Jump to content

Custom rifle basert på rem 700 kasse vs TRG eller 200 STR


blundby

Recommended Posts

Trg da er den ferdig å ikkeno mere mas bare å skyte tålig grei annenhåndsverdi.

Sauern er bra,men blir dyr når den skal hores opp,begrensninger i cal er heller ikkje pluss.

Remington er veldig bra men blir fort dyrt mye kjekt man må ha å annenhånds verdi er ikkje sprek på opphora remington

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsenPunkt 5, en fugl?? :D

 

For min del ble det en Rem 700. Jeg ønsket å kunne velge å vrake i alskens stokker og tilbehør, dessuten villjg sette på et Jewelavtrekk etterhvert. Jeg skal være den første til å innrømme at det fort blir dyrt å bygge på 700, men man får den akkurat slik man vil ha! :D

 

Skal man tenke ren økonomi så er nok en TRG det greieste valge! Fiks ferdig børse - bare å skyte. Årsaken til at jeg ikke endte på ei slik ei var rett og slett utseende. Hvor mye jeg enn ster på den, så blir den ikke penere... Rett og slett en "klump" etter mitt syn.

 

STR har jeg selv ikke helt sansen for - skrekkelig mange skruer da?? Dessuten begrenser det seg med stokker osv. McMillanstokken til STR er litt "rar" for oss som er vant med vanlig A5 og A3 stokk.

 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å få prøvd noen av disse riflene som nevnes i tråden før du legger ei eneste krone i det!

 

Så sitter du til slutt igjen med en eller to kandidater - så får du heller ta økonomikalkylen da, og finne ut hva som skal veie tyngst!

 

Lykke til med luksusvalget! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lista kan også leses som jo mindre man tukler med et våpen jo bedre beholder annenhåndsverdien seg. Å legge mye penger i en remington så får man det våpnet man vil, men verdien øker ikke veldig, snarere tvert imot. Men custom våpen handler vel å om å få det nettopp slik du selv vil ha det uten de store økonomiske betraktningene? Tar du med disse så gjør du jo allerede et kompromis som beveger deg vekk fra hva du vil med nettopp et custom våpen?

Link to comment
Share on other sites

Custom er jo i utgangspunktet et velklingende ord.. Digg å ha noe som ingen andre har. Har selv hatt bl.a to Hansen rifler som har gått helt utrolig!.. Tenk også

på at det finnes et hav av custom-kasser der ute med Remington "footprint" og som er bygget fra grunnen med en helt annen toleranse enn de fabrikksproduserte

kassene og hvor alt som er "galt" med desse er rettet opp. Det kan ofte være billigere å kjøpe en sånn enn å tune en original. Da har du et perfekt utgangspunkt og du

har et utall av valgmuligheter i stokker, avtrekk, montasjer/skinner, underbeslag med magasinløsninger etc. - Også et bedre valg om du skal bygge en lett jaktrifle som

du kan drasse med deg..

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Annenhåndsverdi?!? I den grad det betyr noe, må det være fordi du ikke blir fornøyd med resultatet. Kan en lese noe ut av at STR-eiere er opptatt av annenhåndsverdi? ;) Kjøp en brukt 700 ferdig opphora da vel. Hvis den har lav verdi så er det antagelig et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Om man må ha utstyrsparken til Remington å velge i, hvorfor ikke går for ei custom-kasse fra starten av? Eks Hansen om man vil slippe bry med import, men det finnes også mye annet bra i den vide verden. Ei standard remington/ kasse koster fort det samme før den er ferdig rettet, om man regner med tap på resten av delene man slakter av donorbørsa. Samtidig får du bedre sikring og utdrager med på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Skal en bli god til å skyte er STR det soleklare valget. For å bli god må man skifte pipe 2 - 3 ganger i året. På STR gjør man det selv. De andre nevnte riflene må inn til børsemaker for å skifte løp og det har man idag ikke tid til i sesongen.

 

Skal man bare bli god til å skyte inn rifler i benk eller på tofot spiller det ingen rolle hvilken man velger 8)

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Det er ment som en liten spøk om at alle rifler kan trimmes til å skyte bra fra benk eller tofot. Det er i ytterste konsekvens ikke avhengig av skytteren.

 

Hvis man skal bli god til å skyte, og da mente jeg spøkefullt på toppnivå i grener uten støtte som benk og tofot, krever det så mange skudd i året at ei rifle som må til børsemaker for å skifte pipe ikke er konkurransedyktig for den vanlige mann. Skyter man f.eks. TRG må man ha 2 eller 3 rifler hvor en av dem til enhver tid er hos børsemaker for pipeskift :-) Selfølgelig er dette satt på spissen med det er mer enn et snev av sannhet i det.

Link to comment
Share on other sites

Skyter man f.eks. TRG må man ha 2 eller 3 rifler hvor en av dem til enhver tid er hos børsemaker for pipeskift :-)
(Fixet sitatet, så det ble sitat. Jegermeistern.)

 

JØSS,finnes det folk som ikke ALLTID har MINST et skytterjern hos smeden :shock:

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene.. Om man er klar for å investere i en customrifle så må man vel kunne forvente at vedkommende allerede er i besittelse av skytekunnskaper som

forhindrer han å skyte ut tre piper for å samle nogen lunde akseptabelt! Pipeskift hos børsemaker er vel heller ikke noen stor kostnad ift lading, komponenter

og ikke minst tid du bruker rundt dette.

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Jeg snakker om å kunne skyte, ikke bare kunne skyte inn 8) Hvor mye tror du Stenvaag trente for å kunne sette 60 skudd innenfor 10cm på 300m uten støtte for så å vedlikeholde dette nivået i årene etterpå? Det er definisjonen på å kunne skyte :-)

 

Jeg bare fleiper litt med at all skyting med støtte er innskyting!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare fleiper litt med at all skyting med støtte er innskyting!

 

Forøvrig enig med deg i det. Når man skyter med støtte eller fra benk så er det vel for å se hvor godt børsa går og ikke hvor godt skytteren skyter..

Benk og langholdsskyting er vel kunnskapsbasert mer enn basert på rene skyteferdigheter vil jeg tro. De fleste kan vel skyte bra med en perfekt tuna

rigg - og med tofot og bag :)

 

-H

Link to comment
Share on other sites

De fleste kan skyte ganske bra under slike omstendigheter.

 

Men, man er ikke i tet i konkurranser før resten sitter også:

 

- Pusting

- Skytestilling

- Avtrekk

- Vindbedømmelse

- Rekylopptak

- Psyken

- Masse annet jeg har glemt, for jeg er slett ikke så god

 

Man kan ikke kjøpe seg til ferdigheter og førsteplasser. ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine innspill...

 

Vedr bruksområde: Posteringsjakt elg, trening, langtholdsskyting...

 

Jeg er ikke noen suveren rifleskytter. Holder meg innenfor 9'eren stabilt i liggende stilling med min nåværende Remington 700 AWR i 338 win mag. Har tidligere konkurrert i ulike pistolskytegrener, de siste årene i praktisk. Har mye erfaring med custom 1911 våpen, har nå en SVI kjøpt av Flemming (Capsicum). Har god avtrekksontroll, pusteteknikk, men må nok jobbe litt med skytestilling. Skutt en del elg, men de har jo temmelig stor vitalsone...

 

Generelt sett har jeg sansen for customvåpen, men har også erfaring med hvor mye tid og tull som kan gå med på et slikt prosjekt om man er uheldig (eller velger feil børsemaker, f.eks J.Ringstad i Drammen). Har vært noen turer hos P.I Jacobsen (montert kikkert etc), men kjenner lite til velrenomerte børsemakere i Norge.

 

Min fornufige side går i retning av å skaffe meg et våpen i 6.5 eller 308 slik at jeg kan trene mest mulig økonomisk, men jeg er også nysgjerrig på ytterpunkter som 6.5x47 Lapua. Jeg har noe erfaring med hjemmelading, men har for det meste masseprodusert .38 super og .40 ladninger for praktisk skyting.

 

 

Fant denne langtholdsriggen på finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28701776

 

Prisen er nok forhandlbar (fra 25.000 u/kikkert). Jeg spurte selger om det er gjort noe med låsekassa (retting etc), men det trodde han ikke (vet ikke om det er nødvendig).

 

Ellers har jeg vært nysgjerrig på Browning Bar Match (FNAR) i 308 (kan kombinere med praktisk rifle), men tipper avtrekket ikke er noe særlig/evt vanskelig å få bra.

 

Sauer STR med McMillan stokk lander rett under 20.000 +skinne og bedding. Har lest her at STR lett ruster og det er jo et klart minus. Så Sauer 300 på Capsicum for rett under 30.000. Det er påmontert skinne, demper, og sikkert en bedre coating, men ellers er vel det samme våpen? Eller tar jeg feil?

 

Et alternativ jeg har tenkt på er å slakte min 700 AWR og bygge med utgangspunkt i låsekassa på den. Jeg synes utdrageren er elendig, tåler ikke spesielt harde ladninger (innenfor tabell) før jeg på riste hylsene ut av kammeret. Den har vært hos Stenvaag noen runder men har ikke blitt mye bedre. Har hørt at Sako utdrager kan være en løsning. Hadde vært moro om det gikk an å bygge om til 338 Lapua Magnum, men vet ikke om kassa holder for det. Dessuten vil jeg sitte igjen med svært lite av rifla. Slipper kanskje ny våpensøknad men (står bare 338 på kortet).

 

Der har jeg skribla mye, er som dere skjønner tidlig i vureringsfasen.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig, så syntes jeg 25000,- uten kikkert for den der er for dyrt. Dersom kassa er urørt, avtrekket er orginalt så kan du begynne å regne på ting egentlig. Skal du først gå custom-veien så kan du få rimelig snasne ting nøyaktig slik du vil for 25000,- uten kikkert.

 

(strengt tatt kan du klare å få deg to stk sauer 200 for den prisen, men det er en digresjon...)

Link to comment
Share on other sites

ikkje no problem med lapua mag i rem.Hadde nok gått for rum eller edge i dag.Høres mere ut som om hs,romt kammer ell ikje er heilt etter boka, På rifla di.

Enkleste opphoring på rem= rette kasse front + gjenger,ny bolt ptg anbefales.kvalitet pipe.lappe inn ny bolt.justere avtrekk. 6-7k + må du regne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...