Jump to content

Speedloadere i felt.


Jonah-Hex

Recommended Posts

Har man lov til å fylle opp 10 speedloadere og bruke en på hver standplass i felt løypen?

 

Jeg mener ja, da jeg ikke klarer å finne ordet speedloader eller hurtig lader i felt reglemanget.

Diskuterte dette på forige felt stevne og flere mener hvist at det er forbudt.

Var det det tidligere?

 

Eller tar jeg feil?

Da hvor står det at det ikke er lov?

Link to comment
Share on other sites

Om du velger å oppbevare ammoen i 10 speedloadere, i orginalesker eller i plastesker, bør være opp til deg. Poenget er at du ikke tar dem frem før du er fremme på standplass og får kommandoen "Fyll tønne".

Link to comment
Share on other sites

Om du velger å oppbevare ammoen i 10 speedloadere, i orginalesker eller i plastesker, bør være opp til deg. Poenget er at du ikke tar dem frem før du er fremme på standplass og får kommandoen "Fyll tønne".

 

Det er våpen og magasin som skal vere nedpakka fram til kommando "Fyll tønne...". Ammoen kan du gjerne ha framme heile tida. Jfr. 8.25.2.7. og 8.25.2.10.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne prøve den forståelsen av reglementet. Jeg opplever stadig at fagkomiteen må lage tillegg fordi noen forholder seg kun til bokstav og ikke til mening. Om noen prøver ut din fortolkning, formoder jeg at det snart kommer et tillegg med "magasin/speedloader".

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto det slik at trådstarter snakker om 10 ferdigfylte speedloadere. Jeg tror det er lov så lenge de er nedpakket frem til kommando "Fyll tønne".

 

PS. Dette er et område hvor jeg synes vi i NSF ligger etter NFPS. Sikkerhet må knyttes til våpenet. Ammo og magasin er ufarlig. DS

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er det vel sånn at magasin/tønne skal være tomme frem til kommando blir sagt. Er jo vel strengt tatt mer makk med 10 magasiner enn å lade 5-6kuler for hver bane, går selv normalt sett bare med våpenet i hylster og kulene i lommene på felt. (bruker å spørre om man kan bære i hylster på forskjellige stemner, men ikkje vært borti eit nei enda :) )

Link to comment
Share on other sites

For å presisere hva jeg tenkte:

Et belte med 10 ferdig fylte speesloadere i taske / r, og våpen i hylster.

 

Ser ikke helt forskjell på det og å ta opp en eske og fylle tønnen.

 

Jeg er mere vant til pistoler og tror i hvertfall at jeg raskere kan fylle 6 skudd i et magasin en ei tønne. (Ja, dette går kun på trening). Det er spesielt kjeldelig hvis jeg som eneste på laget skal skytte magnum og må lade opp etter at de andre har skutt.

 

Til de som snakker om / tenker på sikkerhet:

Det burde være lov å fylle magainene når du ville underveis. 10 ferdig ladede magasiner i belte burde ikke vært noe problem.

Men det brude vært forbudt å bære våpen i hånden eller "ta på det", untatt i safe sone eller på stanplass etter kommando. Det værste på felt er vel rundt kiosk/påmeldings området hvor alle skal se på alle andre sine våpen eller vise sine egne. Og "alle" peker i alle retninger.

Etter NFPS reglene så hadde antagelig 50 - 90 % av de som kommer på et felt stevne blitt disket for brudd på sikkerheten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt speedloader på stevne. Jeg hadde bare en. Mellom hver standplass fylte jeg speedloaderen, og man sparer litt tid, dvs man bruker dødtiden mellom standplassene til å redusere stresset på standplass. Mest mentalt, men jeg skyter bedre når jeg er avslappet...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Er inne på samme som Jonah-Hex. Påfylling av magasin og speedloaders er noe som utföres av de fleste jeg ha gått sammen med på feltstevner. Såvel i klubbene som på åpne stemmer. Jeg kan ikke påstå att jeg föler dette som noen trussel mot sikkerheten.

Det som jeg reagerer mere på er att våpen holdes i handa med fingeren på avtrekkeren i tid og utid samtidlig som det pekes til höyre og venstre. Dette gjör att jeg til tider föler meg ukomfortabel.

 

Bonusen med att ordne påfylling före standplassen er også att ting da går fortere på standplassen og det er jo der köene normalt oppstår.

Link to comment
Share on other sites

men no er det jo slik etter feltreglane at du blir straffa om du fyller magasin mellom standplasser.

Det er litt dumt å legge seg til den vanen da.

Det står jo at det skal vere nedpakka mellom standplasser.

( dette gjelder antakeleg ikkje hurtiglader )

 

Etter første advarsel er det jo 2 poeng trekk for kvar gong du blir merka

Link to comment
Share on other sites

Mye uvitenhet om reglementet her, så jeg kan på det varmeste anbefale å studere litt.

http://www.skyting.no/SiteCollectionDoc ... er2011.pdf

 

Følgende gjelder:

- Det er ikke tillatt å fylle magasin før på kommando.

- Fylt hurtiglader til revolver er tillatt, da den ikke er et magasin (magasinet til en revolver heter tønne).

 

Ref:

8.25.2.7 Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg

om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette

bekreftet av standplassleder.

 

8.25.2.11 Blir våpen pakket ut eller plugg fjernet før kommando ”FYLL

MAGASIN OG TØNNE” eller magasin fylt med patron(er), skal det gis

advarsel 1. gang det skjer. 2. gang og etterfølgende ganger dette

skjer, skal det trekkes 2 poeng hver gang, det skjer i øvelsen.

 

8.25.7.8 Forflytning

Ved forflyttning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er)

være pakket ned.

Link to comment
Share on other sites

Men selv om reglementet ikke sier noe om hurtigladere, er det mange stevnearrangører som har følgende tekst i feltreglement eller baneregler:

Våpeninspeksjon etter alle serier, dette gjelder alle øvelser. Ikke tillatt å fylle magasin, tønne eller hurtiglader mellom standplasser.
Gjerne med henvisning til NSF reglement for Feltskyting 8.25.1 – 6.

Hva gjelder da? Står arrangøren fritt til å "finne på" egne regler? Det er vel uansett fornuftig å innordne seg de reglene som er...

Link to comment
Share on other sites

Arrangøren står selvsagt ikke fritt til å pålegge noe som ikke er nedfelt i reglementet.

Det er selvsagt fornuftig å følge de reglene som er, men det er ingen som kan pålegge regler som ikke er.

Hurtiglader er ikke nevnt i det hele tatt i gjeldende reglement.

Slike soloutspill er kun med på å skape tvil rundt reglementet.

Personlig skulle jeg gjerne påbudt beskyttelsesbriller ved feltskyting, men siden det ikke er påbudt i reglementet kan jeg ikke tvinge noen til det selv om jeg står ansvarlig for stevnet.

Anmode kan jeg, men ikke pålegge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt "Hurtigladere" i felt sammenheng. Jeg syntes det var tidsbesparende, og at jeg hadde full kontroll på antall patroner jeg hadde med, samt at de ligger godt beskyttet, men det kommer ann på modell/merke man velger. Man fikk ladet kjapt, og dermed fokusert mere på skyteprogrammet/øvelsen. Gikk over til et annet hylster i år, og har ikke helt funnet en grei plasering til hurtigladerne ennå på den nye belte.

Men noe av det som gjør folk skeptiske ang "Hurtigladere" ,er vel at det kan forbindes med praktisk skyting, OG DET ER AKKURAT DET DET ER....PRAKTISK!!

Link to comment
Share on other sites

Kunne selv tenkt meg å gått rundt med det på praktisk belte egentlig, men når det kommer til at man har 10 standplasser begynner det å bli bra vanskelig og egentlig, har jo da 10 magasiner, har 4 på beltet nå og det er allerede omtrent midt over eine rumpeballen, skal man ha plass til 6 holdere til så sliter ej med plassen, spesielt siden man ikke kan ha dem frempå tilfelle liggende eller knestående :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Selv foretrekker jeg att det brukes "propp/plugg" som er signalrød og som settes i kammeret alternativt en plate som ligger i bakkant på tromma hvis det er revolver. Da går det fort og enkelt att se att våpnet er ufarlig.

Med en propp i kammeret kan du plukke hvor mye du vill med magasin og ammo for våpnet er ufarlig uansett, da ser det også bedre ut ved parkeringen/våpenkontrollen eller hvis noen må skru på siktene ut ei feltløypa.

Link to comment
Share on other sites

Men selv om reglementet ikke sier noe om hurtigladere, er det mange stevnearrangører som har følgende tekst i feltreglement eller baneregler:
Våpeninspeksjon etter alle serier, dette gjelder alle øvelser. Ikke tillatt å fylle magasin, tønne eller hurtiglader mellom standplasser.
Gjerne med henvisning til NSF reglement for Feltskyting 8.25.1 – 6.

Hva gjelder da? Står arrangøren fritt til å "finne på" egne regler? Det er vel uansett fornuftig å innordne seg de reglene som er...

Hvis du ser i det gjelden regelverktet, som El Gringo har linket over, så står det ikke noe om slikt i 8.25.1 - 6. § 8.25.4 -6 er borte (hvis det var i det gamle).

Så ja, de er det noen som finner på regler. Men jeg har ikke tenkt å fylle hurtigladerne MELLOM standplasser, men ha dem ferdig fylte før jeg går ut!!

Vet det er vanlig å "finne på regler" når det gjelder våpen søknader, men har vi begynnt med det når det gjelder felt regler også?

Link to comment
Share on other sites

Jo, da. Det kan sikkert tolkes til å bety at man ikke skal fikle med patroner og hurtigladere på vei i løypa utenom standplassene, mens det fortsatt er tillatt å ha dem ferdig ladet før man går ut.

Men, som El Gringo påpeker, kan ikke en arangør pålegge deltakerne noe som ikke står i regelverket. Det betyr at slike "lokale regler" i beste fall er egnet til å forvirre og i verste fall starte en krangel midtveis i løypa om hva som er lov eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Med en propp i kammeret kan du plukke hvor mye du vill med magasin og ammo for våpnet er ufarlig uansett
Famous last words. Alle skjønner at et våpen med propp i kammeret ikke kan avfyres, at et tomt våpen ikke kan avfyres, at et sikret våpen ikke kan avfyres, -- det betyr dog ikke at man ikke alltid skal håndtere våpenet som om er det ladd.
Link to comment
Share on other sites

Det paradoksale når det gjelder propp er at feltreglementet krever godkjent propp/plugg samtidig som Fagkomite Pistol ikke har godkjent noen propper/plugger. Så man må bare kjøpe den proppen man sjøl syns er bra og satse på at arrangør/dommere godtar at man bruker den. Sjøl syns jeg det funker bra med hylster.

Link to comment
Share on other sites

Sett utenfra er det et ganske merkelig å anse et ladd magasin noe mer farlig enn å ha lomma full av ammunisjon, så lenge ingen av delene nærmer seg våpenet annet enn på standplass. Det er også et litt merkelig fokus. Det er jo våpenet som skal anses og behandles som farlig, uavhengig av om du tror at det ikke er ladd. For å ta IPSC/NFPS som eksempel igjen, så er det svært strenge regler på når og hvor man kan håndtere eget våpen, mens man med ett unntak alltid kan håndtere ammunisjon. Bryter man de reglene, f. eks ved å plukke opp eget våpen om det faller ut av hylsteret (utenom safety-området), så blir man diskvalifisert fra hele stevnet.

Link to comment
Share on other sites

For å ta IPSC/NFPS som eksempel igjen, så er det svært strenge regler på når og hvor man kan håndtere eget våpen, mens man med ett unntak alltid kan håndtere ammunisjon. Bryter man de reglene, f. eks ved å plukke opp eget våpen om det faller ut av hylsteret (utenom safety-området), så blir man diskvalifisert fra hele stevnet.

 

Nå er det litt flere RO'er per deltaker i praktisk enn i felt. Da må man ha idiorsikre regler. Da er det greit at ingen magasiner er fulle för kommando er gitt, men i forhold til hurtigladere, så er dette en avsporing.

 

Öivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...