Ørret Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Noen andre enn meg som sliter med nattesøvnen for tiden? Til helga skal jeg på min første jakttur i livet. Blir spennende
fredrik Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Rev/kråke som står for tur? Sliter ikke akkurat med nattesøvnen, men har masse småprosjekter på gang, som kun er til for en ting; reve og kråkejakta på fredag.. Skal opp i skauen torsdags kveld, og sitte til morraen tenkte jeg.. Se om jeg får rev etter kl. 24, og kanskje ta en kråke eller to på morraen... Har med lokkelyder til kråka da..
Skogsturken Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Vil ikke si at jeg sliter med nattesøvnen, men med tanke på at det er min første jaktsesong så gleder jeg meg veldig!
SittingDuck Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 avstandsmåler, check. 30.06 subsonic ammo, check. ghillie, check. lokkefløyte, check. ut å verifisere kulebanen og så er alt klart.
jelan1a Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 nattesøvnen er det ikke noe i veien med. Alt er på stell så nå kan både rev og kråke komme. Blir nok noen våkennetter nå framover. Koser meg med cognac no og venter på den store dagen. Lykke til alle sammen.
Jeger93 Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Tja, grei nattesøvn, men endel rare drømmer Gleder meg veldig til jaktstart, må vel teste 22-250'en idag, men skjøt et kokt egg med den på 100 meters hold i påska, så den holder nok brukbart den Jeg blir vel liggende på et jorde når klokka tipper over midnatt tenker jeg, så får jeg satse på at starten i år går like godt som i fjor Lykke til alle sammen og skitt jakt!
Valmara Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Fjorårets største, tenkte jeg fikk vise han litt respekt, kanskje det blidgjør jaktgudene. Lykke til alle revejeger. Vis respekt for viltet.
even6,5x55 Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Noen andre enn meg som sliter med nattesøvnen for tiden? Til helga skal jeg på min første jakttur i livet. Blir spennende jo ække lett og sove om natten når man tenker det ikke er mange dagene til revejakta starter gitt
Martin Ruter King Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Uheldig med at jeg ikke fyller før sep. da Men er vel noe jakt da Òg? Er det lurt å kjøpe seg smårovvilt-kort nå? mtp. at det blir kanskje ikke "Utsolgt" men bare for å være sikker? eller skal jeg konsentrere meg på å få meg børse først ?
fredrik Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Smårovviltkort? Hva i alle dager? Og UTSOLGT!? Hehe, nei å jakte rovvilt bør selvfølgelig være gratis, man burde strengt tatt få betalt for det. Mitt tips til deg: send en epost eller ring, de nærmeste JFF du har rundt deg.
Martin Ruter King Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Nei, jeg tenkte på det jaktkortet som er på iNatur som koster en hundrelapp for smårovvilt for et helt år Så det er gratis å jakte rovvilt?
Mads Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 jeg sliter også med nattesøvnen, for revejakta begynner ikke før 15. august! Så får prøve ut litt kråkejakt istedet
fredrik Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Nei, jeg tenkte på det jaktkortet som er på iNatur som koster en hundrelapp for smårovvilt for et helt år Så det er gratis å jakte rovvilt? Det er vel det man kan kalle en symbolsk sum. Men uansett; jeg mener at det er en tanke kynisk å ta betalt for rovviltjakt. Det er hevet over enhver tvil om at de som skyter rev/kråke hos en grunneier, gjør han en kjempetjeneste. Han får større mengder ryper/hare/whatever, og området hans blir følgelig mer attraktivt. Er jo litt betenkelig at noen steder må man BETALE for å skyte kråker/rev, mens noen steder får du utbetalt skuddpremie... Uansett, hadde jeg måttet betalt for å skyte rovvilt, ja da hadde jeg takket pent nei, og forklart litt rundt dette med viltstell.
Komoden Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Hvordan fungerer dette med rovviltkortet? Finnes det noe kart over statskogs områder?
Skogsturken Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Hvordan vet jeg om det er skuddpremie på rovvilt i mitt distrikt?
jmonsen Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Det vet Landbrukskontoret eller Lensmannen i distriktet Her er oversikten i Hordaland http://www.bjf.no/jaktutvalget/Kommunal ... 202010.htm
fredrik Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Hadde vært gøy å lage en form for samletråd på akkurat det temaet... Men uansett, den som jmonsen viser til her er nokså enestående. Aldri sett en slik liste før! Hva er forresten kriteriet for å få utbetalt skuddpremie? Dyret må vel i det minste være skutt i den aktuelle kommunen i allefall?
stefan Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 hehe. kråkene flyr rundt her utafor og aner fred og ingen fare! om 24h skal de få se noe "rart"!
Martin Ruter King Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Det vet Landbrukskontoret eller Lensmannen i distriktet Her er oversikten i Hordaland http://www.bjf.no/jaktutvalget/Kommunal ... 202010.htm" target="_blank Hvor fant du den lista? Du kunne ikke funnet en over oppland ?
dridungen Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 4 timer igjen nå. Ingen erfaring på rev, men lov til å håpe.
Martin Ruter King Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 fanken å altså .... sku jammen meg ønske je vart født to måneder før
2rbjørn Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 fanken å altså .... sku jammen meg ønske je vart født to måneder før er det ingen som kan ta deg med på opplæringsjakt da?
Martin Ruter King Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Nei Har prøvd å spørre overalt men får ikke til noe desverre ....
KJ-Gerilja`n Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 klar for jakta nå får ikke lagt inn bilder....??
Martin Ruter King Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Får du ikke lagt til bilder? Last dem første opp i "Galleri" så finner du bildet og kopierer den teksten over bildet og limer den ikke her. Så markerer du den (Sånn at den blir blå) og trykker på "img" Det skulle funke
stefan Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 fysj! vind og regn ute ... ikke en kråke å se! Sesongens første kråke faller neppe i natt.
joakim88 Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 her regner det og er ikke det beste været og jakte i, men jeg satser på bedre vær i morgen eller utover natta reven skal tas i kveld/ natt :)
Martin Ruter King Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Hei. Vet ikke hvorvidt dette passer inn her, men siden jeg har tenkt til å bruke den til høstens jakt så tipper jeg det går bra Men dette er altså en "Billig" camo kan man si... den er kjøpt i utlandet (Helt ny) for ca. 190 kr.... Men det jeg lurte på var om den duger til noe. hvor "Nøyaktig" må en camo være før den er anvendbar? Den bråker faktisk ikke, så det er jo en bra ting. Men det er mange her inne som kan mye mer om dette enn meg, så om dere kunne "Delt deres meninger" hehe, så hadde det vært fint Selv om ett bilde kanksje ikke er mye å gå ut ifra. Mod. må gjerne fytte dette altså, vis det ikke passer inn her..
ramski Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Lykke til alle som skal ut på ekspedisjon i natt! Skitt jakt!
SittingDuck Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 meldt bra i morgen. Jobber dessverre natt så må vente til utpå ettermiddagen i morgen. Skal uansett en tur med børsa. Verifiserte kulebanen idag og den holder mål. Stille er 30.06n også blitt: Knækk føttern folkens!
jtand Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 Kom nettopp inn døra fra sesongens første revejakt. Gikk langs fjæra med lokkefløyte og hagle. Og sannelig så jeg rev! Greide ikke å se størrelsen på reven i det lille sekundet jeg så den. Prøvde å lokke en stund til jeg ble lei og begynte å rusle avgårde igjen. Det er da jeg får dette uvanlige synet; en lirype som letter fra fjærsteinene! Den fløy ikke så langt, så jeg fikk se den, ikke bare en gang, men tre ganger lettet den. Så synd at jeg ikke hadde fotoapparetet med. Det er forøvrig ikke første gang jeg ser rype ved sjøen.
KJ-Gerilja`n Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 stemmer det bildet ja... er bare jeg som ikke skjønte detta bilde greiene.. ikke ble det noe rev i morges heller.. hadde noen rådyr i siktet da.. to geiter og en liten spiss bukk.. men får vell vente litt med de.. var rett før en feiiiiiiit rød katt gikk som rev her i morgen timene...
Martin Ruter King Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 stemmer det bildet ja... er bare jeg som ikke skjønte detta bilde greiene.. ikke ble det noe rev i morges heller.. hadde noen rådyr i siktet da.. to geiter og en liten spiss bukk.. men får vell vente litt med de.. var rett før en feiiiiiiit rød katt gikk som rev her i morgen timene... Forresten kom på en ting nå Du bare høyreklikker på bildet, trykker "Kopier bildeadresse" og limer den inn her Det funker og Edit: Veldig fin rifle forresten, hva slags rifle er det? Hvor mye er det for ei sånn? Og kikkert evt. pakke?
KJ-Gerilja`n Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 det er en howa houge i 308 med niko 3-12.52 og sonic 45 demper pakke fra jaktdepoet i drammen trur jeg ga rundt 10 for den....
Martin Ruter King Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 det er en howa houge i 308 med niko 3-12.52 og sonic 45 demper pakke fra jaktdepoet i drammen trur jeg ga rundt 10 for den.... Ok Ikke så aller verst pris på den, men trur jeg kjøper meg ei "Litt" billigere å starte med Men... jeg har altså ikke ANELSE når det kommer til rifle og kaliber Osv. Men hva er best av feks. 308, 30-06, 6,5x55 Osv? Og hva betyr det... som sagt NULL anelse... Kunne ikke forklart hva som er best på hva osv? skal ha ei børse til småvilt og rådyr
Ranger Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Jeg synes dette blir for mørk camo, det vil i de fleste sammenhenger synes for godt i kontrast mot feks sollys, da vil denne se mer eller mindre svart ut.
Recommended Posts