Jump to content

Rifle til toppjakt


Geir-J

Recommended Posts

Hei. Jeg vil kalle meg veldig nybegynner på rifle fronten. Har lest endel rundt her på kammeret og tester rundt omkring. Skal ha meg ei rifle som skal brukes til topp jakt. Har tenkt på 223. og syntetisk stokk. Er det noen som har noen innspill på våpen og optikk? Tenker på demper og.

Har sett litt på div remington og howa. Da jeg heller tenke og legge penger ned i en bra kikkert. Tikka T3 er jo og fin pris på. Har sett får meg max 20 får hele riggen. Håper på noe innspill og erfaringer fra dere.

 

tenkte kanskje noe sånt med en annen kikkert:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25380277

Link to comment
Share on other sites

Har Sonic 45 lyddemper på min savage edge .308win.. Kan trygt anbefale den demperen :D Koster 2000,- ferdig montert!

 

Her er link: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28477674" target="_blank" target="_blank

 

Du kan jo også sjekke denne linken: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28339529" target="_blank" target="_blank

 

Har sendt mail til jaktdepotet. Så får vi se hva dem svarer. Spurte på pakketilbud på div howa med to-fot, kikkert og demper.

Link to comment
Share on other sites

Finn ei rifle med låskasse tilpasset kaliberet om du går for .223. Da får du ei nett og lett rifle.

 

Har selv en Brno Fox (.222) med 51 cm løp og en Hausken mini på. Utrolig hendig, liten sak. Veier lite og er perfekt på lange jaktdager. Selv har jeg en Nikon Monarch 5-20x44 på toppen. Litt vel diger kanskje, men det går nå greit.

 

Hva med denne kombinasjonen?

CZ527 med syntstokk, påmontert Hausken mini, gjerne kappet ti cm for å utligne mesteparten av demperlengden. Som kikkert kan du velge en med feks x12x50/56. Da har du mer enn nok forstørrelse til fugl, samtidig som du har en knall reve- og beverrigg for skumringsjakt.

 

Rifle: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=584

Demper: http://jaktkompaniet.no/category.php?id_category=320&orderby=quantity&orderway=asc

Kikkert (eksempel): http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=733&idkategori=700&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%20Big%20Sky%204,5-14x50&startrow=

Link to comment
Share on other sites

hei de har en sånn pakk hos winge våpen http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2893 de har samme rifla i 223rem også vist det ønsklig cz har sneleret avtrek vist den er spent opp så går rifla faktis av selv om sikkring er hadde en som hadde ei sånn i 222rem som gikk to gang av på samme dag! tikka er også et bra valg 6,5x55 går også på storfugle jakt

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg kjøpte riflepakken Thompson center venture fra winge våpen og er så langt fornøyd.Har en del venner som har jaktet og skutt mye med rifle og de skryter veldig av den.Også er det litt artig å ha noe som ingen andre har. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Et tips, lenge før jeg hadde vurdert en demper hadde jeg heller fått satt på justerbar kolbeforhøyer. Det er sjelden du ikke har tid til å sette inn et par ørepropper etter at fuglen er funnet, og kolben på de fleste rifler er som regel alt for lav rett fra fabrikken.

 

Selvsagt, det finnes alltid unntak, en gang sto jeg og en kompis med kikkertene våre og så ut over et område da det plutselig kom en flokk på ca 15 orrfugl inn fra siden som slo ned i trærne rundt oss... det ble ikke noen fuggel da, men opplevelsen sitter igjen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg kjøpte riflepakken Thompson center venture fra winge våpen og er så langt fornøyd.Har en del venner som har jaktet og skutt mye med rifle og de skryter veldig av den.Også er det litt artig å ha noe som ingen andre har. Lykke til med valget.

Skal ta og dra innom winge og plukke litt på en sånn rifle. Og se litt på den kikkerten som er i pakka.

Link to comment
Share on other sites

kikkeret sikte som er på er ikke det dummest akkurat har det samme selv på mi jaktrifle en tofot er vel heller uakkuvelt man skytter bedre da bare husk å få låne deg en innskyttings benk når du skal skytte den inn å gjør det så fort så mulig når du har kjøpt rifla får senere på høst når bukk jakta starter bruker skytterbanen rundt omkring være fulle av folk som skal skyt i siste liten men vist du finner ut at du skal jakte storvilt sener ville jeg ha valgt 6,5x55 i stede får 223rem men det er opp til deg det

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Jeg vill anbefale med lys. Kommer litt an på hvilken jakt men lys er å foretrekke. lyset i zeiss duralyt kan brukes både ved dag og skumrings jakt. Du bør helst kikke i en kikkert som er montert på ei rifle for å få riktig bilde. Å stå i ett butikk vindu å se på nermeste dør etc er ikke det samme som å prøve ut kikkerten i fri luft montert på ett våpen.Lykke til i en jungel av produkter. Og husk, de fleste vill reklamere for sitt våpen,Tikka,Remington,Røssler, Mauser,Sako,Sauer med fler. Men det er ikke prisen som bestemmer hvor mye vilt du får.

Link to comment
Share on other sites

de flest er sånn at rifla/hagla mi er beste man kan få kjøpt på market men hovdesaken er våpet passer deg å at legger penger i kikeret sikte så litt på pakkeløsing på remitong kikkeretsikten der bør man unngå hørt om flere av de type at rekyl av rifla på kort tid har tatt livet av kikkeret sikte

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe rifle i kaliber 223 ville jeg valgt en produsent som har kort låsekasse for den patronen. F.eks Remington, browning eller Sako. Sauer er mitt førstevalg, men den blir jo endel dyrere da.......

Også enig i det som blir sagt her ang. kikkert valg. Det er ikke nødvendig med stor lysåpning for toppjakt, 40mm holder lenge. Det jeg derimot ville vært nøye på er å få en kikkert med god forstørrelse 12x og gjerne mer :!:

Orrhanen blir ikke stor på 150m og det kan være nødvendig med god forstørrelse og skikkelig anlegg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hæh?! :overrasket:

 

Ikke for å være frekk, men: du er ikke helt sikker på en Zeiss, men ser ingen problemer med en Trijicon...??? :lol:

 

Tenk litt på totalvekt på riggen, med ski på beina og trått føre er det ikke sikkert du vil sette like stor pris på tung rifle som du gjorde på banen.

Tyngden bryr jeg meg ikke så mye om. Det som er viktig er at det funke. Vurdere zeiss, men ikke conquest. Trijicon har jeg aldri prøvd, og vet ikke om noen som har det. Så den vet æ absolutt ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

"Funke" er jo så mangt, at Zeiss er mer pålitelige enn de fleste merker er jeg ikke i tvil om, og i konkurranse med kikkertsikter i samme prisleie holder jeg en knapp på at Zeissen stikker av med seieren på kvalitet og robusthet. Men når det gjelder at ting funker er det også andre ting å tenke på. På den verste toppjaktturen jeg har vært på brukte jeg en time på 400m, da var det "litt" snø og vanskelig føre man man si... da betydde vekt litt. Men for all del, det er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

@Geir-J: Hvordan går det med letinga? Fått tafsa på noen kandidater?

Er i samme bås som deg og leter meg blå etter ei rifle. Det blir mi første og jeg har egentlig mye samme fokus som deg. Bryr meg lite om vekt, en del om pris og gjerne med en tung løpsprofil.

Link to comment
Share on other sites

Vel, om jeg hadde styrt unna kvinnfolk hadde nok jeg trasket rundt med en CZ 527, HighTech stokk, 40+ cm løp og en ny lett demper. Kaliber 223 rem (eller kanskje oppgradert til en 6-223 i rustfritt Lilja....) og en Swarovski 3-18x50 z6i med ballistic tower.... men siden jeg har prioritert som jeg har.... så blir det å fortsette med sin CZ 527, med den helt ok trestokken, og den helt ok 5-15x42 zeiss.... ja og en noe gammel Hausken standard på tuppen.

Har solgt alle dyre sikter.... nå er det kun billig og tja godt nok som gjelder.... så om Kiwi og Rema kjører i gang ny bleiekrig blir Zeiss-en vraka og denne bestillt.... http://cgi.ebay.com/Leupold-111238-Scop ... 19c4b30289" target="_blank

... siden CDS (tror jeg!) er helt greitt fattigmannsalternativ til Swarovski sitt BT system.... og VXR-en liker jeg....

Link to comment
Share on other sites

@Geir-J: Hvordan går det med letinga? Fått tafsa på noen kandidater?

Er i samme bås som deg og leter meg blå etter ei rifle. Det blir mi første og jeg har egentlig mye samme fokus som deg. Bryr meg lite om vekt, en del om pris og gjerne med en tung løpsprofil.

Har vært og sett litt div rifler, sako, tikka remington osv. Så trur det blir remington, syns den virket helt grei med tanke på pris. Hadde jeg ikke hatt som mål og havne på Max 20 lappa. Hadde jeg valgt sauer uten tvil. Den virket sykt bra. Får se om det blir sauer neste gang;)

Link to comment
Share on other sites

Vel dette kan tolkes som reklame, men er egentlig ikke ment som det selvom dagen tilbringes som selger alle de undernevnte våpenmerkene.

 

Om du har 20 000 til totalrigg vurderer kaliber 223-6,5. Hva med å kikke på S&L som rifle. Da bør du klare å komme ned på rundt 20' med demper montert og f eks en Leupold VX-R på toppen.

 

Annet alternativ er Steyr Pro Hunter. Den leveres i begge kaliberne. 223'n med 1-9" snurr i løpet for de som mener det er veldig viktig. Jeg har en av disse selv i 300 Mag og den skyter i ring rundt alt annet jeg har prøvd. En Pro Hunter koster omtrent det samme som en X-Bolt og objektivt er nok en Steyr om en ser på delene den er satt sammen av ett ganske mye mer forseggjort våpen.

 

Howa har også mange aktuelle modeller. Minst i klasse med remington i kvalitet og som regel endel under i pris. Gjør ikke noe feil med noen av de.

 

Jeg personlig ville kikket lenge og vel på en CZ 527, men en liten danske(TMD 35) på tuten og en litt mer kompakt kikkert enn de du har linket til. Toppjakt gir sjelden skyting i dårlig lys så stort objektiv er underordnet. Hva med en ikke alt for stor Leupold, Burris, Weaver, Nikon med 40mm objektiv og maks forstørrelse til 9 eller 12. Da har du til all skyting inntil 150m og med hånden på hjertet tror jeg de aller aller fleste av oss har mer enn nok med 5-6cm samlinger på 150m under feltforhold :wink:

Og det bæres mye mer enn det skytes.....

Link to comment
Share on other sites

ELLER.

 

Du kan gå for den "sagnomsuste dronninga" av småviltrifler, Sako Vixen.

 

Har aldri satt mine bein i en slik en, men det er nå drømmen av en rifle for meg i hvert fall. Det sies i hvert fall at det er av de beste småviltriflene som er produsert. Den finnes stort sett i .222 Rem, og brukt (man får dem vel ikke nyere enn ca midt på 90-tallet?) koster den gjerne fra 5 000,- - 8 000,-. Da får man gjerne med en rimelig kikkert på kjøpet (om ikke kikkerten er verdt stort, er det jo en montasje som kan passe til en annen, bedre kikkert).

 

Det sies at det er mye dyrere å skyte med .222 kontra .223, men det gjelder kun noen få typer helmantel (som kanskje ikke akkurat egner seg til fuglejakta lell). Blyspissammo koster så å si det samme.

 

Men om du finner en slik på Finn.no, må du reagere kjapt. De er jo mer lettsolgte enn vafler på bingo... :lol:

Link to comment
Share on other sites

@geir-j

Funnet deg børse?

Her er et tips;

Klassa ømt på ei som, i hvert fall for meg, framsto som bort i mot optimal for toppjakt her om dagen. Dette var ei Kongsberg 393 ombygd til bench-rest skyting. Stokken var en Hi-tec tilpasset av Rafdal. Kaliberet var 6mm PPC. Pipa var tung og ferdig gjenget for demper.

 

Børsa skulle legges ut for salg og prisen var ikke avskrekkende. Følg med på Finn.no eller send meg en PM dersom det virket interessant.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke uttale meg om rifla da jeg ikke har hatt en sånn selv, men kan bekrefte at den kan brukes til rev.

 

Forslag til rifle vil du sikkert få i hopetall om gutta med peiling får en pris å forholde seg til.

Skriv gjerne om din pris skal være inkl. optikk eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer helt greit til det du lurer på, rev også. Den er også tillatt brukt på rådyr, bever og gaupe om ammunisjonen oppfyller kravet til 980 j/100 m (noe den garantert gjør med 55 grs kule). Kikkertsiktet kan med fordel byttes ut med noe mer lyssterkt om du skal jakte i skumring. Bushnell Banner er ikke kjent for å være det mest ultimate innen kikkertsikteverdenen selv om den sikkert fungerer greit på dagtid.

 

Edit: Ser du kan sette på en god kikkert om du tenker på inntil 15 laken. Se feks på Zeiss Classic 2,5-10x50. Den koster 6 eller 7 laken på XXL (om de har igjen noen). Mye kikkert for penga. Litt subjektiv her da jeg har en slik selv, selvsagt, men er imponert over optikken.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer helt greit til det du lurer på, rev også. Den er også tillatt brukt på rådyr, bever og gaupe om ammunisjonen oppfyller kravet til 980 j/100 m (noe den garantert gjør med 55 grs kule). Kikkertsiktet kan med fordel byttes ut med noe mer lyssterkt om du skal jakte i skumring. Bushnell Banner er ikke kjent for å være det mest ultimate innen kikkertsikteverdenen selv om den sikkert fungerer greit på dagtid.

 

Edit: Ser du kan sette på en god kikkert om du tenker på inntil 15 laken. Se feks på Zeiss Classic 2,5-10x50. Den koster 6 eller 7 laken på XXL (om de har igjen noen). Mye kikkert for penga. Litt subjektiv her da jeg har en slik selv, selvsagt, men er imponert over optikken.

Tenkte mer på rifla og sikte til 15 000 kr (a)

Link to comment
Share on other sites

Ordla meg nok litt uklart her. Ser pakka du lurer på koster seks tusen. En Zeiss Classic 2,5-10x50 koster seks eller sju tusen. En tusenlapp på montasje, og prisen blir 13 - 14 000,-. Ber man om pakkepris på dette, kan man kanskje få ned prisen et par tusen og. Man trekker jo fra verdien på kikkerten som egentlig er i pakka og.

 

Mener det er viktigere å legge penger i god optikk først. Det produseres få dårlige rifler, men det produseres mye dårlig optikk.

 

Om JEG skulle valgt meg rifle primært til toppjakt i dag, hadde jeg valgt en nett og hendig rifle med låskassen tilpasset kaliberet. Er ikke sikker på hvilke produsenter som har dette, men vet at feks Tikka har samme låskasse til feks .308 som til .223. Sako er jeg usikker på. Før hadde de ulike låskasser etter lengden på patronen. AI for .222, AII for .308 og AIII for .30-06 feks.

 

CZ 527, som jeg nevnte tidligere i tråden, har liten låskasse. Det føles som å ta med salongrifla på jakt i forhold til storviltrifle. Har selv en Brno Fox (forgjengeren til CZ 527), og sammenlignet med Sako .308'en jeg har, blir sistnevnte en schwær kanon i forhold. Min er i .222, har 51 cm løp (kappet ti cm) og har en Hausken mini foran. Genial liten rigg for de lange dager. Oppå sitter en Nikon Monarch 5-20x44. Helt grei kikkert, men ikke i klasse med Zeiss Classic. Diger jævel på den vesle børsa, men jeg ser jo på langt hold da. Og jeg ble i grunn imponert over hvor fint den fungerte i mørke i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...