Jump to content

Trang kamring etter helpressing


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har en lee helpresse-die som jeg nettopp har byttet pinne på, da tennhettepinnen knakk etter jeg klarte kunststykket å satte fast en hylse i dien. Etter at jeg byttet denne pinnen så er hevearmen på rifla hard på alle hylsene jeg tester. Bruker jeg nok kraft får jeg ned hevearmen, men den er tung både opp og ned. Jeg har forsøkt å presse både høyt og lavt på dien, men alle hylsene kamrer like trangt. Hva kan dette komme av? Har jeg av en eller annen grunn klart å ødelegge dien?

 

Våpen - Tikka T3

Kaliber - 308win

Link to comment
Share on other sites

Ok..Siden detter er ei LEE-die regner jeg med at du bytta hele utstøterstanga inklusiv ekspanderknappen.. LEE har vært kjent for litt generøs diameter på noen av ekspanderne sine, så en teoretisk mulighet er at den nye utvider hylsehalsene dine såpas at de går trangt i kammerhalsen..

Link to comment
Share on other sites

Har nå forsøkt med en ny pinne, men var ikke mye hjelp i det. Forsøkte å pusse litt på pinnen, men heller ikke det hjalp. Det ser nå ut til at enkelte hylser som jeg helpresser er enkle å kamre, men flesteparten fortsatt tunge. Noen hylser som er enkle å kamre før pressing, er tunge etter pressingen er gjort. Selv om jeg fjerner utstøterstangen (m/ekspanderknappen) og presser uten er hylsen tung å kamre.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har du sjekket lengden på hylsene? Du skriver ikke noe om hvor mye de er skutt med heller, ei heller om det er skutt i di rifle tidligere. Er de skutt i en annen rifle kan nok problemet være der også om den hadde et romt kammer - (se siste setning).... Ellers så kan du jo sette i ei kule på noen hylser og sjekke hvordan de går da.... Sitter kula løst..... Da vet man hva man skal gjøre. En annen ting kan være å gi hylsa to støt i helpressa, kan hende det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket hylselengden, og er ikke for lange. Husker jeg ikke feil er disse hylsene ikke skutt i min rifle før. Jeg forsøker så godt jeg kan å holde de som er og de som ikke er adskilt. Men når de helpresses burde vel ikke det ha noe å si? Er det ikke derfor vi helpresser dem, for å presse inn både hals og kropp?

Link to comment
Share on other sites

kamrer hylsene lett FØR de er helpresset?

Ikke alle, men enkelte. Har testet å presse de som kamrer lett, og flere blir tyngre etter de ble presset. Noen fortsetter å være enkle

Kamret pressete hylser lett FØR du bytta ekspander?

Ja.

Er dien likt justert som før byttet?

Har forsøkt flere innstillinger, men uansett om jeg presser mye eller lite er de like trange å kamre

 

Prøve å presse ei hylse uten ekspanderknappen?

Selv om jeg fjerner utstøterstangen (m/ekspanderknappen) og presser uten er hylsen tung å kamre.

Link to comment
Share on other sites

Men når de helpresses burde vel ikke det ha noe å si? Er det ikke derfor vi helpresser dem, for å presse inn både hals og kropp?

Dersom dien er trangere enn kammeret alle veier så passer vanligvis alle hylser i kammeret. Men om kammeret er trangere enn dien på en eller annen måte så gjør de ikke det om hylsene er større akkurat der dien er større enn kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Sot hylsa litt. Er da lettere å se hvor skoen trykker.

 

Kan faktisk hende at du må skru ut dien litt. Jeg har en die som er litt vid ved skulderen som gjør til at ved hard pressing så ekspanderer hylsen i det området og gjør det hele trangt å kamre. Skulderen vel en av de få plassene du kan få det til å utvide seg litt i og med at du har prøvd uten ekspander og kule.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Ei hylse som er skutt i et veldig romt kammer, kan trenge mer enn ett press. Derfor kan det være lurt å presse de to ganger eller mer i samme operasjon. Dette for å minske minnet fra den var upresset. Selv om du presser hylsen, vil det alltid gå litt etter at den er presset. Presser du den da flere ganger vil den kunne bli mindre. Har prøvd det selv, og målt med mikrometer. Det å sote hylsa var et godt tips :) og så kamre den..

Link to comment
Share on other sites

Om "treghet etter pressing" fenomenet er kommet etter bytte av expander. Og om det er samme "treghet etter pressing" både med og uten ny expander, å dien og kammer er de samme, så er vel det to ting som er det som mest sannsynlig kan være forskjellig. Hylser og justering av die. Så en av de to (eller begge) er den sannsynlige synderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei

Har fått flere hundre engangsskutte Lapua 308 hylser. patronene er brukt til treningsskyting i politiet og har ingen synlige feil eller skader. Etter helpressing er det nesten umulig å kamre dem i mauser`n. Har tidligere ladet å skutt en del skudd men det er ett strev å kamre dem i børsa mi. I børsa til en kompis er det noe enklere å kamre dem, men det går ikke bra. Bruker die ifra LEE og har ikke hatt noe problem med Normahylser tidligere. Noen forslag? Er det bare å hive dem?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve å justere litt til, men den sto på samme sted som den har gjort tidligere og hylsa er trimmet ned til minimum som ifølge boka er 51mm. Prøve å sote den å se hvor det går galt. Har også hylser som jeg har skutt en gang i egen børse,Disse går heller ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, men har du noen forklaring på hvorfor det blir sånn?

kamrer de lett før de er presset? Eller kamrer de ikke bra da heller?

Om de ikke kamrer før pressing heller er en mulig grunn er at de er skutt i kamre som er større enn ditt, og at helpressingsdien din ikke presser de nok tilbake.

En annen mulig grunn er at kammeret ditt ikke er helt 100% rundt, eller at støtbunnen er skjev. Da vil ikke egenskutte hylser kamre 100% selv før pressing.

Link to comment
Share on other sites

Har fått flere hundre engangsskutte Lapua 308 hylser

 

Hylser skutt i annet våpen kan være et problem. Som regel går det bra, men om de er skutt i et veldig romt kammer og ditt er ekstra trangt så er det ikke sikkert at du klarer å presse de om nok. Den enkleste løsningen er å finne andre hylser (kanskje bytte med noen), hvis du vil/skal/må bruke de så kan en prøve å slipe litt av hylseholderen. Mulig at deg gir det lille ekstra du trenger. Det finnes også small base dier ment for halvautoer, de er litt trangere enn standard. Bare husk å justere diene på nytt etter å ha presset slike vrange beist, etter skyting i eget kammer vil de ikke nødvendigvis trenge like mye ompressing.

Link to comment
Share on other sites

tja, siden egenskutte kamrer fint, så er det sannsynligvis at ligningen blir: trangt kammer+ romm die + hylser skutt i romt kammer= treg kamring.

Hylsene er større en kammeret ditt, og dien din klarer ikke presse de tilstrekkelig tilbake.

 

Løsningen er å skru dien lengre ned (helt til bunns, dvs 100% kontakt med hylseholderen kansje) eller å modifisere die eller hylseholder, om helt til bunn ikke er nok. Eller å skaffe en smallbase die, eller bare prøve en annen die.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet frem fabrikk amunisjon både ifra Norma og Lapua. Lapua er noe trangere å kamre enn Norma, men ingen av dem er i nærheten av de jeg presser selv. Norma går lett og fint å kamre. Har bare skyvelær å måle med, det er veldig lite som skiller men det virker som lapua er noe større ifra fabrikk. Prøvde også Normahylser som jeg har ladet å skutt tidligere. Disse går mye lettere,men ikke så godt som fabrikklaget. Presset både helt i bunn og litt opp uten bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Du må slipe dia, jeg brukte en pusse skive på vinkel slipern. Bare husk å ta graderne i die etterpå. Hvis ikke vil du få stygge riper i hylsene når di føres inn i dia.

 

Å dreiebenk er selfølgelig det aller beste, men har man ikke tilgang på det går det heilt greit å file den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...