Jump to content

Browning maxus


revjeger

Recommended Posts

hallo :winke1:

 

 

jeg prøvde å søk på kammeret,men fant ikke noe.. er det noen inne her som har Browning maxus ? tror det blir det neste gang jeg skal handle meg ny halge.. også lurte jeg på om noen har erfaring med den ?

 

noe negativ eller positivt med den ? :wink:

 

 

Hilsen Revjakt :wink::!::!:

Link to comment
Share on other sites

JA, har lyst på den jeg å :) rart den har problemer med bly på figur egentlig... er 2 stk på banen jeg skytter som har Beretta Unica Xplor 400.. får veksle problemer dem å..jeg må bare le av dem, kommer med fine og slanke beretta'r.. og SÅ stolte eier. også får dem veksling feil, som * ikke * skulle skje med Beretta Unica Xplor 400...

 

har troa på Browningen maxus'n...

 

men ingen inne her på kammeret som eier en browning maxus ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har du først prøvd ei Browning halvauto blir du neppe å bytte til noe annet! Har ei gammel Auto 5 som har fungert i smertefritt i 30 år, aldri klikk eller ladeproblemer uansett vær.

Kjøpte Maxus Hunter i fjor og det er virkelig et flott håndverk. Prøvde diverse andre halvauto, både Winchester SX3 Flanigun (Verdens raskeste halvautomat), Franchi Fast Pro mfl, men det er Maxus som gir godfølelsen. Den svelger all ammo med et smil. Winchester SX3 er bygget opp med Brownings patenterte system og lademekanismen er den raskeste på markedet.

Har du mulighet til å prøveskyte, må du bare prøve. Anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

Har en maxus som jeg kjøpte litt før ferien. Den med grade 2 stokk.

Er fornøyd med den så langt. Har gått litt figursti med den. Aldri hatt halvauto før så var litt uvant, men det gikk seg til. :)

Det med vekslingsfeil har jeg og hatt. Det gjelder Eley sine patroner. Spesielt de røde. Etter hva jeg har hørt så sliter vist alle med de patronene.

Brukte selv Gyttorp Lead Max. Skifta hver gang med de.

Enkel å ta av løp på er jo en fordel. Har inntrykk av at det er viktig å gjøre rent der gassen kommer ned fra løpet. Blir ganske mye rester der, men det er jo enkelt å komme til da. Tar bare 5 sekunder så har du delt hagla.

Tror ikke du kommer til å angre på å kjøpe den.

Løp å kjøp :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann.

 

Jeg fikk for noen uker siden en Browning Maxus.

Hittil må jeg si meg veldig fornøyd. Digger SpeedLoad funksjonen (er min første halvauto, så uten at jeg veit eller kan noe om dette ble dette systemet presentert som en ny funksjon som ingen andre halvauto har, men tar forbehold om at det kan være feil) og at den er så kjapp å demontere. Har hittil skutt en 600-700 skudd uten puss og har enda ikke hatt en funksjonsfeil av noe slag. Pusset hagla for første gang for ca 50 skudd siden, og som Groovy sier bygger det seg opp et solid lag av dritt men virket ikke som det spilte noen stor rolle.

Har ikke prøvd Eley skudd i den enda, men Jaguar Competition Steel 7 - 24g funker helt uten problemer av noe slag for meg.

 

Selv har jeg aldri vurdert å kjøpe en halvauto, men når man får så takker man selvsagt ja. Og jeg må si jeg har blitt veldig posetivt overrasket. Trengte noen runder på leirduebanen før skuddene begynte sitte som de skulle, men det gjelder vel de fleste hagler spesielt når man bytter system. Før har jeg bare brukt o/u. Det eneste jeg mangler nå er en lengre plombe så våpnet blir teknisk lovlig å bruke på jakt. (hvorfor følger ikke det med?) :roll: Har testet våpnet på leirduebanen, på duejakt, andejakt og på skogsfugljakt, og har ikke funnet noe å klage veldig på.

Det eneste jeg ikke er helt fortrolig med er sikringen, som sitter sånn til at under bruk på jakt kan man ganske lett komme borti den så våpnet ender opp usikret. Føler jeg må gå å holde en finger på sikringen hele tiden for å passe på så den ikke går over i feil posisjon. Har funnet ut at SpeedLoad funksjonen er en genial ekstrasikring. Sluttstykket i bakre stilling, ammo i magasin, SpeedLoad av, og sikring på. Man skrur nemlig på SpeedLoad (og dermed lader våpnet) og avsikrer så kjapt at man kan gjøre det sånn på støkkjakt med stor suksess. Det funket i alle fall flott for meg. :wink: Med litt trening gjøres dette i samme bevegelsen man monterer hagla.

 

Nøler ikke med å anbefale dette våpnet til andre.

Link to comment
Share on other sites

SSamik:

Prøv en halvauto (eller pumpe) med sikringen foran på avtrekkerbøylen. Så pusser du Maxus'en og den glade giver med ekstra kjærlighet.

 

Vet ikke hvordan det er med Maxus'en, men etter noen års bruk har jeg endelig oppdaget at olje og halvauto blandes i forholdet 1:100.000, hvilket reduserer sølet ganske kraftig.

 

SpeedLoad høres flott ut, ja. Tror det der finnes på noen andre halvautoer, men ikke på min :(

 

Du bruker antagelig våpenet riktig i forhold til produsentens design og mening (hvor utrolig det enn høres ut: amerikanerne er opptatt av sikker våpenbruk), samt tanken bak norsk lov, men lovens bokstav kommer til å tvinge deg til å gå med ett skudd i kammeret på støkkjakta. Ikke noe stort problem, men et lite tankekors.

 

 

Takket være deg har jeg nå lett opp "SpeedLoad" og i forbifarten sett bilde av en Browning Maxus Sporting Carbon Fiber. Ting tyder på at deler av verden ikke er så ille likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har prøvd denne hagla i dag ved lerdueskyting. Var behagelig å skyte med, og lett i vekt. Første halvauto jeg har prøvd. Eneste som var litt ubehagelig med den for meg var at jeg fikk tommeln rett i nesa etter hvert skudd, da den var montert riktig. Så mulig den ikke passer meg perfekt da :P men et herlig våpen var mitt inntrykk (Nesa mi er vel kanskje ikke like enig :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Noen som vet forskjellene på modellene? virker som de er helt prikk lik bortsett fra den ene med duratouch? etter å sett reklame filmen ble det litt homer sikling etter denne.

 

Compositen og duck blind er i 12/89 og resten i 12/76

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med artig hagle :D

(Jeg har selv hatt: Beretta 20" 686, Beretta 682 GE, Rem. 870, Rizzini S2000, Alle solgt)

Men Maxus`n er den eneste jeg aldri skal selge fordi den har alt jeg vil ha i en hagle:

 

>Tåler tøff bruk

>Lett

>Compositt kan ødelegges/skrapes opp uten at angeren melder seg.

>Briely leverer shoker

>Kan sette på røpungt for villsvin og slugs

>Demonteres i felt raskt for puss, mekanisme etc.

>Meget kjapp ladefunksjon

>God balanse til og være "hubbabubba-hagle"

 

MEN avtrekket måtte doktor`n fikse fordi det var latterlig dårlig fra fabrikk.

 

Kos deg med artig hagle

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ja da har det blitt Maxus på meg å. Kan ikke si noe annet enn at jeg er storfornøyd! :D

 

Men jeg må bygge ut med de stokk spacerene, hvilke skruer er det i kolbe kappa? Vill ikke stikke feil jern inn der og ødelegge noe gjenger av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Hei AHL.

Gratulerer med ny hagle.

Det er vanlig stjerneskruer som sitter inne i kappa.

Bruk en middels skrutrekker så kommer den ut,men.........

Ikke skru for heftig til når du setter den på igjen(dvs drill av proff. liga)

Gjengene er av plast så bruk håndmakt.

Kolbekappe er noe "trang" i hullet for og få ut dskruen, men denne tåler juling.

Inne i kaolben mener jeg og huske at de er umbrako som må til for og skru ut stokken.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Regner med du så denne tråden? viewtopic.php?f=3&t=55882&hilit=maxus

 

Han ble medlem i går. Hva med å gi fyren litt veiledning?

 

Glm, browningen er sikkert bra den. Om mulig prøv begge haglene før du kjøper :)

 

Øverst på siden står det "kammergoogle" om du lurer på noe annet er det en god søkemotor for alt som er på kammeret fra før av.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Så ikke at han ble medlem i går, svarte fra telefonen, og der syntes ikke sånne detaljer uten videre. Beklager det! Hadde nok vært litt mer fyldig svar om jeg hadde fått med meg den detaljen.

 

Så veiledning: Bruk søkeverktøyet flittig, enten den innebygde som faktisk fungerer bra men som gir litt dårlig presentasjon av alle treffene. Eller den eksterne, omtalt i innlegget over, som vi har kalt KammerGoogle. Denne sorterer treffene noe bedre og gir derfor mer presise søk.

Dette er et enkelt tips, som fungerer på alle forum. :wink:

 

Utover det; se fortsatt den andre tråden, eventuelt søk mer, og du finner en del informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...