Jump to content

avtrekksveiv..


trombone

Recommended Posts

Sitter her med en arbeidslysten 10/22 og lurer på om slike avtrekksaktivatorer er tillatt i norge?

www.nanocrank.com

 

Funksjonen er altså 6 avtrekk pr runde med sveiva. Må jo være et åpenbart konkurransefortrinn i langholdsskyting...

Jeg har støvet rundt i våpenloven med tilliggende herligheter, men klarer ikke å finne ut om slikt er godkjent i kongleriket.

Mekanisk blir ikke dette helauto, avtrekkeren betjenes fysisk og manuelt en gang pr paff.

Jeg har ikke sett noe sånt på markedet i norge, og vil ikke forsøke å innføre et selv før jeg finner ut av lovligheten.

 

Bruksområde er selvfølgelig å støtte .22lr produsentene økonomisk, noe jeg anser som et solidarisk tiltak.

Til de som mener at jeg kaster bort penger på meningsløst tøys, fortsett med det!

Er det lov har jeg lyst til å prøve.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den sliter litt i forhold til ny forskrift, men er ikke sikker. Den vil muligens falle inn under begrepet våpendel som gjør våpenet i stand til å avgi helautomatisk ild. Så kan man selvfølgelig diskutere hvor grensene går; denne gjør jo ikke våpenet helautomatisk, mens skuddtakten for alle praktiske formål er det. Jeg tror man på sikt taper en prinisppkonfrontasjon mot øvrigheta med denne dingsen så snart noen begynner å kikke litt på hva som er formålet (finnes ofte i forarbeidene til loven) med forbud mot sivilt eie av helautomatiske våpen...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Hadde jo mine mistanker.. Så da ærklæres ideen for død og maktesløs.

Må jo innrømme at det er vanskelig(umulig) å finne noe bruksområde innen jakt, trening eller konkurranse.

 

Tråden kan gjerne stenges for min del.

Link to comment
Share on other sites

På den andre siden vil jo den tolkningen forby alt fra bukselommer til skolisser, man kan endog få en pistol til å gå på full gass med et tohåndsgrep. Forskjellen mellom dette og en rendyrket helauto er at sistnevnte er i stand til å avgi kontrollert ild mens disse andre triksene kun er egnet til variable byger i omtrentlig retning under ideelle forhold. Så om denne sveiven gir noe som minner om kontrollert ild er nok Vinjes tolkning korrekt, om den kun er egnet til å spyle ammo utover en myr kan du kanskje gå klar (selv om jeg tviler).

 

Å kverulere på slikt er kanskje ikke så nyttig, men det er morsomt. I USA var definisjonen på helauto at våpenet kunne avfyre flere skudd med enkelt trykk på avtrekkeren, så da lagde man bare et våpen uten avtrekker. Putt i magasin, ta ladegrep og så gikk den til magasinet var tomt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig, så er disse sveivegreiene tillatt omsatt i USA av den enkle grunn at de ikke virker :-)

 

Dvs, BATF fikk dem ikke til å fungere ordentlig da de testet dem og kunne dermed ikke konkludere med at dette utgjorde ombygging til helauto. Dersom dingsebomsen hadde holdt litt bedre kvalitet og faktisk fungert, ville BATF ha nedlagt forbud.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig, så er disse sveivegreiene tillatt omsatt i USA av den enkle grunn at de ikke virker :-)

 

Jeg tviler litt, siden de har konkludert med at en skolisse strategisk plassert kan regnes som en del til et helautomatisk våpen. I verste fall kan et dårlig justert avtrekk gi deg problemer, alt de krever er at våpenet kan avfyre mer enn ett skudd ved avtrekk, uavhengig av påliteligheten.

 

Det minner meg på at jeg må begynne på den helauto-riggen jeg har tenkt ut for en M98 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...