Jump to content

Browning maxus


revjeger

Recommended Posts

Da ble det en Maxus "strå" camo utgaven. Gleder meg til Onsdag hor vi skal ut og teste nye fantomet, skal prøve div ammo på pappskiver og telefonkataloger. Så får vi se hva som går best.

Neste nå er vel bare å bestille mec 9000 ladepresse slik at vi får litt masseproduksjon på ammo :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

kjøpte meg ei browning maxus sporting carbon for 2 mnd'er siden nå, ei kjempe hagle og skyte med!! så lenge den veksler...

har skutt ca 200 skudd helt smertefritt!, og først nå byner hagla og bli trøblette, hu vill rett og slett ikke veksle lerduepatroner mere, skyter da med gyttorp steel max. og jeg mener da at ettersom det egentelig er ei lerdue hagle, så bør den kunne veksle alle lerdue patroner uten problem, selv etter 200 skudd. har tatt opp børsa og tatt vekk ALL gammel olje og fett, og hatt på ny olje, men uten at det hjalp. så ja, VAR veldig fornøyd med hagla :roll:

veit ikke om det er flere som har hatt samme problem? :|

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Gyttorp sine leirduepatroner har aldri vekslet skikkelig i min maxus.

 

Min nye, men innkjørte Maxus veksler heller ikke på Gyttorp steelmax 24gr leirdue partroner, har aldrig sett én slik veksle.

Andre, "diverse gammelt vræl" 24gr skudd funker pålitelig.

Har enda til gode å finne ut av hva blir erstatningen for Gyttorp,

konklusjonen må være at gyttorp har en veldig pinglete ladning.

 

Det ville vært fint hvis noen hadde forslag til leirdueammo som funker fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Melder meg inn i klubben.

Maxus comp ervervet.

 

Har kjørt 50gyttorp trap. 3 skudd vekslet ikke.

 

Ellers er det noen ting som jeg føler burde vært bedre.

Kammen har aaaaaaaaaaaaaaaaaalt for mye fall.

Min Beretta 686 passer meg perfekt uten justeringer.

Stortsett alt av kvalitetshagler jeg har "montert" har passet trynet mitt bra.

Jeg konkluderer med at jeg har et "normalt tryne"... :lol:

 

På maxusn har jeg satt inn BEGGE shimsene som skal justere fallet opp og opp+litt cast, og den er fortsatt for lav! :shock:

 

Browning selger 66 og 71cm versjoner får man inntrykk av. Jeg kjøpte 71cm men den var 66cm og så fikk man med en 1/2 terror choke som forlenger pipa 5cm. Føler meg litt lurt der.

 

Ellers er forskjeftet litt løst. Synes 16K for ei slarkhagle er litt mye. :mrgreen:

 

De medfølgene hi viz siktene er litt små synes jeg.

Jeg har et annet hi viz sikte på Berettaen med magnetbrakett, og det har mye større "dot"

 

Avtrekket er ikke premium. Mitt må iallefall poleres. kniiiirkpang! :roll:

 

Ellers fornøyd tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Da er Browning maxus composite 12\89 kommet i hus, og er kjempefornøyd med hagla.

Etter å ha montert kolbeforlengerne som fulgte med så passer stokken meg perfekt, her ser jeg kornet rett over sikteskinna, og ikke slik som flere o/u hagler jeg har prøvd der kolben blir alt for høy for meg og jeg ser hele sikteskinna.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra info her :winke1:

 

Jeg vurderer selv å skaffe denne lekkerbiskenen, og har mest lyst på MossyOak-varianten, det eneste jeg egentlig gjerne vil vite angående denne modellen er:

 

MossyOak kommer kun i 12/89 - til de som har dette, hvordan veksler det 12/70 og leirdueammo?

 

Hvis 12/89 ikke takler dette helt perfekt blir det Hunter-varianten. Koster en tusenlapp ekstra, og kommer kun i 12/76, men er vel garantert i takle 12/70 og lettladet/leirdueammo.

 

Angående skranglete forskjefte: jeg tafset på en Composit-variant og jeg syntes også det var skranglete... Ufattelig snålt. Men det e er jo nok at det er 1-2 mm utight, og dermed får slark. Men dette skal IKKE forekomme på et så dyrt våpen. Noen smarte fikser til de som sliter med dette?

 

Men, på diverse videoer jeg har sett på YouTube og internett (reviews, reklame etc) ser det alltid ut som om MossyOak er tight :winke1:

 

Jeg vil ha Camo-varianten fordi den er kamuflert, og derfor lurer på dette angående 12/70 og 12/76 med tanke på veksling. Blir neppe å bruke 12/89-muligheten, men det er vel kjekt å ha så lenge de mindre patronene/ladningene veksler og fungere bra i dette lengre kammeret.

 

Noen som kan komme med litt info - eventuelt utfyllende info?

 

Alt tas imot med stor takk!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her er min erfaring etter 1 år med hagla Duckblind (camo) 12/89 Maxus:

 

Skutt 700 skudd 24g uten puss, ingen veksleproblemer.

Jaktskudd vekslet uansett.70,76,89

Gyttorp 24g stål veksler varierende når piston er pusset helt tørt.

Gyttorp 24g bly veksler uansett.

Saga,Fioccio et. Veksler uansett.

 

Slark har jeg ikke i min siden sjeftet forran er tight ca2mm som må trekkes litt hard på plass.

 

Avtrekk originalt på Maxus er en vits, men etter at doktoren hadde slipt og tunet avtrekkeren mitt er det 1mm kryp og så bang.

Haddeden siste milmeteren vært bortet så hadde avtrekkeren vært som en 682 jeg hadde.

Det sier litt om potensialet i avtrekkeren.

 

76cm løp blir ikke levert i Norden, det var det Norsk jakt kom frem til når jeg ville bestille dette.

66cm er originalt og det følger da med en Terror choke som bygger 5 cm så det "liksom" kan leveres med 71cm løp.

 

Balansen med 66cm er vanvittig god i mine øyne.

Halvauto har lange kasser noe som gjør denne løpslengen ideel til allround jakt mener jeg.

Men det skal nevnes at jeg liker lange løp så 76cm hadde vært fint om jeg hadde fått tak i dette.

 

Håper dette belyser litt for den som lurer på et kjøp.

 

(jeg selger aldri min sidenen dette er den beste halvautoen jeg har hatt gleden av og skyte med. Skal nevnes at jeg har prøvd MANGE.)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 71 cm løp på min composite. Fulgte også med en terror choke, slik at jeg kan forlenge til 76 cm.

Et lite tips ang. slark i forskjeftet. Hvis dere ser inni forskjeftet, vil dere se at det er limt inn små gummibiter som skal ligge an mot løpet. Disse er ikke bestandig nok. Jeg fikk tak i noe litt tjukk gummiteip som jeg klipte til i små strimler og limte på strategiske plasser innvendig i forskjeftet. Vips, så var den tight, og uten slark

:wink:

Link to comment
Share on other sites

@Jonas // Ruger

 

Fantastisk respons!! :D

 

Jeg liker å få first hand info, da det ofte er tusen ganger bedre enn et review gjort i løpet av en helg... Heh...

 

Virker jo som en deilig liten sak dette da!

Men da hersker det vel ingen tvil - det blir Camo :winke1:

 

Takk for kjapp og konsis info.

Link to comment
Share on other sites

hva med å bytte ut en gass drevet hagle med en rekyl drevet blyspruter:)

 

Ja som at de skulle veksle noe bedre...

 

Har samme problem med min maxus comp. 12/89.

Var på banen i dag. Hadde vekslingsproblem på annethver skudd :evil: Brukte nittedal sport 12/70 24g.

Har hatt problemer med annen leirdueammo også,men husker ikke specs. på dette.

Funker bra med jaktammo.

 

Ja, ikke bruk Nittedal Sport, samme problem dukker opp i mange andre hagler (Ja både "rekyldrevne" som eks, M2 og "gassdrevne som eks. Maxus)

En del uforbrent krutt, vekslingsproblemer og dårligere utgangshastighet.

 

Ingen logikk tilsier at 12/89 skal veksle dårligere enn 76.

Min 89er veksler ikke gyttorp lerdueammo 100% som nevnt. Men det gjør ingen andre semier heller, som jeg forstår det.

 

 

Kjøp mossy oaken du ;)

 

Jo faktisk, for noen våpen leveres med forskjellig stempel eller fjær for hva de er kamret for, En 12-89 må takle et bredere segment av ladninger.

Eks Super Vinci er lager for 32 - 64 g (rekyl) ca Det samme er SX3 12-89 og Maxus 12-89 (gass)

 

Kan ikke svare for super vinci men SX3 12-89 lader 24 g lerdue stål så lenge den pusses mellom noen hundre skudd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OK, hva er min g eller ounze for veksling som er nevnt i manualen?

 

Merkelig, for jeg har skutt et uttall Gyttorp steel max i min sx3 12-89 uten problemer i 1/4 og LM choke.

Men pusser etter hver tur på banen (magasinrøret og stempelet. Og seff ikke noe smøring der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som mye pussing og lite skyting.

Jeg skyter fort 1000 - 2000 skudd mellom puss om ikke noe har vært bløtt. Puss er da en 10 min lang affære, med fjerning av kruttslam og sot samt et par dråper olje i glidesporene til sluttstykke. Da pusser jeg ikke fordi noe har sluttet å virke, kun for " peace of mind". Hoveddietten er SteelMax pga lav rekyl og fint skuddbilde. Aldri noe tull med veksling.

Benelli Cordoba og Comfort.

Link to comment
Share on other sites

Nei,

Drar bare en en skotch brite svamp med litt solvent over magasinrøret så det er rent og en fille i og utenpå stempelet

Og en boresnake gjennom løpet. Tar maks 5 min.

 

Full rengjøring av våpenet gjør jeg et par ganger i året, gassporter i løp, avtrekksmekanisme, solvent renser stempel og pusser, oljer lett rekylfjære.

 

En dråpe olje på skinnene til bolten i ny og ne

 

Kjipt med de problemene, men du har en 12-89 og de er uansett i snitt mer leie på lette ladninger.

Var det mye sot på magasinrøret under stempelet når du fikk prob?

Har du ikke skutt mye med den kan det bedre seg men ikke forvent mye bedring.

 

Og når det gjelder behov for pussing er i snitt rekyldrevne bedre en gass

 

 

Foreslår forøvrig at du kjøper 24 g Saga Eurotrap eller evt 28 g trap patroner.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag med mitt nyervervede maxus sporting carbon 12/89 for å prøveskyte.

Skøt 25 skudd kent steel competition 24gr, og våpenet ladet ikke på noen av skuddene..

Er det på grunn av for stiv fjær at haggla ikke vekslet?

Kan det lønne seg å skyte noen runder jaktammo for å få myket opp fjæra?

Kan føye til at det var -14 på banen i dag, så kansje det kunne gjøre at det blitt treghet?

 

Mvh Vidar85

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar :D

Modified mener jeg den heter.

Er i allefall 3 strek på choken.

Kan det ha noen med at jeg ikke hadde fjernet oljen som er på våpenet når det er nytt da?

Ser for meg at det kan bli treghet med den oljen, og såpass kulde, men har ikke hatt halvauto før, så har egentlig ikke peiling..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Var på skytebanen i dag med mitt nyervervede maxus sporting carbon 12/89 for å prøveskyte.

Skøt 25 skudd kent steel competition 24gr, og våpenet ladet ikke på noen av skuddene..

Er det på grunn av for stiv fjær at haggla ikke vekslet?

Kan det lønne seg å skyte noen runder jaktammo for å få myket opp fjæra?

Kan føye til at det var -14 på banen i dag, så kansje det kunne gjøre at det blitt treghet?

 

Mvh Vidar85

 

Hva er min g eller oz nevnt i manualen for veksling?

 

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev tidligere at forskjeftet var litt løst. Dette resulterte i at det tok i stempelet og hindret veksling.

Jeg laga noen shims for å hindre at den klemte inn mot stempelet og det ser ut til å fungere.

 

Har ikke fått testet 24grams enda, men skaut nettopp 28grams dueammo (Nordic pidgeon, billigere enn den lokale lerdueammoen) og den vekslet 100%.

Tror dermed min Maxus er friskmeldt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Var på skytebanen i dag med mitt nyervervede maxus sporting carbon 12/89 for å prøveskyte.

Skøt 25 skudd kent steel competition 24gr, og våpenet ladet ikke på noen av skuddene..

Er det på grunn av for stiv fjær at haggla ikke vekslet?

Kan det lønne seg å skyte noen runder jaktammo for å få myket opp fjæra?

Kan føye til at det var -14 på banen i dag, så kansje det kunne gjøre at det blitt treghet?

 

Mvh Vidar85

 

Hva er min g eller oz nevnt i manualen for veksling?

 

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

 

Kunne ikke finne det i brukermanualen, så det vet jeg faktisk ikke..

Tok meg en tur på skytebanen i dag for å prøve haggla etter at jeg hadde tørrpusset den.

Ladet 2 skudd, og begge skudda smalt uten noe problem :D

Ble så glad av at haggla fungerte, så jeg fjernet magasinsperra, og ladet med 5 skudd, men da var den ikke like samarbeidsvillig.

måtte ta ladegrep på 5 av 5 skudd.

Tåler virkelig ikke haggla 0 grader engang, uten at den skal streike?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...