Jump to content

7mm Rem mag


G.G

Recommended Posts

+ Flattskytende, mange gode kuler(f.eks til langhold)

- Sliter løpet ganske kjapt, litt dyrere og vanskelig tilgjengelige kuler og ladekomponenter.

Slik jeg har oppfattet det i alle fall. Et allsidig kaliber som presterer bra, svært populært i USA.

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede fått et godt svar, litt utbrodering:

 

+

litt flatere kulebane, men det er vanskelig å utnytte

betydelig høyere anslagsenergi, ikke sikkert at dyra merker noen forskjell

mer fleksibel i forhold til beverladninger og lignende ladninger med lette kuler

-

løpsslitasje, dette er ikke noe kaliber å drive mengdetreing med

ingen gode helmatler til toppjakt (Normas FMJ suger presisjonsmessig)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

+ Flattskytende, mange gode kuler(f.eks til langhold)

- Sliter løpet ganske kjapt, litt dyrere og vanskelig tilgjengelige kuler og ladekomponenter.

Slik jeg har oppfattet det i alle fall. Et allsidig kaliber som presterer bra, svært populært i USA.

 

Nåja...du skal ikke leite lenge før du finner både kuler og ladekomponenter. Midway har fullt opp, Landrø har bra med kuler i katalogen sin, pluss alt som trengs av die-set, hylser+++

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

No er det vell inga hemmelegheit at eg har eit over snittet lidenskapeleg forhold til omdiskuterte kaliber, og kan som vanleg seie at det er eit kaliber eg ALLTID skal ha tilgjengeleg!

 

Ei rifle i 7mmRM kan du bruke på stort sett ALT vilt på den nordlege halvkule, og det verste er at effekten er god på alt saman;)

 

Skal du jakte elg på korte hald, bruk ei solid og tung(175gr) kule, så funkar det som smør... Skal du til fjells går du ned ei kulevekt eller to, og har våpen du skyt inn ca 4 over på 100 og ikkje tenkjer noko meir på treffpunkt på "norske" skothald!

 

Fugl går også heilt fint, har brukt mi frå kråke/rype og opp til kanadagås og har ete det som etast skall..

 

Og no skal eg avslutte midlertidig, utan ein gang å STARTE på ladningar til bever, rev og sel og slikt...

 

Og P.S: Er du som meg ikkje så glad i smell og rekyl på jakt, så er ein dempar din beste ven. Då får du den effekten eg har prøvd å skissere her, med smell og rekyl som en 223 eller sånn...

 

Skal du velje mellom "ol`06" og 7mmRM kan eg berre minne om at det er fint å gå "against the grain"!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor avansert spørsmålstiller er på lade- og patronfronten så hvis du trenger svar også fra en enkel sjel så kan jeg dele min 7mmRM erfaring med deg. Jeg har kun dette kaliber til storvilt i form av en Sako Finnbear som jeg arvet. Jeg lader ikke og bruker kun to patroner: Norma jaktmatch til alt annet enn storviltjakt og Norma Oryx til storvilt. Hittil har jeg kun brukt ett skudd pr dyr, men det kan jo fort endre seg...

En annen fantastisk ting med denne ammunisjonen er at de to går helt presist likt. Det eneste problemet for en ammokjøper som meg er at ammunisjonen jo ikke akkurat er gratis, men det har jeg løst ved å kjøpe en Sako 75 i 223 som brukes til trening og jaktfelt. Kombinasjonen er etter min mening helt perfekt. Vet som sagt ikke hvilken presisjon du får med annen ammunisjon, men presisjonen til denne er mer enn god nok til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...