Jump to content

Dreie hylsehals


The Kid

Recommended Posts

Hvilkene mål brukes når en skal dreie av hylsehalsen, eventyuelt hvor finner en disse måla?

En bør vel dreie av omformede 223 hylser som er formet om til 7mm T/CU

eller på 30BR hylsene bør vel og dreise litt ??

 

Tenker da på tykkelsen av godset.

 

Tenker altså ikke på hylse lengden.

 

Håper noen kan svare noe på dette.

 

Jeg har bestilt en:http://www.abcfritid.no/produkt/hornady-neck-turning-tool?c=annet-ladeutstyr

Med de aktuell pilotene.

Link to comment
Share on other sites

Tykkelsen er vel oppgitt iht kammerspec f.eks ".268-neck"..

Artig verktøy, jeg har vært på jakt etter noe tilsvarende.

Mens vi er i det; noen som har et tips til et rimelig, men funksjonelt verktøy som han brotsje innsiden av neck?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun sett dette til neck turner, eller som ekstrautstyr til vanlig hylsetrimmer. Hvis du vil ha en snasen neck turner med innvendig kutter også, så kan jeg anbefale k&n sin. Komplett neck turner og expander kommer på ca 1050-1100 levert til Norge med mva og tollgebyr. Den kan også kobles til micrometer, dem selger analog til ca 300kr med mva, eller så kan man kjøpe digital på ebay til ca 200-250 levert.

https://www.kmshooting.com/catalog/neck-turner-tools/micro-adjustable-neck-turner_complete_carbide-cutting-pilot.html

https://www.kmshooting.com/catalog/case-neck-expanding-tools/expand-iron_complete.html

Link to comment
Share on other sites

Det er to grunner til å dreie hylsehals utvendig, du vil ha den tynnere eller du vil ha den jevnere.

Har du ikke behov for tynnere hals (se toaals posting) og heller ikke skyter i divisjonen for ekstrempresisjon kan du la det hele være. For en tynnere hals tåler mindre før den bulkes. Det er vanligvis ikke behov for innvendig brotsjing når ei hylse neckes opp, da halsen blir noe kortere. Smultring opptrer i størst grad når hylsa neckes ned og en del av skuldra blir til hals med tykkere gods.

Link to comment
Share on other sites

Tykkelsen er vel oppgitt iht kammerspec f.eks ".268-neck".

 

Men hvor finner du dette da?

Spør sikkert dumt nå, men jeg har ikke sett noe om dette i ladebøkene mine..

Heller ikke på nettet.

 

En link til dette hadde vært stas.

Link to comment
Share on other sites

Er dette piper du allerede har og evt har skutt med?

 

Har du hylser som er skutt i kammeret måler du ganske enkelt diameter på halsen og legger til 0.001" evt ~0.03mm fordi messingen fjærer litt. En annen kvikk test er å føre ei kule ned i en skutt hylse. Går kula greit ned i halsen er du på trygg grunn når det gjelder klaring.

 

Kan du heller skrible ned litt info om de aktuelle pipene så slipper vi å gjette hva du trenger å vite.

Link to comment
Share on other sites

Dette er foreløbig bare et generetl spørsmål..

Siden jeg ikke fant noe info om dette på nettet.

 

Jeg trodde det var standat mål på dette, akutat som det er på trimlengden.

Og at alle som skyter BR dreiv med dette.

 

Jeg syntes du ga en god forklaring til det jeg tenkte på.

 

Har dette noe for seg på standard kalibere for og få en gjevner hylsehals??

 

Så lader jeg 7mm T/CU med og utvide 223 hylser. trengs dette der??

Her kan jeg jo skyte å måle som du forklarte.

 

Har tenkt på og bygge meg en rifle i 30BR på sikt. Så derfor kom jeg på dette.

Den rifla hadde jeg tenkt og brue til sub prosjek..

 

Så jeg gjetter vel egenglig litt selv også..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser jeg uttrykkte meg litt uklart. Neck-målet er som regel spesifisert på brotsjen,- noe piper som blir brotsjet litt sært får dette preget på løpet som info..

(f.eks så preger vi vel ofte 6,5'en med scan,- for å indikere kammerdimisjonene)

Link to comment
Share on other sites

har styrt litt med dette da eg i tidsnød( gadd ikkje vente på ny brotsh) klarte å bygge 338 lm med tight neck.veldig lite info å finne om dette runt om så det blei litt prøving å feiling.

saldoen blei å legge hylsehals 0.03mm under kammer dim dette funker forsåvidt greit mye styr å lage til hylsene men nå er det bare å skyte presse ut tennnhette fylle opp m krutt å i med kule

Presisjons messig tviler eg på at det har no for seg.

på den TCU en må du vel dreie da du får "smultring" på hylsa det gjør i allefall eg på 222X6,5.

Br en kommer vel an på brotshen du bruker

 

S

Link to comment
Share on other sites

0,03 mm er i minste laget egentlig dersom jeg forstår deg rett. 0,015 mm klarering mellom hylse og kammer (rundt hele) er nesten halvparten av hva jeg føler meg komfortabel med. Sier ikke at det ikke går, men det er inge grunn til å ha det for tight heller.

 

Om du har 0,03 mm klaring rundt hele så ser jeg ikke noe problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hva ønsker du å oppnå?

Hva er gjort/skal gjøres med resten av rifla?

Hvem skal gjøre dette?

 

Her kommer den korte versjon: Skal du delta i BR med tanke på å hevde deg nasjonalt/internasjonalt?

Har du svart:Ja = Greit.

Har du svart: Nei = Drit i det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ladebok #6 på side 106

Ladebok #5 på side 146

Ladebok #4 på side 247

Ladebok #3 på side 302

 

Det du kan gjøre er å få børsemaker til å bruke en Match-brotsj som gjør at du akkurat ikke trenger å dreie hylsehals. Jeg har en slik brotsj i min 6,5-284. Den brotsjen er laget spesifikk etter hylse og kule.

 

Samtidig så har jeg som noen vet, en .6PPC bygget av Borden Rifles i USA med tanke på NM/EM/VM osv. Her er rifla tunet max for å utnytte regelverket.

Det er INGEN i Norge/Sverige jeg hadde brukt som børsemaker til dette! Nærmeste er Åland med Stenroos som vet hva dette handler om.

 

Som andre har vært inne på så står ikke dette noen steder. Det er brotsjen som avgjør dette!

I min .6PPC så er det .262 neck, her blir hylsene dreiet i 3-4 omganger. Hylsehalsen er like tynn som et sigarettpapir (nesten) Halsen blir dreiet ift hvilken kule du skal bruke, da det er en liten forskjell på disse også.

Min hylse med mine kuler måler .2605

 

IKKE spør meg hva dette er i mm, har aldri brukt mm, kommer ALDRI til å bruke mm her!

 

Jeg får stadig vekk mail med forskjellige spørsmål, det være seg noen som skal bruke en Mauser de har fått og spør om de vil tjene på å sette inn matchløp på denne kassa osv...

Andre skal bruke ei Rem.700 kasse, men vil ikke ta kostnaden med oppretting av kasse i alle ledd.

 

DA BLIR DET MENINGSLØST!

(sikkert ikke svaret du ønsket å få?)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Drar opp denne tråden igjen...

 

Nå er det vel opplest og vedtatt både i denne og i en eller to andre tråder at å dreie hylsehalser med mindre enn har ett kammer som krever det er bare å droppe med tanke på hva som er vitsen..

 

Men så sitter enn jo å surrer på laderommet og tok til å gå gjennom en lott med 308 hylser som er skutt 4 ganger, og ser når jeg bruker denne hals dreieren så er der stor forskjell på gods tykkelsen rundt på en og samme hylse. Har snurret ca 20 hylser nå (norma) og ser at 3/4 av hylsene så tar enn av litt på ene siden (ca 1/3 av omkretsen).

 

Og når enn da tenker på dette med jevnt kulehold og alt slikt (jada, sikket ikke noe for seg i stander kammer, men greit å øve seg på stander kammer før enn får noe annet seinere ei gang kanskje). så skulle enn tro at det selv i stander kammer var en fordel at der var like mye gods hele veien rundt hylsehalsen.

 

Noen som har noen tanker om dette?

 

Som sakt så nå dreier jeg det bare så den akuratt "slikker" på 3/4 av hylsene jeg har prøvd, bør jeg stille den så den slikker helt rundt på så godt som alle hylsene?

 

Jeg dreier ikke nå for å få en gitt diameter, men for å få det jevnt på alle hylsene (og ender jo da opp med en gitt diameter)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke dreier for jevn tykkelse mellom de forskjellige hylsene vil du alikevel stå igjen med forskjellige kulehold fra patron til patron. Du er altså like langt.

 

Et annet element ved å dreie ned hylser som du bruker i et standardkammer er at du kan få litt vel stort spill mellom hylsehals og kammer. Det er ingen fordel rent presisjonsmessig, og det er ei heller noe stor bidragsyter i forhold til levetid på hylsene. De vil også ende opp med å strekke seg noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Så klart snakk om å dreie alle like for å gi likt kulehold, og det er snakk om å dreie ei minimum, gjør litt forsøk på noen norma hylser nå i 308win, mest bare for morro skyld, men dreier nå av de så pass at på "de fleste" hylsene"slikker" den av litt rundt hele. Enkelte er der jo da mye å ta på ene siden og enkelte er så tynne på en side at den ikke tar noe. Vet at på stander kammer er det en fordel å ha "mest mulig gods". om det vil gi noe merkbar forskjell på presisjonen tviler jeg nå på (da må der er bedre skytter til), men gir liksom litt god følese å vite at enn kanskje har gjort noen tiltak som kan bedre presisjonen teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo prøvd å dreie litt her og der ila. årene. Både i 6.5x55 og 6.5-284 bla. gode rifler som skjøt <10mm 5@100 på gode dager, men ikke alltid - fabrikkrifler og customrifler med "customkammer", men ikke "tight neck". Og ei "problemrifle" som skjøt ~20-25mm hele dagen, men ikke under.

Både metoden der en tar bare de høyeste toppene av godset rundt og drar av hele. Selvsagt til samme mål på alle hylsene.

 

- ingen forskjell,

i 6.5x55 brukte jeg for lenge siden RCBS sin "jalla" sveive trimme- og dreiedings, og jeg er overbevist om at presisjonen ble dårligere. I alle tilfellene ble ylselevetiden dårligere, da jeg ikke klarte å unngå "spor" rundt etter dreiestålet, og disse fungerte som bruddanvisning.

 

I en .223 så har jeg også syslet og dreid litt. Både i et vanlig "match"-kammer, og i et semi tightneck, "no-turn" kammer - det er slik at fabrikkammo kan skytes, men heller ikke mer. Uansett så fungerer det i disse to kamrene.

 

Men jeg gjorde 3 ting i denne rifla som jeg ikke gadd å skille effektene av.

- jeg dreide halsene, og polerte dem med stålull

- jeg glødet halsene ved 400-450° (IKKE varm hylsehodet, jeg prøvde det også...)

- jeg satte kulene til riflingen, men presisjonen er vesentlig forbedret ved de to tiltakene over også med friflukt.

 

.223 rifla er helt ut custom og kammeret er spesifisert av meg, etter diverse spekulering, nettsurfing, lesing, og forhør av BR-folk, og det virker. Når jeg gjør alt riktig (forbanna sjelden), så skyter den 4-8mm samlinger på 100m og 50-70 på 500m, 5skudd.

 

Så hva fant jeg ut:

Jo, dreiing bidrar ikke til noe som helst annet enn arbeid i fabrikkrifler (her Sauer 200STR, S&L M97 og Kongsberg M67), muligens økt hylseforbruk...

Dreiing sammen med gløding av halser hjelper på presisjonen i customkammer som er godt laget, av en dyktig børsemaker.

 

 

http://varmintal.com/arelo.htm

http://www.6mmbr.com/neckturningbasics.html

http://www.6mmbr.com/annealing.html

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

da har jeg fått testet litt dette utstyret fra hornady.

 

for å dele det i to, en ang utstyret, og en ang hylsene..

 

Utstyret: joda, ikke dum denne, hvor vidt BR ekspertene ville godkjent den vet jeg ikke. Men jeg likte den. Eneste jeg ikke likte var hylseholderen, den var i mine øyne ubrukelig, snurre hylsene som enn nærmest bare holder i hånda gav heller ujevnt og frynsete resultat. Løsningen ble Lee sin hylseholder som passer i drillen, og med drillen på stativ og satt til jevn fart var det null problem å dreie jevnt av hylsene.

Basert på fri synsing har jeg valg en "universal" innstilling av denne, dvs, når piloten er satt i skrur jeg "kniven" helt mot piloten også 13 streker tilbake (micrometer streker??), det ser ut å være god fisk for å gjøre hylsene noe jevnere med tanke på brukt i stander kammer.

 

 

Hylsene: har prøvd denne nå på 50 norma hylser 308win, 50 RA hylser 6,5x55 og 50 normahylser 6mmBR. Min koknklusjon så langt: Normahylser i 308win har veldig ujenv hylsetykkelse rundt halsen, de fleste hylsene blir "slikket av" på godt og vel halvparten av runden rundt. RA hylser i 6,5x55 har så godt som samme tykkelsen hele veien rundt halsen men det er store variasjoner fra hylse til hylse, noen tar den null på mens andre skrelles det av tykke lag. 6mmBR hylsene fra Norma var i så måte de beste, de fleste ble slikket ca 3/4 rundt, gjerne noe mer, og det var svært tynt lag som ble skrelt av. Så dette var helt klart de jevneste jeg har sett så langt.

 

så med tanke på jenvt kulehold ser jeg for meg at det kan ha noe å si på stander kammer også (om ikke annet gir det en bedre følelse å vite at enn har gjort det), noe målbare resultater blir det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...