Jump to content

Hvilken vadmelsdress foretrekker du?


ersa

Recommended Posts

Ingenting som puster så godt som ufóret vømmøl da!

De KAN være litt kjølige hvis det blåser mye. Da blåser det tverrs igjennom.

Hvis det regner, mye, så blir vømmøl våt og tung, men som regel så blir man ikke kald. Det kan ta litt tid å tørke en søkkvåt vømmølsdress. Noen bukser kan klø litt hvis man går uten langt undertøy litt tidlig på sesongen, og er litt sensitiv mot dette.

Men noe mere lydløst skal man lete lenge etter, hvis det da ikke er satt på for mye annet stoff på dressen, slik at det støyer.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Trapperman meinte uten dei dårlige puseteenskapene gore-tex har i forhold til vadmel? Eg har ein slik Jegma dress ,men den er ikkje 100% ull, trur det er 70% Dressen er ok,men bomullsforet i jakka kunne eg godt klart meg uten.Foret gjer den nok meir vindtett og varm,men det kan bli for varmt ved bevegelse .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt den gamle svenske forsvarsdressen ein del. Heilt suveren i kaldt ver, i alle fall buksa. Jakka er veldig tung og veldig åpen i halsen.

Tjukk vadmel er nok ikkje det beste å bruke i skikkeleg vestlandsver, og heller ikkje på veg opp dei bratte liane, so det vert nok aldri vadmel som blir primær-dressen på jakt heromkring.

Men til sitt bruk; Glimrande!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid brukt lette jakt/fiske dresser med overtrekksdress (løvcamo) fra 11 august til starten på småviltjakta den 10 sep. Etter denne datoen plukker jeg frem vadmelsdressen. Den følger meg til jaktslutt den 23 des, men blir også brukt til fangsten etter jul/nyttår.

Jeg jakter og fangster i Telemark, Buskerud og Vestfold.

Link to comment
Share on other sites

http://www.micklagaard.com/" target="_blank

 

Disse her snakket jeg med på IWA i fjor. Disse dressene var helt topp, og er laget av overskudds-stoffet fra det svenske forsvaret. De kjøpte alt.

Det eneste ankepunktet jeg hadde på deres kolleksjon da, var nettopp at man ikke kunne få de uten fór, som et alternativ. Denne fargen er den mest tilpassede for skandinavisk natur synes jeg.

 

Så har du disse, men de har jeg ingen erfaring med selv:

http://www.vermontgear.com/83XLF.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år brukt den svenske uniformsdressen i vadmel. På buksa har jeg tatt bort den store lårlommen. På jakken har jeg byttet knapper, brukt lommen fra buksa til å sy radiolomme som er der radiolomme skal være: Høyt oppe på venstre skulder. Så har jeg sydd solid glidelås i jakken. Dette går så langt opp at jakken blir tett i halsen. Til sammen har dette blitt en super jaktdress som jeg er meget glad i.

Link to comment
Share on other sites

Hjortetrekk: Kjøp deg en dress, gå på med saks og symaskin, eller allier deg med noen som kan hjelpe deg, så får du dressen akkurat som du vil. Jeg fant arbeidsbeskrivelse i ett eller annet jaktblad for mange år siden. Jobben var ikke verre enn at jeg med dusinvis av tommeltotter fikk det til.

Link to comment
Share on other sites

Heimelaga er det beste. Da får man det slik man vil ha det, og man kan forsterke der det trengs fra børjan. Bruker skinnforsterkning på skuldre og på bukseræva. Bruker da en myk type skinn. Og bare for å si det slik så er det vel ikke noe som puster så godt som vadmel, og blir det vind er det bare å trekke på seg overtrekksklær i tettvevd bomull.

 

Men bevares - har da goretex klær også - alt til sitt bruk ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
ABC Fritid har et begrenset utvalg (i str) igjen av JahtiJakt Vadmelsdress grønn. Det skal komme en ny grå til høsten. I tillegg skal det være mulig å skaffe Malungsfors/Edvartsson sin håndsydde svenske vadmelsdress:

http://www.edvardson.se/klader/vadmalsklader/vadmalsjacka-edvardson.html

 

Må bare avkrefte ryktene om den grå - den er designet og testprodusert, men vår leverandør hadde bestemt seg for å droppe produksjon av denne enn så lenge... Dessverre...

 

Restlager av grønn JahtiJakt vadmelsdress er med på årets Elverum-messe, og kan være siste sjanse for å skaffe et eksemplar...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...