Jump to content

Tråden for ERTESUPPE


Desert-Beagle

Recommended Posts

Det er flaut å bekjenne, men først i går lagde jeg min første ertesuppe fra bunnen. God ertesuppe er noe av det beste som finnes! Ikke minst på hytta etter en lang dag uten los.

 

Jeg leste meg opp på div oppskrifter på internett og prøvde med en gyllen middelvei.

 

-Først la jeg 1500 gram Eldorado gule splitterter i kaldt vann fra Barne Tv til jeg kom fra jobb dagen etter.

-Jeg helte vannet av ertene og satte dem til side mens jeg kokte 2 stk salta svineknoker hhv 1 og 1,3 kg. (Hadde tenkt røykt og salta knoker, men fant bare salta i butikken). Den største knoken ble kokt i ei stor gryte, den andre i ei litt mindre gryte.

-Etter at de var kokt to timer fordelte jeg ertene skjønnsmessig i de to grytene og lot de koke en time sammen med knokene.

- Så fisket jeg opp knokene, pelte ut det som var kjøtt og delte/reiv det opp i små biter og tilbake i grytene. Huden, slintrene og beina ble tatt vare på til bikkja, Den fikk en god del smakebiter, mens jeg smakte litt på noe vin selv om det var onsdag..

- det blei litt skum som jeg skumma av fortløpende.

- Det ante meg at det var vel mye vann i den ene gryta, altså litt tynt, så jeg tok opp ca en liter væske og la til sides.

- Så hadde jeg i 1 finhakka kålrot, 5 finhakka gulrøtter, 4 finhakka poteter, 1 grovhakka purre, 4 finhakka løk og ca 500 gram røkt kjøttpølse. Lot det hele koke ca 40 minutter. Da var det blitt sein kveld. Jeg smakte litt på hver av grytene. Tilsatte en god del sort pepper og faktisk en del salt. Den lille gryta smakte best, antagelig fordi den var tykkere enn den andre. Trodde jeg hadde timian, men tok feil. Det skal visst være godt.

- Kl 0630 i dag fylte jeg 10 x 1 liter frysebeger med forhåpentligvis god suppe, og la det i frysen.

- Det lukta kokt grisehud i hele huset i natt, så det frista ikke med grisesuppe til frokost....., men nå har jeg lyst på.

 

Det er forøvig billig middag

3 pk erter -30 kr

2,3 kg svineknoke à 38 kr pr kg

litt grønnsaker 50 kr?

pølse 40-50 kr

Link to comment
Share on other sites

Timian er godt i ertesuppa ja. Men ikke overdriv. Kan fort bli for mye. Jeg pleier å lage 15 liter hver gang. Skjærer faktisk av svoren og legger den i steikovnen. Blir skikkelig salt og god snacks som krever sitt øl. Lager ertesuppe hvert år på hytta i elgjakta. Pass vindretningen dagen derpå.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Ertesuppe er saker så lenge den er laget riktig. Og riktig er som regel i store volumer :wink:

 

Ertesuppe med flesklegg og litt sennep etterfulgt av ett par tre pannekaker med jordbærsyltetøy og kremfløte, spist på en torsdag (ertesuppe spises kun på torsdager ihht gammel svensk tradisjon) er vanskelig og slå :D

 

Ja, for all del, ikke glem å ha varm punsch til ertesuppen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ertesuppe er utmerket mat, og trådstarters oppskrift er vel omtrent klassikeren. Varianter som er verdt å prøve inkluderer:

Grønn ertesuppe (lages av grønne erter, evt 50/50 grønne og gule, her kan/bør man droppe gulrøtter)

Ertesuppe kokt på beinrester, særlig speskeskinkebein gir god suppe.

Ertesuppe med svor: Når knoker og slikt er kokt møre hakkes både svor og kjøtt i små terninger.

Link to comment
Share on other sites

Fjertesuppe mener dere vel?

Obligatorisk på post, dassrull og neseklype.

 

Bare tull, og særlig hvis en skifter vannet som ertene ligger i et par ganger i det døgnet de bør ligge i vann! Ertesuppe er gull på tur: varmer, metter, lager lite oppvask og er godt med øl til :D

Link to comment
Share on other sites

Fjertesuppe mener dere vel?

Obligatorisk på post, dassrull og neseklype.

 

Bare tull, og særlig hvis en skifter vannet som ertene ligger i et par ganger i det døgnet de bør ligge i vann! Ertesuppe er gull på tur: varmer, metter, lager lite oppvask og er godt med øl til :D

 

smatt-smatt, og med et par bokser hermetisk kjøtt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg pleier å lage gul ertersuppe med kraftbasis laget av rester fra vinterens fenalår av rådyr.

Legger fenalåret sammen med en pakke tørkede gule erter i vann et døgn. Koker dette minst 1,5 time og tilsetter hakkede gulrøtter og løk med timian som krydder.

Prøv dette neste gang dere har et inntørka fenalår hengende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørtes godt ut med speka rådyrkjøtt/kraft i!! Er det noen som sitter på ingredienser eller metoder som kan gi litt variasjoner? Feks annet kjøtt enn svineknoker? For min del er jeg middels glad i sau. Pinnekjøtt, fenalår og lammesteik er greit, men ellers syns jeg den sauesmaken er sånn passe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...