Jump to content

Starttrøbbel, hylsa henger fast i dien på vei ut.


Skarpsniker

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle ta i bruk mitt nye, ultrafancy RCBS-sett i går kveld. Har aldri satt mine bein i et diesett før, og helt ærlig synes jeg ikke Ladeboken 6 gir noen god steg-for-steg-forklaring for nybegynere. Det er for lite bilder, og blir så fryktlig mye skriving, masing og tjating innimellom hovedpunktene, så jeg blir helt svimmel!

Før vi starter: Ja, jeg har riktig hylseholder -ja, jeg har riktig diesett for min 7x57R.

 

Jeg justerer hylseformen/ dien ned til den treffer hylseholderen, og skrur ca. én runde tilbake. Hetteutstikkeren stikker ca.4-5 mm utenfor. Smører hylsa, setter den inn, og trekker i den enarmede banditt. Hetta spretter elegant ut, jeg beveger håndtaket oppover igjen, men etter noen cm henger hylsa seg fast og jeg må bruke en god del kraft for å få skiten ut igjen. Jeg blir særdeles mistenksom til min nypressede hylse, kaster den i søpla og tenker: WTF?!

 

"No plan survives initial contact", heter det, og jeg burde vel skjønt at det ikke var bare å legge i vei uten startproblemer...

Har lest mange forskjellige artikler og bøker nå, men blir ikke stort klokere. Det er vel mange som humrer litt i skjegget der ute nå, men hvor er det jeg driter meg ut hen? :trist:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skrur size-dien en runde tilbake vil du måtte presse første hylsen mange ganger før du har jobbet deg frem til og du har en hylse som er skreddersydd for børsa di. Jeg skrur den ned til den akkurat toucher og skrur max 1/4 tilbake. Ender somregel allid opp omtrent der dia såvidt såvidt treffer hylseholderen. Men dette er noe du må gjøre for hvert våpen. Har du funnet en innstilling som funker, så skru fast dien med umbrako. Så slipper du levenet neste gang du skal lade.

 

Det er imidlertid seater dien som skal skrus en runde tilbake ca etter at du har satt inn en presset hylse. Når hylsen treffer die, skal den så skrus tilbake ca 1 runde.

 

Dette har imidlertid ingenting med at hylsa sitter fast og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

hva er forresten "riktig" motstand? Det skal vel kreve litt kraft for å få ekspandert halsen?

 

Kor mykje kraft som er nødvendig vil variere fra nesten ingenting til stor kraft. Avhengig av kven som gjer det. Kraft er ein relativ ting å snakke om, det som er tungt for meg kan vere kjempetungt for andre.

 

Fører du handtaket på pressa opp med ein rask bestemt bevegelse kjennes det lettere ut enn om du gjere same bevegelsen sakte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slet litt med det samme problemet når jeg startet opp for litt siden.

Fant ut at halsen ikke var tilstrekkelig smurt.

 

Litt artig egentlig; Smurte børsta. Smurte 5 hylser. Gjentok det hele et ukjent antall ganger.

Pressinga:

Lett som en lek, lett som en lek, denne var litt tyngre, enda litt tyngre, TUNG!

Lett som en lek, lett som en lek, denne var litt tyngre, enda litt tyngre, TUNG!

Lett som en lek, lett som en lek, denne var litt tyngre, enda litt tyngre, TUNG!

 

Osv.....

 

Børsta går til slutt tom for smurning. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Men har jeg forstått det riktig at hylsehalsen presses i toppen av dien, og at ekspanderknappen deretter åpner halsen til riktig størrelse på vei ut? Det er tydeligvis her det skjærer seg: hvis jeg skrur ut pinnen m/eksp.knapp og tester denne i ei presset hylse, er halsen for trang...

 

 

---

- "sånn so triiifemogsytti, og det so verre e"

Link to comment
Share on other sites

Men har jeg forstått det riktig at hylsehalsen presses i toppen av dien, og at ekspanderknappen deretter åpner halsen til riktig størrelse på vei ut?

 

Helt korrekt.

 

Det du skal gjøre nå er følgende: Smør halsen skikkelig, feks ved å skrape av en knert fett av puta med munningen på hylsa eller å gni godt med en vattpinne . Går det merkbart lettere har du svaret ditt, hvis ikke er det sannsynligvis en feil på ekspanderknappen.

Link to comment
Share on other sites

hadde akkurat samme problemet etter at jeg hadde presset noen hylser....viste seg å være ekspansjonsknappen som hadde løsnet litt å kommet for langt ned. Justerte denne opp et pat mm å problemet var helt borte. Skal veldig lite til om den ikke r satt skikkelig fast før du klarer å dra den ut av stilling. Går ikke å bare justere etter at den skal stikke noen mm ut under dien. Kan være feil likavell.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte og fikk mitt første Lee diesett til 3030Win, hadde jeg samme problemet som deg. Sendte dien inn igjen og fikk beskjed om at 3030 dien var isatt en 308win mandrell fra fabrikk. jommen sakl jeg fortelle deg at de 3030 hylsene ble lange hehe :overrasket::forvirra::)

 

Den skjønte jeg ikke :oops:

Så vidt jeg vet er kulediameter lik og hylselengden ikke langt ifra det samme. Jeg har til og med necksizet begge kalibrene med samme dia. Hvorfor det store problemet med 308win-mandrell i 30-30-dia?

Link to comment
Share on other sites

Si det :roll: Vet ikke jeg heller. :smile: Dette skjedde som sagt på den første hylsa jeg noen gang hadde presset. Leverte dia tilbake til trond på hjemmelading.no og fikk tilbake ny, med forklaring om at det var mandrellen av en .308 som var montert.

 

Hadde helt glemt det til jeg så denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal ha ut hylsa, så knaker det i benkekanten. Det er *tungt*, og det blir skrapemerker på innsiden av hylsehalsen.

Da jeg skrudde ut pinnen m/eksp.knapp fra formen og prøvde den i den pressede hylsa, var det ikke mulig å presse ekspansjonsknappen inn for hånd.

 

...og hva er en "mandrill"?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan akkurat den dien er konstruert, men på noen dier går det an å justere ekspanderen opp og ned i dia. Dersom ekspanderen er for langt opp, så den havner inni dias halsparti, kommer hylsehalsen i klem mellom dia (som forsøker å krympe halsen) og ekspanderknappen (som forsøker å utvide halsen). Jeg har opplevd dette en gang, da gikk alt mye bedre etter at jeg justerte ekspanderen så lang ned den kunne gå uten å butte mot bunn av hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å justere opp/ned ja, men det ser ut som om problemet ligger i at halsen presses for smal før den skal passere mandrellen, og at mandrellen ikke greier å utvide halsen godt nok. Go figure... Det ligger helt sikkert i min komplette uerfarnhet med sakne, så jeg får prøve å finne noen i Østfold for en demo en kveld. Hint hint :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hadde samme problem med et lee sett her. Ekspanderen er av slettere kvalitet enn i RCBS settene men allike vel. Viste seg at etter dreieing var det en liten grad på ekspanderen. Ved senking av hylsa fulgte ekspanderen med (klemløsning i motsetning til RCBS). Tok den ut og gav den en lite runde med 1200 smergel og så polerskive, fungerer som en drøm nå.

Link to comment
Share on other sites

Har et tilsvarende problem med et LEE sett i 30-06. Ekspanderen må være for tynn for halsen er for trang til å kunne sette inn kula. Har sendt hele greia tilbake til der jeg kjøpte den, så får vi se hva de sier. Dog har ikke jeg noen problemer med at det er tungt å trekke hylsa ut av dien. Virker som om det er satt inn en for liten ekspandelugg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...