Jump to content

Dessert som imponerer jenta du har i "kikkerten"


malfsen

Recommended Posts

Pernodmarinerte bjørnebær på ei seng av marengs.

 

Ta så mykje bjørnebær som du trur de klarar å ete. Slå over litt Pernod og la det stå natta over i kjølskap.

 

Pisk tre eggekviter svært stive med 150 gram sukker. Legg tefat under bakepapir og lag "botnar" store som fata. Ta resten av marengsmassa i ein sprøytepose og lag "veggar". Steik dei ved 140 grader i ca 1 time. (Marengsen skal vere tørr heilt gjennom).

 

Legg dei marinerte bæra i marengssenga med ein liten klatt krem og eit blad sitronmelisse til pynt.

 

Vert det då ikkje fullt hus og fire like, så er det i alle fall ikkje på grunn av desserten

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe noen gode norske jorbær og server dem med pistasjemadeleines og litt syrlig pasjonsfruktgranite. Det er 4 ganger enklere en det høres ut som.

Bare å lete oppskrifter på nett.

 

Eller lage en god tjukkmjølkspannacotta med vanilje og lime. Litt gode jorbær til og du har en fantastisk enkel og god dessert :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Panna cotta kan variereres i det uendelige, og det blir en ny type dessert hver gang. Her er en type jeg laget forleden, servert med de lokale korsikanske appelsinene. Og ja, den hadde ønsket effekt. ;-)

 

omega-34567890123456-thumb.jpg

 

Neste prosjekt er å bruke de lokale ferskenene. Da skal jeg først lage en dissende ferskengele nederst i formen, slik at den får et oransje gelelag på toppen etter velving. Jeg bruker saftsentrifuge for å få ut saften, og saften som blir til overs, får brukes til smaksetting av fløten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På kvinneforum finner man hva kvinner liker. :D

 

Sjokolademousse (6 pers)

300 g sjokolade

½ dl sterk kaffe

6 eggeplommer

3 ss mykt smør

3 ss konjakk (kan sløyfes, jeg synes faktisk den er best uten)

3 eggehviter

3 ss sukker

 

Brekk sjokoladen i biter og smelt den i kaffen. Pisk eggeplommene i sjokoladen, én om gangen, og pisk smør og konjakk i. Stivpisk eggehvitene, tilsett sukkeret og pisk ½ minutt til før hvitene vendes inn i sjokoladeblandingen. Fordel moussen i glass/kopper og sett kjølig før servering.

 

Funker ikke denne så kan du trøste deg med at uten kjærring så er det bare lennsmann som kan stoppe deg i innkjøp av neste smelljern.

 

 

Hva passer godt som topping til dette? Eller trenger man ikke mere?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Varm eplekake med is er jo inni natta godt. Tilslørte/avslørte bondepiker likeså. Rødgrøt med fløte. Sviskekompott med vaniljesaus. Trollkrem. Moltekrem. Frosne bær med vaniljesaus

 

Alt dette er skikkelige saker men det er et høyt spill. Fancy lekkert danderte rette med franske navn er selvsagt også godt. Men jeg har større tro på ei dame som blir rød i kinna og klam både her og der av heilnorske søtsaker som kanskje hennes bestemor lagde i hennes barndom, framfor noe hun spiste med sin forrige kjæreste på en tåpelig dyr restaurant.

 

(for å være helt ærlig tror jeg selfølgelig ikke desserten spiller noen som helst rolle og kan tvert imot være ødleggende hvis det ho klarer å servere er en grandis...men ikke glem god norsk kost- vanilje er jo ikke norsk da)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...