Jump to content

Bjørnehund


alfredjo@bbnett.no

Recommended Posts

BJØRNEHUND

 

Leste på nettet at nok en bjørn var skutt i los for gråhunden Strix, det må være noe å tenke på for alle som har sagt at Norsk elghund grå ikke har det motet som skal til for å jakte bjørn.

Det er en del jegere som har skapt en holdning til at det er kun spisshundraser med opphav i Russland, som er tøffe nok til bjørn, men det har Strix motbevist til de grader. Så nå håper jeg at alle som har tenkt å skaffe seg en hund til rovvilt ser på vår egnen rase, og ikke ser seg blinde på anonnser om rovdyrskarpe hunder av russisk opprindelse.

Link to comment
Share on other sites

BJØRNEHUND

 

Leste på nettet at nok en bjørn var skutt i los for gråhunden Strix, det må være noe å tenke på for alle som har sagt at Norsk elghund grå ikke har det motet som skal til for å jakte bjørn.

Det er en del jegere som har skapt en holdning til at det er kun spisshundraser med opphav i Russland, som er tøffe nok til bjørn, men det har Strix motbevist til de grader. Så nå håper jeg at alle som har tenkt å skaffe seg en hund til rovvilt ser på vår egnen rase, og ikke ser seg blinde på anonnser om rovdyrskarpe hunder av russisk opprindelse.

 

Joda strix er en topp bjørnehund, det er også takket være Ole Gjermund og de gutta som jakter med han sin ære også.

Statistisk sett så blir jo Strix en promille av alle gråhunder registrert i landet.

Tror ingen med greie på hund har nevnt at en gråhund ikke har det motet som trengs på en bjørn.

 

Undersøkelser viser at nærsagt en hvilkens som helst hund kan brukes på bjørn, det handler faktisk om spesialisering, akkurat på samme måten som med ettersøkshunder og elghunder og rådyrhunder.

 

Hadde det vært 1000 vis av bjørn i Norge hadde vel andel bjørnhunder som det skytes bjørn for ligget på nivå med elghunder som det felles elg for

 

En hund som det skytes bjørn for og blir preget på bjørn blir overveiende bjørninteressert.

Link to comment
Share on other sites

Nå som det tilsynelatende er en gjeng med unge hannbjørner som tusler rundt i landet, vil nok interessen for bjørnejakt med hund øke her i landet også, og jo flere som fatter interessen jo flere hunder finner sin jaktsti på bjørn, Min jemttispe prøvde seg på wirebjørnen i fjor, uten at det gir noe bjørnehundstatus i seg selv, man ser hva som bor i bikkja, og kan bygge videre på det.

Link to comment
Share on other sites

BJØRNEHUND

 

Leste på nettet at nok en bjørn var skutt i los for gråhunden Strix, det må være noe å tenke på for alle som har sagt at Norsk elghund grå ikke har det motet som skal til for å jakte bjørn.

Det er en del jegere som har skapt en holdning til at det er kun spisshundraser med opphav i Russland, som er tøffe nok til bjørn, men det har Strix motbevist til de grader. Så nå håper jeg at alle som har tenkt å skaffe seg en hund til rovvilt ser på vår egnen rase, og ikke ser seg blinde på anonnser om rovdyrskarpe hunder av russisk opprindelse.

 

Joda strix er en topp bjørnehund, det er også takket være Ole Gjermund og de gutta som jakter med han sin ære også.

Statistisk sett så blir jo Strix en promille av alle gråhunder registrert i landet.

Tror ingen med greie på hund har nevnt at en gråhund ikke har det motet som trengs på en bjørn.

 

Undersøkelser viser at nærsagt en hvilkens som helst hund kan brukes på bjørn, det handler faktisk om spesialisering, akkurat på samme måten som med ettersøkshunder og elghunder og rådyrhunder.

 

Hadde det vært 1000 vis av bjørn i Norge hadde vel andel bjørnhunder som det skytes bjørn for ligget på nivå med elghunder som det felles elg for

 

En hund som det skytes bjørn for og blir preget på bjørn blir overveiende bjørninteressert.

 

 

 

Meget bra skrevet :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Du finner hunder som funker og du finner dem som ikke gjør det - innenfor alle rasene. Fordelen noen andre raser har er at de har vært avlet i områder hvor foreliggende generasjoner har fått bevise seg på bjørn, mens den har vært praktisk talt utryddet i Norge (og sverige inntil nylig). Sjansen for å få en hund som jager bra er ikke nødvendigvis større om man velger en hund av velbrukte rovviltlinjer, men man gjør ei investering hvor en i alle fall har bedre dokumentasjon på de ekenskapene en forventer å få utav den.

Link to comment
Share on other sites

Nesten litt komitragisk vinkling på innlegget. Nå er det bare å løpe og kjøpe gråhunder? Nå er de best siden det er skutt en 10-12 bjørner for en gråhund, og synd på de som ikke har kjøpt gråhund, dere har sjekket i postkassen!

Hundelivet er litt mer nyansert enn som så! Er vel veldig få her inne som betviler gråhundens innsatts i skogen. Strix er topphund og gruser sikkert de fleste "bjønnhundene" i landet, men hvordan ville Strix klart seg i Sverige/Finland/Russland? Antagelig blitt en av mange der, det finnes utrolig mange gode jämter, laikaer, støverer, plotter, gråhunder, blandingsraser etc i disse landene. Vi her på berget har bare toppen av isfjellet i sammenligning med de nevnte landene...

Link to comment
Share on other sites

Nesten litt komitragisk vinkling på innlegget. Nå er det bare å løpe og kjøpe gråhunder? Nå er de best siden det er skutt en 10-12 bjørner for en gråhund, og synd på de som ikke har kjøpt gråhund, dere har sjekket i postkassen!

Hundelivet er litt mer nyansert enn som så! Er vel veldig få her inne som betviler gråhundens innsatts i skogen. Strix er topphund og gruser sikkert de fleste "bjønnhundene" i landet, men hvordan ville Strix klart seg i Sverige/Finland/Russland? Antagelig blitt en av mange der, det finnes utrolig mange gode jämter, laikaer, støverer, plotter, gråhunder, blandingsraser etc i disse landene. Vi her på berget har bare toppen av isfjellet i sammenligning med de nevnte landene...

 

 

Hurra . :D Du har så rett så rett,bobcat 123. Litt terging: koffer få ti gråhoinn, når du kan jag bjønn med russer støver ! :wink: Rasmus bostrøm har løkktes jævli me a helga ! Det e berre at dem må få muligheta te å jaga bjønn ,ska det virkelig bli gode bjønnhoinna !

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min mening at det ikke finnes god bjørnhunder i alle raser av jagende spisshunder, men det er mange som har hevdet at gråhunden ikke har de rette egenskapene til slik jakt, og det mener jeg Strix har motbevist. Selvsagt er viktig at det er de rette jegerne som for tak i en slik hund og det gjelder for alle raser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min mening at det ikke finnes god bjørnhunder i alle raser av jagende spisshunder, men det er mange som har hevdet at gråhunden ikke har de rette egenskapene til slik jakt, og det mener jeg Strix har motbevist. Selvsagt er viktig at det er de rette jegerne som for tak i en slik hund og det gjelder for alle raser.

 

Atter en gang. Dette har mer med individ å gjøre enn rase. Alle spisshunder kan bli gode bjørnehunder. Men om jeg ikke tar helt feil er Strix vel høy for å kunne bli premiert på utstilling og noen gang kunne havne i avl godkjent av elghundklubben, samt for hard til å fungere bra på elg (mye "hørt" her nå), og er vel sådeles slett ikke noen gjennomsnittlig gråhund? For ikke å snakke om alle de treningstimene som ligger bak. Det finnes flere gråhundet som ikke duger på bjørn enn av de andre, men det er fordi det finnes å inni granskauen mye gråhunder å ta av. Snakker man andel er det nok mer likt mellom de fleste.

 

Skjønner ikke helt poenget med russerstøver på bjørnejakt. Er ikke poenget å få stopp på bjørnen? Trodde disse støverne jaget etter viltet?

Paal

 

På hare så. Har du en rask nok støver kan du får stopp selv på rev oppe på bakken, eller at det går raskt i hi. Har du dyr som er store nok for å kunne forsvare seg mot hunden på et effektivt vis, bruker de mindre energi på å stå i ro og vifte med labbene, enn de gjør med å løpe.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke kun skutt 10-12 bjørner, men rundt 30 bjørner for denne hunden (ca. 6 år). Og med dette skiller den seg ikke bare ut i norsk sammenheng, men også i svensk sammenheng. Kan vel trykt si at dette er en klassehund, og helt sikkert topp 3 (1 :!::?: ) i Norge. Ikke rart etterspørselen er stor i Sverige.

 

Statistikk fra bjørneparker og wire-bjørner viser at NEG-hanner han stor relativ sjanse for å oppnå godkjent, NEG-hunner noe lavere. Deretter følger Laika noe bak, og Jamthund bak der igjen. Og det skilte ganske klart mellom raser, og kjønn (Nå vet jeg godt at dette ikke er 100 % forenelig med praktisk jakt, og at det er skutt utallig mange bjørner for plott, og sikkert en del for russere også, men det er det eneste håndfaste vi har). En slik statistikk/uoffisiell studie ble, hvis jeg husker rett, presentert i Jaktjournalen et par år tilbake.

 

Utfordringen er, som for alle andre raser, å prege hundene til aktivt å jakte bjørn. Det kan kanskje være vanskeligere for NEG, som er relativt glad i kløvvilt (og da spesielt elg), enn for andre raser???!!!??? Men skal banne på at majoriteten som skriver her aldri har sett en bjørn eller latt hunden sin utfordre en i real life...

Link to comment
Share on other sites

Ok så ikke det stod noen plass at det var kun norsk jakt!

Men må si du hørtes ut som en av pampene i DN som ikke har forstått at andre raser enn spisshunder kan brukes på bjørn. Argumenter er stresser bjørnen for mye! er det noe som stresser et dyr er det værtfall når noen kommer etter uten og si noe.Men dette har vel vært diskutert i andre tråder så får vel holde oss til temaet. Men i norge er nok strix den beste og værtfall mest erfarene hunden.

Link to comment
Share on other sites

Skal en få til bjønnbikkje må en ha tilgang på bjønn og dermed mye trening. Rasen på bikkja tror jeg i og for seg ikke er avgjørende, det er vel snarere viktigere at eieren er av rette rasen. Det kreves mye tid og ressurser for å få preget bikkja såpass at man kan kalle det bjønnbikkje.

Link to comment
Share on other sites

Rasmus bostrøm har løkktes jævli me a helga ! Det e berre at dem må få muligheta te å jaga bjønn ,ska det virkelig bli gode bjønnhoinna !

 

Helga har utvilsomt en del egenskaper som overgår mye jeg har sett hos andre jakthunder, og som du og flere andre sier - hun blir brukt. Det skal godt gjøres at både genetikk og eierskap slår til såpass at valpene etter henne blir like bra.

 

Men man får gjøre et forsøk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med de kontaktene Boström sitter på, og den tida og de mulighetene han har til trening, så ville han nok fått bjønnbikkje av en bichon frisé... Om nabolaget mitt hadde krydd av bjørn og hele fylket hadde ringt meg hver gang så så en, så hadde nok laikaen min hatt mer kontakt med bjørn enn hun har hatt til nå :winke1:

 

Misunnelse? Ja! Men han hadde nok neppe kommet så langt uten å være flink med både bjørn og hund!

Link to comment
Share on other sites

Det kan sies å skrives mye om bjørnehunder¨å trening av hunder på bjørn.

For det første, ingenting kommer av seg selv. Det finnes selvfølgeli unntak der noen hunder er "fødte" bjørnehunder, men dem er det langt imellom. Ska du ha en god hund på bjørn må den preges fra den er valp, hunden må være mye i skogen slik at den blir trygg, få sportrening i band på bjørn med en trygg fører(alt du gjør i lina merker hunden), å så selvfølgeli så mye bjørnekontakt i skogen som overhode mulig.

Om wirebjørn, innhegningsbjørn kan mangt sies, men det er ikke der du bygger hunder. Som en førstegangstest ja, men der bør det stoppe også. Å "trene" hunden på en wirebjørn, jaja, jeg hadde ikke tatt den hunden med i skogen på jakt å følt meg trygg. Før eller siden kommer en situasjon hunden ikke takler fordi den ikke er sterk nok i hode, å hva da?? Man kan gjerne ta snarveier, men men, er dem verdt det på sikt? Fort gjort å ødelegge en i utgangspunktet god hund.

Å nå i disse tider da "alle" skal jakte bjørn, trene hunder på bjørn bør man sette spørsmålstegn ved metodene man masseproduserer hunder på, eller tar jeg helt feil? Med en økende bjørnebestand så er det vel ikke unaturlig.

Dette er nå mine meninger, mulig jeg ikke vet bedre.

Nå har jeg heldigvis plenty av bjørn i skogen å trene på. Disse sporet Metso opp i forrige uke :-)

DSCN0188aKopier.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med villreinjeger. I alle raser er det forskjellige typer: lette- tunge, tøffe-mindre tøffe, osv. En rase er ikke ensartet, den er formet av arv og miljø!, dvs den blir født med forfedres egenskaper, så kommer eier, terreng, opplevelser på vilt, og masse mer, og er med og former videre.

Var ikke rasen NEG etterkommere av det som kaltes dyrehunder også da?

Meg bekjent fra historie er det jaktet mye bjørn med elghunder, også blandingsraser.

At noen misliker at noen foretrekker russiske hunder, forstår jeg ikke. At det ikke passer ens egen stil, forstår jeg.

For meg blir det som å tenke eksempelvis Kongsberg, Mauser, Remington, osv.

Jeg velger verktøy som passer stilen min, verktøy som jeg liker, og verktøy som passer jobben jeg skal gjøre, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

BJØRNEHUND

 

Leste på nettet at nok en bjørn var skutt i los for gråhunden Strix, det må være noe å tenke på for alle som har sagt at Norsk elghund grå ikke har det motet som skal til for å jakte bjørn.

Det er en del jegere som har skapt en holdning til at det er kun spisshundraser med opphav i Russland, som er tøffe nok til bjørn, men det har Strix motbevist til de grader. Så nå håper jeg at alle som har tenkt å skaffe seg en hund til rovvilt ser på vår egnen rase, og ikke ser seg blinde på anonnser om rovdyrskarpe hunder av russisk opprindelse.

 

Joda strix er en topp bjørnehund, det er også takket være Ole Gjermund og de gutta som jakter med han sin ære også.

Statistisk sett så blir jo Strix en promille av alle gråhunder registrert i landet.

Tror ingen med greie på hund har nevnt at en gråhund ikke har det motet som trengs på en bjørn.

 

 

Undersøkelser viser at nærsagt en hvilkens som helst hund kan brukes på bjørn, det handler faktisk om spesialisering, akkurat på samme måten som med ettersøkshunder og elghunder og rådyrhunder.

 

Hadde det vært 1000 vis av bjørn i Norge hadde vel andel bjørnhunder som det skytes bjørn for ligget på nivå med elghunder som det felles elg for

 

En hund som det skytes bjørn for og blir preget på bjørn blir overveiende bjørninteressert.

 

Er veldig enig med villreinjeger. I alle raser er det forskjellige typer: lette- tunge, tøffe-mindre tøffe, osv. En rase er ikke ensartet, den er formet av arv og miljø!, dvs den blir født med forfedres egenskaper, så kommer eier, terreng, opplevelser på vilt, og masse mer, og er med og former videre.

Var ikke rasen NEG etterkommere av det som kaltes dyrehunder også da?

Meg bekjent fra historie er det jaktet mye bjørn med elghunder, også blandingsraser.

At noen misliker at noen foretrekker russiske hunder, forstår jeg ikke. At det ikke passer ens egen stil, forstår jeg.

For meg blir det som å tenke eksempelvis Kongsberg, Mauser, Remington, osv.

Jeg velger verktøy som passer stilen min, verktøy som jeg liker, og verktøy som passer jobben jeg skal gjøre, tenker jeg.

 

Men skal banne på at majoriteten som skriver her aldri har sett en bjørn eller latt hunden sin utfordre en i real life...

 

Jeg har vært så heldig å få oppleve et par stykker i skogen, det er en utrolig opplevelse. Ja, det må oppleves for å beskrives. Jeg var utrolig spent på hvordan det ville bli. Siden har jeg hatt en våt drøm :D om bjørnejakt med hund, men kan ikke garantere at jeg ikke gjør i buksa om jeg hadde fått oppleve det :shock: . Det er heftige dyr!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

se denne linken datter av strix. super hund http://op.se/2.657/1.3760882-faviken-st ... rMode=wide" target="_blank [

 

Leste på nettet at nok en bjørn var skutt i los for gråhunden Strix, det må være noe å tenke på for alle som har sagt at Norsk elghund grå ikke har det motet som skal til for å jakte bjørn.

Det er en del jegere som har skapt en holdning til at det er kun spisshundraser med opphav i Russland, som er tøffe nok til bjørn, men det har Strix motbevist til de grader. Så nå håper jeg at alle som har tenkt å skaffe seg en hund til rovvilt ser på vår egnen rase, og ikke ser seg blinde på anonnser om rovdyrskarpe hunder av russisk opprindelse.

 

Joda strix er en topp bjørnehund, det er også takket være Ole Gjermund og de gutta som jakter med han sin ære også.

Statistisk sett så blir jo Strix en promille av alle gråhunder registrert i landet.

Tror ingen med greie på hund har nevnt at en gråhund ikke har det motet som trengs på en bjørn.

 

Undersøkelser viser at nærsagt en hvilkens som helst hund kan brukes på bjørn, det handler faktisk om spesialisering, akkurat på samme måten som med ettersøkshunder og elghunder og rådyrhunder.

 

Hadde det vært 1000 vis av bjørn i Norge hadde vel andel bjørnhunder som det skytes bjørn for ligget på nivå med elghunder som det felles elg for

 

En hund som det skytes bjørn for og blir preget på bjørn blir overveiende bjørninteressert.

Link to comment
Share on other sites

En interessant tanke... jeg kan til neste år (fullt i år) muligens stille med utrolig billig, i værste fall gratis bjønnjakt i et meget tett bjørneområde til 2 kanskje 3 av disse av disse bjønnhundene som det refereres til her inne på forumet. Hva sier gråhundnorge til dette?

 

 

Ta kontakt på PM her eller ring meg på 92802539 -

Link to comment
Share on other sites

Pøsjt, basseten min har jaga bjørn den og! 8):lol:

 

Jeg finner forøvrig ikke denne Strix på Dogweb, så det er vel en uregistrert hund da. Hvis ikke noen har registreringsnummer på den? Her skrives det både om at hunden er altfor høy i forhold til standard, og det snakkes om at det er valpekull etter den. Klassisk eksempel på at man parrer ukritisk i visse miljø (og på uregistrerte hunder). :wink: Da gjør man rasen en bjørnetjeneste! :wink: Hvis dette stemmer da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Potensielle Bjørnehunder(Støver/plotthund)​ gies bort . Hundene har jaget gaupe

 

Blandingsrase med andre ord, gammel? Og til det andre med jemten din er det ikke uaktuellt, men et av kriteriene er at hunden med sikkerhet jager bjønn og er god på bjørn. Slik jeg tolker det du skriver vil du "prøve" jemten? "Prøve" er det et dårlig ordvalg?:-)

Hunder som jager bjønn er en av vår inngangsnøkkel da våre svenske jaktkompiser ikke har noe særlig med hundematerial PT. Derfor stiller det krav til hundene som drar over. Derfor utfordrer jeg dere samt det er hyggelig å stifte ny bekjentskap;-) hvis strix er så god som ryktet (tviler ikke) sier er han også hjertelig velkommen.

 

I skrivende stund har vi bjønn jevnlig på en "elg som er tatt" av bjørn, vi hengte opp viltkamera der og det er trafikk så det holder. :D

Link to comment
Share on other sites

Potensielle Bjørnehunder(Støver/plotthund)​ gies bort . Hundene har jaget gaupe

 

Blandingsrase med andre ord, gammel? Og til det andre med jemten din er det ikke uaktuellt, men et av kriteriene er at hunden med sikkerhet jager bjønn og er god på bjørn. Slik jeg tolker det du skriver vil du "prøve" jemten? "Prøve" er det et dårlig ordvalg?:-)

Hunder som jager bjønn er en av vår inngangsnøkkel da våre svenske jaktkompiser ikke har noe særlig med hundematerial PT. Derfor stiller det krav til hundene som drar over. Derfor utfordrer jeg dere samt det er hyggelig å stifte ny bekjentskap;-) hvis strix er så god som ryktet (tviler ikke) sier er han også hjertelig velkommen.

 

I skrivende stund har vi bjønn jevnlig på en "elg som er tatt" av bjørn, vi hengte opp viltkamera der og det er trafikk så det holder. :D

 

Da har du ikke noe annet valg med Norske hunder, og Strix er vel på jakt på eget vald, Tror ikke det finnes hunder av Strix sitt kaliber på Norsk grunn pr i dag, i såfall kan man vel telle de på en amputert hånd

Og de hundene som duger er som regel opptatt med egen jakt, jakttilbudene står i kø for slike ekvipasjer.

Skal man få brukandes hunder også på bjørn må man først og fremst få muligheten, og samtidg få fall slik at hunden faktisk kan bli god etterhvert, tror vi Nordmenn har litt å lære i så måte

Link to comment
Share on other sites

Potensielle Bjørnehunder(Støver/plotthund)​ gies bort . Hundene har jaget gaupe

 

Blandingsrase med andre ord, gammel? Og til det andre med jemten din er det ikke uaktuellt, men et av kriteriene er at hunden med sikkerhet jager bjønn og er god på bjørn. Slik jeg tolker det du skriver vil du "prøve" jemten? "Prøve" er det et dårlig ordvalg?:-)

Hunder som jager bjønn er en av vår inngangsnøkkel da våre svenske jaktkompiser ikke har noe særlig med hundematerial PT. Derfor stiller det krav til hundene som drar over. Derfor utfordrer jeg dere samt det er hyggelig å stifte ny bekjentskap;-) hvis strix er så god som ryktet (tviler ikke) sier er han også hjertelig velkommen.

 

I skrivende stund har vi bjønn jevnlig på en "elg som er tatt" av bjørn, vi hengte opp viltkamera der og det er trafikk så det holder. :D

 

Da har du ikke noe annet valg med Norske hunder, og Strix er vel på jakt på eget vald, Tror ikke det finnes hunder av Strix sitt kaliber på Norsk grunn pr i dag, i såfall kan man vel telle de på en amputert hånd

Og de hundene som duger er som regel opptatt med egen jakt, jakttilbudene står i kø for slike ekvipasjer.

Skal man få brukandes hunder også på bjørn må man først og fremst få muligheten, og samtidg få fall slik at hunden faktisk kan bli god etterhvert, tror vi Nordmenn har litt å lære i så måte

 

Deler ditt syn 100% ut villreinjegeren, hadde dette vært opp til meg hadde jeg med sikkerhet kunnet sagt ja til jemten din men det er en del andre faktorer som råder også, håper du skjønner det. Vi i vårt lokale rovviltlag har en del unghunder som går først slik at den delen er oppbrukt, viser det seg at det er totalt fiasko med disse i år endrer ting seg. Konklusjonen er PT at vi kun har 2 hunder som vi med sikkerhet kan si jager bjønn og det er litt for lite med tanke på ei drøy ukes jakt, skulle hatt 2 til rutinerte hunder....

Link to comment
Share on other sites

Det at jeg innviterte meg selv var i og for seg en spøk, jeg forstår selvsagt at dere må ha hunder som dere vet positivt duger på bjørn. jeg har tilbud i LillHärdal i august og september, eller så lenge det er bjørn igjen på lisensene.

Men den dagen kommer hvor Strix vandrer til de evige bjønnmarker, da står man uten, håper at noen har tenkt på dette og legger ned jobb i å få til en ny hund av dette kaliberet, vet at Ole Gjermund har en ny på gang, parring med strix fra Finland.

Man trenger flere slike hunder fordelt over hele landet. Så det er bare å begynne jobben.

Link to comment
Share on other sites

Pøsjt, basseten min har jaga bjørn den og! 8):lol:

 

Jeg finner forøvrig ikke denne Strix på Dogweb, så det er vel en uregistrert hund da. Hvis ikke noen har registreringsnummer på den? Her skrives det både om at hunden er altfor høy i forhold til standard, og det snakkes om at det er valpekull etter den. Klassisk eksempel på at man parrer ukritisk i visse miljø (og på uregistrerte hunder). :wink: Da gjør man rasen en bjørnetjeneste! :wink: Hvis dette stemmer da.

 

Hallo jensemann.

Søk på hunden som heter :Storbringens Strix , Da finner du han ! hehehehe

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OG har jo valp ut fra strix, parret med tispe til Tråstakjølen, som Seigerud har sin Bamse ut ifra,

Sako som OG har, har allerede vært med på flere bjørnefellinger, så den har nok arvet mye etter strix.

 

Strix har også vært på en parringsrunde i finland, Revas kennel i finnland, mye rovdyregenskaper, men revas har ikke alvet altfor mye jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...