Jump to content

Oppskyting!


ScareCrow

Recommended Posts

Bestått jegerprøve og skyteprøve/oppskyting ja.

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og

delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år.

Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år.

Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver.

Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i

opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961

nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29.

Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Link to comment
Share on other sites

så lenge du skal skyte storvilt, så må du skyte opp med samme geveret, og samme kule:)

 

Nei, nei, nei! Det er ingen krav til at det skal brukes samme kule, bare at det skal brukes ekpanderende prosjektil også ved oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

så lenge du skal skyte storvilt, så må du skyte opp med samme geveret, og samme kule:)

 

Nei, nei, nei! Det er ingen krav til at det skal brukes samme kule, bare at det skal brukes ekpanderende prosjektil også ved oppskyting.

veit da blei sagt på banen her heima når dei skulle skyte opp att reglane var samme kula som du skulle bruke jakt, men finner ikkje noko på nettet om da, så da er godt muligt eg har misforstått, så eg skal ikkje krangla på da:)
Link to comment
Share on other sites

De obligatoriske skudd (og annen trening) må ikke være med samme rifle som du skyter opp med. Så ja, bare å trene (og få logget de obligatoriske skuddene så det er unnagjort) med lånt rifle og så skyte opp med din nye rifle til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Seb 45 det er bare bullshit. Tviler ikke på at det er slik der du skyter opp, men det er virkelig bare tull. Jeg kan bytte jaktammo mange ganger under jakta, og jeg gjør det med loven i hånd. Dette praktiseres nok på de aller aller fleste skytebaner, så her er gjengen du skyter opp hos i stort mindretall.

Link to comment
Share on other sites

For å svare veldig enkelt på dette. På jegerregisterkortet ditt så har du den ene siden hvor godkjent oppskyting skal skrives. Her skal det skrives hvilket gevær det er, kaliber og våpennummer. Altså må dette stemme når du jakter og under oppskyting.

Vanskelig å forstå? Neppe!

Blir for dumt om jeg må skyte opp 2 ganger fordi jeg bruker forskjellig ammunisjon på jakt med det samme våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Oppskytingen er bare en funksjonstest av våpen og kikkert. Det er ikke noen stor prestasjon å plassere 5 skudd i villreinen, så dersom du ikke klarer det kan det fort være at ikke børsa går skikkelig. For å bruke meg selv som eksempel, jeg har skutt opp med 3 rifler allerede, og om jeg vil så kan jeg skru av kikkerten på den ene rifla og sette den på igjen uten å måtte ta noen ny prøve. Det er mitt ansvar som en ansvarlig jeger å være sikker på at våpen og kikkert er i orden når jeg går på jakt. Kravet til ammunisjon er så enkelt som at den skal være ekspanderende og tilstrekkelig kraftig.

Link to comment
Share on other sites

etter mine erfaringer med oppskytting så vist man bytter jakt ammo må man avlegge oppskytting på nytt samme gjelder med kikkeretsikt i allefall der jeg skytter opp

det er som sagt ditt ansvar som jeger at børsa er innskutt,det at noen forlange ny oppskyting er bare tull.men derimot om du er med på et elglag så kan det være interne regler på at det skal skytes inn rett føre jakta starter og at jaktleder skal sjekk at du er innskutt og at ting er i orden,jaktleder har et stort ansvar for di under seg på et jaktlag.og om jeg selv hadde vært jaktleder så ville jeg sannelig også ville ha ei sammling og alle skulle skyte 5 skudd så det ikke er tvil om at riktig ammo og børse går på,er mange som ikke er nøye på dette,og da er det ikke morro og være jaktleder når det skjer ting

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg enig med Carl-gustav12, den enkelte jeger er juridisk ansvarlig for sine egne handlinger. Det er den enkelte skytter som kommer i heisen om feil dyr skytes f.eks. Hva gjelder interne krav på et jaktlag, så vil jeg tro dette varierer veldig. De jeg jakter elg med er alle gode venner, og jeg kjenner til deres rutiner og stoler på at de tar de rette avgjørelsene. Jeg deltar innimellom som gjestejeger på et stort jaktlag på Vestlandet. Der kjenner jeg ikke mange av dem veldig godt, så der ville jeg vist forståelse for at jaktsjefen ville se at jeg kom med skikkelig innskutt våpen, men foreløpig har de stolt på meg, og jeg har ikke gitt dem noen grunn til å ikke gjøre det fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner tråden litt..

 

Da jeg startet som jeger ble jeg opplært til at det var obligatorisk med 15 treningskudd over to kvelder.

Tror at mange praktiserer det slikt i kongeriket.

 

Nå vet jeg bedre! Og det gjør skytterlaget mitt også!

 

Edit: Ifølge Direktoratet får man ikke godkjent mer enn 15 treningskudd pr dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg var rimelig oppegående når det gjelder lover og regler, og har alltid ment at 30 treningsskudd fordelt på minst 2 kvelder er minimum.

Hvis du har noe som tyder på noe annet hjortefot vil jeg gjerne ha en link eller kilde?

 

Eller mener du at folk har trodd at 15 skudd er nok?

Link to comment
Share on other sites

Tror han mener det ikke er krav til 15 hver gang, man kan skyte 29 første kvelden, så ett i vollen før man skyter opp neste gang. Hadde en når jeg var standplassleder som lurte på om han kunne fyre av alle 15 i en smell. Kjør på sa jeg med ett glis. Ikke kikket han på anvisningen heller :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror han mener det ikke er krav til 15 hver gang, man kan skyte 29 første kvelden, så ett i vollen før man skyter opp neste gang.

Dette er feil. Du får maksimalt godkjent 15 skot pr. dag

 

Sitat Dirnat:

Skyteprøven er delt i to. Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag

 

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/skyteprove/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...