , og vil ikke påstå du pusser dårlig :oops: ...men puss av kroning og mantel mellom bommene er alfa omega...

Link to comment
Share on other sites

Hei ståle

BDC bullet drop compensator er:

Bushnell laget en kikkert som heiter 3-12x40 BDC og har 2 stk tverrstolper der den øverste stolpe er hovedkrysset.

på høgde justeringen legger du i en skive som er merket med det kaliber som blir brukt, på siden av skiven står tydelige tall opp til 600 meter som du kan lese av i en luke på kikkerten

Du skyter inn riflen på 100 m og på jakta ser du en hjort på 350 m, da soomer du inn kikkerten til at nedre tverrstolpe er på buken og øverste tverr stolpe på ryggen og inne i kikkerten ser du eit tall som viser 350, ta ned riflen og skru på høgde skruen oppe på kikkerten til 350 for så å sikte på hjertet uten å tenke på hvor langt det er.

Med litt trening tar det 3 sec

kikkerten er ute av produksjon no men vanvittig god, kansje noen andre har maken

Var den grei?

Link to comment
Share on other sites

Nedslående nyheter: Jeg var på banen i går, etter å ha skrudd demperen fullstendig fra hverandre, vasket delene i zalovann, tørket, og montert sammen igjen. Samlet omtrent like dårlig..

 

Jeg brukte forresten mantelfjerner for 80 skudd siden, tipper jeg.

 

Hvis jeg klarer å få tak i et annet kikkertsikte, så skal jeg prøve det. Leupold er jo ikke det dyreste siktet man kan kjøpe, så kanskje har det gitt seg da? Selv om det er så godt som nytt. Kom forresten noen bobler opp ved siden av skruen da jeg justerte noen 1/4MOA (klikk). Kan det være en indikasjon på at det er ødelagt? Bobler ved stilleskruene altså?

 

Dersom ikke nytt sikte fungerer, så blir det våpendoktor ja. Uten tvil..

 

Er det usunt for børsa å skyte Natoskudd altså? (Jeg må tvinge hevarma opp den siste centimeteren etter å ha skutt et Natoskudd)

Link to comment
Share on other sites

Har du lest denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=24380&hilit=sprer+med+demper mulig det er noe fornuftig der?

Ellers så har jeg sittet å lett etter en annen tråd der jeg mener presisjonsproblemet var olje på gjengene i demperen og at avfetting av disse løste problemet. Er ikke helt sikker da jeg ikke finner tråden igjen.. Men ser i tråden jeg linket til at det ikke er helt uvanlig at 700er ikke har løpet midt i pipa og om man da bare spenner opp pipa i vanlig chuck og gjenger så vil jo ikke kulene komme ut midt i demperen med problemene det medfører :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hadde børsa inn til Rogne Våpen på Heimdal, og -kort fortalt- fant de ikke noe spesielt galt.. Men han anbefalte meg å skyte med en annen kikkert, bare for å ha sjekket det. (Dette har mange av dere foreslått, og nå skal jeg prøve :oops: ) Etter det kunne han bare foreslå løpsbytte. En tanke som frister mer og mer.

 

Så: Er det noen i Trondheimstraktene som har en kikkert med 1"-rør å låne bort noen dager? Ta kontakt på pm, i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Leupold er jo ikke det dyreste siktet man kan kjøpe, så kanskje har det gitt seg da? Selv om det er så godt som nytt. Kom forresten noen bobler opp ved siden av skruen da jeg justerte noen 1/4MOA (klikk). Kan det være en indikasjon på at det er ødelagt? Bobler ved stilleskruene altså?

 

Leupold har muligens ikke best optikk, men går for å være svært robuste. Bobler er en dårlig indikasjon. Røret er fylt med nitrogen, og hvis det lekker ut, så blir det dugg og skitt inni kikkerten.

 

Hvor gammer er denne kikkerten? Hvis den er under 5 år ville jeg forsøkt meg på en reklamasjon. Ta uansett kontakt med importør, kanskje de kan reparere uten at det koster en arm og et bein.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå trenger jeg hjelp til å komme til en beslutning. Løpet viser seg å være litt bøyd, og slitt. Avtrekket er dårlig.

 

Har mulighet for å få montert et litt brukt weatherby vanguard-løp, samt få justert avtrekket, samt litt andre tiltak. Bør jeg gjøre det, eller bør jeg legge børsa på is, og like gjerne kjøpe ei ny??

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekket denne:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=101&t=64116

 

1000kr for rustfritt shilenløp er jo ikke mye hvis løpet er godt passa på... 1000skudd er heller ikke mye i 308win. Presisjonen holder nok opp i mot det tidobbelte..

 

Skal legges til at jeg ikke er skuddredd når det kommer til å handle brukt. Mye fordi jeg aldri har gjort et dårlig bruktkjøp..

 

Edit:

Nytt avtrekk burde du absolutt kjøpe deg. Det koster ikke så mye. Er muligens helt greit å skifte sjøl også... men det vet jeg ikke noe sikkert om.

 

For øvrigBor du i Trondheim er det helt sikkert noen på Nidaros Skytterlag sin bane som kan hjelpe deg med en utredning av skyteegenskaper uten demper uten at du trenger å betale timespris.. Og skyter den godt uten demper er det ikke pipa som er problemet!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Endelig. Trådtittelen er endret, fordi denne saken er veldig løst! :)

 

Etter mange måneder og mange grublerier (og noen kroner) kan jeg vise fram et bilde som jeg ikke trodde var en vanlig dødelig forunt:

 

1260418.jpeg

 

En 5-skuddssamling på 11 mm på 100 meter.

 

Hvordan fikk jeg problembørsa til å gjøre dette?

 

Jo, det endte med at det gamle Remingtonløpet ble byttet til fordel for et rustfritt Archer-løp fra Border Barrels, kappet til 50 cm og påmontert min gamle Maxim.

 

Jeg kjøpte meg et sett montasjer fra Talley, og fikk børsemakeren til å montere disse rett på låskassa. Oppi dem la vi en Leupold european 30 som sto på en annen rifle jeg kjøpte.

Det originale avtrekket ble finstilt og gjort lettere av samme børsemaker.

 

Siden de første postene i denne tråden har jeg altså begynt å lade, stadig på jakt etter de gode samlingene (hvorfor skulle ikke jeg få til gode samlinger?).

 

Gjennom stigetester, etter å ha necksizet, rensket hettelommer, trimmet hylser og lest tabeller og erfaringer og så videre. -og så videre. -og så videre, - Fikk jeg kort sagt lønn for strevet. Problembørsa er nå blitt Godbørsa!

 

Denne kvelden ble feiret med en liten dram før jeg gikk i seng til vanlig tid. Kl 22.30.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt trøbbel med å få til bildet til å vises på skikkelig måte, tror jeg.

 

La meg uansett få takke alle som bidro i denne tråden! Jeg satte pris på innspillene, og beklager at tråden ble så rotete, og preget av raske hopp hit og dit. Det tok meg lang tid og mange tenketimer å komme til en løsning, men ikke alt ble delt på kammeret..

 

Godt vi har slike som f.eks Malle til å lage de gode trådene! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja.. Det er jo bare låskassa og avtrekket igjen. :)

 

Men for en følelse av måloppnåelse når man kommer i mål med et slikt prosjekt!

 

Økonomisk sett går det vel kanskje opp i opp om man kjøper en dyr, presis rifle fra forhandler eller bygger om en billig, upresis en.

 

Det positive med en billig ombygd en, er jo at man kan "namedroppe" de kule enkeltkomponentene på skytebanen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...