Jump to content

hausken demper spm.


joakim88

Recommended Posts

Kjøpte meg en hausken demper til min tikka .308 og brukte den for første gang i dag. Etter skyting så jeg at helt i tuppen på demperen så har det begynt å sige ut fett av noe slag. (fra demper, ikke løpet)

Er dette farlig?

Har det noe å si i etterkant?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Avhengig av hva du skal bruke demperen til ville jeg sterkt overveid å kjøpe en slik. Har selv en std Hausken på et kort 308-løp og jeg skyter ikke uten hørselsvern med denne - selv ikke på jakt. 2db høres ikke ut av mye, men det er en stor reduksjon i lydtrykk og dermed stor reduksjon i risiko for ørene. Dersom du skal bruke denne demperen på snikriflen ville jeg kjøpt et slikt modul, dersom demperen skal brukes på posteringsriggen ville jeg heller kjøpt en større frontforlenger (samt overveid demper med lektere bakkammer ettersom du liker lange løp og dermed har plass).

 

Den eneste av mine rifler jeg jakter med uten hørselsvern er et 6,5x55-løp på 57cm med en Hausken med noe forlenget bakkammer. Ellers er jeg veldig redd for å dumme meg ut med hørselen min; jeg er både avhengig av den i jobb, for å høre hva ungene mine og andre sier, og ikke minst kjenner jeg flere med tinnitus som angrer veldig på å ha utsatt ørene for en del smeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Djisuss!

No e det over 1 år siden eg var inne å spurte om pris. Mener du at eg skal ringe for deg? eg sitter ikkje med prisliste på alt mulig. Gjør litt arbeid sjøl, prøv å google feks!!

 

Rolig, rolig! Tror han mente "Djisuss!" for prisen, ikke for at du ikke visste nøyaktig pris :)

Link to comment
Share on other sites

Mork, jeg har kjøpt en slik frontmodul til min hausken standard på 308 pipa (48cm) etter jeg leste en test i et svensk blad hvor de opnådde 4-5 db demping med et tilsvarende oppsett. Uten frontmodul kjenner du det i ørene uten hørselvern, med modulen merker jeg ingen ting. Jakter nå med denne uten hørselvern. Når du tar av plastlokket forran på demperen vill modulen øke vekta med 25g. Jeg ble så fornøyd at jeg kjøpte en til 9,3 pipa også. Trenger heller ikke hørselvern på elgjakt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første inntrykk: Veldig ustabil!

Skrudde den som sagt på, og i ettermiddag ville jeg sjekke treffpunktendring i forhold til standard u/modul.

Jeg traff 21 cm opp og 9 cm til venstre!!!

Ok. Skrudde meg ned og til høyre. Slapp to nye skudd. Omtrent i senter, men det var minst 6-7 cm mellom de. Noe som ikke har vært

normalt før. Tikkaen leverer som regel innenfor 20 mm. Har front- og backrest, skyter sittende bak et bord.

Vel prøvde et par skudd til, uten å skru. Da var jeg plutselig 20 cm oppe og til venste igjen!

Ble til at jeg hentet den andre Tikkaen (sporter) m/A-tec. Den traff slik jeg hadde skutt den inn.

Skrudde så av modulen, og da hadde jeg samlingene jeg til vanlig har. Og treffpunkt som før.

 

Konklusjon: Modulen skal leveres inn igjen. Ikke brukbart for meg. Studerte den, og kan ikke se at kulene har tatt i modulen.

Deprimerende!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke studert gjennom løpet. Kommer til å overlate alt til Sannes Presisjon. Han kan som regel sine ting, og jeg stoler på at han løser dette greit. Hullet er like rundt som nytt, jeg kan ikke se at kula har subba borti. Men trefforskjellene heller kanskje mot det?

Link to comment
Share on other sites

Om gjengene ikke er rett, er det nettopp Sannes som er mannen som skal fikse det. Men, det blir ikke før etter at jeg har skutt en spissbukk og pusset riflene. Jakter fint med Hausken uten modul. Det er låvejakt rifla blir brukt til akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, men om det er demperen eller modulen som er skjev vil en ny gjengejobb være penger ut vinduet. Poenget mitt er ikke at Sannes ikke kan faget sitt men at en informert kunde er en god kunde. Å ta en titt gjennom pipa er en enkel og informativ øvelse som vil kunne gi deg litt innsikt i utstyret du bruker. Kanskje du vil oppdage at den øvelsen kunne spart deg for mye bry om du hadde gjort det før du prøvde den. Å se at demperen står rett på løpet burde våre obligatorisk ved 1. gangs montering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...