Jump to content

9mm eller .45 acp


andyki87

Recommended Posts

Skal om kort tid gå til innkjøp av håndvåpen 8)

Jeg har tittet endel på CZ 75 sp-01 i 9mm og en eller annen 1911 i .45 acp.

 

Hva anbefaler dere som har drevet med dette en stund? er vel ikke så lett å få godkjent søknad både på 9mm og .45 acp?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp det du skyter best med. Skyting er ikke billig uansett hvordan du snur og vender på det. .45 ACP er omtrent dobbelt så dyrt som 9mm. 9mm er relativt billig, og mange kjøper bare fabrikkammo.

Jeg mener man må kjøpe det man har lyst på, og synes er mest gøy.

 

Hvis du skal ha både .45 og 9mm, så lønner det seg å søke på .45 som militærfelt først. Så kjøpe dette, og så søke 9mm som grov.

Link to comment
Share on other sites

Søk på en 9mm til grovskyting, og en .45 til bane, og begrunn dette med forskjellig avtrekksvekt..! Visst de ikke liker det, så må du enten ha .45 først, eller nok aktivitet til reservevåpen..! Noe som ikke er vanskelig å få..!

Link to comment
Share on other sites

Heia, fordelene med 9 mm er billig ammo, riktig. Det er et Men her, og - det er at ved å ikke lade selv, er det vanskelig å finne den optimale ladingen/patronen. Når et skudd treffer dårlig, skal jeg kunne vite at det har KUN med meg selv og gjøre - jeg hater usikkerheten ved ikke å ha testa, testa og testa meg frem til optimal presisjon. Selvfølgelig kan man også lade 9 mm selv, men her har jeg personlig en kjepphest ift 9 mm: Alt er smått, særlig tennhettene - kan bli en del trøbbel der; rekylen er etter min smak krapp og for meg er det et eller annet med 45-kaliberet som er langt mer personlig, historisk - jeg kommer liksom "innpå" 45-kaliberet på en helt annen måte enn 9 mm. Men dette er jo i høyeste grad personlig. Limer inn et bilde fra gårsdagens testing - driver og finner ut om jeg kan skyte med Kulegrossistens 155 grs. SWC-kuler. (45 Acp). Før jeg begynte å teste ladingene, tok jeg 5 skudd av godladingen med 200 grs. (Også SWC) for å forsikre meg om at alt var ok med festing av våpen i RansomRest'en. De fem skudda er ladet i den billigste pressa man får. Skutt på 25 meter, og selvfølgelig med en 1911 !! :-D Skal love deg at du også hadde blitt følsom av et sånt syn he he...

Men enig med de over her - flere bruksområder med 9 mm. Selv ville også jeg helt klart søkt på 9 mm som grovpistol og 45 som militær. Mvh Finkel.

 

293x645.jpg

Link to comment
Share on other sites

Galt "JohnGalt". Jo lengre siktelinje, jo mer presist. Så det er nok lettere å treffe med en 6" enn med en 4". Det kan nok være raskere å finne siktene på en 4", men mer presist blir det ikke. Det er bare å se hva de beste skyter med på revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Galt "JohnGalt". Jo lengre siktelinje, jo mer presist. Så det er nok lettere å treffe med en 6" enn med en 4". Det kan nok være raskere å finne siktene på en 4", men mer presist blir det ikke. Det er bare å se hva de beste skyter med på revolverfelt.

 

Galt? Det var jo det jeg sa :P

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 45acp er prisen på hylsene, man ender fort opp med å heller følge med på hvor hylsene lander, enn hvor kulene treffer (tar bort endel av morroa ute i feltløypa).

Når det er sagt, så synes jeg rekylen i 45acp er behagligere enn med 9mm, likevel skyter jeg fortiden mest med en lånt sig X-Six i 9mm, og koser meg god presisjon (mye bedre enn jeg kan gjøre meg nytte av) med billig amo, og ingen hylser å bry seg om med fabrikk S&B amo. Og jeg trives med dette.

Link to comment
Share on other sites

Trøbbelet med små hetter er for det første at hette-åpningene på tomhylsene varierer fra hylseprodusent til hylseprodusent, og flere er for trange til å få inn hetta. Det andre er at ladingen stopper oftere opp med hetter som enten faller ut, snur seg etc. Dette er min erfaring på 2 stk ladepresser. Mvh

Link to comment
Share on other sites

:oops: Ja, JohnGalt du har rett, leseferdighetene var nok ikke på topp i dag tidlig.

No worries :)

Hvordan skal jeg gå frem på søknadene vist jeg skal ha en smith and wesson 686 samt en m29? 8)

Bare søk, liksom :)

686 går i Magnum 1, revolverfelt, 29 går i Magnum 2

Husk at du kan ha max 4 våpen totalt, med mindre du har 4+ starter.

Link to comment
Share on other sites

Gøy å se at trådstarter begynner identisk som meg da jeg begynte med skyting. :) Eneste forskjellen er at jeg valgte en Ruger i 44 mag, men S&W mod 29 er jo klassisk, pluss at det er en av de absolutt peneste revolverne etter min mening. Lykke til og ta ut skarpe skudd når du skal ha Para'en med deg i senga i natt :mrgreen::mrgreen: Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Noen som har litt peiling på revolver? :) smith and wesson 686. Hvilken betydning har det for skytingen om man har 6" eller 4" løp? hvilken praktisk betydning har siktelinjen og si?

 

Skal du skyte magnum 1 med denne er det lettere å klare faktorkravet hvis du skaffer deg en 6" da du får høyere fart på kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...