Jump to content

Luftpistol for trening


Sverre Ødegaard

Recommended Posts

Jeg vurdere å kjøpe en 5 skudd luftpistol til trening og skyting inne. Har sett på LP 50 og lignende modeller, så mitt spørsmål er om noen har erfaringer med denne eller tilsvarende våpen.

 

Lurer også på om noen har erfaring fra de 'nye' luftklassene der man skytter hurtigserier kontra enkeltskudd pressisjon.

 

Sverre Ødegaard

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en LP50 ca ett år nå, og er kjempefornøyd. Du vil ikke få et like godt avtrekk som på en LP10, men verdien av 5 hurtige skudd samt muligheten for å stille avtrekket til 1360 er gull verdt for mitt bruk. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Føyer meg inn i rekken av fornøyde LP-50 eiere. Du har jo en selv, så skyt til rett før krampa tar deg :lol:

Har ikke prøvd de andre i Steyr-serien, men er blitt fortalt at bl.a LP-2 og LP-10 har drastisk høyere støynivå. dette er greit å tenke på om man skal trene hjemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vekker denne tråden til live igjen. Eg har også tenkt på å kjøpe meg ein luftpistol til mengdetrening (har anledning til å lage meg 10m "bane" i stova) men har ikkje anledning til å bruke pengar på matchvåpen. Har nokon erfaring med rimelegare våpen som egnar seg til trening? Dvs. grei presisjon og bra avtrekk. Enkeltskudd og spenning for kvart skudd (enten fjør eller pumpe) er heilt OK. Co2 er eg skeptisk til, men mulig ting har blitt betre dei siste 20 åra :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en HW40 og en Twinmaster, og har skudd med LP10/50 men eiger ikke en av de. Jeg har ogaå matchpistoler i .22 og .32. Her er hva jeg tenker om de:

 

HW40 er en veldig rimelig pistol, avtrekkeren er veldig bra i forhold til prisen. Du må spenne (komprimere luft) for hver skudd, men det er bare bra når du trener, du kommer inn i en routine som øker konsentrasjonen. Uten om bly har du ikke tillegskostnader. Du begynner å skyte med 2000 nok (pistol, ammo, kulefang, skiver)

 

Twinmaster er dyrere og går med luft fra en manuell pumpe (ikke gøy det tror jeg, men har ikke det) eller en dykkerflaske du bruker til luftforsyning. Det koster og, men siden jeg dykker så har jeg nok flasker stående. Du begynner å skyte med omtrent 7500-8000 nok

 

Matchpistoler ... Klart den beste løsning, men dyr. Best i balanse, avtrekk, ... Men du må sikker investere 17000 for ny, eller mindre når du kjøper brukt. Men de der sjelden å finne brukt, men du kan blir heldig.

 

Min anbefaling: tar først en HW40 og begynne. Kommer du god i gang og liker det, bruker masse tid sammen med pistolen så kan du skaffe deg en matchpistol. Jeg bruker den twinmaster når jeg plinker, siden den er ikke bare enkelskudd. Til trening er der enkelskudd med Hw40 for meg. Hold deg unna de vanlige CO2 pistoler, de er bare dyr hvis du skyter mye og har skrekklige avtrekkere. I alle fall det meste jeg har prøvd. Unntak finnes og der, den S&W 586 med 6" løp som drives med CO2 får god kritikk, men den har jeg ikke prøvd.

 

Hilsen Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å gjenta meg selv :) så har Baikal en forholdsvis rimelig og god matchpistol: http://www.puffra.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=47&category_id=11&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1 Hvor god den er i forhold til de ordentlige matchpistolene vet jeg ikke, men den begrenser ikke meg.

 

Dessverre var de ikke å oppdrive innenlands da jeg kjøpte min. Svensk og norsk mva er lik, så den vil komme drøyt 4000 fra puffra.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre var de ikke å oppdrive innenlands da jeg kjøpte min. Svensk og norsk mva er lik, så den vil komme drøyt 4000 fra puffra.

 

Er Baikal luftvåpen å oppdrive innanlands no? Eg har lyst å kjøpe eit IZH60 luftgevær til ungane, men har ikkje funne det til salgs innanfor grensene.

 

Edit: Der fann eg det hos Toolfarm gitt, av alle plassar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...