Jump to content

Min første fulltange.. og noen til


haretex

Recommended Posts

Etter å ha lagt kniver i 15 år syntes jeg det var på tide å prøve på en fulltange. Vet ikke helt selv hva jeg synes om resultatet, men siden jeg kjøpte 2 blader skal jeg iallefall lage en til.

Sånn ble den første:

 

131A.jpg

131B.jpg

131C.jpg

131D.jpg

 

Skaft: Farget valbjørk, rød vulkanfiber og mosaikkpins

Blad: Maikel Eklund - AEB-L

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ny fulltange (nr.3) ferdig idag, ble litt dårlige bilder, reflekser i skaftet av oljebehandlingen:

135A.jpg

135B.jpg

135C.jpg

135D.jpg

135-1.jpg

135-3.jpg

 

Skaft:stabilisert or, rød vulkanfiber, 2 Corbyniter i messing og 2 ø4mm messingpins

Blad: Enzo Trapper 95 - rustfritt(AUS-8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny fulltange(nr.5)

136A.jpg

136B.jpg

136C.jpg

136D.jpg

Skaft: Alm, rød vulkanfiber, 2 Corbyniter i mess. 6mm mess.rør, og 2 mosaikkpins

Blad: Enzo Trapper 95, stål 01

SOLGT!

 

Dette ble siste kniv før sommeren.

I slutten av uka reiser jeg på fjellet og blir der stort sett til midten av august.

Da er det vel på tide å se litt på slirearbeid, har 20 slireløse liggende nå.

 

GOD SOMMER TIL ALT KNIVFOLKET!

 

-Haretex

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ble en fulltange ferdig idag også (nr.7):

...

Skaft: Mamutt, sort vulkanfiber, Corbyniter, 2 messingpins, og 1 mosaikkpin

Blad: AE Damaskus - Trapper

 

Hvor fikkr du tak i dette bladet?

 

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... ts_id=1002

 

En kamerat har et likt blad, men sliter med å holde eggen. Det har kommet mye damaskstål av lav kvalitet på markedet i det siste, men mulig det dårlige bladet fra denne leverandøren var et enkelttilfelle.

 

Det er lettere å få et eget preg på en blad uten mønster:

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... th=119_112

Link to comment
Share on other sites

Takk for det 2xmauser. Den siste ble jo pen å se på, men det spørs vel om det blir noe jakt/slakting på den. Ser over her at Metallurgen antyder at det kan være dårlig kvalitet på stålet, så da er det vel bortkastet arbeid å lage noe slire til den.

Jeg har en svær knivkjuke som jeg plasserer kniver som av en eller annen grunn ikke er blitt brukbare, så da kan den jo få selskap med de andre der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner noen som har laget noen kniver på de, men ikke testa de selv.

 

Jeg ville ikke anbefale D2 versjonen da dette stålet er av de sprøere verktøyståla som finnes. En kniv i dette stålet er eventuelt en dedikert kniv til kjøtt, og bør helst ikke være borti tre og bein da det lett chipper med eggvinklene brukt i kniv.

 

AUS8 er et greit stål om man vil ha noe rustfritt.

 

O1 er det "klassiske" lavlegerte knivstålet, men det krever litt erfaring for å få det seigt nok.

Kan være greit å gjøre en egg-flex test om du vurdere å bruke mer av Enzo bladene i det stålet.

Link to comment
Share on other sites

Ser over her at Metallurgen antyder at det kan være dårlig kvalitet på stålet, så da er det vel bortkastet arbeid å lage noe slire til den.

 

Det kan godt hende de har truffet bedre med herdinga her, men kan være greit å bryne opp eggen og se om den holder før du går videre.

 

Har du noen ide om eggvinkel? Har et Lansky diamantbrynesett med jigg. 17-20-25-og 30gr.

Link to comment
Share on other sites

Det skal være karbonstål/lavlegert stål i damasken, så ideelt burde total eggvinkel ligge på rundt 30 grader.

Vinkel graderinga på Lansky'en er litt uklar. Tror det er halve vinkelen som er oppgitt (fra senterlinja).

Du kan prøve med den spisseste vinkelen, så sant sekundæreggen ikke blir for bred.

 

Problemet med bladet, om det er noe, er antagelig at det er for mykt. Da vil du eventuelt ikke klare å få det skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det blir så mange flere av disse fulltangene med Enzo blader. Jeg ønsker meg et blad i samme fasong men en tanke større. Har fått Maihkel Eklund til å lage noen for meg, litt større, og i AEB-L og noen i RWL34. Får teste de ut og se hva som kommer ut av det. Nå ser jeg forøvrig at Enzo kommer med en Trapper 115 så den kunne jo kanskje dekke mitt behov. Uansett vil jeg se hva som kommer ut av disse bladene fra Eklund. Når det gjelder stålet ser det ut som ikke noe er optimalt for en kniv beregnet for jakt-fiske- og turbruk.

Jeg velger å teste ut disse fra Eklund, så får vi se hva det blir til etterhvert.

 

Når det gjelder slirer til disse fulltangene, så er det jo det svenskene kaller "vikslida" som gjelder. Jeg har gjordt noen tester siste uka. Etter hva jeg kan se lager de aller fleste disse i det som kalles shaflær/masurlær/bindsålelær.

Jeg har laget 3 eks i denne kval. siste uka. Etter mitt begrep er det ikke brukbart på den type slir som har åpen "buk" over skaftdelen. Har idag laget en tilsvarende i rårandslær etter samme mal, og pr. nå virker det å være noe helt annet.

Får se når læret er tørt,men pr. nå virker det som kniven sitter ordentlig fast i slira.Jeg har liten erfaring både med fulltanger og med "vikslidor" men etter det jeg har prøvet nå så virker det som det blir rårandsslirer for meg.

Kommer tilbake over helga med en status på slira som nå er til tørk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så dumt å kjøpe blader av Maihkel Eklund. Bladene er rimelige og godt laga og han er en veldig trivelig kar. AEB-L og RWL-34 er gode stål til generelt bruk, om man vil ha rustfritt stål. Jeg synes mange av designa hans blir litt spesielle, men om du får laga på bestilling regner jeg med du får det du vil ha.

 

Når det kommer til slirer på fulltange bruker jeg masurlær/bindsålelær og sidesøm.

Det mange norske knivmakere gjør feil med denne typen slirer er at de bruker rårandslær eller gjør læret hardt, det går sjelden bra.

Jeg bruker tykt lær (3-4 mm) og gnir inn godt med lærfett for å holde de myke. Knivene sitter godt uten å bli slarkete eller få sprekker.

slire-standard-l%C3%A6r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja visst er han en trivelig kar Maihkel. Og han leverer knivblader med en utolig bra finish. Jeg har i våres laget ca 15 kniver med blader fra han,og har vel fortsatt en 10-12 blader liggende her. Det er med stikktange da,men alle med samme finish.

Jeg har sikkert kjøpt 100-150 blader fra norske smeder, og det kan være varierende kvalitet, ujamn sliping, sliperiper, og polishrester så det holder.

Enig i at Maihkel har en del spesielle design,men det bladet jeg har bestilt er egentlig et forstørret Enzo Trapper så fasongen er hva jeg er ute etter.

Når det gjelder slire ser din modell helt ok ut,og er kanskje best i masurlær, så lenge det er søm helt opp.

Den jeg laget er en mod.som svenskene bruker mye, søm fra spissen av bladet og opp til nedre del av skaftet. Slira er videre åpen på buksida opp langs det meste av skaftet. De 3 forsøkene jeg gjorde ble alt for slappe, og hvis slira ble snudd opp ned skled kniven ut.

Jeg lagde derfor samme slira i rårand, og det ble noe annet. Kniven sitter fast som i ei vanlig skandi-slire.

Om det blir varig og hva som skjer etter flere års bruk vet jeg ikke, men uansett var forskjellen stor. Jeg har farget slira i kveld,og den henger nå til tørk. Kommer tilbake med et bilde av den i morgen ettermiddag.

-Tollekniv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...